att göra mer skada än nytta

Bästa buke, varning för långt inlägg. Behöver skriva av mig.

På gården jag bor på bedrivs det hästverksamhet. Detta föranleder att vi har haft olika personer som kommit och jobbat med hästarna, några via AF, några praktikanter, några anställda osv.

Jag själv jobbar inte på gården men hjälper likväl till med hästarna eftersom det funkat som rehabilitering från diverse diagnoser och utbrändhet. Jag gör det jag vill när jag vill och det passar mig bra utmärkt. Nu råkar det vara så att man är ambitiös och en hästnörd av rang, så det jag gör gör jag bra och mycket.

Under tiden jag bott på gården har vi haft olika förmågor här, med varierande kunskaper. Vissa har det gått bra för och andra sämre. Inget konstigt där egentligen.

Men nu har vi fått en som jag inte blir riktigt klok på. Tidigare har hen jobbat hos en välkänd tränare som hintat om att hen är "lite speciell", och i ärlighetens namn, vem är inte det? Personen har fått sedvanliga uppgifter: stalltjänst, in ut, fodring, kolla vatten och motionsridning. Värt att tilläggas är: stallet är ett lösdriftsstall och hästarna står på fri tillgång, det är alltså världens enklaste och mest lättskötta stalljobb.

Men inget sköts. Jag får gå och dubbelkolla att saker är gjorda eftersom hen också gärna ljuger om att hen gjort det hen ska eller skyller på någon annan. Och det är sjukt störande, men inte det värsta.

Personen har tolkat motionsridning som tillridning. Och det hade väl kunnat vara okej om hen hade känslan och kunskapen för det.

Det här är en person som inte värmer upp, som sätter orimlig press på samtliga hästar oavsett kapacitet, ålder och utbildningsgrad (tävlingshästarna får hon inte röra, men med facit i hand borde det gälla alla) och avslutar pass efter 20 minuter ouppvärmd ridning. Skrittar inte av utan tycker att det kan hästarna göra i hagen eftersom de ändå går på lösdrift.

Hittills har personen ridit två hästar halta (varav en är min träningshäst som hen red utan att fråga och "skulle ta igenom sidorna på"), gått omkull med en och helt på eget bevåg försökt banta hästar genom att ge mindre mat. Utan att fråga. Vi har dräktiga avelsston på gården...

Som icing on the cake slår personen även hästarna (vi pratar sparkar och slag i ansiktet) och straffar när det inte går som hen vill.

När vi har pratat med tidigare arbetsgivare, framgår det att denna varit väl medveten om det här men inte informerat om detta.

Vad gör man i en situation som denna, med hästar som redan blivit skadade? Det går liksom inte att lämna hen utan uppsyn vilket är omöjligt. Hen har fått flera chanser och mycket tydliga tillrättavisningar. Till ingen nytta.

Ni skulle gett personen sparken första gång ni såg att hen sparkade/slog en häst! Kan det ens vara något att fundera på?
 
Fy vilken tråkig sits @menina

Kan du kräva av arbetsgivaren att hen inte får sköta dina hästar/de hästar som går i samma flock? Kan arbetsgivaren låta hen gå tidigare så ni slipper de sista 2 veckorna?

Fruktansvärt att hamna i en sits som du.
 
Ni skulle gett personen sparken första gång ni såg att hen sparkade/slog en häst! Kan det ens vara något att fundera på?
Uppenbarligen eftersom "ni" inte avskedat personen. "Ni" kanske inte ens delar uppfattningen med TS eller tycker det är överkomligt då personen snart ska sluta..

Beroende på anställningsform kan man inte bara avskeda folk, med så kort period kan det vara enklare att stänga av än att avskeda.
 
NI=gården som TS skriver att hon bor på och har hästen på inkl alla på gården som hon omtalar som "vi", dvs alla vars hästar är utsatta för djurplågaren.

Anmälan om djurmisshandel mot båda personen och ledningen om de inte omedelbart agerar dvs sparkar ut personen. Den som blundar och inte agerar när djur far illa är delaktig i brottet...
 
NI=gården som TS skriver att hon bor på och har hästen på inkl alla på gården som hon omtalar som "vi", dvs alla vars hästar är utsatta för djurplågaren.

Anmälan om djurmisshandel mot båda personen och ledningen om de inte omedelbart agerar dvs sparkar ut personen. Den som blundar och inte agerar när djur far illa är delaktig i brottet...
Jag hoppas du seriöst inte menar att anställda ska vara delaktiga i att avskeda andra anställda?
Menar du seriöst att det finns grund för en anmälan för djurmisshandel? Oegentligheter finns det men hur ska TS /djurskyddet kunna bevisa något alls?
 
@menina om allt som du redovisar stämmer tycker jag det största problemet du har är att stallägaren inte agerar . Det är ett större problem isåfall. Har du fått ett konkret svar från din hyresvärd varför och hur denne ställer sig till att din tilldelade träningshäst blivit skadad av personen osv ?

Det är ju så rent krasst att det inte är din roll öht att styra över personen eller ha synpunkter på hur denne sköter sitt jobb då det varken är din gård, din verksamhet eller dina egna hästar ? Än mindre att kolla referenser osv med tidigare arbetsgivare .

Dock som jag tolkar din tråd så kommer personen sluta inom två veckor på stallägarens beslut ? Isåfall har ju stallägaren agerat om än inte sparkat ut människan utan uppsägningstid ? Även om jag själv hade valt att hellre, om allt stämmer, arbetsbefria personen de två veckorna , dvs fullfölja avtalet gällande lön men utan att personen arbetar i tjänst .

Ang hur väl folk rider, hur de värmer upp , hur de fodrar dräktiga hästar osv, så kan man ju ha många åsikter om det vilket man lär ha sett till gemene man och individer och åsikter osv. Dock är det ju återigen, inte din roll att agera runt när det inte är din gård, din verksamhet eller dina hästar och du heller inte ens är anställd där utan hjälper till utifrån egen ork/vilja osv, om jag förstått din tråd rätt ?
 
Senast ändrad:
Jag hoppas du seriöst inte menar att anställda ska vara delaktiga i att avskeda andra anställda?
Menar du seriöst att det finns grund för en anmälan för djurmisshandel? Oegentligheter finns det men hur ska TS /djurskyddet kunna bevisa något alls?
Ts är inte anställd och med "ni" så menar i alla fall jag vem som helst med ansvar och befogenhet på gården att avskeda folk. Har ingen aning om vem som har det ansvaret och om det är flera som bestämmer gemensamt, om det finns en personalman eller arbetsgivare eller om personen är rekryterad från ngn jobb pool eller ngt.
Vet bara att någon ansvarig måste ta tag i detta och att hänga upp sig på ett allmänt "ni" är lite löjligt.
 
Ts är inte anställd och med "ni" så menar i alla fall jag vem som helst med ansvar och befogenhet på gården att avskeda folk. Har ingen aning om vem som har det ansvaret och om det är flera som bestämmer gemensamt, om det finns en personalman eller arbetsgivare eller om personen är rekryterad från ngn jobb pool eller ngt.
Vet bara att någon ansvarig måste ta tag i detta och att hänga upp sig på ett allmänt "ni" är lite löjligt.
Det är mycket udda att skriva ni till en person och inte avse den personen. Det är som gjort för missförstånd när du använder andra än gängse betydelser för ett ord.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 007
Skola & Jobb Började nytt jobb för 2 veckor sedan. Ingen överlämning har funnits eller upplärning utav arbetsuppgifter, utan jag får springa och ta...
2
Svar
37
· Visningar
4 269
Senast: Soapbubble
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 428
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 159
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Jaktgolden eller jaktlabrador?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp