Bara inom PADI.
Och de klubbar som jag har varit i kontakt med accepterar inte det som ett giltigt cert.
De tillhör en annan organisation. [...]
Det är olika. Den klubb jag är medlem i kör sina utbildningar inom CMAS, men som medlem är du välkommen även med PADI-cert.

Nu har jag inte varit intresserad av något annat än poolträning, men det skulle inte vara några problem.
 
Faktum kvarstår att utan någon form av cert så har jag bara ditt ord på din kompetens och det är jag inte beredd att satsa mitt liv på.

Det finns en anledning till att det krävs certifiering.
För mig är det dessutom så att fortsatt skryt och skrävel sedan man har sagt det där du skriver ovan, minskar mitt förtroende ytterligare. Om en person inte fattar den där formella detaljen, så har jag inget förtroende för den personen.
 
Det har nog mer med avsaknad av cert att göra än att du inte skulle vara fin nog. Personligen skulle jag inte dyka med en ocertad dykare oavsett hur erfaren den än sade sig vara.
Dyk-klubbar exkluderar inte personer utan cert från sina aktiviteter.
Man kan göra övningar med en instruktör på grunda vatten tills att de anser att man är godkänd.
Så det där resonemanget håller inte.
 
Dyk-klubbar exkluderar inte personer utan cert från sina aktiviteter.
Man kan göra övningar med en instruktör på grunda vatten tills att de anser att man är godkänd.
Så det där resonemanget håller inte.
Fast det är stor skillnad att ha nybörjare med sig som dive mastern tar hand om och att få nybörjaren som buddy.

Och jo, klubbar exkluderar absolut människor som inte har gjort sin utbildning från vissa aktiviteter. Det beror ju helt på vart man ska dyka och vilken kunskapsnivå som behövs.
 
Fast det är stor skillnad att ha nybörjare med sig som dive mastern tar hand om och att få nybörjaren som buddy.
Ja självklart.
Men efter att tag så upphör ju nybörjaren med att vara nybörjare.
Om man dessutom verkligen kan dyka så lär ju "dive mastern" se det ganska så snabbt.
Och jo, klubbar exkluderar absolut människor som inte har gjort sin utbildning från vissa aktiviteter.
Jo men inte alla aktiviteter. Alltid.
De vill ju i normalfallet ha flera medlemmar.
 
Har aldrig dykt på det sättet även om jag kulle vilja prova på.

Men kan dra en parallell till höjdarbete - hör till dem som inte har papper på det, då det inte var och är några absoluta krav än så länge utan "nödvändig kännedom".
Har jobbat själv som klättrare - inte bara som ensam klättrare utan helt själv på arbetsplatsen, enda sällskapet någon grannes instängda hund. Det är inte då jag varit rädd för min egen eller andras säkerhet.

Har jobbat med andra klättrare - men har sållat hårt. En och annan av de som har utbildning och papper är de som har antingen tagit onödiga risker och genvägar (mångårig erfarenhet) eller helt enkelt slarvat av ren dumhet (inte så erfaren, men vägrade lyssna).
Av de som liksom jag lärt oss mycket av jobbet och dess villkor på egen hand har det varit lätt att komma överens om vilka saker vi inte gör om vi ska jobba ihop. Det kan handla om allt från vilka förankringspunkter som väljs till om det är acceptabelt att sträcka handsågen förbi livlinorna (inte - klättra ner för helvete).

Ett papper eller en plastbit säger väldigt lite - vederbörande har lyckats få rätten till den, det är sant, men om den har förstånd nog att använda den kunskapen är det värre med.

McGyver kan nog veta hur det ska vara, och om där blir krav på att ta det förbannade certet för att göra nåt uppdrag så görs nog det med.
Menar du att vi av detta ska dra slutsatsen att det rentav är MER förtroendeskapande att göra som McGyver gör medan de med papper och plastbitar i ordning inte är att lita på?
 
Menar du att vi av detta ska dra slutsatsen att det rentav är MER förtroendeskapande att göra som McGyver gör medan de med papper och plastbitar i ordning inte är att lita på?

Såklart. Sånadäringa larviga lappar talar ju mest om att nån är inkompetent.


Jag blir så trött. Jag skulle aldrig gå till en tandläkare som lärt sig jobbet på pappas kor. En licens/legitimation ska ju borga för en viss kvalité även om vissa såklart kan slippa igenom.
 
Ja självklart.
Men efter att tag så upphör ju nybörjaren med att vara nybörjare.
Om man dessutom verkligen kan dyka så lär ju "dive mastern" se det ganska så snabbt.

Jo men inte alla aktiviteter. Alltid.
De vill ju i normalfallet ha flera medlemmar.

Ja, de vill ha medlemmar men medlemmar som är villiga att ta cert om de inte redan har. Medlemmar som kan följa med ut på dyk. Du verkar inte förstå att ingen seriös klubb tar med dig ut på annat än introduktionsdyk om du inte har cert, hur duktig du än är på grunt vatten. Följderna om det skiter sig kan bli ödesdigra och ärligt, hur kul är det att behöva hålla koll på och oroa sig över en comboydykare hela dyket. Klubbarna har dessutom regler att förhålla sig till om de vill fortsätta tillhöra en organisation.

Så nej, McGyver kan ta av sig offerkoftan. Vill man vara med och leka måste man följa spelets regler. Så enkelt är det.

Inom hundsporten skydd infördes för några år sedan tävlingslicens. Det spelade ingen roll om man vunnit SM 14 gånger i rad. Alla behövde gå licenskurs och söka licens (undantaget de med förordnande dvs tjänstehund polis/väktare). Det var samma sak där. Stort rabalder, men vill du vara med och tävla....följ reglerna.
 
Ja, de vill ha medlemmar men medlemmar som är villiga att ta cert om de inte redan har. Medlemmar som kan följa med ut på dyk. Du verkar inte förstå att ingen seriös klubb tar med dig ut på annat än introduktionsdyk om du inte har cert, hur duktig du än är på grunt vatten. Följderna om det skiter sig kan bli ödesdigra och ärligt, hur kul är det att behöva hålla koll på och oroa sig över en comboydykare hela dyket. Klubbarna har dessutom regler att förhålla sig till om de vill fortsätta tillhöra en organisation.

Så nej, McGyver kan ta av sig offerkoftan. Vill man vara med och leka måste man följa spelets regler. Så enkelt är det.

Inom hundsporten skydd infördes för några år sedan tävlingslicens. Det spelade ingen roll om man vunnit SM 14 gånger i rad. Alla behövde gå licenskurs och söka licens (undantaget de med förordnande dvs tjänstehund polis/väktare). Det var samma sak där. Stort rabalder, men vill du vara med och tävla....följ reglerna.


Inom häst har vi ju Grönt kort, psykologer har legitimation och restauranger ska ha tillstånd, jägare ska ha jägarexamen.
Aldrig att jag skulle dyka med nån som inte har utbildning på papper, jag lägger ju mitt liv i dennes händer. Ibland får man bita ihop och följa reglerna om man vill vara med, annars får man titta på.
 
Problemet var ju klorerade bassänger.
Med litet välvillighet från dyk-klubben så hade utbildningen kunnat förläggas till klorfritt vatten.
Vill man är det inga konstigheter att ta dykcert i en oklorerad bassäng. Det finns massor med alternativ. Det är ju knappast så att MacGyver är den ende personen som är klorallergiker.
 
Vill man är det inga konstigheter att ta dykcert i en oklorerad bassäng. Det finns massor med alternativ. Det är ju knappast så att MacGyver är den ende personen som är klorallergiker.
Problemet var ju att just den dyk-klubben inte erbjöd något alternativ.
Vilket väl hade varit det trevligaste sättet att hantera det hela på.
 
Problemet var ju att just den dyk-klubben inte erbjöd något alternativ.
Vilket väl hade varit det trevligaste sättet att hantera det hela på.

Sant, men cert kan man ju skaffa i vilken klubb som helst med rätt certifiering. Sen blir man medlem där det passar bäst.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 278
Senast: Calmiche
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Inspirerad av Magianas blogginlägg om HSP – ”etiketten” Highly sensitive person = högkänslig personlighet – så började jag fundera över...
Svar
0
· Visningar
705

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp