Dykning! :love: jag tog mitt OW förra sommaren och AOW i våras och älskar det! Då har jag ändå gått från att inte tycka om att ha huvudet under vattnet och drabbades av panik vid första pooldykets första övning på AW-kursen... men är helt såld nu. Köpte nya fenor häromveckan som jag hoppas kunna inviga i augusti på västkusten :)
 
Dykning! :love: jag tog mitt OW förra sommaren och AOW i våras och älskar det! Då har jag ändå gått från att inte tycka om att ha huvudet under vattnet och drabbades av panik vid första pooldykets första övning på AW-kursen... men är helt såld nu. Köpte nya fenor häromveckan som jag hoppas kunna inviga i augusti på västkusten :)
Ja jag har blivit lite som nyftälsta personer. Varför vill inte alla mänskor dyka liksom?!
 
Grattis @escodobe ! Vad roligt!

Själv längtar jag till nästa dykresa, men det blir inte förrän i november. Nu har jag kommit upp i 124 dyk och funderar på att våga mig på att gå rescue diver, även om det ska vara en tuff kurs för inte så vältränade jag som är 50+.
 
Jag skaffade ett par padi cert nar vi bodde vid Roda Havet (vars vattentemperatur aldrig gar under 27*C:p) och hade ett "beach house" pa stranden. Sa lange vi bodde dar och hade "sommar stugan" sa dok vi var och varannan helg. Mest lagst kusten's "fringing reef" men ocksa bat dyk pa nagot/nagra av det barrier reefs som finns i Roda Havet. Alla reven gar fran Accaba viken i norr till Indiska Oceanen i soder sa det fanns manga mil rev att utforska. Vi tog ocksa nagra dyk resor i tropiska vatten runt om, men da Roda Havet var den basta dykningen holl vi oss mest hemma aven om vi reste mycket efter Saudi's kust.

Jag dok nog ett par ganger i manaden i snitt under narmare 10 ar ... ibland saknar jag det, mycket, men inser att min kropp har gett upp lite pa mig sa jag forsoker att inte gora aktiviteter som gor att jag blir samre. Jag vill orka ha roligt lange an.
 
Är det någon som är pepp på en dykresa i vinter så hojta. Det brukar vara billigare om man kan dela rum *s*
Egypten verkar folk rekommendera. Jag vill dyka från land eller en kort båtfärd ut.
 
Är det någon som är pepp på en dykresa i vinter så hojta. Det brukar vara billigare om man kan dela rum *s*
Egypten verkar folk rekommendera. Jag vill dyka från land eller en kort båtfärd ut.
Jag åker till Dahab i november och är borta två veckor. Kommer att dyka en del. Häng på!
 
Ja jag får helt klart kolla på det. Jag har bara en veckas semester. I slutet på september har jag mer koll på ekonomin.När måste man boka?
Svårt att säga, men jag tror inte flygbiljetterna är slut i september. Jag flyger reguljärt och bokar allt separat. Boende går alltid att hitta och dykcentret tar in mer personal vid behov.

Från Göteborg kan du för all del ta dig till Oslo hyfsat snabbt och därifrån kan du flyga charter dvs direkt.
 
Jag var i Hurghada i Egypten en vecka i februari. Bodde på hotell men varje dag kom en bil och körde oss till ett dykcenter där vi gjorde dagsutflykter med båt för dykning. Väldigt fint, och så skönt att vara ute på en riktig båt med toalett istället för gummibåt!

Nu är det säkert olika på olika ställen, och Hurgada är väl numer väldigt turistiskt, men där vet jag inte om dykning från land hade varit så kul. Vi snorklade sista dagen vid hotellets strand och det var inte roligt :( helt söndertrampade rev och fiskar som uppenbarligen var vana att bli matade för de betedde sig inge alls som vilda fiskar utan var slöa och orädda. Men jag är avis på dig! Och hoppas själv på att kunna komma tillbaka till Egypten i vår.
 
@Human - i Hurghada är det nästan uteslutande båtdyk och av den anledning du nämner. Dykningen där går till på det sätt du var med om. Stränderna är ju upptagna av olika hotell. Men det är olika på olika ställen i Egypten. I Dahab är dykningen nästan uteslutande landbaserad, stränderna är öppna och man åker jeep till de olika dykplatserna som kan ligga mitt ute i ingenstans.
 
Dykning! :love: jag tog mitt OW förra sommaren och AOW i våras och älskar det! Då har jag ändå gått från att inte tycka om att ha huvudet under vattnet och drabbades av panik vid första pooldykets första övning på AW-kursen... men är helt såld nu. Köpte nya fenor häromveckan som jag hoppas kunna inviga i augusti på västkusten :)
Du behöver inte en buddy?
Jag är lite sugen på den här sjön!
https://www.dykarna.nu/dykplatser/skarsjon-553.html
 
Är det någon som är pepp på en dykresa i vinter så hojta. Det brukar vara billigare om man kan dela rum *s*
Egypten verkar folk rekommendera. Jag vill dyka från land eller en kort båtfärd ut.

Finns det några speciella skäl att du vill dyka från land eller kort båtfärd ut? Annars så rekommenderar jag starkt att ta en live abord resa! Helt underbart att kunna komma till orörda siter med välmående rev och enbart ens egna dykgrupp. Inget släppande på utrustning och lätt att tajma in bästa morgondyk till ex. Väldigt behaglig tillvaro på båten, dyka och mellan dyken så äter man och vilar.
Jag blir sjösjuk men tar tabletter innan jag hoppar på båten, så har det ordnat sig.
 
Finns det några speciella skäl att du vill dyka från land eller kort båtfärd ut? Annars så rekommenderar jag starkt att ta en live abord resa! Helt underbart att kunna komma till orörda siter med välmående rev och enbart ens egna dykgrupp. Inget släppande på utrustning och lätt att tajma in bästa morgondyk till ex. Väldigt behaglig tillvaro på båten, dyka och mellan dyken så äter man och vilar.
Jag blir sjösjuk men tar tabletter innan jag hoppar på båten, så har det ordnat sig.
Alltså, jag har blivit sjösjuk i en kajak :)
Men jag tror även att jag hade blivit sjukt rastlös på en båt.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 277
Senast: Calmiche
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Inspirerad av Magianas blogginlägg om HSP – ”etiketten” Highly sensitive person = högkänslig personlighet – så började jag fundera över...
Svar
0
· Visningar
704

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp