Att få mat som vegetarian.

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare Lilla
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 95
  • Visningar Visningar 7 224
På Sthlm horse show i vintras fanns det inget vego när jag skulle handla i kioskerna som var vid läktarna... Fick bli popcorn till middag!
Fast där var det dåligt överlag med vettig mat... Vi gick ut och åt på en pub som låg utanför entrén men i själva arenan. Jag valde visserligen en caesarsallad med kyckling, men kycklingen var ett tillval så där fanns det fler alternativ.

Jag är inte vegetarian men jag äter bara kyckling och fisk, inte kött. Men det är otroligt svårt att få mat när man är någonstans. I dag tex var jag på trav. En stor travdag. På publikplats fanns korv och hamburgare. Och bara kött där det fanns lite lagad mat. Inte en smörgås. På dom ställen det finns smörgås är det nästan alltid ost och skicka. Det är ju inte en person som är vegetarian idag.
Tar ni med egen mat när ni är på ngt evenemang?
Jag tar med egen mat. Är veg, laktosintolerat samt att jag inte äter gluten. Så oddsen för att jag ska hitta något att köpa är små.

Fast där var det dåligt överlag med vettig mat... Vi gick ut och åt på en pub som låg utanför entrén men i själva arenan. Jag valde visserligen en caesarsallad med kyckling, men kycklingen var ett tillval så där fanns det fler alternativ.
Inte för att det var något överväldigande nej, men det FANNS i alla fall något för köttätare. :p

Jag är inte vegetarian men jag äter bara kyckling och fisk, inte kött. Men det är otroligt svårt att få mat när man är någonstans. I dag tex var jag på trav. En stor travdag. På publikplats fanns korv och hamburgare. Och bara kött där det fanns lite lagad mat. Inte en smörgås. På dom ställen det finns smörgås är det nästan alltid ost och skicka. Det är ju inte en person som är vegetarian idag.
Jag ser till att så långt det går försöka vara mätt så jag inte behöver stå där och bli blåst på köttfri mat. Men jag har blivit bra på att bemästra hungern några timmar till, tills jag kan skaffa något i min smak.

Om det finns riktiga restauranger eller är flerdagarsevenemang där man köper mat på plats så räknar jag med att det finns vegetariskt, men till hästtävlingar och sådant tar jag alltid med mig. Annars skulle jag ha fått gå hungrig många gånger. Det är lite dumt egentligen, för eftersom man har med sig för säkerhets skull så blir det ju att man inte köper ens de gånger de faktiskt har vegetarisk mat.

Riktigt illa! Jag hoppas att du sa till att det inte fanns något alternativ för vegetarianer. Det känns kanske inte som en sådan sak som man borde säga till om, men ibland är det lätt att bli hemmablind.
Jag äter mer och mer vegetariskt även om jag själv inte är vegetarian (bara "minus rött kött" för det tycker jag smakar vidrigt!) vilket gör att jag mer och mer faktiskt granskar vad som serveras. Klev av en av Destination Gotland's färjor för några timmar sedan. På färjan åt jag middag och där fanns två alternativ om man är vegetarian (varmrätter, ej sallad); pizza eller någon slags panerad sak. Lite trist med tanke på att både woken och lasagnen hade kunnat ges som vegetariska alternativ.

Var glad att det inte är allergi.
Att hitta absolut definitivt tomatfritt ute (speciellt på evenemang) är snudd på hopplöst, om man inte har tur (många verkar tro att det räcker att skrapa bort tomaten när de klantat sig - FAST jag sagt att de faktiskt måste göra om :banghead: ) så att de har koll och KAN fixa alternativ. Men ALLA sallader innehåller ju tomat.
Och i allra flesta fall är det tomat även i färdiga mackor :crazy:
(eller tomatpuré, tomatkrydda, tomatpuré i buljong o.s.v...)

Var glad att det inte är allergi.
Att hitta absolut definitivt tomatfritt ute (speciellt på evenemang) är snudd på hopplöst, om man inte har tur (många verkar tro att det räcker att skrapa bort tomaten när de klantat sig - FAST jag sagt att de faktiskt måste göra om :banghead: ) så att de har koll och KAN fixa alternativ. Men ALLA sallader innehåller ju tomat.
Och i allra flesta fall är det tomat även i färdiga mackor :crazy:
(eller tomatpuré, tomatkrydda, tomatpuré i buljong o.s.v...)

För min del spelar det ingen roll att det inte är en allergi som gör att jag inte äter kött. Får jag i mig en gnutta köttbuljong så spyr jag i minst ett dygn. Skulle jag få i mig en sås t ex med köttbuljong i så behöver jag läggas in för jag slutar inte spy. Min kropp havererar dessutom totalt i muskler och leder utav kött om det så bara är att köttet har stänkt på min mat så att säga att det är värre med en allergi är en definitionsfråga eftersom jag blir fruktansvärt sjuk utav kött. Innan jag blev vegetarian förutspådde läkarna att jag skulle sitta i rullstol permanent innan trettonårs ålder eftersom min kropp var så sjuk och de visste inte vad som var fel. Det behöver alltså inte vara en allergi utan man kan bli svårt sjuk av saker och ting ändå. Jag kan bara tacka min lyckliga stjärna att jag slutade äta kött ändå som tioåring och då sakta men säkert blev bättre för det var inget som sjukvården föreslog.

Jag har alltid med mig mat ute om det inte finns ställen där jag vet att jag kan lita på att maten är okej. Jag går i stort sett aldrig på restaurang och då enbart om jag vet att min mat verkligen tillagas skilt ifrån kött för även om reglerna är hårda vad gäller kötthantering så är det många som klantar sig i köken.

Att folk i gemen inte fattar att det inte går att skrapa bort saker och ting har vi ju till och med sett exempel på i tråden. Det är en vanlig kommentar man får annars. Självklart plockar man inte bara bort det man inte äter, partiklarna finns ju kvar ändå.

Klev av en av Destination Gotland's färjor för några timmar sedan. På färjan åt jag middag och där fanns två alternativ om man är vegetarian (varmrätter, ej sallad); pizza eller någon slags panerad sak. Lite trist med tanke på att både woken och lasagnen hade kunnat ges som vegetariska alternativ.

Fast det går ju inte av ekonomiska skäl. De vill ju att folk ska köpa så mycket mat som möjligt, och det är fler som önskar kött än som önskar vegetarisk. Så nä, jag håller inte med. De erbjuder 1 dagens husman (veg) och 1 pizza, plus vegetariska mackor. Färjan tar 3 timmar, jag tycker inte att det behövs fler alternativ än så.

Har man andra önskemål så kan man gott ha lite framförhållning och ta med sig egen mat tycker jag.

/Gotländsk vegetarian

Då har vi likande problem fast jag är allergisk mot mjölkprotein. Stort sett omöjligt att finna mat på evenemang o liknade.
Mvh
Pudlan

Fast det går ju inte av ekonomiska skäl. De vill ju att folk ska köpa så mycket mat som möjligt, och det är fler som önskar kött än som önskar vegetarisk. Så nä, jag håller inte med. De erbjuder 1 dagens husman (veg) och 1 pizza, plus vegetariska mackor. Färjan tar 3 timmar, jag tycker inte att det behövs fler alternativ än så.

Har man andra önskemål så kan man gott ha lite framförhållning och ta med sig egen mat tycker jag.

/Gotländsk vegetarian

Jag tänkte mer på att man exempelvis kunnat ha woken både vegetarisk och med kyckling. Samma bas och sen lägger man antingen på kyckling eller något annat vegetariskt. Självklart förstår jag att de inte kan ha hur många alternativ som helst..

Har flera kors allergier och det brukar gå att hitta ngt ute. Men det brukar då bara bli t ex fish & chips utan fisk eller hamburgare utan dressing.

Då klubben har tävlingar så brukar de alltid ha ngt veganskt i form av tomat soppa. Och är det ngn tomat allergisk som kommer så gör de en sallad eller toast :).

Men det värsta är när man som funktionär har skickat in hela sin lista och de sen inte vidarebefordrar den till de som sköter funktionärs maten. Då får man stå där och försöka be dem rabbla upp alla innehålls förteckningar för att försöka hitta ngt som man kan äta.

Liknande trådar

Mat Jag (som de flesta) äter 3 gånger per dag, d v s 21 måltider i veckan. Frukost kan jag lätt göra vegetarisk om jag tar ost på mackan. Då... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 793
Senast: Badger
·
Mat MSB tycker att man ska ha mat för en vecka hemma. Och det har jag nog. Om jag letar upp bönor, spagetti och annat som ligger och samlar... 9 10 11
Svar
201
· Visningar
6 328
Senast: Tantan
·
Mat Jag och min syster ser varje dag till att vår gamla mor får middag. Oftast är det min syster som löser det (även om jag också ofta åker... 2 3
Svar
53
· Visningar
3 049
Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 293

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tovig katt
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka