Att göra fel på jobbet...

Intellektuellt kopplar jag vad du säger. Känslomässigt säger min inre duktiga flicka "amen du är äääändå inkompetent och misslyckad" men jag väljer att ignorera henne ;). Fick f.ö. ett mycket uppmuntrande svar på ett mail från en av forskarna i morse så jag tror att han förstår att jag har lite av en självförtroendekris. Och han verkar heller inte tycka att jag är dum i huvudet. Samt att jag jobbar svinhårt med det här nu (senaste korrigeringen gjorde jag 01:30 i natt efter att ha vaknat upp ur en orolig sömn och kommit på en grej som jag missat).

Ja, jag undervisar och det är verkligen bästa skolan för att förstå både vad man faktiskt kan, och vad man inte kan (!). Vissa saker har jag ju tentat av för ett bra tag sedan, men när jag ska förklara det för någon annan som ännu inte lärt sig måste jag oftast gå igenom ämnet igen i detalj och får då massor av aha-upplevelser. Jag hade inte varit hälften så duktig om jag inte hade undervisat (vilket jag började med redan på Master-nivå pga att dåvarande institution tydligen hade höga tankar om mig; det utvecklade mig enormt och bidrog till att jag vågade hoppa på forskarstudier).



Jätteintressant! Just fenomenet "kvinnor som inte försöker pga att de inte vill misslyckas" har jag stött på mycket inom idrotter jag pysslat med också, och då specifik mansdominerade sådana. Tjejer som t.ex. inte vill tävla av rädsla för att komma sist, som inte vill träna tillsammans med män av rädsla för att vara sämst, som vill träna för sig själva och bli "tillräckligt bra" innan de vågar träna tillsammans i grupp osv. Samma fenomen existerar säkert hos män men jag har inte sett det lika tydligt.


Learing by teaching! Det verkligen ett av de allra bästa sätten att lära sig saker på! Större delen av min universitetsutbildning ägnade jag mig åt att undervisa parallellt. Det var extremt utvecklande på många plan inte bara rent inlärningsmässigt
 
Learing by teaching! Det verkligen ett av de allra bästa sätten att lära sig saker på! Större delen av min universitetsutbildning ägnade jag mig åt att undervisa parallellt. Det var extremt utvecklande på många plan inte bara rent inlärningsmässigt

“If you want to learn something, read about it. If you want to understand something, write about it. If you want to master something, teach it.”

Yogi Bhajan
 
Som av en händelse har jag också bara stött på den hållningen från objektivistiskt skolade män. :grin: Oftast har personen ifråga också en mycket märklig och ofullständig bild av vad tocken där "poststrukturalism" skulle innebära.
Ett stickspår men följer ni högskoleläckan på fejjan apropå ovanstående? My god!! :wtf:
 
Som av en händelse har jag också bara stött på den hållningen från objektivistiskt skolade män. :grin: Oftast har personen ifråga också en mycket märklig och ofullständig bild av vad tocken där "poststrukturalism" skulle innebära.

Bästa strategin är att tänka på annat när de börjar prata. Extremt sällan de har något att säga om annan forskning än det egna specialområdet som är värt att lyssna på. Alternativt, om man är samhällsvetenskapligt lagd, roa sig med att studera hur maktpositioner skapas och upprätthålls.
Jag tycker iofs man träffar på extremt elitistiska män inom såväl samhällsvetenskaper som humaniora, som inte rimligen kan beskrivas som "objektivistiska" och som ändå gör likadant. Då är det kanske inte så mycket "det är obegripligt" som "frågan är felaktigt ställd".

Fan var trött jag är på allting just nu!
 
Intellektuellt kopplar jag vad du säger. Känslomässigt säger min inre duktiga flicka "amen du är äääändå inkompetent och misslyckad" men jag väljer att ignorera henne ;). Fick f.ö. ett mycket uppmuntrande svar på ett mail från en av forskarna i morse så jag tror att han förstår att jag har lite av en självförtroendekris. Och han verkar heller inte tycka att jag är dum i huvudet. Samt att jag jobbar svinhårt med det här nu (senaste korrigeringen gjorde jag 01:30 i natt efter att ha vaknat upp ur en orolig sömn och kommit på en grej som jag missat).

Ja, jag undervisar och det är verkligen bästa skolan för att förstå både vad man faktiskt kan, och vad man inte kan (!). Vissa saker har jag ju tentat av för ett bra tag sedan, men när jag ska förklara det för någon annan som ännu inte lärt sig måste jag oftast gå igenom ämnet igen i detalj och får då massor av aha-upplevelser. Jag hade inte varit hälften så duktig om jag inte hade undervisat (vilket jag började med redan på Master-nivå pga att dåvarande institution tydligen hade höga tankar om mig; det utvecklade mig enormt och bidrog till att jag vågade hoppa på forskarstudier).



Jätteintressant! Just fenomenet "kvinnor som inte försöker pga att de inte vill misslyckas" har jag stött på mycket inom idrotter jag pysslat med också, och då specifik mansdominerade sådana. Tjejer som t.ex. inte vill tävla av rädsla för att komma sist, som inte vill träna tillsammans med män av rädsla för att vara sämst, som vill träna för sig själva och bli "tillräckligt bra" innan de vågar träna tillsammans i grupp osv. Samma fenomen existerar säkert hos män men jag har inte sett det lika tydligt.

Fast poängen med artikeln var väl just att kvinnors obenägenhet att söka jobb de inte är 100% kvalificerade för i första hand beror på att de tänker att kraven är absoluta - ingen mening att söka om man inte uppfyller dem. Medan männen ser dem som mer plastiska. Sen är kvinnor också något mindre benägna att vilja misslyckas, men den skillnaden är inte lika stor.

Sen, om ni skickar till en vetenskaplig tidskrift, så blir den ju granskad i peer review, så det finns ordentliga kontroller så att inga misstag slinker med innan den hamnar i nån beslutsfattares händer.
 
Fast poängen med artikeln var väl just att kvinnors obenägenhet att söka jobb de inte är 100% kvalificerade för i första hand beror på att de tänker att kraven är absoluta - ingen mening att söka om man inte uppfyller dem. Medan männen ser dem som mer plastiska. Sen är kvinnor också något mindre benägna att vilja misslyckas, men den skillnaden är inte lika stor.

Sen, om ni skickar till en vetenskaplig tidskrift, så blir den ju granskad i peer review, så det finns ordentliga kontroller så att inga misstag slinker med innan den hamnar i nån beslutsfattares händer.

Jag reagerade främst på den punkten eftersom jag kände igen det så väl. Tycker väl iofs att detta går in lite i varandra - om man ser på kravspecifikationen som absolut eller flexibel har väl även att göra med huruvida man tycker att det är lönt att söka något som man inte är helt säker på att man får? Dvs männen vågar chansa lite, kvinnorna "sejfar". (Sen är man väl aldrig helt säker på att få ett jobb, såklart, men om man uppfyller en absolut kravspecifikation till ett högkvalificerat jobb så borde ändå chansen vara väldigt god.)

Den har redan blivit granskad en sväng och är nu tillbaka på omarbetning. Tyvärr finns ingen riktig benchmark för de siffror jag tar fram så just den biten är svår för en reviewer att kritisera. Och huruvida min programmeringskod gör det vi påstår att den gör i artikeln ser de definitivt inte... Nåja, jag ska försöka släppa detta; har som sagt fått lite pepp från en av de andra forskarna idag (sjuk välbehövligt) så jag känner mig inte fullt lika miserabel.
 
Tyvärr tror jag inte att personen som "kastat" in mig i projektet ser det så; utan jag har fått frågan: "kan du göra detta?" och eftersom jag trott att jag kan det så har jag sagt: "ja", kort och gott. Jag hade gärna haft lite mer handledning kring själva beräkningsförfarandet (vilket jag har fått när jag har ställt specifika frågor, men inte förrän då. Dvs det har varit upp till mig att förstå vad som är "rätt" frågor att ställa för att "rätt" saker ska bli gjorda), men jag tror inte riktigt att personerna som gett mig uppgifter förstått att jag inte har förstått. Typ :)

Jag är nybliven doktorand, och jag upplever att doktorandtiden funkar såhär väldigt mycket. Du måste veta såpass mycket om ett område att du kan ställa rätt frågor till rätt personer. Då får du bra hjälp. Innan dess, när du inte förstår vad du ska fråga om, eller när du inte förstår att du inte förstått (;)), så står du ganska så ensam.

Tänk på att du är under utbildning, som flera redan har sagt! Det är mitt mantra när jag känner mig korkad - vilket jag gör titt som tätt. Och tänk också på att DU och din kunskap är det som blir produkten, inte själva avhandlingen eller artiklarna. Genom det här arbetssättet har du lärt dig massor av saker som du kommer att ha nytta av efter disputationen. Misstagen och omtagningarna är det man lär sig mest av.
 
Sen är kvinnor också något mindre benägna att vilja misslyckas, men den skillnaden är inte lika stor.
Vet man detta? Det finns väl annars mycket som talar för @Petruskas linje ovan att man i denna miljö döms hårdare som kvinna och att det inte bara är en fråga om individens inställning. Det hör typ till den moderna berättelsen att man ska vara helt fenomenal som kvinna och jättetydligt motbevisa alla fördomar. Misslyckas man, så rasar hela berättelsen och ganska få misstag tenderar att få folk att reproducera gamla fördomar, är mitt intryck. Som kvinna behöver man också vara duktig längs hela linjen, man får inte vara dålig på nåt, medan männen kan komma undan med att vara kufiska och undvikande på vissa delar (tex systematiskt inte svara på mail, undvika studenter, ignorera sina tilldelade ansvar) och det snarare blir ett tecken på deras genialitet och fokus.
 
Går ni ut öppet med er manssyn eller är det bara på anonyma, kvinnodominerade forum ni för fram era åsikter om män?

Definitivt, mest brukar det vara min manliga handledare som tar upp grejer.

Sen är det väl ingen "manssyn" överlag så vitt jag har sett från andras svar :confused: Snarare ett problem med hur man blir behandlas eller ses på som kvinna i forskarvärlden, jag jobbar i Asien och där är det ännu värre. Tyvärr gynnar det ingen att majoriteten som jobbar inom mitt område är män. T.ex. Har vi EN kvinnlig professor anställd i min avdelning, helt sjukt.
 
Vet man detta? Det finns väl annars mycket som talar för @Petruskas linje ovan att man i denna miljö döms hårdare som kvinna och att det inte bara är en fråga om individens inställning. Det hör typ till den moderna berättelsen att man ska vara helt fenomenal som kvinna och jättetydligt motbevisa alla fördomar. Misslyckas man, så rasa hela berättelsen och ganska få misstag tenderar att få folk att reproducera gamla fördomar, är mitt intryck. Som kvinna behöver man också vara duktig längs hela linjen, man får inte vara dålig på nåt, medan männen kan komma undan med att vara kufiska och undvikande på vissa delar (tex systematiskt inte svara på mail, undvika studenter, ignorera sina tilldelade ansvar) och det snarare blir ett tecken på deras genialitet och fokus.

Jag refererade vad som stod i studien jag länkade till, där ett av resultaten är det du citerade. Där diskuteras också precis det du framför, att kvinnors större aversion mot misslyckanden kan bero på att de också döms hårdare om de misslyckas. Alltså en rationell anpassning till omvärldens strukturer.

Individens inställning är ju sällan frikopplad från erfarenheter och sociala strukturer, snarare tvärtom. Så det finns ingen motsättning mellan att kvinnor är obenägna att misslyckas och att denna aversion beror på strukturer snarare än individuella preferenser.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 756
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 612
Senast: Grazing
·
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 525
Senast: verser
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 693
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp