Fast på 70-talet var det andra grejer än nu. Numer är det inga problem.
Det är ju bra.
Men för MacGyver så har nog lusten för dyk-klubbar för alltid försvunnit efter den erfarenheten.
Jag har för egen del funderat på att ta det mer avancerade CMAS certifikatet för att på så vis utveckla min dykning.
Men det har saknats tid för den aktiviteten.
Kanske i framtiden då jag har en vän som dyker inom den organisationen.
 
Sen undrar jag lite hur svårt det kan vara att bara ta det där certet? För att slippa tjafs och ifrågasättande. Här låter det liiite som om det är nåt man gör av trots. Av nån anledning.....
Inte alls, jag tröttnade bara på jargongen och så detta att jag istället borde börja samla frimärken, ja så sa "innegänget" i den klubben ordagrant när det frankom att jag var allergisk mot klor. Nu är det ju inte så att jag dör av klorerat bassängvatten men näsan slår igen så jag kan inte tömma en vattenfylld mask vilket är petitesser egentligen då jag ibland fridyker utomhus i både sött och bräckt vatten utan varken mask eller annat. Ta cert nu är dessutom ogörbart eftersom jag inte kan hålla ens en snorkel mellan det som blev kvar av tänderna efter hästolyckan, jag kör med helmask med övertryck, samma som kustbevakningen och räddningstjänsten använder och om jag vore en fara för både andra och mig själv så skulle dom aldrig sponsrat mig med den. (Ja jag har vänner lite överallt faktiskt.)
 
Det är ju bra.
Men för MacGyver så har nog lusten för dyk-klubbar för alltid försvunnit efter den erfarenheten.
Ja definitivt, samt att jag är tvingad att köra enbart med helmask vilket dom inte godtar.
 
Inte alls, jag tröttnade bara på jargongen och så detta att jag istället borde börja samla frimärken, ja så sa "innegänget" i den klubben ordagrant när det frankom att jag var allergisk mot klor. Nu är det ju inte så att jag dör av klorerat bassängvatten men näsan slår igen så jag kan inte tömma en vattenfylld mask vilket är petitesser egentligen då jag ibland fridyker utomhus i både sött och bräckt vatten utan varken mask eller annat. Ta cert nu är dessutom ogörbart eftersom jag inte kan hålla ens en snorkel mellan det som blev kvar av tänderna efter hästolyckan, jag kör med helmask med övertryck, samma som kustbevakningen och räddningstjänsten använder och om jag vore en fara för både andra och mig själv så skulle dom aldrig sponsrat mig med den. (Ja jag har vänner lite överallt faktiskt.)

Det är fascinerande vilket behov du har av att påpeka hur populär du är.
 
Lika fascinerande som att se drevet dra igång av samma gamla gäng som försöker hitta nåt negativt om mig att hacka på.

Du får dyka hur du vill vad mig anbelangar. Men att göra narr av dem som gått kurser och har cert känns så himla onödigt. Du verkar ha en aversion mot alla som har städat hemma, vanliga jobb och som inte kan bygga ett varningssystem istället för att betala en hemförsäkring. Jag förstår att du haft det kämpigt. Och att du har talanger andra kan sakna. Men varför alltid så hånfull mot dem som inte har samma talanger? Jag är usel på att snickra, jag betalar andra för det. Gör det att jag är en grundlurad stackare, när det "är bara att". Jag vill ha kakel, inte golv på väggen. Och ska jag dyka vill jag veta att de jag ska dyka med har utbildning för det.
 
Du får dyka hur du vill vad mig anbelangar. Men att göra narr av dem som gått kurser och har cert känns så himla onödigt. Du verkar ha en aversion mot alla som har städat hemma, vanliga jobb och som inte kan bygga ett varningssystem istället för att betala en hemförsäkring. Jag förstår att du haft det kämpigt. Och att du har talanger andra kan sakna. Men varför alltid så hånfull mot dem som inte har samma talanger? Jag är usel på att snickra, jag betalar andra för det. Gör det att jag är en grundlurad stackare, när det "är bara att". Jag vill ha kakel, inte golv på väggen. Och ska jag dyka vill jag veta att de jag ska dyka med har utbildning för det.
Jag kan inte hjälpa att andra inte har talang för vad det nu är och du har nog missuppfattat mig, jag hånar inte dom som inte har talangerna,,,,,,alls. Jag skriver bara inläggen här på forumet utifrån min horisont i mitt patetiska skitliv, och, nä, JAG ÄR INTE TJURIG!!! :rage:


:p
 
Jag kan inte hjälpa att andra inte har talang för vad det nu är och du har nog missuppfattat mig, jag hånar inte dom som inte har talangerna,,,,,,alls. Jag skriver bara inläggen här på forumet utifrån min horisont i mitt patetiska skitliv, och, nä, JAG ÄR INTE TJURIG!!! :rage:


:p


Men är du nöjd är det väl bra? Varför sabla ner andra?
 
Men är du nöjd är det väl bra? Varför sabla ner andra?
Men det GÖR JAG INTE, bara dom som först trampar på mig.

Jag vet inte om du kan tolka detta jag skriver nu, men jag "ligger under radarn och ser över horisonten" när det gäller mycket.
 
Men det GÖR JAG INTE, bara dom som först trampar på mig.

Jag vet inte om du kan tolka detta jag skriver nu, men jag "ligger under radarn och ser över horisonten" när det gäller mycket.

Fast jag måste hävda att du inte blivit trampad på alls i denna debatt. Snarare har ditt resonemang blivit ifrågasatt.

Något drev känner jag inte heller till och mig veterligen är det första gången du och jag debatterar.
 
Men det GÖR JAG INTE, bara dom som först trampar på mig.

Jag vet inte om du kan tolka detta jag skriver nu, men jag "ligger under radarn och ser över horisonten" när det gäller mycket.
Om du känner dig trampad på för att man ifrågasätter vad du säger, är det ju inte mycket man kan göra.

Det här ett diskussionsforum liksom, folk tycker saker.
 
Något drev känner jag inte heller till och mig veterligen är det första gången du och jag debatterar.
Det är inte första gången, det har hänt förr och då var du lika "på" som du är nu tills jag lämnade debatten. Vad det var om har jag inget minne av, bara att det hände.
 
Om du känner dig trampad på för att man ifrågasätter vad du säger, är det ju inte mycket man kan göra.

Det här ett diskussionsforum liksom, folk tycker saker.
Jag känner mig inte trampad på här men av dom som skulle hålla kursen och "innegänget" i dykarklubben. En av dom hade dessutom en dykfirma som jag köpte första grejerna av och han "erbjöd" sig villigt att köpa tillbaks grejerna,,,,,,,för en tredjedel av vad jag gav. :meh:

Jag har grejerna kvar än och vissa av dom ingår i nuvarande riggen men annars kör jag Interspiro Mk3 med äkta reservluftventil och möjlighet att ansluta navelsträng, som ibland används när det behövs kommunikation med ytan också.

Fö. blir det en hel del dykning i vinter då utrustning ska testas och ligga på botten en tid samt lite avkopplande gruvdykning i en gruva nära mig som jag kan dyka i när andan faller på. Oavsett vad folk säger och tycker så dyker jag när jag vill eller behöver och det kan ingen bestämma över fast jag har slutat dyka över 60 meter på luft numera.
 
För drygt 20 år sen gjorde jag ett provdyk och blev helt lyrisk. Jag bestämde mig för att någon gång ta dykcert. Det har ju inte hänt än men jag började snorkla där ett par år sen. Eftersom jag är en sån extrem fryslort och min våtdräkt är någon illasittande mojäng från 80talet har det inte blivit så himla mycket snorklat i Sverige. Jag badar sådär 2-3 gånger på sommaren :( men varje gång tänker jag är jag borde få tummen ur och lära mig dyka så jag kan vara djupare ned i vattnet.
Jag älskade känslan av viktlöshet!

Själva kursen är ju överkomlig i pris.
Frågan är om jag kommer dyka tillräckligt för att hålla igång kunskaperna?
Grejen är ju att man inte ska dyka själv och jag känner inte någon annan som gör det.
Och jag lär ju inte köpa all utrustning på er gång utan behöver nog hyra det mesta. Så då blir de ju ett projekt varje gång. Det är ju en sak på semesterresor men resten än året..

Ni som har dykcert har ni hållt igång?
Jag håller igång mitt AOW-cert skapligt, men har dykt väldigt lite i Sverige. Det hålls alltså mestadels igång genom min till fulländning utvecklade cocktaildykning (komplett med att slippa bära utrustning och att alltid ha kall öl för inmundigande så fort jag kommit i land ;) ) som med fördel bedrivs i varmare vatten än di svenske.
Dykningen här på Västkusten är dock fantastisk - mina dyk i Gullmarn slår många andra men det är stökigare att dyka i Sverige eftersom det tar hela dagen, är kallt och blött även när man kommer upp eftersom det alltid regnar (eller ja, du fattar) osv. Jag är inte medlem i ngn dykklubb men min sambo dyker och är dive master bl.a. (numer får han inte lov att dyka på det där vedervärdigt farliga tekniska sättet han tidigare gjort - där spelar jag ut "småbarnspappa-kortet" och går i strejk) och den dykbutik jag tog cert genom har en hel del utfärder utöver de organiserade dykresor de gör till bl.a. Bonaire och liknande dykparadis.

Nu när vi bor så att jag faktiskt skulle kunna dyka bara genom att lasta en cykelkärra och plumsa i så är jag rätt sugen på att köpa egna grejer och dyka mer utöver våra semesterdyk. Saknar dykningen så jag blir blå efter ett år ifrån det pga graviditet och har hotat sambon med att stjäla hans grejer och hoppa i här nere på Gottskär och bara simma ett varv typ ensam, så jag är kanske lite odelat positiv just nu till allt som har med dykning att göra. Förutom då sjösjuka - det är vedervärdigt. Jag tar tabletter och då går det bra, har hittills aldrig kräkts i reggen men däremot på ytan efter avslutat dyk (och otaliga gånger från dykbåten) innan jag förstod finessen med sjösjuketabletter.

Jag har upplevt så mkt häftigt under ytan (som tjurhaj t.ex.) att jag blir bubblig i magen av lycka bara av att tänka på det. Eller som första gången jag fick ynnesten att se haj utanför Gili-öarna när vi simmade över en revkam och bara genom utandning dalade ned till närmre trettio meters djup bara för att glida med strömmen förbi en grotta där tre revhajsynglingar låg och lurade. Magi!
 
Fö. blir det en hel del dykning i vinter då utrustning ska testas och ligga på botten en tid samt lite avkopplande gruvdykning i en gruva nära mig som jag kan dyka i när andan faller på. Oavsett vad folk säger och tycker så dyker jag när jag vill eller behöver och det kan ingen bestämma över fast jag har slutat dyka över 60 meter på luft numera.

Alltså, den galning som ens yppat en stavelse om att 1) ocertad dyka till 60 meters djup eller beyond och 2) dessutom gör det på luft som blir direkt livsfarligt betydligt grundare än så skulle inte komma i närheten av mig eller mina dykvänner under ytan. Fullständigt omdömeslös dykning är visserligen laglig, men jag kan förstå om dykklubbarna värjer sig...
 
Det är inte första gången, det har hänt förr och då var du lika "på" som du är nu tills jag lämnade debatten. Vad det var om har jag inget minne av, bara att det hände.

Om du med "på" menar motargumenterar, så ja självklart. Det är vad Bukefalos är till för. Det blir inte mycket till debatt om alla är av samma åsikt.
 
Alltså, den galning som ens yppat en stavelse om att 1) ocertad dyka till 60 meters djup eller beyond och 2) dessutom gör det på luft som blir direkt livsfarligt betydligt grundare än så skulle inte komma i närheten av mig eller mina dykvänner under ytan. Fullständigt omdömeslös dykning är visserligen laglig, men jag kan förstå om dykklubbarna värjer sig...
Asch vad du är känslig, från början hade jag inte ens backup när jag jobbade och ibland var inte jobbet klart när luften var slut så då fick man öka takten en liten aning, jobbet skulle ju göras, luft eller inte. :cool: Jag minns den gången vi dök i Landsortsdjupet med enkelfyra och en timmas bottentid,,,,,,,,,,,ja vilka minnen,,,,,,,, :p
 
Fullständigt omdömeslös dykning är visserligen laglig, men jag kan förstå om dykklubbarna värjer sig...
Ja jag tänker att man som enskild vuxen har relativt stora friheter att ta de risker man vill, oavsett om det är att dyka utan cert, rida utan hjälm, åka offpist eller vad det nu är. Vill man göra det inom ramen för en viss förening så får man helt enkelt anpassa sig till reglerna som gäller där.
När jag rider på ridskolan får jag glatt ta på mig tröja med minst halvlånga ärmar trots att jag gärna hade ridit i linne i sommarhettan om jag hade haft egen häst.
 
Asch vad du är känslig, från början hade jag inte ens backup när jag jobbade och ibland var inte jobbet klart när luften var slut så då fick man öka takten en liten aning, jobbet skulle ju göras, luft eller inte. :cool: Jag minns den gången vi dök i Landsortsdjupet med enkelfyra och en timmas bottentid,,,,,,,,,,,ja vilka minnen,,,,,,,, :p

Utvecklingen går tack och lov framåt. Idag har vi både säkerhetsbälte och nackkudde i bilarna och ingen skulle längre komma på tanken att låta barnen sova obältade i baksätet på långresan.

Jag är förvisso en adrenalinjunkie deluxe, men inte ens jag tycker det är coolt att riskera livet i onödan. Det är inte coolt eller häftigt någonstans faktiskt. Och det har knappast att göra med att man är känslig.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 260
Senast: Calmiche
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Inspirerad av Magianas blogginlägg om HSP – ”etiketten” Highly sensitive person = högkänslig personlighet – så började jag fundera över...
Svar
0
· Visningar
703

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp