att göra mer skada än nytta

menina

Trådstartare
Bästa buke, varning för långt inlägg. Behöver skriva av mig.

På gården jag bor på bedrivs det hästverksamhet. Detta föranleder att vi har haft olika personer som kommit och jobbat med hästarna, några via AF, några praktikanter, några anställda osv.

Jag själv jobbar inte på gården men hjälper likväl till med hästarna eftersom det funkat som rehabilitering från diverse diagnoser och utbrändhet. Jag gör det jag vill när jag vill och det passar mig bra utmärkt. Nu råkar det vara så att man är ambitiös och en hästnörd av rang, så det jag gör gör jag bra och mycket.

Under tiden jag bott på gården har vi haft olika förmågor här, med varierande kunskaper. Vissa har det gått bra för och andra sämre. Inget konstigt där egentligen.

Men nu har vi fått en som jag inte blir riktigt klok på. Tidigare har hen jobbat hos en välkänd tränare som hintat om att hen är "lite speciell", och i ärlighetens namn, vem är inte det? Personen har fått sedvanliga uppgifter: stalltjänst, in ut, fodring, kolla vatten och motionsridning. Värt att tilläggas är: stallet är ett lösdriftsstall och hästarna står på fri tillgång, det är alltså världens enklaste och mest lättskötta stalljobb.

Men inget sköts. Jag får gå och dubbelkolla att saker är gjorda eftersom hen också gärna ljuger om att hen gjort det hen ska eller skyller på någon annan. Och det är sjukt störande, men inte det värsta.

Personen har tolkat motionsridning som tillridning. Och det hade väl kunnat vara okej om hen hade känslan och kunskapen för det.

Det här är en person som inte värmer upp, som sätter orimlig press på samtliga hästar oavsett kapacitet, ålder och utbildningsgrad (tävlingshästarna får hon inte röra, men med facit i hand borde det gälla alla) och avslutar pass efter 20 minuter ouppvärmd ridning. Skrittar inte av utan tycker att det kan hästarna göra i hagen eftersom de ändå går på lösdrift.

Hittills har personen ridit två hästar halta (varav en är min träningshäst som hen red utan att fråga och "skulle ta igenom sidorna på"), gått omkull med en och helt på eget bevåg försökt banta hästar genom att ge mindre mat. Utan att fråga. Vi har dräktiga avelsston på gården...

Som icing on the cake slår personen även hästarna (vi pratar sparkar och slag i ansiktet) och straffar när det inte går som hen vill.

När vi har pratat med tidigare arbetsgivare, framgår det att denna varit väl medveten om det här men inte informerat om detta.

Vad gör man i en situation som denna, med hästar som redan blivit skadade? Det går liksom inte att lämna hen utan uppsyn vilket är omöjligt. Hen har fått flera chanser och mycket tydliga tillrättavisningar. Till ingen nytta.
 
Prata med den som är personalansvarig. Om hen beter sig så borde det gå att få hen uppsagd.
 
är ju personalansvarig som har ansvaret tänker jag (ingen koll på sånt).
men om de ansvariga på gården är väl medvetna om detta och inte godkänner det så är det ju glasklart att stallskötaren ska sparkas ut bums.

steg ett är dock kanske att sätta sig ner med stallskötaren och gå igenom dess uppgifter och hur hen tycker sig uppfylla dem (mer/mindre) samt att man förklarar att det man hört/sett av hen är inte i enlighet med deras avtal och att det är tal om uppsägning.
 
Det låter ju som om arbetsledningen brister. Om personen är anställd så ska hen utföra sitt arbete på det sätt som arbetsledaren begär, lämpligen med utgångspunkt i en tydlig arbetsbeskrivning. Om personen inte utför arbetsuppgifterna blir det ju läge för uppsägning. Om personen är praktikant så ska hen över huvud taget inte jobba på egen hand, utan under ledning av sin handledare.

Det låter ju som om arbetsledningen är väldigt slapphänt och saknar koll på hur verksamheten sköts, ganska allvarligt om man regelbundet är praktikvärd och tar emot folk från AF, tycker jag.
 
Personalansvarig har blivit informerad och även sett vissa beteenden själv. Denne har även pratat med personen ett flertal gånger.

Så även jag vid tillfällen det gått överstyr och jag varit närvarande. Jag är dock intr så pedagogisk men tycker ju att en ordentlig tillsägelse (läs: utskällning efter noter) borde gå fram hos även den dummaste. Men icke.

Nu verkar det som att man valt att ha personen kvar den korta tid som är avtalad för att undvika konflikt. I min värld är det helt barockt eftersom det bevisligen blivit skador på hästarna redan.

Har fått veta från min tränare att hon undervisat denne person tidigare och att hen uppvisat samma beteende redan då. Rådet från henne var att skicka personen åt faders så fort det bara var möjligt med motiveringen att det inte gick att få ordning på denna...
 
Personen tar sig friheter.
Företaget tillåter detta.

Antingen får företaget (och tyvärr hästarna) ta smällen, organisera arbetet så det inte blir möjligt att ta sig friheter eller avskeda/stänga av personen.

Du har inget ansvar mer än du gjort. utn sitter i en ordentlig rävsax. Du skulle kunna upplysa om att du mår så dåligt av situationen att du återkommer när hon försvunnit.
 
Går det inte att sätta personen på att öht inte hantera levande djur? Denne verkar ju direkt olämplig att öht göra något annat än skotta skit. :confused:
ja är ju inte så svårt att minska arbetsuppgifterna/ anpassa dem och ev arbetstider till allt som inte har med hästhantering att göra. t ex anläggningsskötsel, kratta gårdsplanen, mocka lösdriften, harva ridbanan och vid uppgifter som innebär djurskötsel så är det minst en till person som "hjälper till".

dvs om hen nu tvunget måste jobba kvar en tid till dvs.
är ju inte tvunget att hen måste motionera hästarna, jag har jobbat i flera stall och endast ett har jag fått motionera hästar som en huvudsaklig uppgift, i övriga så har det varit vid behov men det är långt ifrån ngt jag bett om. häst har jag själv att rida på och att harva runt och lösgöra 5+ hästar om dagen ger inte mig ngt ridmässigt. har oftast funnits beridare som gjort den delen.
en stallskötare/ hästskötare sköter marktjänst, en beridare sköter motionering av hästarna och ryttarna sköter utbildning och tävling.
i ett större stall så är det mer än tillräckligt med arbete även om det är uppdelat såhär, alla måste inte göra allt i ett stall, det är bättre att folk gör det de är bra på.
 
Jag tycker det där låter som fog för uppsägning. Sköter man inte sitt jobb har man inte där att göra.
Det verkar som arbetsledningen är konflikträdda och låter det pågå. Hur lång tid till ska det vara så innan avtalen löper ut?
 
För att säga upp någon från sin tjänst brukar krävas att man ger 3 tydliga och skriftliga varningar, så att personen förstår att det inte är godtagbart beteende.
Det måste naturligtvis vara någon med chefsbefattning/personalansvar som ger varningarna.
 
Personen är visstidsanställd och kontraktet går ut om cirka två veckor.

Rent krasst är det ju inte mitt problem men det som oroar mig är att djuren far illa. Mina hästar går ju i samma flockar och påverkas ju också av att man struntar i att kolla vatten.

Att personen sedan tar sig friheter att sitta på hästar hen inte öht har att göra med är också oroande...
 
Bästa buke, varning för långt inlägg. Behöver skriva av mig.

På gården jag bor på bedrivs det hästverksamhet. Detta föranleder att vi har haft olika personer som kommit och jobbat med hästarna, några via AF, några praktikanter, några anställda osv.

Jag själv jobbar inte på gården men hjälper likväl till med hästarna eftersom det funkat som rehabilitering från diverse diagnoser och utbrändhet. Jag gör det jag vill när jag vill och det passar mig bra utmärkt. Nu råkar det vara så att man är ambitiös och en hästnörd av rang, så det jag gör gör jag bra och mycket.

Under tiden jag bott på gården har vi haft olika förmågor här, med varierande kunskaper. Vissa har det gått bra för och andra sämre. Inget konstigt där egentligen.

Men nu har vi fått en som jag inte blir riktigt klok på. Tidigare har hen jobbat hos en välkänd tränare som hintat om att hen är "lite speciell", och i ärlighetens namn, vem är inte det? Personen har fått sedvanliga uppgifter: stalltjänst, in ut, fodring, kolla vatten och motionsridning. Värt att tilläggas är: stallet är ett lösdriftsstall och hästarna står på fri tillgång, det är alltså världens enklaste och mest lättskötta stalljobb.

Men inget sköts. Jag får gå och dubbelkolla att saker är gjorda eftersom hen också gärna ljuger om att hen gjort det hen ska eller skyller på någon annan. Och det är sjukt störande, men inte det värsta.

Personen har tolkat motionsridning som tillridning. Och det hade väl kunnat vara okej om hen hade känslan och kunskapen för det.

Det här är en person som inte värmer upp, som sätter orimlig press på samtliga hästar oavsett kapacitet, ålder och utbildningsgrad (tävlingshästarna får hon inte röra, men med facit i hand borde det gälla alla) och avslutar pass efter 20 minuter ouppvärmd ridning. Skrittar inte av utan tycker att det kan hästarna göra i hagen eftersom de ändå går på lösdrift.

Hittills har personen ridit två hästar halta (varav en är min träningshäst som hen red utan att fråga och "skulle ta igenom sidorna på"), gått omkull med en och helt på eget bevåg försökt banta hästar genom att ge mindre mat. Utan att fråga. Vi har dräktiga avelsston på gården...

Som icing on the cake slår personen även hästarna (vi pratar sparkar och slag i ansiktet) och straffar när det inte går som hen vill.

När vi har pratat med tidigare arbetsgivare, framgår det att denna varit väl medveten om det här men inte informerat om detta.

Vad gör man i en situation som denna, med hästar som redan blivit skadade? Det går liksom inte att lämna hen utan uppsyn vilket är omöjligt. Hen har fått flera chanser och mycket tydliga tillrättavisningar. Till ingen nytta.
Nu har vi ju bara din version och beskrivning över situationen, men om det du skrivet verkligen är sanningen så får du nog bättre hjälp av att ta upp problemet med din chef.
Du är väl inte hennes chef?
 
Personen är visstidsanställd och kontraktet går ut om cirka två veckor.

Rent krasst är det ju inte mitt problem men det som oroar mig är att djuren far illa. Mina hästar går ju i samma flockar och påverkas ju också av att man struntar i att kolla vatten.

Att personen sedan tar sig friheter att sitta på hästar hen inte öht har att göra med är också oroande...
Varför har du dina hästar på ett ställe där de missköts?
 
Nu har vi ju bara din version och beskrivning över situationen, men om det du skrivet verkligen är sanningen så får du nog bättre hjälp av att ta upp problemet med din chef.
Du är väl inte hennes chef?

Jag har tagit upp problemet upprepade gånger. Till en början trodde jag att det skulle lösa sig med ett förtydligande av personens arbetsuppgifter. Men icke. Det går liksom inte in.

Självklart förväntar jag mig inte att bli hjälpt eller lyckas lösa situationen via en tråd på ett hästforum utan behövde snarare ventilera och kanske få höra vad andra gjort i en liknande situation.

Jag är inte personens chef och har således ingen befogenhet att varesig sparka eller ändra personens arbetsuppgifter på något sätt. Tyvärr.
 
Senast ändrad:
Varför har du dina hästar på ett ställe där de missköts?
...och tillåter misskötseln när du uppenbarligen är medveten om precis vad som sker, @menina ? För mig är det fullständigt obegripligt. Hon borde typ punktmarkeras till hon slutar eller något.
Sen bör väl AF upplysas om exakt vilka problem ni haft med henne så inte fler råkar ut för samma sak framöver.
 
...och tillåter misskötseln när du uppenbarligen är medveten om precis vad som sker, @menina ? För mig är det fullständigt obegripligt. Hon borde typ punktmarkeras till hon slutar eller något.
Sen bör väl AF upplysas om exakt vilka problem ni haft med henne så inte fler råkar ut för samma sak framöver.

Jag har ingen gång sett personen göra något utan att ingripa, tvärtom. Jag har inte heller hållit tyst om det jag sett, när jag sett det. Jag har förstått att det inte går att lämna personen ensam, men jag kan heller inte vara på plats varje sekund, tyvärr. Men absolut, du har rätt.

Den första skadan uppstod innan jag sett personen rida. Och jag tänkte inte så mycket på det då. Skada nummer två uppstod när jag varit hemifrån och sedan fått veta att personen ridit en av mina hästar utan tillåtelse. Jag såg det inte hända utan kom hem till en halt häst. Jag gjorde då klart för hen att hen inte får varken rida eller hantera mina hästar och pratade med hennes arbetsgivare om vad som hänt.

Så det är typ nyss du sett att hon slagit och sparkat dem i ansiktet, ridit sönder dem o.s.v?
Precis.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 002
Skola & Jobb Började nytt jobb för 2 veckor sedan. Ingen överlämning har funnits eller upplärning utav arbetsuppgifter, utan jag får springa och ta...
2
Svar
37
· Visningar
4 260
Senast: Soapbubble
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 398
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 136
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp