Att dra paralleller mellan exteriör och hållbarhet

Eligible

Trådstartare
Jag får alldeles för ofta höra människor som drar paralleller mellan exteriör och hållbarhet. Det pratas också ofta om forskning som bevisar att påståendet har belägg. Är det någon som vet var denna forskningen tills att tillgå?
 
Sv: Att dra paralleller mellan exteriör och hållbarhet

Exteriör är ju så mycket!
Halsansättning, hur bogen ligger, korset, hur hästen är vinklad, benställning osv osv .... det går säkert att googla fram forskning på de olika områdena!
 
Sv: Att dra paralleller mellan exteriör och hållbarhet

Exteriör är ju så mycket!
Halsansättning, hur bogen ligger, korset, hur hästen är vinklad, benställning osv osv .... det går säkert att googla fram forskning på de olika områdena!

Google har jag testat och likaså några databaser men jag hittar ingenting.
 
Sv: Att dra paralleller mellan exteriör och hållbarhet

Hör med SH? Dom kanske har.

Jag tycker det känns ganska självklart att en god exteriör hör ihop med bra hållbarhet.
 
Sv: Att dra paralleller mellan exteriör och hållbarhet

Har du kollat boken "Hästens exteriör: Prestation och hållbarhet"?
 
Sv: Att dra paralleller mellan exteriör och hållbarhet

det har med all säkerhet o göra med hästens hållbarhet o göra. Men en faktor som påverkar mkt mer är ryttaren..
 
Sv: Att dra paralleller mellan exteriör och hållbarhet

Jag googlade lite snabbt på : "hästens exteriör prestation hållbarhet" och det kom en radda med både bokförslag samt studentarbeten med källhänvisning så nog finns det stöd för påståendet.
 
Sv: Att dra paralleller mellan exteriör och hållbarhet

Jag vill minnas att om en häst är utåt-tåad eller fransysk inte spelar någon roll för hållbarheten. Men i övrigt vet jag inte.
 
Sv: Att dra paralleller mellan exteriör och hållbarhet

Hör med SH? Dom kanske har.

Jag tycker det känns ganska självklart att en god exteriör hör ihop med bra hållbarhet.

SH har studiematerial kring exteriör men där står det att ramskopf tyder på mental inkompetens så jag kan inte ta det seriöst öht. För övrig så hänvisade de inte till någon forskning utan endast till facklitteratur.

Fråga: Varför är det så självklart?
 
Sv: Att dra paralleller mellan exteriör och hållbarhet

Jag googlade lite snabbt på : "hästens exteriör prestation hållbarhet" och det kom en radda med både bokförslag samt studentarbeten med källhänvisning så nog finns det stöd för påståendet.

Jag finner dessvärre bara påståenden i facklitteratur, inte i några primärkällor och det är primärkällor som jag efterfrågar.
 
Sv: Att dra paralleller mellan exteriör och hållbarhet

Kolla här på hippson, står en del. Jag sökte på exteriör och hållbarhet om nu länken inte funkar av någon anledning.

http://www.hippson.se/sok.htm?q=exteri%F6r+och+h%E5llbarhet


Jag har inte läst några av länkarna men en häst som står bra på alla 4 benen och rör sig i balans lider ju mindre risk att snedbelasta sig och därmed få belastningsskador. Därtill kommer ju ryttaren, om ryttaren sitter snett kan ju hästen få belastningsskador av det.
 
Sv: Att dra paralleller mellan exteriör och hållbarhet

knapplån jag vet att det iallafall tidigare fanns en kurs på Högskolan i Halmstad i Hästens biomekanik. Det kanske finns någon information den vägen?
 
Sv: Att dra paralleller mellan exteriör och hållbarhet

knapplån jag vet att det iallafall tidigare fanns en kurs på Högskolan i Halmstad i Hästens biomekanik. Det kanske finns någon information den vägen?

Jag läste kursplanen för kursen (som är benämd som "Hästens fysiologi") men kursen påvisar ingen forskning för exteriör/hållbarhet. Tack ändå!
 
Sv: Att dra paralleller mellan exteriör och hållbarhet

Tror nog primärkällorna faktiskt är veterinärerna. Lars tex forskar ju på SLU du får nog vända dig dit.
 
Sv: Att dra paralleller mellan exteriör och hållbarhet

Har inte ASVH gjort någon undersökning på föl - 3-års - tävlingsresultat nu för ett tag sedan? Kanske inte vad du är ute efter men kan vara intressant i alla fall.
 
Sv: Att dra paralleller mellan exteriör och hållbarhet

det har med all säkerhet o göra med hästens hållbarhet o göra. Men en faktor som påverkar mkt mer är ryttaren..

Ja hästens största svaghet är ju allt för ofta ryttaren! :(
Spelar ingen roll om en häst har en perfekt exteriör för sitt arbete, får den en illa ridande ryttare går ju hästen sönder ändå!

Jag tror också att en skicklig ryttare kan få en exteriört svag häst att hålla också. Jag vet en häst som tävlade för fullt tom hon var 16 eller 17 år, minns inte exakt. Hästen hade alltid tränats och tävlats av skickliga ryttare upp tom 1,50 hoppning. Hästen i fråga hade en bedrövlig exteriör! :crazy: Borde inte ha hållit ihop alls! Antal sjukskrivningsdagar som tävlingshäst? Noll... :angel:
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hur kan min katt kunna klockan? Jag förstår inte :laugh: Katten får sitt torrfoder via en matmaskin. Jag införskaffade den efter att...
Svar
15
· Visningar
744
Senast: McFlurry
·
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 975
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Jag är ofta arg. För att jag inte orkar. Vad gör man? Lägger sig ner och skiter i precis allting? Blir det bättre då? Jag tvivlar. Då...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
6 027
Senast: Wille
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Alltså, hur göra man för att bemöta negativa människor? Jag tar åt mig så fruktansvärt. För många år sedan gick jag på öppen trädgård...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 331
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp