Att ha djur när man får försörjningsstöd

Bukefalos 30 år!

Jag tror @MJLee menar en bil som är värd mer än 10 000 - 25 000 kr att det då kan krävas att man säljer den även om man behöver den och då eventuellt köper en billigare bil (som eventuellt genererar mer kostnader i reparationer)
Så kan det kanske vara i vissa kommuner, känner inte igen det från de ställen där jag arbetat.

Jag tror poängen många försöker förmedla är att ett husdjur bara är en livskamrat eller följeslagare om man faktiskt tycker om djur. För någon som ogillar djur och inte vill ha husdjur så ger det absolut ingenting. Så när det blir en fråga om vad staten ska och inte ska betala för med personens psykiska hälsa som motivation, så blir det ganska orättvist att just djur skulle vara något slags undantag.

Det känns också som en lite trist inställning att tro att vänskap och umgänge inte ger något alls? Det finns många äldre som inte har familj kvar i livet och lever ensamma men ändå inte lider av ofrivillig ensamhet. Relationer kan se ut på en massa olika sätt och fortfarande ha ett lika stort värde, det måste inte vara familj.
Staten betalar ju samma bidrag till alla och där ingår fritidsintresse. Detta använder djurägaren till sitt djur. Därtill tar hen av det som man får för kläder och mat för att få sitt fritidsintresse att gå runt. Det står fotbolls- och golfspelaren fritt att göra samma. Vari ligger orättvisan? Jag ser inte att djurägaren begär skillnad? Jag ser inte att djurägaren begär mer? Jag ser att flera hänvisar till orättvisa att folk ska få ha djur. Vill du spela golf på försörjningsstöd, spela golf på försörjningsstöd, det bryr sig staten inte om, bara du sköter dina åtaganden- betalar din hyra osv och försöker vad du kan för att få ett jobb.

Hur är det ställt med empatin egentligen, om man inte förstår att ett husdjur, en familjemedlem med päls, inte kan jämföras med golf, fotboll, träning och vad det nu kommit dragandes med i tråden? Även den mest ointresserade av husdjur borde förstå att ett liv som man tagit på sig ansvar för har ett väldigt särskilt värde.

Om man då lever på försörjningsstöd, och avstår allt man bara kan för att ha råd med djuret, så tycker jag att det är moralpolisfasoner att slå ner på OJ, du har en buffert, då är det bidragsbrott, staten ska inte betala ditt djur.
Håller med!
Och framför allt, det sunda förnuftet borde träda in, tycker jag, HUR MYCKET av sitt bidrag kan man spara undan varje månad till en buffert tror man? Smulor! Det är SMULOR! Sparar någon undan det till att langa knark och bidra i kriminella härvor förstår jag att folk reagerar på den här nivån.... men en buffert ihopknåpad när man levt på försörjningsstöd, åt ens husdjur?!

Nej det tror jag inte. Det folk vänder sig mot är att vissa inte vill förstå att folk är olika. Och det är olika saker som ger människor vilja att leva, glädje etc och dessa saker borde värderas lika. Jag tycker försörjningsstöd kan få användas till att ha en katt men då bör det även få användas till avgiften för att sjunga i kör eller medlemskap I förening.
Men det FÅR du ju?!

Men det FÅR du ju?!
Precis! Känns som att diskussionen spårat ur lite, att många som är engagerade och tycker inte har riktigt koll på hur det är egentligen.

Frågan är hur man ska göra när man som ansvarsfull djurägare vill ha en buffert för veterinärbesök. Går man på försörjningsstöd räknas den bufferten som tillgång som ska dras av från den summan som man beviljats.
Jag vet att du @Enya känner till det, förtydligar för andra.

Precis! Känns som att diskussionen spårat ur lite, att många som är engagerade och tycker inte har riktigt koll på hur det är egentligen.

Frågan är hur man ska göra när man som ansvarsfull djurägare vill ha en buffert för veterinärbesök. Går man på försörjningsstöd räknas den bufferten som tillgång som ska dras av från den summan som man beviljats.
Jag vet att du @Enya känner till det, förtydligar för andra.
Ja det tycker jag med, känns som man inte riktigt har förstått att intressen är ok, även körsång, fotboll och golf.

Jag tror att om man swishar sin mamma en hundring i månaden till sin katts buffert, till fikat efter körsång, till nya golfklubbor, till fotbollskläder till sitt intresse eller samvaro elelr vad som och om man sköter sina åtagande och lämnar in sina papper i tid och sköter allt, luras inte och är ordentligt, så tror jag det är ytterst få socialhandläggare som, om man råkar erkänna att man swishar det, drar pengarna för en, utan jag kan tänka mig att det ses mellan fingrarna. Kattens buffert används regelbundet ändå, fika gör man regelbundet, köper nya kläder till fotbollen och nya golfklubbor osv. Den hundringen varar inte, det blir inget att "leva för" rent pengamässigt, men något att leva för och komma ut för osv värdemässigt.

Endast snikna otrevliga märkliga personer ser det här som något märkligt problem. Alla andra förstår värdet i att Nisse spelar fotboll och köper kläder för ändamålet, Anders spelar golf och behöver klubbor och Hasse fikar med grabbarna efter körsången. Precis som kattägarens katt behöver vaccineras en gång om året.

Frågan är väl också om det är rimligt att ha djur när man har en väldigt snål veterinärbudget?

Nu har jag noll koll på vad det kostar på husdjurssidan utan bara erfarenhet av häst, men är det inte dyrt att ta hunden till veterinären även om man har försäkring?

Lägger man undan 200 kr i månaden tar det väl rätt lång tid att komma upp i vad ett dygn på kliniken eller akuttid på jourtid kostar? Vad gör man under tiden man sparar?

Frågan är väl också om det är rimligt att ha djur när man har en väldigt snål veterinärbudget?

Nu har jag noll koll på vad det kostar på husdjurssidan utan bara erfarenhet av häst, men är det inte dyrt att ta hunden till veterinären även om man har försäkring?

Lägger man undan 200 kr i månaden tar det väl rätt lång tid att komma upp i vad ett dygn på kliniken eller akuttid på jourtid kostar? Vad gör man under tiden man sparar?
Samtidigt kan man inte förvänta sig att någon ska avliva eller lämna över sina djur till länsstyrelsen (som förmodligen inte tar emot dem) bara för att de råkar behöva hjälp genom försörjningsstöd en period tycker jag. Det är en knepig situation där man rent lagligt Måste ta ansvar för sina djur men samtidigt nästan berövas förmågan att göra så.

Personligen hade jag absolut stuvat undan pengar.

Samtidigt kan man inte förvänta sig att någon ska avliva eller lämna över sina djur till länsstyrelsen (som förmodligen inte tar emot dem) bara för att de råkar behöva hjälp genom försörjningsstöd en period tycker jag. Det är en knepig situation där man rent lagligt Måste ta ansvar för sina djur men samtidigt nästan berövas förmågan att göra så.

Personligen hade jag absolut stuvat undan pengar.
Ja, jag förstår att det är svårt.

Det är dyrt.

Det är jättedyrt, ja.

Tonis dygn på djursjukhus kostare drygt 21000 kronor. Inlagd mitt på dagen en vanlig onsdag. Förvisso är hon katt och inte hund. Fast självrisk på hennes försäkring är 1500 kronor och den rörliga självrisken är 15%. Redan där är vi uppe i runt 4500 kr i självrisk. (Sen var inte det det enda veterinärbesöket för henne.)

Tonis dygn på djursjukhus kostare drygt 21000 kronor. Inlagd mitt på dagen en vanlig onsdag. Förvisso är hon katt och inte hund. Fast självrisk på hennes försäkring är 1500 kronor och den rörliga självrisken är 15%. Redan där är vi uppe i runt 4500 kr i självrisk. (Sen var inte det det enda veterinärbesöket för henne.)
Tar alltså rätt lång tid att spara undan pengar till när man lever på väldigt lite. Trist!

När Kim blev sjuk tidigare i år åkte vi först in en gång för förstoppning, han fick senare på natten kraftigt försämrat allmäntillstånd och när jag åkte in akut på jourtid hade han hög feber. Han lades in för natten med vätska och jag hämtade honom på eftermiddagen nästa dag. Räkningen blev runt ~ £300 och jag tog det på försäkringen. Betalade ett par hundra SEK.

... men det är förstås väldigt OT, jag blir bara lika häpen varje gång jag hör om vetpriserna hemma. Jag kommer aldrig tillbaka! 😅

När Kim blev sjuk tidigare i år åkte vi först in en gång för förstoppning, han fick senare på natten kraftigt försämrat allmäntillstånd och när jag åkte in akut på jourtid hade han hög feber. Han lades in för natten med vätska och jag hämtade honom på eftermiddagen nästa dag. Räkningen blev runt ~ £300 och jag tog det på försäkringen. Betalade ett par hundra SEK.

... men det är förstås väldigt OT, jag blir bara lika häpen varje gång jag hör om vetpriserna hemma. Jag kommer aldrig tillbaka! 😅
Det beror oxå på vad man har för vette, här har vi lokala vettar och deras priser är inte en nära typ Evidencia

Det beror oxå på vad man har för vette, här har vi lokala vettar och deras priser är inte en nära typ Evidencia
Så är det givetvis här också. Åker jag in till storstan och en megaklinik betalar jag därefter, men det känns fortfarande väldigt dyrt i Sverige. Oftast ingen jour så man Måste in till storklinikerna.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka