Att få mat som vegetarian.

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare Lilla
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 95
  • Visningar Visningar 7 224
Jag har uppfattat det såhär;
En vegetarian äter inte kött men kan äta tex ost
däremot en vegan äter inga animalieprodukter dvs ej ost, mjölk etc.

Sen finns det ju olika varianter av vegetarian dvs vissa äter fisk, skaldjur etc.

Någon annan kan det säkert bättre.;)
En annan knepig detalj med just ost, är att den i allmänhet innehåller löpe, som kommer från kalv-mage. Så även om man känner att det är ok att äta mejeriprodukter där djuret inte behövt dödas, äter man ändå alltså oftast löpe ... som ju kräver att kalven dödats. It´s i jungle out there men man får göra så gott man kan.

En annan knepig detalj med just ost, är att den i allmänhet innehåller löpe, som kommer från kalv-mage. Så även om man känner att det är ok att äta mejeriprodukter där djuret inte behövt dödas, äter man ändå alltså oftast löpe ... som ju kräver att kalven dödats. It´s i jungle out there men man får göra så gott man kan.

Just den osten som säljs färdigskivad i storpack innehåller ofta vegetabilisk ystenzym istället för löpe har jag märkt. Det är värre med ostar av finare sort.

Hm, det känns lite konstigt, tycker jag. Om jag skulle äta en kräfta (vilket jag inte längre gör, men OM!) skulle jag lätt säga att jag "äter köttet ur klon" eller att "jag äter krabbköttet" (om det var en krabba). Vad kallar man det annars? Fyllning?

Jag skulle säga att jag har ätit krabba... eller kräfta eller räkor.
Om jag har ätit flera olika skaldjur i samma måltid skulle jag kalla det för skaldjur.
Jag, i likhet med de flesta svenskar, skulle inte säga att jag ätit skaldjurskött.

Jag skulle säga att jag har ätit krabba... eller kräfta eller räkor.
Om jag har ätit flera olika skaldjur i samma måltid skulle jag kalla det för skaldjur.
Jag, i likhet med de flesta svenskar, skulle inte säga att jag ätit skaldjurskött.
Krabbkött kan du köpa i affären. Dvs när du inte köper en hel krabba utan bara de ätliga bitarna.

Bortsett från det så visar språkbruket på den skillnad i värde vi sätter på olika djur. Räkor och krabbor betraktas inte som levande varelser i samma utsträckning som kor och grisar gör. Det är väl delvis därför somliga tror att räkor är vegetariskt.

Det där tycker jag är så fascinerande, sov personerna sig igenom biologin i skolan?
Kanske. Samtidigt har de hängt med i de stora dragen där det inte är vetenskapen (biologi) som är utgångspunkten utan snarare den kristna traditionen (människan som skapelsens krona, därefter däggdjuren, därefter andra "ting" som räkor osv).

Krabbkött kan du köpa i affären. Dvs när du inte köper en hel krabba utan bara de ätliga bitarna.

Bortsett från det så visar språkbruket på den skillnad i värde vi sätter på olika djur. Räkor och krabbor betraktas inte som levande varelser i samma utsträckning som kor och grisar gör. Det är väl delvis därför somliga tror att räkor är vegetariskt.
Och därför många tycker det är helt ok att koka dem levande....... Gärna lägga dem i kallt vatten som långsamt hettas upp. Ok att en kräfta kanske inte har riktigt samma grad av medvetande (???) och "känslor" som t.ex. en hund, men helt ok tror jag inte de tycker att det känns.....

att kalla sig vegeterian även då man äter kyckling, fisk och skaldjur är som att jag skulle kalla mig vegeterian trots att jag äter gris och kyckling. (inte vilt, fisk och mycket sällan kalv. kräsen med texturer).
men försöker undvika kött ganska ofta, går sällan att göra det ute..

har aldrig lyckats äta ett enda vegetarisk alternativ vare sig på resturang eller på olika event.
detta då de envisas med att ha morötter i Allt, eller nötter...
och många som serverar t ex vego biffar vet ju inte för tusan vad de innehåller...

så bu hu för vegeterianer, men vi som har kors allergi på björkpollen + gräspollen har det värre att hitta mat ute. (har hittat en till som har exakt samma överkänslighet ^_^ (dvs i´m not alone!)
dvs reagerar på stenfrukter, rotfrukter, skaldjur, nötter, exotika frukter, citrus och en hel hög annat som ställer till det om man ska beställa ngt.

Håller med du!

Laktosintolerant och allergisk mot nötter, mandlar, fisk och skaldjur. Det blir inte massor av mat kvar. Nu är jag inte vegetarian, mycket för att jag aldrig skulle överleva då, jag måste äta ungefär var 4e timme för att inte förvandlas till en gremlin och sen få migrän följt av en totalt kraschad mage...

De säkraste ställena att äta på är typ snabbmatshak. Jippie!

/L

Det måste ju bli massor av mat kvar? Typ vegan minus nötter och mandlar blir ju massor kvar man kan äta, och då kan du dessutom lägga till laktosfria mjölkprodukter + en hel del kött.

Fast numera finns det massor av ost med ystenzym istället för löpe. Dock bidrar ju även mjölkindustrin till dödandet.

De flesta laktovegetarianer jag känner har stenkoll på löpe, så nej man behöver inte äta löpe för att man äter ost.

Man tycker det ja. Och lagar jag maten hemma kan jag äta mer eller mindre vad som helst utöver allergierna.

Problemen börjar ute. Bröd tex där har de gärna mjölk i. Alla typer av efterrätter går fetbort. Alla typer av mat med såser, eftersom de flesta häller mjölk/grädde i såsen. Även "säkra" såser som bea- som inte innehåller varken mjölk eller fisk i sitt originalrecept innehåller det ofta. Ofta har köket ingen koll på allergier och steker allting i samma panna som nötterna, för nötter måste man ju ha i alla mat för det står det i tidningarna (tom öl och pizza stoppar man numera nötter och mandlar i). Och så finns det såklart "spår av" vilket gör att de flesta tvekar fler än en gång att servera mig någon mat överhuvudtaget.

/L
Det måste ju bli massor av mat kvar? Typ vegan minus nötter och mandlar blir ju massor kvar man kan äta, och då kan du dessutom lägga till laktosfria mjölkprodukter + en hel del kött.

I hamburgerbröd och korvbröd har de ofta, vissa matbröd också. Många matbröd innehåller nötter eller mandlar för att bli lite grövre :-), spår av som sagt. Och helt ärligt, jag får äta en hel limpa om jag ska stå mig längre än 2 timmar. Bröd är tilltugg och mellanmål, inte mat :-).

Inte i matbröd väl? Fikabröd visst, men matbröd brukar man ju inte baka på mjölk och smör.

Man tycker det ja. Och lagar jag maten hemma kan jag äta mer eller mindre vad som helst utöver allergierna.

Problemen börjar ute. Bröd tex där har de gärna mjölk i. Alla typer av efterrätter går fetbort. Alla typer av mat med såser, eftersom de flesta häller mjölk/grädde i såsen. Även "säkra" såser som bea- som inte innehåller varken mjölk eller fisk i sitt originalrecept innehåller det ofta. Ofta har köket ingen koll på allergier och steker allting i samma panna som nötterna, för nötter måste man ju ha i alla mat för det står det i tidningarna (tom öl och pizza stoppar man numera nötter och mandlar i). Och så finns det såklart "spår av" vilket gör att de flesta tvekar fler än en gång att servera mig någon mat överhuvudtaget.

/L

Men på ställen som erbjuder veganskt käk kan du ju ta en sådan sås? Bröd med mjölk i vet jag inte om jag stött på alls, förutom nån hembakta.

Liknande trådar

Mat Jag (som de flesta) äter 3 gånger per dag, d v s 21 måltider i veckan. Frukost kan jag lätt göra vegetarisk om jag tar ost på mackan. Då... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 793
Senast: Badger
·
Mat MSB tycker att man ska ha mat för en vecka hemma. Och det har jag nog. Om jag letar upp bönor, spagetti och annat som ligger och samlar... 9 10 11
Svar
201
· Visningar
6 328
Senast: Tantan
·
Mat Jag och min syster ser varje dag till att vår gamla mor får middag. Oftast är det min syster som löser det (även om jag också ofta åker... 2 3
Svar
53
· Visningar
3 049
Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 293

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Husky från USA, tips och råd m.m

Hästrelaterat

Tillbaka