Bukefalos 28 år!

Att ge hunden en " nära döden upplevelse"

Sv: Att ge hunden en " nära döden upplevelse"

Jag har gjort det och kan tänka mig att göra det igen om situationen kräver det. I samtliga fall har det handlat om hundar som tänkt äta upp mig. En ren nödlösning för att undvika skador helt enkelt. Kan också tänka mig att använda det på hundar som tiltar och varvar så förbannat att de inte styr sig själva längre. Också det som ren brandsläckning.

Som uppfostringsmetod finns det dock bättre tillvägagångssätt.
 
Sv: Att ge hunden en " nära döden upplevelse"

Usch, vad jag blir illa berörd och ledsen av det här :(

Jag har hört om en liknande eller samma metod, men för ett annat syfte. En person jag känner (som har amstaff, vet dock inte om det är relevant för historien) har sagt att om en hund attackerar en annan hund (eller människa eller annat djur, för all del) så är det säkrare att strypa hunden tills den släpper än att försöka få den att släppa på annat sätt, eftersom det bara kan trigga hunden mer om man börjar dra eller "kampa" med den om "bytet".

I det fallet har han faktiskt helt rätt. Att börja dra i hunden som biter kan orsaka större skador på den bitne hunden.
 
Sv: Att ge hunden en " nära döden upplevelse"

Jag är inte förvånad, är med i en grupp där flera förespråkat att ge hunden stryk ibland för att den mår bra av det och "vet sin plats" och "lär sig något". Flera har även "erkänt" att ja, de slår sin hund. De som ifrågasatt det med att de aldrig skulle slå sin hund & att det är djurplågeri har fått höra saker som "du har en xxxx (liten hundras) va? där ska ju allt vara enhörningar, rosa moln, köttbullar och gulligull :grin:".
Jag har med berått mot skrämt skiten ur hundar.
Metoden är rätt effektiv.
Det gäller de hundar som maniskt ska jaga bilar.

Två man på flaket av en pickupp.
Kör förbi hunden
Som är bunden med ett lång koppel.
När hunden gör utfall mot bilen möts han av en stor mängd iskallt vatten., slutar alltid med att hunden sitter kvar med slak lina när bilen kör förbi. enda kruxet är att del jyckar är klipska och inser att de här vattenbilarna är ett undantag..de flesta bilar är fega och bara susar förbi.
 
Sv: Att ge hunden en " nära döden upplevelse"

Jag har gjort det och kan tänka mig att göra det igen om situationen kräver det. I samtliga fall har det handlat om hundar som tänkt äta upp mig. En ren nödlösning för att undvika skador helt enkelt. Kan också tänka mig att använda det på hundar som tiltar och varvar så förbannat att de inte styr sig själva längre. Också det som ren brandsläckning.

Som uppfostringsmetod finns det dock bättre tillvägagångssätt.

Varför har hundarna försökt äta dig?
 
Sv: Att ge hunden en " nära döden upplevelse"

Därför att de fått vinst i det tidigare, alternativt överslagshandlingar, felaktig mentalitet och rena slagsmål som skulle brytas. Det har varierat beroende på hund.
 
Sv: Att ge hunden en " nära döden upplevelse"

Alltså jag bli mörkrädd.. Helt mållös och det händer inte mej ofta..:(
 
Sv: Att ge hunden en " nära döden upplevelse"

Men fy, finns det verkligen människor som utan dåligt samvete kan utsätta sin hund för det?
Varför blir jag fortfarande förvånad?

Mina f.d grannar :crazy:
Aldrig sett, de har ingen hund. Men de tycker det är et bra sätt att visa vem som är ledaren..:meh:
 
Sv: Att ge hunden en " nära döden upplevelse"

Det är nog också något jag skulle kunna tänka mig att använda, men endast om nöden kräver det.
Skulle kunna tänka mig att det är ganska effektivt när en hund sätter sig fast i en annan, hände med min gamla hane och är inte lätt att bända upp käkarna på en brukshund/vilken större hund som helst.

Men att använda det som uppfostringsmetod??? Nej!
 
Sv: Att ge hunden en " nära döden upplevelse"

Jag har sett det med egna ögon. I detta fall fick en buhund hänga dinglandes i strypkoppel tills den inte kunde andas mer...
Tillråga på allt på en brukshundsklubb.
Familjens första hund, dottern på ca 13 år gick unghundskurs.
Denna hund var en frustrerad, osäker och stressad hane som inte kunde varva ner, skällde och for omkring mest hela tiden. Då kallades denna stjärna in, MH domare om jag inte mins fel, för att råda bot på problemet.
Behöver jag ens beskriva tösens ansikte....
Fy farao säger jag bara!
Kan tillägga att hunden givetvis inte blev bättre av detta mer än resten av kurstillfället, förmodligen av chock och smärta.
Dom dök aldrig mer upp på klubben mer och hunden lugnade sig ju äldre den blev (skolkamrat).
Hade jag sett något ens i närheten av det på våran klubb hade jag eskorterat herren därifrån!
 
Sv: Att ge hunden en " nära döden upplevelse"

Knapplån.

Jag har gjort det, men inte för att uppfostra utan för att bryta ett bett av någon form. Mina hundar har exempelvis slagits inom flocken flera gånger, och det finns inget annat sätt att få loss något när dom är i den sinnesstämningen. Det är totalt blockerat för kommandon och annat då. Av någon konstig anledning så har dom full koll på mig och mins händer, men skiter dock i vad jag säger..

Men, när 4 st stora Amstaffar helt plötsligt kommer på att den 5e flockmedlemmen inte får vara med längre, så struntar jag totalt i om jag skulle råka skrämma dom eller göra så dom där ont i nacken - antingen så särar man fort som fan, eller så dör den som blir utsatt helt enkelt. Det går jäkligt fort att åsamka enorma skador verkligen.
 
Sv: Att ge hunden en " nära döden upplevelse"

Usch, vad jag blir illa berörd och ledsen av det här :(

Jag har hört om en liknande eller samma metod, men för ett annat syfte. En person jag känner (som har amstaff, vet dock inte om det är relevant för historien) har sagt att om en hund attackerar en annan hund (eller människa eller annat djur, för all del) så är det säkrare att strypa hunden tills den släpper än att försöka få den att släppa på annat sätt, eftersom det bara kan trigga hunden mer om man börjar dra eller "kampa" med den om "bytet".

Fast det skulle jag LÄTT göra i den situationen. Om en hund kom farande och bet sig fast i min och inte släppte om den fick en spark, då vet jag PRECIS vad jag skulle göra. Koppla loss min hund, göra en strypsnara av kopplet runt den bitande hundens hals och sedan dra för kung och fosterland.
 
Sv: Att ge hunden en " nära döden upplevelse"

Rent djurplågeri enligt min mening. Gissningsvis (förhoppningsvis) även enligt djurskyddslagen.

Helt klart. Det var ju en kille som dömdes till fängelse för djurplågeri för inte sådär jättelänge sedan. Han dödade sin valp på ett mycket plågsamt sätt. Bland annat ströp han henne ett flertal gånger så att hon tuppade av bara för att återuppvakna och utsättas för samma tortyr igen. Detta ansågs vara mycket grymt enligt rätten.
 
Sv: Att ge hunden en " nära döden upplevelse"

Usch, vad jag blir illa berörd och ledsen av det här :(

Jag har hört om en liknande eller samma metod, men för ett annat syfte. En person jag känner (som har amstaff, vet dock inte om det är relevant för historien) har sagt att om en hund attackerar en annan hund (eller människa eller annat djur, för all del) så är det säkrare att strypa hunden tills den släpper än att försöka få den att släppa på annat sätt, eftersom det bara kan trigga hunden mer om man börjar dra eller "kampa" med den om "bytet".

Har använt mig av det på aggressiv hund. Hade en hund som vi fick avliva för några år sedan finns en tråd om denna historien, men han attackerade och höll sig fast. Enda sättet att få honom att släppa var att strypa honom tills han släppte det han attackerade. Verkligen inget kul och inget jag skulle höra om jag inte måste..
 
Sv: Att ge hunden en " nära döden upplevelse"

KL

Flera av er pratar om nödläge, att bryta vid mer eller mindre fara för hund eller människas liv. Då gör man ju allt vad man kan naturligtvis. Men ts pratar om att uppfostra en hund, att "visa vem som är ledare".

Det är en helt annan sak tycker jag.
 
Sv: Att ge hunden en " nära döden upplevelse"

KL

Flera av er pratar om nödläge, att bryta vid mer eller mindre fara för hund eller människas liv. Då gör man ju allt vad man kan naturligtvis. Men ts pratar om att uppfostra en hund, att "visa vem som är ledare".

Det är en helt annan sak tycker jag.


:bow:

Så sant som det var sagt!

Tror och hoppas de är förlegade metoder. Mitt ex sa iaf att brukshundsklubben han gick med sin rottis lärde ut det och vilken SBK som helst skulle säga att jag skulle göra likadant. Nu ska jag bli medlem i en snart :D Jag hoppar över till en annan om den skulle lära ut sådana metoder. Mina vovvisar är familjemedlemmar dem stryper man inte även om man kan ha lust samma som när terroristungarna inte lyssnar :banghead:
 
Sv: Att ge hunden en " nära döden upplevelse"

Helt sjukt att folk kan hålla på med sånt. Visst, för att bryta ett slagsmål, men som uppfostringsmetod?!! Man baxnar. De kan verkligen inte gilla sina hundar egentligen. Har aldrig varit med om något liknande på någon av de två brukshundklubbar jag varit medlem i.
 
Sv: Att ge hunden en " nära döden upplevelse"

Usch, vad jag blir illa berörd och ledsen av det här :(

Jag har hört om en liknande eller samma metod, men för ett annat syfte. En person jag känner (som har amstaff, vet dock inte om det är relevant för historien) har sagt att om en hund attackerar en annan hund (eller människa eller annat djur, för all del) så är det säkrare att strypa hunden tills den släpper än att försöka få den att släppa på annat sätt, eftersom det bara kan trigga hunden mer om man börjar dra eller "kampa" med den om "bytet".

Det är bästa sättet att sära på hundar om man inte råkar ha en brandslang till hands eller breakingsticks i fickan, de senare är inte alltid lämpliga o kräver tekniskt kunnande.
Att försöka dra isär hundar är förkastligt då det ger slitskador på mjukdelarna.
 
Sv: Att ge hunden en " nära döden upplevelse"

KL

Flera av er pratar om nödläge, att bryta vid mer eller mindre fara för hund eller människas liv. Då gör man ju allt vad man kan naturligtvis. Men ts pratar om att uppfostra en hund, att "visa vem som är ledare".

Det är en helt annan sak tycker jag.

Det var för att det kom ett inlägg på första sidan där det stod lite negativt om någon som använt strypning på hundar som slogs. Då svarade flera att de hade kunnat tänka sig att göra samma om den situationen uppstod.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 314
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag har en 8-årig hanhund av liten sällskapsras som levt med mig sen han var valp. Jag vill inte gå in på detaljer, men kort sagt så har...
2 3
Svar
57
· Visningar
8 231
Senast: Fetaost
·
Katthälsa I stallet där jag har mina hästar finns det fem katter. Katterna fanns där när nuvarande ägare flyttade in (drygt 1 år sedan) och är...
2
Svar
34
· Visningar
5 276
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 086
Senast: cambodia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp