Att ha djur när man får försörjningsstöd

Bukefalos 30 år!

Så är det givetvis här också. Åker jag in till storstan och en megaklinik betalar jag därefter, men det känns fortfarande väldigt dyrt i Sverige. Oftast ingen jour så man Måste in till storklinikerna.
Vi har 4 jour vettar som delar på den, så här finns det tillgång till vet dygnet runt, året runt. Kan inte bli bättre

• Gilla
Reactions: Sel
Fast det är väl ingen i tråden som diskuterat om en buffert är bidragsbrott, utan om det kan vara bidragsbrott att på olika sätt gömma undan pengar så att det inte ska synas på kontoutdraget?
Jo. Bufferten blir ju ett bidragsbrott eftersom man måste gömma undan den så att den inte ska räknas av nästa inkomst. Och sitter man i skiten med försörjningsstöd och ett älskat djur som kostar pengar så tycker jag att det är känslolöst och dömande att gå på om bidragsbrott.

Jo. Bufferten blir ju ett bidragsbrott eftersom man måste gömma undan den så att den inte ska räknas av nästa inkomst. Och sitter man i skiten med försörjningsstöd och ett älskat djur som kostar pengar så tycker jag att det är känslolöst och dömande att gå på om bidragsbrott.
Hugger ditt inlägg lite, svaret är inte enbart riktat mot dig.

Jag vet inte om det är känslolöst och dömande eftersom det ÄR ett brott, däremot är det ju ett stort problem!
Hur i allsin dar löser man det?
Helt okej om man har släkt och/eller vänner som kan ställa upp som buffert i värsta fall, men annars finns ju ingen annan lösning än att bryta mot lagen/bidragsstiftelsen/whatever och stoppa undan pengar. Jämförelsen med gymmedlemskap, golfklubbor och annat blir irrelevant just för att det är en annan levande varelse man har ansvar för och som man också har lagstiftad skyldighet mot - det har man inte mot sina golfklubbor. Man kan inte heller plättlätt omplacera eller sälja sin femåriga bulldog med hälsobesvär och separationsångest eller sjuttonåriga huskatt. Sin etablerade grupp med fem tamråttor eller bondade papegoja. Inte ens en hund eller katt i topptrim är självklar att hitta ett nytt hem åt helt bortsett från den emotionella skadan.
Så vad gör man?

Hugger ditt inlägg lite, svaret är inte enbart riktat mot dig.

Jag vet inte om det är känslolöst och dömande eftersom det ÄR ett brott, däremot är det ju ett stort problem!
Hur i allsin dar löser man det?
Helt okej om man har släkt och/eller vänner som kan ställa upp som buffert i värsta fall, men annars finns ju ingen annan lösning än att bryta mot lagen/bidragsstiftelsen/whatever och stoppa undan pengar. Jämförelsen med gymmedlemskap, golfklubbor och annat blir irrelevant just för att det är en annan levande varelse man har ansvar för och som man också har lagstiftad skyldighet mot - det har man inte mot sina golfklubbor. Man kan inte heller plättlätt omplacera eller sälja sin femåriga bulldog med hälsobesvär och separationsångest eller sjuttonåriga huskatt. Sin etablerade grupp med fem tamråttor eller bondade papegoja. Inte ens en hund eller katt i topptrim är självklar att hitta ett nytt hem åt helt bortsett från den emotionella skadan.
Så vad gör man?
Det är precis det som är en mycket bättre diskussion. Vad gör man? Istället för att nogsamt påpeka att det faktiskt är bidragsbrott att stoppa undan pengar. Det är det jag menar med dömande, vi vet, den det berör vet, det behöver inte påpekas.

Dessvärre har jag inga svar på hur problemet ska lösas.

Tonis dygn på djursjukhus kostare drygt 21000 kronor. Inlagd mitt på dagen en vanlig onsdag. Förvisso är hon katt och inte hund. Fast självrisk på hennes försäkring är 1500 kronor och den rörliga självrisken är 15%. Redan där är vi uppe i runt 4500 kr i självrisk. (Sen var inte det det enda veterinärbesöket för henne.)
Det kan inte vara värt att sänka självrisken förebyggande. Då flyttar du ju den kostnaden från en klumpsumma akut till lite varje månad istället.

Det kan inte vara värt att sänka självrisken förebyggande. Då flyttar du ju den kostnaden från en klumpsumma akut till lite varje månad istället.
Är det inte exakt det man behöver om man har försörjningsstöd? Det var därför jag nämnde den där försäkringsrelaterade produkten tidigare som skulle kunna lösa biffen. Som jag inte tror finns.

Jag har för mig att jag redan har den lägsta självrisken och att det inte går att sänka mer.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka