Bukefalos 28 år!

Att gå för snabbt fram med ridning och köp av häst?

Hej!
Jag har tänkt lite på detta, och det verkar som om många är väldigt snabba med sin ridning.
T.ex, dom får galoppera väldigt tidigt, på sin första ridlektion. Hoppa efter den tredje (i galopp) osv.
Det är inte så värst bra att gå så snabbt fram. På min ridskola så fick vi högst trava och travhoppa innan det hade gått nästan två år, och sen så fick vi galoppera en och en. Så att vi hade behärskat traven och skritten ordentligt. Vi leddes till och med i över ett år!
Och det var riktigt roligt sen när vi fick galoppera! Så det var riktigt bra, man hade något att längta efter!
Men det finns även ridskolor, där nybörjare får galoppera på sin första lektion. Jag tycker att detta är ganska dåligt, tänk om dom blir överraskade och faller av? Då blir dom kanske rädda för hästar?
Jag tycker att det är bäst att ta det lugnt, behärska skritten och traven innan man galopperar för sin första gång. Och ev. ledas, så att det finns en mindre risk för att hästen skenar iväg.
Så det är bra att ta det lugnt! Då är man förberedd, och har massor av ridning kvar framför sig som man kan längta till. :)
Fast man ska ju inte ta det för långsamt heller.

Det är även en annan sak.
Många köper hästar när dom knappast kan rida, kan inte grunderna om hästskötsel osv, och detta tycker jag är väldigt dåligt.
Det finns ju dom som har föräldrar som har/haft hästar, och då kan dom lära en. Det tycker jag går bra!
Men om man har ridit i en månad på ridskola, och ska köpa en häst.. Njaaee..
Man måste kunna mycket mer än grunderna innan man skaffar en egen häst!
Det är så mycket att lära sig. Det räcker inte med att kunna säga tre av hästens kroppsdelar, kunna rykta och kunna skritta, trava och göra halt! Det krävs flera år!
Det är så mycket mer, och om man tänker på att köpa en häst tidigt, gör inte det! (Sålänge, som jag skrev innan, era föräldrar/bror/syster har häst och dom kan lära dig och hjälpa dig).
Och samma sak som med ridskolan, man har ju något att längta till, att drömma om!
Och vad tycker ni?
Vill gärna ha åsikter och vill diskutera mycket kring detta. :)

Att få galoppera på sin första ridlektion låter som att man kanske gått lite väl fort fram, men som någon annan sa, jag skulle definitivt inte velat rida kvar på ridskolan om jag inte fått mer än travhoppa efter två år. Sedan tänker jag att det finns fler än ett sätt att nå målet, för att inte tala om att man kan ha väldigt många olika mål med sin ridning. Därför skulle jag akta mig för att döma andra efter vad och hur de gör i samband med ridning (så länge det inte är direkt farligt för häst eller människa). Vem är förresten jag att tycka och döma? Jag sitter inte inne med hela sanningen och det enda rätta sättet att hantera häst.

För övrigt kanske du skulle välja att omformulera hur du framför dina åsikter. Vi som eventuellt tänker svara i din tråd blir inte direkt inbjudna till en diskussion när du redan sagt att något du vill diskutera är bra eller dåligt.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 133
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 218
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
774
Senast: valy
·
Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 794

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp