Att få tiden att räcka till

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare todde
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 75
  • Visningar Visningar 5 446
Sv: Att få tiden att räcka till

:) Just nu har jag bara 3 pållar, det är rätt lagom tycker jag, alla tre unghästar som ska tränas och en är under inridning....nu har jag ju turen att kunna ha dem hemma, är ju lite enklare då....men visst tar det mkt tid och trött bli man oxå... Men allting går och går det inte, så går det ändå:D ...pust..men ingen karl som gnäller,:angel: det skulle jag aldrig stå ut med... men har nog världens bästa karl tro jag..med egna intressen:bow: :D

Jenny1 skrev:
*kl*
Hinner gör man, men det är skönt när det börjar bli ljusare på kvällar och morgnar!!
Jag jobbar heltid, som lärare vilket innebär 45 timmar/vecka, men i gengäld ledigt sportlov, påsklov, jullov och 8 veckor på sommaren. Bor med hästarna (2 egna + svärfars 1 som jag sköter) ca 1 km bort, åker dit varje morgon före sex, fodrar och släpper ut. Mockar, tar in och rider när jag kommer hem från jobbet... Rider ca 3-5 dagar i veckan, mer den ljusare årstiden då jag slipper pannlampa... (Har inget ridhus eller paddock..) Försöker också hinna med dottern och hennes unghäst, dottern är bara 8 år så det är inget hon kan göra själv - än. Jag tömkör ponnyn för att kunna köra in den senare och hjälper dottern med inridningen, försöker också hinna med ledarskapsövningar och lekar typ "De sju lekarna" med båda hästarna för att hålla ordning på dem...

Kanske ska tillägga :angel: att jag har man, två barn, hund och hus också. (+ några stackars djur som får sköta sig själva = katt, akvarium och dammråttor...) Dotterns kanin har just fått flytta ner till stallet igen, den har mer sällskap där än här hemma...

Många, särskilt på jobbet, är helt förundrade över hur jag hinner/orkar. Men det är ju så att jag skulle inte orka alls om jag inte hade hästarna!! Vad vore alternativet?? Att sitta och glo på TV:n (eller datorn:o ), hela kvällarna?? TV ser jag i princip aldrig på. Bara på fredag och lördagkvällar, när barnen faktiskt vill att jag också ska sitta och mysa med dem framför TV:n... Datorn är däremot beroendeframkallande, så här sitter jag ofta... Särskilt när barnen har somnat! Om jag inte har jobb att göra... Nej, för mig är det meditation och återhämtning av högsta klass när jag får sticka ut och rida efter en dag på jobbet! Skulle inte byta bort mina hästar mot vad som helst!! (Även om maken säkerligen glatt skulle sälja dem...;) Men även han har lärt sig vad de betyder för mig, och han tog mig - med hästintresse och allt, då går det ju inte att ta bort det! Jag brukar snarare tjata på honom att han behöver skaffa sig ett eget fritidsintresse... Men vem skulle dammsuga här hemma då? :angel: Så har vi ju också varit tillsammans sedan 1991, så vi har kanske inte behov av att ses jämt...

Du har just fått en beundrare ifrån annat håll :bow: :bow: :bow:
När jag läser detta inser jag att det går. Men hur funkar familjelivet hinner ni äta tillsammans åka någonstans tillsammans. Jag ser nästan alldrig tv jobbarkompisar frågar mig såg du det på tv igår svaret är konstant nej. Kanske upplevs man som tråkig eller halvfjabbig. Nu är det inte ofta det manliga könet satsar på häst så det är kanske därför . Härhemma är det ju inte mycket tid till att renovera eller ändra i huset o det retar sig min patner på. Svår balansgång detta :cry: Vem städar hemma hos er ? Ni bägge eller !
Jag har väl inte heller det stora behovet att ses vi har varit tillsammans sedan -89.

Muppe00 skrev:
Jag måste hålla med om att det är ett evigt pusslande med tid. Och har man inte dåligt samvete för familjen så har man det för hästen. Jag har sambo och 2 barn på 5 och 1 år, villa, sommarstuga (som kräver sitt denna årstid o framöver) hund och häst och 85% jobbtid. Jag har blivit väldigt strukturerad på senare tid, veckohandlar på måndagkvällar, stryker för hela veckan på söndagkvällar osv. Följer jag mitt veckoschema till punkt o pricka så hinner jag, men det är inte mer!

Ja man måste nog ha lite mer planering det har jag förstått. Men grejen är den att min fru jobbar också på kvällar så då måste hunden rastas o det ska göras middag o .s.v
Inte konstigt att när man skulle råka titta på lite tv så somnar man nästa direkt framför den.

Mitten skrev:
Haha ja det måste den såklart :p Är hon helt ointresserad eller bara rädd och osäker?

Annars är det som de flesta andra säger - noggrann planering. Jag tycker att det är bäst om man lyckas fixa lite 'stallfria' dagar några kvällar per vecka, och att man sen när man väl är i stallet slipper stressa.
Stallfria dagar :confused: Jag är ensamvarg så det går ju inte.
Ja hon är helt ointresserad har inte tid o.s.v

Det verkar som många här har problem med tiden :crazy: Ni kanske skulle fundera på att skaffa en medryttare/skötare som kan hjälpa er ett par gånger i veckan?

För att återknyta till planeringen: Jag tycker att det funkar om man kan göra ett schema för veckans aktiviteter. Nu rider jag inte mer än några dagar per vecka längre, eftersom jag inte hinner, men jag har hästarna hemma så de ska skötas varje dag. Maken behöver komma ut och springa åtminstone tre dagar per vecka, och då är han ute minst 1.5 timme, plus dusch och stretch.

Vi brukar komma överens om att "på måndag vill jag rida, eftersom det är träning på tisdag, så kan du springa på onsdag, föräldramöte på torsdag, löpning på fredag så rider jag sent i ridhuset..."

På det sättet är man förberedd på vilken dag man har sin aktivitet, när man kan träffas och när man umgås med barnen. Kan tillägga att tack vare att jag har hästarna hemma på gården så är barnen med mig mycket i stallet. Att åka och handla på impuls för att det inte finns någon mat hemma existerar inte, vi storhandlar varannan eller var tredje vecka.

Det bästa hade ju förstås varit om din fru blev hästintresserad också. Kan du inte önska dig i födelsedagspresent att hon följer med ut och rider på en lånad häst, eller nåt i den stilen. Borde ju få hennes hjärta att smälta lite i alla fall :love:

Ensamvarg? Går det inte att greja en medryttare eller så?
Jag har en kväll i veckan då det kommer en tjej och tar hand om mina små och rider. Den kvällen städar jag hemma, tvättar, lagar massa mat som jag kan göra matlåda av :o och lite sånt.
Vi har ibland svårt att hinna med 'oss', men det gör att korta stunder också kan få bli speciella :love:

todde skrev:
Måste bara fråga följer inte din make med på tävlingar ? En sak till hur hinner du att gå på gym ? jobbar du heltid ? Vem städar i huset ?
Nej, min make följer inte med på tävlingar;) Han skulle inte stå ut, ha ha. Jag går på gym 2 ggr/veckan och rider innan det...eller efter om det är så att jag tar ett morgonpass på gymmet.

Jag jobbar heltid inom psykiatrin och har lite udda tider = 14 arbetstillfällen i månaden vissa 07-21 och andra 07-16 = heltid;)

Städningen i huset blir när det blir:angel: ... både maken och jag försöker ta undan direkt...men visst, vissa dagar hittar jag inte diskbänken:crazy: ...

HeJ!

Min tid räcker nästan till. Pluggar heltid på universitet, en riktig plugglinje dock. Är borta från 7 på morgonen till ca 16-18 på em. Men hittills har jag haft tur med halvdagar ganska ofta.

Jag har en skötare på hästen 2 dagar i veckan, då jag pluggar och umgås med min sambo. Sambo har eget företag inom datorer, vilket också är hans största intresse, så jag kan med gott samvete lämna honom själv ganska mycket. Och om han klagar brukar jag ta en extra dag ledig från hästen och bara umgås med honom..

Har inte hästen "hemma" men ganska nära.. Man får helt enkelt prioritera.. Ett tips är att slänga ut TVn för den tar alldeles för mycket tid från viktigare saker..

/ Lavinia, som måste packa snart..

todde skrev:
Hur klarar ni er med att få tiden att räcka till ? Gnäller inte era partner om att "du bara håller på med dina hästar o gör inget annat"
Jag har gått in för detta på riktigt sedan et par månader tillbaks o känner nu attdet inte fungerar för jag rider sex dagar i veckan o det tar ju tid. Hon är borta nån kväll då o då på arbete. Hur klara ni er det tar ju tid att mocka till två hästar o ta in o ta ut ja o allt det som rör detta. Tränar borta två gånger i veckan ska tilläggas.

Jadu, först så var det gnäll. Sedan försökte jag få honom intresserad, sedan så blev det tennis istället för hans del. Numera är han borta lika mycket som jag och det jämnar ju ut sig.

"Jag är ute när gubben min är inne, jag är inne när gubben min går ut. Det är det som är livet på en pinne...rajda daj da da da da da da daj"

Näe, en dag skall jag lyckas att få honom intresserad av våra hästar.

Hälsning Maja

todde skrev:
Du har just fått en beundrare ifrån annat håll :bow: :bow: :bow:
När jag läser detta inser jag att det går. Men hur funkar familjelivet hinner ni äta tillsammans åka någonstans tillsammans. Jag ser nästan alldrig tv jobbarkompisar frågar mig såg du det på tv igår svaret är konstant nej. Kanske upplevs man som tråkig eller halvfjabbig. Nu är det inte ofta det manliga könet satsar på häst så det är kanske därför . Härhemma är det ju inte mycket tid till att renovera eller ändra i huset o det retar sig min patner på. Svår balansgång detta :cry: Vem städar hemma hos er ? Ni bägge eller !
Jag har väl inte heller det stora behovet att ses vi har varit tillsammans sedan -89.

Det går!! Jag skulle inte vilja leva utan hästarna!! Inte utan maken och barnen heller för den delen, och skulle jag vara tvungen att välja skulle maken och barnen gå före, men det valet behöver jag inte göra. Min man ställer upp på att jag har hästar. I dag mockade han t ex åt mig så åkte jag på äggletning med barnen... Han mockar ofta när jag jobbar sent också, för att jag ska slippa det när jag är trött, så jag delar med mig av :bow: till honom!
Vi städar alla fyra i familjen, barnen är 8 och 10 år och får dra sitt lass av hushållsarbete.. Annars är maken mer pedant än mig så han dammsuger oftast, men jag städar badrummet oftast.. osv. Jag tror det jämnar ut sig, kanske att han gör lite mer, men vad gör det? :D I hur många hushåll är det inte tvärtom??

*lk*

Min sambo spelar fotboll så han har träningar 4 dagar i veckan som samanlagt tar ca 3 timmar per gång + matcher på helgerna. Jag försöker att lägga min stalltid när han tränar. Vissa veckor känns det bara som om man möts i dörren men eftersom båda har sina intressen så vet vi om att den andra vill göra sin grej. Så jag tror att det underlättar om en flickvän/pojkvän/man/ fru oxå har någon hobby. Min sambo jobbar just nu bara 65% och jag studerar + jobbar extra så nu är det lite lättare med tid men många gånger blir det i alla fall att man ses mindre.
Har även en medryttare som hjälper till.
Sen kan jag tänka mig att det blir anorlunda om man har barn.

Stopek skrev:
Jadu, först så var det gnäll. Sedan försökte jag få honom intresserad, sedan så blev det tennis istället för hans del. Numera är han borta lika mycket som jag och det jämnar ju ut sig.

"Jag är ute när gubben min är inne, jag är inne när gubben min går ut. Det är det som är livet på en pinne...rajda daj da da da da da da daj"

Näe, en dag skall jag lyckas att få honom intresserad av våra hästar.

Hälsning Maja

En sak är ju possitivt man hinner alldrig bråka :rofl:
Lycka till att få honom inntreserad finns ju knappt några manliga fritidsryttare, undrar varför ?

Lavinia skrev:
HeJ!

Min tid räcker nästan till. Pluggar heltid på universitet, en riktig plugglinje dock. Är borta från 7 på morgonen till ca 16-18 på em. Men hittills har jag haft tur med halvdagar ganska ofta.

Jag har en skötare på hästen 2 dagar i veckan, då jag pluggar och umgås med min sambo. Sambo har eget företag inom datorer, vilket också är hans största intresse, så jag kan med gott samvete lämna honom själv ganska mycket. Och om han klagar brukar jag ta en extra dag ledig från hästen och bara umgås med honom..

Har inte hästen "hemma" men ganska nära.. Man får helt enkelt prioritera.. Ett tips är att slänga ut TVn för den tar alldeles för mycket tid från viktigare saker..

/ Lavinia, som måste packa snart..

Tvn tar mycket tid om man är benägen att sätta sig framför den o fastna. Sen verkar det som du kan ta en ledig dag liksom när som skönt, men har man eget stall o är ensam om allt har man häst 24 timmar om dygnet (något som jag själv har valt )

Jenny1 skrev:
Det går!! Jag skulle inte vilja leva utan hästarna!! Inte utan maken och barnen heller för den delen, och skulle jag vara tvungen att välja skulle maken och barnen gå före, men det valet behöver jag inte göra. Min man ställer upp på att jag har hästar. I dag mockade han t ex åt mig så åkte jag på äggletning med barnen... Han mockar ofta när jag jobbar sent också, för att jag ska slippa det när jag är trött, så jag delar med mig av :bow: till honom!
Vi städar alla fyra i familjen, barnen är 8 och 10 år och får dra sitt lass av hushållsarbete.. Annars är maken mer pedant än mig så han dammsuger oftast, men jag städar badrummet oftast.. osv. Jag tror det jämnar ut sig, kanske att han gör lite mer, men vad gör det? :D I hur många hushåll är det inte tvärtom??

En familj med struktur logistiken verkar funka oklanderligt. Rätt partner. Hört talas om barnarbete :rofl: Skojar !!! Ska bli kul för dig när de blir tonåringar...

Emma-pemma skrev:
För att återknyta till planeringen: Jag tycker att det funkar om man kan göra ett schema för veckans aktiviteter. Nu rider jag inte mer än några dagar per vecka längre, eftersom jag inte hinner, men jag har hästarna hemma så de ska skötas varje dag. Maken behöver komma ut och springa åtminstone tre dagar per vecka, och då är han ute minst 1.5 timme, plus dusch och stretch.

Vi brukar komma överens om att "på måndag vill jag rida, eftersom det är träning på tisdag, så kan du springa på onsdag, föräldramöte på torsdag, löpning på fredag så rider jag sent i ridhuset..."

På det sättet är man förberedd på vilken dag man har sin aktivitet, när man kan träffas och när man umgås med barnen. Kan tillägga att tack vare att jag har hästarna hemma på gården så är barnen med mig mycket i stallet. Att åka och handla på impuls för att det inte finns någon mat hemma existerar inte, vi storhandlar varannan eller var tredje vecka.

Det bästa hade ju förstås varit om din fru blev hästintresserad också. Kan du inte önska dig i födelsedagspresent att hon följer med ut och rider på en lånad häst, eller nåt i den stilen. Borde ju få hennes hjärta att smälta lite i alla fall :love:

Ja en födelsesdagspresent att få upp henne på en lånehäst inte helt dumt :idea: men jag tror inte hon smälter tyvärr.Ja det handlar mycket om schema om det ska funka. Jag behöver att renovera lite i huset men jag ser knappt tiden till det o det är ju inte bra !

todde skrev:
En familj med struktur logistiken verkar funka oklanderligt. Rätt partner. Hört talas om barnarbete :rofl: Skojar !!! Ska bli kul för dig när de blir tonåringar...

Jodå, strukturen och logistiken måste funka... Planering, planering... Samt att vi hjälps åt!! Alla bor här = alla hjälps åt med det som behövs göras!! :idea: Rätt partner också, ja.. Saknar bara att han också skulle vara intresserad av hästarna. Eller kanske inte... Det är rätt skönt att vara för sig själv i stallet också! :banana:

Visst har man hört mycket gnäll från kompisar och andra, men nu har de vant sig.

vi har två och ingen egen stall asså inacorderade.. men som tur va så e gubben lika hästtokig som jag och barna springer runt stallets skog o leker just nu när det e ljusare skulle man inte va omringad av en lika tokig karl o så lätt roade barn så skulle det aldrig gå då man har heltidsjobb oxå kompiskretsen har sjunkit till endast hästmänniskor men e lika glad för de kan inte någonsin tänka mig ett liv utan häst isf kan man lika gärna gå o dö...

Ja du, jag har ingen sambo som kan klaga på att man aldrig har tid med den. Mitt problem är att jag inte hinner träffa någon :p Med heltidsjobb, hund och häst + att när man är ledig har ett drös med saker som ska göras hemma! Jobbar mellan 2-3 helger i månaden, särskilt dom dagar när kompisar ska hitta på något:crazy: Släpper in hästarna vid nio, lägger mig vid tio-halv elva (går upp 04.45) Har en timme fritt där emellan, får väl ut och ragga då då!!:banana:

Liknande trådar

Ridning Jag har nyligen börjat rida på ridskola, efter ett liv med träning och tävling på egna hästar. Trivs bra med ridskolan, ridläraren är... 2
Svar
20
· Visningar
1 747
Senast: cewe
·
Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
762
Senast: Badger
·
Övr. Barn Jag har ett stort problem, och famlar i detta själv och får ingen hjälp. Min dotter, nyligen 19 år har varit svajjig i ca tre år. Från... 2
Svar
28
· Visningar
3 808
Senast: Bullen22
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 210

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Tandfen utan kontanter

Hund, Katt, Andra Djur

• Diskbråck
  • Gps-halsband