Att få tiden att räcka till

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare todde
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 75
  • Visningar Visningar 5 446
Sv: Att få tiden att räcka till

Man kan inte lura in någon i något som han/hon inte vill. Antingen får man acceptera att var och en behöver ha sin hobby eller också accepterar man det inte. Vilken lösning man då väljer beror väl på hur förhållandet i övrigt ser ut antar jag. Jag är gift, har en 5-årig son och en 14-årig dotter. Är egen företagare och jobbar mer än heltid, åtminstone periodvis. Vi bor i hus på landet, tyvärr utan stall men det är mycket pyssel med tomt och byggnader ändå.

Jag och dottern har två hästar på ren hobbybasis vilket för oss innebär att vi rider 3-4 gånger i veckan. Hästarna står i ett kollektivstall några kilometer hemifrån. Jag och dottern hjälps åt, hon tar hand om hästarna själv någon dag i veckan, resten gör vi oftast tillsammans. Jag har också en medryttare numera som tar hand om båda hästarna vid behov, när hon är i stallet. Skönt!

Min man är inte ett dugg intresserad av hästar, men likväl som han behöver ha sin hobby för att må bra, inser han att jag behöver ha min. Dessutom tillbringar jag oerhört mycket kvalitetstid med min tonårsdotter och vi har också väldigt roligt tillsammans, på lika villkor. Att ha hästar blir en livsstil och jag tror att maken ser hästarna som en naturlig del i vår familj, precis som katterna, typ. Han köper foder, påminner om att hösilaget är slut, tar in hästarna eller mockar någon gång, fyller på vatten i hagarna osv. Han bryr sig om dem och det räcker för mig. Visst kan han knorra ibland, precis som jag kan knorra på hans fritidsintressen emellanåt, men det är ju vårt gemensamma ansvar att se till att det också finns tid för oss, vår familj och annat liv än hästar (och bilar som han pysslar med.) Som i så många andra fall, handlar det antagligen om att kommunicera och ta hänsyn till varandra.

//

fialotta40 skrev:
Man kan inte lura in någon i något som han/hon inte vill. Antingen får man acceptera att var och en behöver ha sin hobby eller också accepterar man det inte. Vilken lösning man då väljer beror väl på hur förhållandet i övrigt ser ut antar jag. Jag är gift, har en 5-årig son och en 14-årig dotter. Är egen företagare och jobbar mer än heltid, åtminstone periodvis. Vi bor i hus på landet, tyvärr utan stall men det är mycket pyssel med tomt och byggnader ändå.

Jag och dottern har två hästar på ren hobbybasis vilket för oss innebär att vi rider 3-4 gånger i veckan. Hästarna står i ett kollektivstall några kilometer hemifrån. Jag och dottern hjälps åt, hon tar hand om hästarna själv någon dag i veckan, resten gör vi oftast tillsammans. Jag har också en medryttare numera som tar hand om båda hästarna vid behov, när hon är i stallet. Skönt!

Min man är inte ett dugg intresserad av hästar, men likväl som han behöver ha sin hobby för att må bra, inser han att jag behöver ha min. Dessutom tillbringar jag oerhört mycket kvalitetstid med min tonårsdotter och vi har också väldigt roligt tillsammans, på lika villkor. Att ha hästar blir en livsstil och jag tror att maken ser hästarna som en naturlig del i vår familj, precis som katterna, typ. Han köper foder, påminner om att hösilaget är slut, tar in hästarna eller mockar någon gång, fyller på vatten i hagarna osv. Han bryr sig om dem och det räcker för mig. Visst kan han knorra ibland, precis som jag kan knorra på hans fritidsintressen emellanåt, men det är ju vårt gemensamma ansvar att se till att det också finns tid för oss, vår familj och annat liv än hästar (och bilar som han pysslar med.) Som i så många andra fall, handlar det antagligen om att kommunicera och ta hänsyn till varandra.

//

Du har det gemensamt med din dotter gör ju en hel del. Min dotter rider inte mera sen ett halvår tillbaks så nu är det bara mig som har hand om detta o då tar det tid när man är själv... innebär mindre tid till annat:angel:

Jag har inte läst alla inlägg i den här tråden, men har du funderat på att skaffa en medryttare ett par dagar i veckan? Då får du hästlediga dagar och visar din sambo att du är beredd att kompromissa för att få det att fungera. I gengäld kanske hon får kompromissa med något annat. Om inte viljan till kompromiss finns, kanske det är läge att göra ett val...

haha fler galningar som mig
nej tiden räcker inte till.
jobbar heltid och har 5 hästar tävlar borta ca var tredje helg där emellan cochar jag syster min med hennes 3 ponnier mycket jobb. rider ca 2 om dagen mockar o sköter allt nästan själv.
hemmet förfaller och sambon gnäller,vi äter aldrig ihop och ses aldrig tråkigt ja men vi försöker ta igen det med ´minisemester ibland. han gillar hästarna med är less på att han får ta hand om huset själv då jag aldrig hinner

fialotta40 skrev:
Jag har inte läst alla inlägg i den här tråden, men har du funderat på att skaffa en medryttare ett par dagar i veckan? Då får du hästlediga dagar och visar din sambo att du är beredd att kompromissa för att få det att fungera. I gengäld kanske hon får kompromissa med något annat. Om inte viljan till kompromiss finns, kanske det är läge att göra ett val...

Har lite svårt att tänka mig en medryttare , måste göra allt själv vill styra o göra på mitt sätt ( ja jag är så hemsk) har svårt att lita på andrar har sett för mycket. Men kanske är det lösningen, har bara svårt för att tänka någon annan i mitt stall....

Stinky skrev:
haha fler galningar som mig
nej tiden räcker inte till.
jobbar heltid och har 5 hästar tävlar borta ca var tredje helg där emellan cochar jag syster min med hennes 3 ponnier mycket jobb. rider ca 2 om dagen mockar o sköter allt nästan själv.
hemmet förfaller och sambon gnäller,vi äter aldrig ihop och ses aldrig tråkigt ja men vi försöker ta igen det med ´minisemester ibland. han gillar hästarna med är less på att han får ta hand om huset själv då jag aldrig hinner

Va kul man inte är ensam :) men du är nog lite värre än vad jag är :smirk: Känner du av att ert förhållande knakar:confused:

Ja, det kan ju bli lite kärvt ibland.. Sambon min jobbar borta mån-tors, jag jobbar natt och en heltid för oss nattjobbare är 63%. Men när jag har jobbat så sover jag ju ofta till 16, lagar mat, åker till hästen, kommer hem vid 20-tiden och åker till jobbet 20:30....

Det är jag som sköter hemmet men det är väl lite si och så med det ibland :angel: Förutom hästen så har vi två hundar som ska hinnas med och f rom imorgon så har vi en valp, så då är det tre hundar, häst och hus som ska hinnas med.. Men det är ju vi som har valt att ha det så. Sambon har många egna intressen och brukar/brukade sällan vara hemma själv. Sen jag köpte hästen så har han dock börjat sitta hemma framför tv:n :confused: Å andra sidan så har han haft en envis influensa somhar hållit i sig i över en månad så det beror väl på den..

Han tycker att jag ägnar för mycket tid åt hästen, det blir 3-4 timmar/dag som jag är i stallet. Jag har dock lovat att ägna mer tid åt valpen nu så då har jag sagt att jag ska klara av stallet på 1½ timme/dag :eek: Ångrar nästan det uttalandet men ja ja.. Nu är det ju snart dags för betessläpp så då kommer hästen att gå hos mina svärföräldrar där sambon har sin hund så då har jag ju alla djur samlade :D Tre hundar och en häst+att jag har en katt hos mina svärföräldrar, svärmor tog hand om den katten för att jag blev allergisk men det är fortfarande min katt så jag står för avmaskning och vaccination samt försäkringen men kattmaten betalar svärmor :D Kloklippningen faller också på min lott då varken svärmor eller svärfar vill vara dum med katten :D

I sommar blir det fullt upp, tur att jag har 7½ vecka semester (den började i måndags men jag har varit magsjuk och är inte helt bra än). Jag måste måla färdigt huset (gavlarna kvar), riva upp vardagsrumsgolvet och lägga nytt (men sambon får lägga in det nya), bygga en ny veranda hemma, slå hö, bärga hö, lada in höet, hjälpa till att renovera stallet som jag har hästen stående i, hjälpa till att laga staket där hästen står, ev hjälpa till med att fixa ny ridbana, nu har vi bara en roundpen att rida i, har väl tänkt fixa en rektangulär ridbana då stallägarnas dotter ska börja tävla hoppning och det är svårt att bygga banor i en round pen...

mvh A

konstigt nog inte vi är bästa vänner och har ett himla bra sexliv ;) annars vet jag inte hur det skulle gå,vi pratar så fort vi ses och jag försöker planera så jag hinner fixa lite hemma,ska grejja trädgården på semestern och åka bort några dar tillsammans om vi har djurvakt

uj! lova inget du inte kan hålla hellre ta det lungt i stallet 3-4 timmar och vara en nöjd glad fru när du kommer hem en stressa på halva tiden och vara sur när du kommer hem.
tycker min sambo iallafall och då är jag borta 8 timmar i stallet och 6 timmar på jobbet:o

Jag skulle prova att göra allt på 1½ timme idag, det gick inte särskilt bra :angel: Hämtade hästen i hagen, borstade och sadlade, tyckte att jag hade varit riktigt snabb idag, bara borstat, ryktat som hastigast, kratsat hovar och klämt och känt igenom kuse lite.. Ledde ut kusen på ridbanan och gick runt med honom som vanligt, drog ett hål i taget på sadelgjorden som jag alltid gör och sen satt jag då upp och i när jag dragit åt sadelgjorden en sista gång så tittade jag på klockan. Jag som tyckte jag var snabb, jo tjena :crazy: Det hade gått en timme och tio minuter redan. Sen red jag ju då i 45 minuter och efter det masserade jag kuse ett tag..sen var det dags för eftermiddagshö och sen passade jag på att smörja sadeln och tränset som börjat vara så torra... 2½ timme lyckades jag komma ner i :D

mvh Anna

eldhroka skrev:
Ja, det kan ju bli lite kärvt ibland.. Sambon min jobbar borta mån-tors, jag jobbar natt och en heltid för oss nattjobbare är 63%. Men när jag har jobbat så sover jag ju ofta till 16, lagar mat, åker till hästen, kommer hem vid 20-tiden och åker till jobbet 20:30....

Det är jag som sköter hemmet men det är väl lite si och så med det ibland :angel: Förutom hästen så har vi två hundar som ska hinnas med och f rom imorgon så har vi en valp, så då är det tre hundar, häst och hus som ska hinnas med.. Men det är ju vi som har valt att ha det så. Sambon har många egna intressen och brukar/brukade sällan vara hemma själv. Sen jag köpte hästen så har han dock börjat sitta hemma framför tv:n :confused: Å andra sidan så har han haft en envis influensa somhar hållit i sig i över en månad så det beror väl på den..

Han tycker att jag ägnar för mycket tid åt hästen, det blir 3-4 timmar/dag som jag är i stallet. Jag har dock lovat att ägna mer tid åt valpen nu så då har jag sagt att jag ska klara av stallet på 1½ timme/dag :eek: Ångrar nästan det uttalandet men ja ja.. Nu är det ju snart dags för betessläpp så då kommer hästen att gå hos mina svärföräldrar där sambon har sin hund så då har jag ju alla djur samlade :D Tre hundar och en häst+att jag har en katt hos mina svärföräldrar, svärmor tog hand om den katten för att jag blev allergisk men det är fortfarande min katt så jag står för avmaskning och vaccination samt försäkringen men kattmaten betalar svärmor :D Kloklippningen faller också på min lott då varken svärmor eller svärfar vill vara dum med katten :D

I sommar blir det fullt upp, tur att jag har 7½ vecka semester (den började i måndags men jag har varit magsjuk och är inte helt bra än). Jag måste måla färdigt huset (gavlarna kvar), riva upp vardagsrumsgolvet och lägga nytt (men sambon får lägga in det nya), bygga en ny veranda hemma, slå hö, bärga hö, lada in höet, hjälpa till att renovera stallet som jag har hästen stående i, hjälpa till att laga staket där hästen står, ev hjälpa till med att fixa ny ridbana, nu har vi bara en roundpen att rida i, har väl tänkt fixa en rektangulär ridbana då stallägarnas dotter ska börja tävla hoppning och det är svårt att bygga banor i en round pen...

mvh A

Puh man blir nästan trött när man läser. Du verkar till att vara väldigt aktiv själv med att snickra...

Det blir väl lite småsnickerier för min del. Innan jag träffade sambon så snickrade jag mer..

mvh Anna

Senast ändrad av en moderator:

Vad bra det känns att se alla andra som stressar omkring dagarna i ände. Jag har ju frågat mig själv både en och två gånger vad jag håller på med egentligen. Jag jobbar som lärare, har två barn, 8,5 mil till jobbet, hund, katt, akvarium... Jag har dock bara en häst som står inhyrd en liten bit hemifrån. Idag behöver jag inte släppa ut eller utfodra själv.
Det som kan ge mig riktigt dåligt samvete är när jag på kvällen ska till stallet och min lilla flicka säger: Jag önskar att du inte hade någon häst mamma!

Bim skrev:
Vad bra det känns att se alla andra som stressar omkring dagarna i ände. Jag har ju frågat mig själv både en och två gånger vad jag håller på med egentligen. Jag jobbar som lärare, har två barn, 8,5 mil till jobbet, hund, katt, akvarium... Jag har dock bara en häst som står inhyrd en liten bit hemifrån. Idag behöver jag inte släppa ut eller utfodra själv.
Det som kan ge mig riktigt dåligt samvete är när jag på kvällen ska till stallet och min lilla flicka säger: Jag önskar att du inte hade någon häst mamma!
Vad säjer du gubbe då ?

Jo, inte så mycket. Han har förstått att det inte går att ändra på. Det blir ett visst knorrande ibland:smirk: , men jag försöker att inte låta hästen få ta all tid så länge barnen kräver sitt. Den stora flickan som fyller 17 är också intresserad av hästar så där har vi ju något gemensamt;) ;) . Men jag har lite dåligt samvete gentemot hästen också, när det i perioder blir lite ridit, det kan gå en vecka imellan:confused: . Då brukar jag intala mig att den har det bra ändå ute i hagen tillsammans med hästkompisarna. Han är varmblodstravare och vi har inga tävlingsambitioner. Kraven jag lägger på honom är ganska små. Han har mest tränat på att ta det lugnare sedan januari i år. Tidigare har han gått på travet, tog montélicens förra våren.
Oj då:angel: Jag har visst tappat tråden lite, bara skriver och skriver..

*KL*
Jag tror att ens partner mår bäst av att ha ett eget intresse.
Kan bara tänka mig hur rent jag skulle ha det i huset om inte hästarna fanns. Sen ens humör:angel:

Min sambo fick finna sig i att hästarna gick före.
då vi har olika arb. tider så blev det bara Hej o Hejdå när vi möttes i dörren. Hade då hästarna inackorderade.

Det har gått 11 år så det är nog bra att man inte "nöter" på varandra.

Vi försökte i börja att vara delaktiga i varandras aktiviteter, men det varade inte så länge.
Sambon är numera hemma o passar den andra hästen när jag tävlar.
Har ett fräsigt humör på tävling. Han stressade mig förr, när jag försökte att vara fokuserad.

Han red lite förr men är lite rädd för de nuvarande.
Han matar o pussar på dem iallafall. De är ju familjemedlemmar. Mer kräver jag inte.

Säger inte ½7 om att jag är:d ute eller borta mkt med hästarna
.
Hemmet turas vi om med o trädgården sköter jag o han gräsmattorna.
Fast visst är det jag som sk.tar ner värst.

Att gå på bio eller äta ute händer inte så ofta.
Det är jag som inte tycker att det är så kul.

Har bara likasinnade vänner som förstår sig på detta, kvar.

Liknande trådar

Ridning Jag har nyligen börjat rida på ridskola, efter ett liv med träning och tävling på egna hästar. Trivs bra med ridskolan, ridläraren är... 2
Svar
20
· Visningar
1 747
Senast: cewe
·
Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
762
Senast: Badger
·
Övr. Barn Jag har ett stort problem, och famlar i detta själv och får ingen hjälp. Min dotter, nyligen 19 år har varit svajjig i ca tre år. Från... 2
Svar
28
· Visningar
3 808
Senast: Bullen22
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 210

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka