Jag tror jag förstår hur du menar! Det är liksom inte de där stora felen bara som man gör utan även de där små dumma sakerna som inget betyder egentligen som man skäms över, saker som hände när man var liten och som man gjorde för att man var just liten- som alla barn gör liksom, fel som sker för att man är glömsk eller trött eller vad som, och som inte är hela världen, men som ändå får en att skämmas otroligt. För mig vet jag inte om det handlar om något duktig flicka syndrom eller "att vara perfekt" för jag vet ju att ingen är perfekt och att vi alla gör perfekt, de här kraven har jag ju inte på någon annan människa förutom på mig, jag skäms inte över andra, jag är betydligt mer förlåtande mot andra. Men när jag gör fel är det otroligt jobbigt för jag vill inte göra fel, jag gör mitt bästa för att göra rätt, tar väldigt illa vid mig när jag gör fel.
Jag har gått i terapi under en längre tid och fått lära mig att "stå upp för mig själv" lite mer, att inte bara säga "ok" eller "ja" trots att jag inte håller med eller att bara titta ner och be om ursäkt när något är tokigt. Det kostar på i relationer omkring mig, när folk är vana vid att köra över mig med att deras åsikter är viktigast och att de kan tillrättavisa mig om jag har en åsikt de inte gillar. Men på samma gång har det lärt mig att inte ta skit på samma nivå längre. Att bara stå för de fel jag rent faktiskt gör, men inte de fel andra påstår att jag gör tex. När någon arbetskamrat påstår att jag gjort något fel och jag vet att jag inte har utan hon missuppfattat. Tidigare hade jag tagit på mig det, mått otroligt dåligt, bett om ursäkt och ältat det inom mig och ev med en närstående. Nu säger jag däremot ifrån direkt att det inte stämmer, det tas sällan emot bra eftersom folk är så vana vid att kunna köra över mig, men jag ger mig inte. Det jag gör fel är mina fel att stå för och hantera och korrigera och be om ursäkt för, det andra har gjort fel, missförstått osv är deras att hantera, vill de inte acceptera att jag säger emot fräser jag till slut ifrån ordentligt, jag blir arg och vägrar ta deras skit. Ska jag skämmas numera ska det åtminstone vara mitt skit jag skäms för. Det känns faktiskt lite lättare på sätt och vis, även om det även skapat avstånd till andra människor. Kan man inte köra över någon är man inte lika omtyckt längre har jag märkt.