Att förneka vetenskap

H

Fast på sitt sätt är det bra att det blir tydligare vad SD egentligen står för i olika avseenden.
Det gör det betydligt lättare att föra meningsfulla diskussioner.

Dumheter. Du vet tydligen inte alls vad du pratar om. SD förnekar inte alls att vi människor påverkar klimatet. MEN jämfört med de flesta länder har vi, just pga att vi har ett energisystem som i praktiken är koldioxidfri, vattenkraft och kärnkraft + vind och sol, redan väldigt låga utsläpp. Ska vi t.e.x sänka våra redan låga utsläpp så är kostnaden extremt hög för mycket lite resultat. (Mycket skrik för lite ull sa bonden när han klippte grisen). Som bekant så blåser vindarna runt jorden och vi drabbas direkt av allt som alla andra nationer släpper ut i luften. Kostnadseffektivt och mycket mer givande vore istället att satsa dessa miljöpengar på att bekosta 3-stegs rening av de smutsiga kol, olja kraftverk som finns t.e.x i Rumänien, Bulgarien, Polen och Baltikum. Då får det större effekt på det globala klimatet än att straffa svenska skattebetalare som bor på landsbygden med höga drivmedelskostnader och ständigt ökande uppvärmningskostnader. Hela Sverige ska leva hade S som valslogan för 15-20 år sedan, tydligen ska hela sverige leva i Stockholm, endast.
Så fort en politiker säger "klimatet" så ser jag framför mig ytterligare skattehöjningar. Det har blivit en ständig mjölkkossa som i princip är omöjlig att kritisera. Nästa vansinnighet är ju på gång om inte klokare hjärnor sätter p , kilometerskatten för lastbilar :eek:.

http://www.ekonomifakta.se/Fakta/Miljo/Utslapp-internationellt/Koldioxid-per-capita/

http://www.ekonomifakta.se/Fakta/Miljo/Utslapp-internationellt/Koldioxideffektivitet/

Fast det gäller även för naturvetenskapen, mer inom vissa områden än andra förvisso men exakta mätningar existerar inte för något. Troligen är inte ens matematiken i sig exakt om man går riktigt på djupet. Jag ser det nog som en gråskala, och det är klart att man kan förstås dra en gräns någonstans.
Vilka delar av "naturvetenskaperna" är det du far efter?

Jag kan hålla med om att ett delämne som t.ex. etologi inom biologin blir ett uns "mjukare" än geovetenskap, (eller hur @athena_arabians?), men därmed inte sagt att man kan jämföra etologi med litteraturvetenskap.

Man kan inom litteraturvetenskap, historia, eller för den delen ekonomi tillämpa vetenskaplig metodik på olika sätt, men med den kunskap vi har idag, så vet vi t.ex. hur en växtcell är uppbyggd och fungerar, vi förstår och vet vad tidvatten är t.ex., medan vi har inte en susning om vad Gustav Vasa egentligen tänkte 1521, vi kan bara gissa.

Att man sedan genom ytterligare forskning och analys av data antagligen kommer att hitta fler intressanta och viktiga egenskaper hos växtceller t.ex. innebär inte att vi kan relativisera den kunskap vi har idag. Vi kan däremot förstå och lära oss mera.
Vad avser Gustav Vasas tankar, så kan vi bara fortsätta med informerade gissningar, som vi iofs kan systematisera på ett allt bättre sätt.

Dumheter. Du vet tydligen inte alls vad du pratar om. SD förnekar inte alls att vi människor påverkar klimatet. MEN jämfört med de flesta länder har vi, just pga att vi har ett energisystem som i praktiken är koldioxidfri, vattenkraft och kärnkraft + vind och sol, redan väldigt låga utsläpp. Ska vi t.e.x sänka våra redan låga utsläpp så är kostnaden extremt hög för mycket lite resultat. (Mycket skrik för lite ull sa bonden när han klippte grisen). Som bekant så blåser vindarna runt jorden och vi drabbas direkt av allt som alla andra nationer släpper ut i luften. Kostnadseffektivt och mycket mer givande vore istället att satsa dessa miljöpengar på att bekosta 3-stegs rening av de smutsiga kol, olja kraftverk som finns t.e.x i Rumänien, Bulgarien, Polen och Baltikum. Då får det större effekt på det globala klimatet än att straffa svenska skattebetalare som bor på landsbygden med höga drivmedelskostnader och ständigt ökande uppvärmningskostnader. Hela Sverige ska leva hade S som valslogan för 15-20 år sedan, tydligen ska hela sverige leva i Stockholm, endast.
Så fort en politiker säger "klimatet" så ser jag framför mig ytterligare skattehöjningar. Det har blivit en ständig mjölkkossa som i princip är omöjlig att kritisera. Nästa vansinnighet är ju på gång om inte klokare hjärnor sätter p , kilometerskatten för lastbilar :eek:.

http://www.ekonomifakta.se/Fakta/Miljo/Utslapp-internationellt/Koldioxid-per-capita/

http://www.ekonomifakta.se/Fakta/Miljo/Utslapp-internationellt/Koldioxideffektivitet/

Va, har vi ett energisystem som "i praktiken är koldioxidfritt"!

Så fantastiskt!

Då gäller det alltså bara att satsa alla resurser vi har på att få resten av jorden att agera som vi gör.
Piece of cake alltså.

Rätt intressant tolkning av information du har. Om du trots din faktaresistens orkat ta till dig de förslag som de flesta partier är eniga om så handlar det väldigt mycket om att stimulera forskning och utveckling av miljöteknik, och att hitta exportmöjligheter.
Det är också inom sådana sektorer som det finns goda möjligheter för svenska företag att använda de landvinningar vi gjort, för att öka svensk tillväxt, svensk export och skapa fler jobb.

Det är sådant som SD helst vill lägga ner det mesta av.

Och hur som, även om vi är relativt sett tämligen energieffektiva, så finns det en del problem förknippat med det. T.ex. så belastas inte "vår" energieffektivitet och våra Co2 utsläpp i enlighet med de beräkningarna du länkar till, av ur miljö/klimatsynpunkt dåligt producerade råvaror eller produkter som vi importerar.

Men hermeneutisk vetenskap är också vetenskap. All vetenskap är inte naturvetenskap.
Det är både sant och osant.

Har jag påstått att man avstår från att använda vetenskaplig metodik? Nej det har jag inte.
Det jag hävdar är att de slutsatser man drar, måste värderas på annat sätt.

Det är när man jämställer (värderar som lika tunga) slutsatser inom exempelvis litteraturvetenskap, med framforskad kunskap med vetenskaplig konsencus inom t.ex. klimatfrågan, så ställer man portarna vidöppna för klimatförnekarna.

Vilka delar av "naturvetenskaperna" är det du far efter?

Jag kan hålla med om att ett delämne som t.ex. etologi inom biologin blir ett uns "mjukare" än geovetenskap, (eller hur @athena_arabians?), men därmed inte sagt att man kan jämföra etologi med litteraturvetenskap.

Man kan inom litteraturvetenskap, historia, eller för den delen ekonomi tillämpa vetenskaplig metodik på olika sätt, men med den kunskap vi har idag, så vet vi t.ex. hur en växtcell är uppbyggd och fungerar, vi förstår och vet vad tidvatten är t.ex., medan vi har inte en susning om vad Gustav Vasa egentligen tänkte 1521, vi kan bara gissa.

Att man sedan genom ytterligare forskning och analys av data antagligen kommer att hitta fler intressanta och viktiga egenskaper hos växtceller t.ex. innebär inte att vi kan relativisera den kunskap vi har idag. Vi kan däremot förstå och lära oss mera.
Vad avser Gustav Vasas tankar, så kan vi bara fortsätta med informerade gissningar, som vi iofs kan systematisera på ett allt bättre sätt.

Halleluja.

Men vi ska också tänka på att en hel del naturvetenskaplig forskning bygger på att man skapar modeller som aldrig helt kan efterapa verkligheten. Och beroende på hur väl man lyckas när man skapar modellen, kan forskningsresultaten bli därefter.

Ta meteorologi som exempel.
Jag har en väninna som är meteorolog. Hon "erkänner" att långtidsprognoser är rena gissningar. Kvalificerade gissningar för allt i världen men ändå.
Prognoser som ligger nära i tid - som exempelvis flygets (syftar nu på militärflyget i första hand men utgår från att även civilflyget har likartade behov) behov av ganska detaljerade prognoser i nära tid - går ganska "lätt" men med lite längre tidsperspektiv blir det många gånger fel.
Eftersom en liten avvikelse från det man prognosticerat, på lite längre sikt leder till stora förändringar jämfört med prognos.

Den delen har vi nog alla noterat...

och det är ett ganska tydligt exempel på hur små "missar" kan leda till större feltolkningar.

Med det sagt: jag är övertygad om att människors inverkan på planeten har stor betydelse för klimat med mera. Vårt sätt att nyttja råvaror, bryta gruvor et c, har självklart stor inverkan.
Vi "borde" eftersträva så lite påverkan som möjligt men de flesta av oss är inte redo att göra stora förändringar i vår livsstil, sedan må det handla om jättedyrt bränslepris som minskar våra möjligheter till bilresor - eller som leder till trängre ekonomiskt utrymme efter att bilresandet är betalt - eller högre energikostnader för uppvärmning av våra bostäder eller äta vegetariskt (om det nu är miljömässigt bättre att importera vegetarisk föda jämfört med att äta svenska kor, ingen aning) eller avstå från utlandsresor eller avstå från att ha häst (tänk på vilken miljöbelastning det innebär att ha häst, om man tittar på foderproduktion, bränsle för att frakta hästen hit och dit, bruk av råvaror för att tillverka all den utrustning vi använder till "hästeriet") eller vad som helst.

Det är både sant och osant.

Har jag påstått att man avstår från att använda vetenskaplig metodik? Nej det har jag inte.
Det jag hävdar är att de slutsatser man drar, måste värderas på annat sätt.

Det är när man jämställer (värderar som lika tunga) slutsatser inom exempelvis litteraturvetenskap, med framforskad kunskap med vetenskaplig konsencus inom t.ex. klimatfrågan, så ställer man portarna vidöppna för klimatförnekarna.

Ja, det är en intressant jämförelse mellan litteraturvetenskap och klimatforskning.

Inom konst- och litteraturvetenskap har vissa auktorieter tagit sig tolkningsföreträde om vad ett visst verk egentligen ville säga. Och det är intressant (och nu rasar jag hastigt off topic...) att jag, som så många andra, läst "game of thrones". Jag tyckte att det var skrutt-dåligt och kom därför inte längre än genom en bok.
Sedan hörde jag på radio hur någon litteraturvetare och statsvetare var lyrisk. För här analyserades olika författningsskick, olika ledarskapsstrategier, olika ekonomiska system. Jo, det var faktiskt sant även om jag som läste verket rakt upp och ner inte läst på det sättet.
Det är en fråga om tolkning.

När det gäller klimatforskning: man gör modeller och beräknar utifrån modellerna.
Det är nästan samma sak som litteraturvetenskap med skillnaden att huvuddelen av litteraturvetenskap (antagligen felaktigt och fördomsfullt från min sida, rätta mig gärna!!!) siktar bakåt och analyserar utifrån vetskap kring samhällssystem där ett verk skapades, medan klimatforskning siktar framåt utifrån hur man tror att klimatet hittills påverkats av industrialisering et c.

Verkligheten är att mycket av det vi kallar vetenskap, faktiskt är synnerligen kvalificerade gissningar utifrån en uttänkt modell.
Det gäller även medicin (för att inte ens låtsas undanta min egen disciplin).
Att vara tvärsäker är sällan bra i retrospektroskopet.

Sedan ska man självklart ta vetenskap på stort allvar: det är det bästa underlag vi har att dra slutsatser på.
Och om/när det råder konsensus är det klokt att agera utifrån konsensus, men gärna ifrågasätta genom genomtänkt forskning som ibland kan slå hål på etablerade sanningar.

Som sagt, nu spinner jag iväg men detta är en mycket intressant diskussion!

Jag anser att alla forskningsfälts slutsatser har likvärdig tyngd. Men det är olika forskningsfält. En litteraturvetare drar inte slutsatser om klimatet eller tomatens möjliga cancerogena effekt.

Rätt intressant tolkning av information du har. Om du trots din faktaresistens orkat ta till dig de förslag som de flesta partier är eniga om så handlar det väldigt mycket om att stimulera forskning och utveckling av miljöteknik, och att hitta exportmöjligheter.

Varför har man inte gjort det förr?

Drivmedelskatter har sen början av 80 talet gått till den gemensamma statskassan istället för att öronmärkas. Dubbelmoraliskt att ta dryga 60 % i skatter för drivmedel (för klimatets skull) och använda pengarna till allehanda utgifter som staten har.

Nä, ska man använda ekonomiska incitament tycker jag det är en självklarhet att dessa pengar ska gå till fou och miljövård, allt annat är bara fult och att komma nästan 40 år senare och mena på att man ska avsätta pengar till dess rätta ändamål, nä fy fan...

Jag anser att alla forskningsfälts slutsatser har likvärdig tyngd. Men det är olika forskningsfält. En litteraturvetare drar inte slutsatser om klimatet eller tomatens möjliga cancerogena effekt.
Ja, inom respektive forskningsfält så kan man argumentera så.

Och du har alldeles rätt, en litteraturvetare kan tycka saker, precis som vi alla om vad som helst, som vederbörande vill tycka om.

Men just inom området "klimat" och bland klimatförnekare, så är det inte helt ovanligt, att t.ex. en litteraturvetare (professor kanske) presenteras som just "professor" för att ge mer tyngd åt klimatförnekandet.

Och med risk för att vara tjatig:
Kreationister (lyckligtvis ganska sällsynta i Sverige) baserar sin uppfattning på forskning avseende vad bibeln säger om jordens uppkomst och livets utveckling och förnekar evolutionen som företeelse.

Vetenskapen är enig om de naturvetenskapliga sammanhangen runt evolutionen.

I bägge fall har man ha använt vetenskaplig metodik för att få fram sina slutsatser, men du menar alltså att vi ska behandla bägge uppfattningarna som likvärdiga, och lära ut dessa (och kanske ännu flera religiöst eller extremideologiska påfund) som jämbördiga ansatser till att förklara livets uppkomst och eventuella utveckling?

Alla vetenskaper är inte likadana...

Nej, nu tycker jag att du jämför äpplen med päron. Naturvetenskapen är den disciplin som förklarar evolutionen. Om den saken är vi (de flesta) överens. Kreationism skulle jag inte ens se som en accepterad vetenskap. Den saken är väl inte heller särskilt kontroversiell?

Jag skulle inte söka mig till en medicinsk fakultet för att söka kunskap om romanska språk och jag skulle bli mycket förvånad om den historiska institutionen inrättade ett forskningsprogram om hållbarhet i metallegeringar. Däremot anser jag att den historiska institutionens resultat har samma tyngd inom sitt forskningsområde som den medicinska inom sitt.

Nej, nu tycker jag att du jämför äpplen med päron. Naturvetenskapen är den disciplin som förklarar evolutionen. Om den saken är vi (de flesta) överens. Kreationism skulle jag inte ens se som en accepterad vetenskap. Den saken är väl inte heller särskilt kontroversiell?

Jag skulle inte söka mig till en medicinsk fakultet för att söka kunskap om romanska språk och jag skulle bli mycket förvånad om den historiska institutionen inrättade ett forskningsprogram om hållbarhet i metallegeringar. Däremot anser jag att den historiska institutionens resultat har samma tyngd inom sitt forskningsområde som den medicinska inom sitt.

Och samma avsaknad av tyngd när det är långt utanför det uppbyggda kunskapsområdet....

Vilket för övrigt ofta utnyttjas av alternativmedicinare. Herr doktor har uttalat sig i ämnet och så visar det sig att herr doktor, doktorerat i något helt väsensskilt från det preparat som han uttalar sig om. Men titlar säljer preparat.

Jag är inte helt säker på att jag skulle vilja få min hjärntumör opererad av en "doktor i metallurgi med specialitet på stål och järn", även om det låter bra med en doktor som studerat mycket järn.

Och samma avsaknad av tyngd när det är långt utanför det uppbyggda kunskapsområdet....

Vilket för övrigt ofta utnyttjas av alternativmedicinare. Herr doktor har uttalat sig i ämnet och så visar det sig att herr doktor, doktorerat i något helt väsensskilt från det preparat som han uttalar sig om. Men titlar säljer preparat.

Jag är inte helt säker på att jag skulle vilja få min hjärntumör opererad av en "doktor i metallurgi med specialitet på stål och järn", även om det låter bra med en doktor som studerat mycket järn.

Tack för dagens garv!

Här i Sverige är definitivt kreationism allt annat än en accepterad vetenskap, men det finns andra exempel på forskning och utbildning inom "ovetenskap" som finns i den akademiska världen även i Sverige, ett exempel här:
http://www.lu.se/lubas/i-uoh-lu-PSYE21
Parapsykologi i Lund.

Men nu får du gärna slå mig, men du kan inte få mig att acceptera att de många akademiska ämnen som finns, vars resultat och forskning alltid kommer att dras med ryggsäckar fyllda av ideologi (vare sig det handlar om höger eller vänster politiska inriktningar, religion av olika slag, musik, konst eller en hel del samhällsfrågor), har resultat som ska värderas med samma måttstock som exempels biologi, goevetenskap, astronomi, elektronik, kemi m.fl. naturvetenskaper.

Minns t.ex. forskaren som hävdade att semester var var onödigt, detta basunerades ut i media, allt var baserat på en liten plutt-studie (lågt antal deltagare) av intervju-karaktär t.ex.

En ekonom på svenskt näringsliv kommer att kunna hitta hur mycket forskningsbaserat stöd som helst för att sänkta skatter och sänkta löner kommer att skapa ett paradis i Sverige, en LO-ekonom kan lika lätt hitta "bevis" för motsatsen. Det här ett exempel på varför jag anser att nationalekonomi inte är samma slags vetenskap som naturvetenskaperna.

En ekonom på svenskt näringsliv kommer att kunna hitta hur mycket forskningsbaserat stöd som helst för att sänkta skatter och sänkta löner kommer att skapa ett paradis i Sverige, en LO-ekonom kan lika lätt hitta "bevis" för motsatsen. Det här ett exempel på varför jag anser att nationalekonomi inte är samma slags vetenskap som naturvetenskaperna.

Jag säger inte emot.
Men vilka grenar inom "naturvetenskaperna" anser du innehålla mer absoluta sanningar?

Som jag tidigare skrivit (men formulerat annorlunda):
det vi kallar vetenskap, även inom exempelvis medicin, baseras på teorier. Det innebär att om grundteorin inte var helt korrekt, kan slutsatserna av vetenskapen hamna ganska långt från "Bull´s Eye".
Jag kan inte hitta på något fält för närvarande där vi kan se en absolut sanning men det kan absolut vara min brist på fantasi, och bristande kunskaper från min sida gällande vilka "vetenskapsområden" som finns.

Det är ju så inom flera "naturvetenskapliga" fält att det vi kallar vetenskap har en massa undantag vilket vi är medvetna om. Det är ju de undantagen och luckorna som liksom ger utrymme för de personer som nyttjar sin egen erfarenhet till att hävda något annat. Skillnaden mellan enstaka händelse, och generaliserbarhet.
Men det faktum att undantagen finns antyder ju också med viss tydlighet, att grundteorin inte är en absolut sanning. Något finns det som vi inte vet.
Ändå bildar vi teorier och forskar utifrån dem.
Att vi bildar teorier och forskar, tycker jag är jättebra för det ökar sannolikt den samlade kunskapsmassan oavsett om man fick "napp" eller inte: vid napp, styrker det grundteorin. Vid brist på napp, säger det att vi nog måste söka en annan väg. Eller se om det finns oidentifierade faktorer som är med och "stör" resultatet. Alltså en morot att leta vidare.

Men nog måste vi också ha ödmjukheten att "erkänna" att vi faktiskt inte besitter facit?

Lite jobbigt att skriva det här inlägget i den här tråden: jag ser också stora problem med "faktaresistens" men det är ganska viktigt att inse att det vi idag kallar fakta, kan vara helt uppåt väggarna i framtiden.

Jag säger inte emot.
Men vilka grenar inom "naturvetenskaperna" anser du innehålla mer absoluta sanningar?

det vi kallar vetenskap, även inom exempelvis medicin, baseras på teorier. Det innebär att om grundteorin inte var helt korrekt, kan slutsatserna av vetenskapen hamna ganska långt från "Bull´s Eye".
Jag kan inte hitta på något fält för närvarande där vi kan se en absolut sanning men det kan absolut vara min brist på fantasi, och bristande kunskaper från min sida gällande vilka "vetenskapsområden" som finns.

Det är ju så inom flera "naturvetenskapliga" fält att det vi kallar vetenskap har en massa undantag vilket vi är medvetna om. Det är ju de undantagen och luckorna som liksom ger utrymme för de personer som nyttjar sin egen erfarenhet till att hävda något annat. Skillnaden mellan enstaka händelse, och generaliserbarhet.
Men det faktum att undantagen finns antyder ju också med viss tydlighet, att grundteorin inte är en absolut sanning. Något finns det som vi inte vet.
Att vi bildar teorier och forskar, tycker jag är jättebra för det ökar sannolikt den samlade kunskapsmassan oavsett om man fick "napp" eller inte: vid napp, styrker det grundteorin. Vid brist på napp, säger det att vi nog måste söka en annan väg. Eller se om det finns oidentifierade faktorer som är med och "stör" resultatet. Alltså en morot att leta vidare.

Men nog måste vi också ha ödmjukheten att "erkänna" att vi faktiskt inte besitter facit?

Lite jobbigt att skriva det här inlägget i den här tråden: jag ser också stora problem med "faktaresistens" men det är ganska viktigt att inse att det vi idag kallar fakta, kan vara helt uppåt väggarna i framtiden.
Som jag tror att jag skrev i ett tidigare inlägg, med exemplet om växtcellen, så är det rimligt att anta att vi kommer att lära oss mera, hitta fler "funktioner" och samband, oavsett vad för naturvetenskap vi talar om.

Vad avser Newtons matematiska systematisering av mekanik och tyngdlagen t.ex., så har omfattande vidareutveckling skett.
Men det är en vidareutveckling där mindre delar förkastats och blivit obsoleta samtidigt som nya fält öppnats. Men det finns en principiell kärna kvar, så vi kan prata utveckling snarare än utbyte.

Väljer vi stället väljer att tala om enkla samband inom oorganisk kemi, många grundläggande mekaniska fenomen, eller biologi, så har vi lite av samma sorts utveckling, många principiella idéer/teorier finns kvar, samtidigt som vidareutvecklingen varit fantastisk.
Intressant i sammanhanget tycker jag är att den moderna forskningen om genetik, t.ex. skapar handfasta bevis för evolutionen, samtidigt som det finns intressanta rön inom epigenetiken, som kan komma att förändra teoribildningen om hur evolutionen går till (kraftigt förenklat: förvärvade egenskaper som går i arv).

Inom de fält som vi kan kalla t.ex. fysik, kemi, biologi, geovetenskap, och ingenjörsvetenskaperna, så finns det en solid grund och stabil teoribildning. Även till stor del inom medicin, men inom medicin närmar vi oss allt fler företeelser som blir enormt svårhanterliga i form av hur människans psyke samverkar med kroppen, etiska frågor och även ideologiska frågor.

Och där någonstans hamnar vi i de ideologisk och religiöst påverkade vetenskaperna.

Arkitektur t.ex. är ett besvärligt område, till en del handlar om att t.ex.skapa byggnader som faktiskt håller ihop, men till en stor del handlar också om att tillgodose olika intressen, allt från diktatorers önskan om pampiga monumentala byggnader, religiösa skrytbyggen som katedraler, till hur man t.ex. ska skapa välfungerande, miljövänliga, städer i vilka människor trivs och känner sig trygga. Så därför blir arkitektur i mitt synsätt en ideologiskt belastad vetenskap, den har historiskt använts både inom "social ingenjörskonst" och som ett sätt att bevisa härskares storhet.

De flesta samhällsvetenskaperna har en idémässig (ideologisk) belastning, ideologiska avvägningar avgör hur man hanterar dessa vetenskaper hela tiden.
Det går att skapa, eller motverka t.ex. rasism, misogyni, och annat eländigt, genom att välja hur man ser på litteratur, konst, ekonomi, m.m.

Därmed inte sagt att man inte kan använda naturvetenskaperna till vad åtminstone jag ser som onda syften, t.ex. genom att använda ursprungligt neutrala forskningsrön för att skapa massförstörelsevapen.

Men poängen är att det inom naturvetenskaperna åtminstone finns enighet runt centrala basfakta, som t.ex. inom klimatforskningen.

Vem som håller på med äpplen och päron kan vi alltid diskutera, men att blanda ihop hur fakulteterna på svenska högskolor råkar vara organiserade just nu, har föga att göra med hur man ska se på naturvetenskap vs mjukare vetenskaper.

Som jag tror att jag skrev i ett tidigare inlägg, med exemplet om växtcellen, så är det rimligt att anta att vi kommer att lära oss mera, hitta fler "funktioner" och samband, oavsett vad för naturvetenskap vi talar om.

Vad avser Newtons matematiska systematisering av mekanik och tyngdlagen t.ex., så har omfattande vidareutveckling skett.
Men det är en vidareutveckling där mindre delar förkastats och blivit obsoleta samtidigt som nya fält öppnats. Men det finns en principiell kärna kvar, så vi kan prata utveckling snarare än utbyte.

Väljer vi stället väljer att tala om enkla samband inom oorganisk kemi, många grundläggande mekaniska fenomen, eller biologi, så har vi lite av samma sorts utveckling, många principiella idéer/teorier finns kvar, samtidigt som vidareutvecklingen varit fantastisk.
Intressant i sammanhanget tycker jag är att den moderna forskningen om genetik, t.ex. skapar handfasta bevis för evolutionen, samtidigt som det finns intressanta rön inom epigenetiken, som kan komma att förändra teoribildningen om hur evolutionen går till (kraftigt förenklat: förvärvade egenskaper som går i arv).

Inom de fält som vi kan kalla t.ex. fysik, kemi, biologi, geovetenskap, och ingenjörsvetenskaperna, så finns det en solid grund och stabil teoribildning. Även till stor del inom medicin, men inom medicin närmar vi oss allt fler företeelser som blir enormt svårhanterliga i form av hur människans psyke samverkar med kroppen, etiska frågor och även ideologiska frågor.

Och där någonstans hamnar vi i de ideologisk och religiöst påverkade vetenskaperna.

Arkitektur t.ex. är ett besvärligt område, till en del handlar om att t.ex.skapa byggnader som faktiskt håller ihop, men till en stor del handlar också om att tillgodose olika intressen, allt från diktatorers önskan om pampiga monumentala byggnader, religiösa skrytbyggen som katedraler, till hur man t.ex. ska skapa välfungerande, miljövänliga, städer i vilka människor trivs och känner sig trygga. Så därför blir arkitektur i mitt synsätt en ideologiskt belastad vetenskap, den har historiskt använts både inom "social ingenjörskonst" och som ett sätt att bevisa härskares storhet.

De flesta samhällsvetenskaperna har en idémässig (ideologisk) belastning, ideologiska avvägningar avgör hur man hanterar dessa vetenskaper hela tiden.
Det går att skapa, eller motverka t.ex. rasism, misogyni, och annat eländigt, genom att välja hur man ser på litteratur, konst, ekonomi, m.m.

Därmed inte sagt att man inte kan använda naturvetenskaperna till vad åtminstone jag ser som onda syften, t.ex. genom att använda ursprungligt neutrala forskningsrön för att skapa massförstörelsevapen.

Men poängen är att det inom naturvetenskaperna åtminstone finns enighet runt centrala basfakta, som t.ex. inom klimatforskningen.
Arkitektur gissar jag sorterar under konst och inte vetenskap, tänkte skriva de sköna konstarterna, men med tanke på hur arkitekturen ser ut idag borde det snarare heta de fula.

Jag håller i stort med dig.

Jag säger inte emot.

Håller med, ett stort problem är också hur slutsatser dras av forskningsresultat, ofta i flera led och med mycket dålig underbyggnad och det gäller i hög grad även för delar av naturvetenskapen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Tillbaka