Att ha djur när man får försörjningsstöd

Bukefalos 30 år!

Min kontaktperson är aktiv i en kattorganisation som omplacerar katter. Hon hjälper mig vid behov och enligt henne så finns det efterfrågan på katter. De har ett jämt flöde i föreningen.
Men då har du ju en plan och det finns pengar för akuta också om du tittar igenom länkarna jag skickade. Den här oron du känner, du kan liksom inte hantera den genom att släcka ut saker som oroar dig. Om du gör dig av med katterna nu så kommer det finnas något annat för din oro att engagera sig i. Man får helt enkelt försöka lära sig leva med osäkerheten annars blir livet helt tomt och händelselöst.

Jo, jag känner till att det finns fonder. Jag blev beviljad fondmedel för min hund när jag levde på försörjningsstöd. Men jag orkar inte med stressen att ansöka och vänta på om man blir beviljad eller inte. Och i akuta situationer så hjälper det ändå inte. (Min katt Toni var nyligen jättesjuk och blev inlagd ett dygn. Det gick på över 20 000. Och trots låg självrisk så har det gått många tusen från egen ficka. Hon har i nuläget förbrukat cirka 30 000 från sin försäkring.)
Är det för akut djursjukvård så brukar det gå snabbt. Jag vet en som fick pengar från en sån stiftelse inom nån timme. Om de pratar med ens veterinär så kan de betala direkt till den. Stiftelserna/fonderna låter ju inte en sjuk eller skadad katt vänta på beslut.

Men avvakta! Det kan ordna sig på annat vis. Ta inte ut nåt i förskott. Hur mycket varje månad kostar dina katter, på ett ungefär? Du ska verkligen inte behöva omplacera dem!!
Jag ringde fk igår och har 97 dagar kvar av mitt aktivitetsstöd på nuvarande nivå (som nätt och jämnt når upp till existensminimum). Om jag räknat rätt bör jag klara mig till april nånting. Jag räknar inte med att få jobb någonsin mer utan har en annan plan som jag hoppas ska kunna rädda upp situationen.

Just nu vet jag inte vad katterna kostar eftersom Toni varit sjuk och jag vet ännu inte om hon har diskbråck så hon måste medicineras resten av livet. Hur som helst verkar hon ha återkommande problem med urinvägarna då detta är andra gången hon fått det. (Det är två år sedan första gången.) Men försäkringarna går på runt 170 kronor per katt, men beror på hur mycket rabatt jag får. Jag har ju Lassie som försäkringsbolag och de ger rabatt när man gör uppgifter i deras app.

Jag har tidigare också fått kattmat till skänks av min kontaktperson som ser mitt problem och helst ser att katterna får stanna hos mig.

20251211_140355.webp

Jag har haft katt när jag hade försörjningsstöd, hade henne redan innan och det kom aldrig ens upp att göra mig av med henne. Hade ca 3300:- plus hyran och det funkade. Är så länge sen nu men vad jag minns så brukade min mamma köpa kattsand och -mat ibland.
Under kattens 13,5 år behövde hon vara till veterinären 3 ggr. Hade säkert tur … hon var oförsäkrad och ovaccinerad (innekatt, inga andra katter i närheten).

Jag ringde fk igår och har 97 dagar kvar av mitt aktivitetsstöd på nuvarande nivå (som nätt och jämnt når upp till existensminimum). Om jag räknat rätt bör jag klara mig till april nånting. Jag räknar inte med att få jobb någonsin mer utan har en annan plan som jag hoppas ska kunna rädda upp situationen.

Just nu vet jag inte vad katterna kostar eftersom Toni varit sjuk och jag vet ännu inte om hon har diskbråck så hon måste medicineras resten av livet. Hur som helst verkar hon ha återkommande problem med urinvägarna då detta är andra gången hon fått det. (Det är två år sedan första gången.) Men försäkringarna går på runt 170 kronor per katt, men beror på hur mycket rabatt jag får. Jag har ju Lassie som försäkringsbolag och de ger rabatt när man gör uppgifter i deras app.

Jag har tidigare också fått kattmat till skänks av min kontaktperson som ser mitt problem och helst ser att katterna får stanna hos mig.

Visa bifogad fil 178198

Får hon mat som är för urinproblem? Nuförtiden finns det billigare alternativ än bara Royal, borde ju bli billigare än att hon behöver till veterinären för det

Jag hör till kategorin människor där livet är helt jävla värdelöst utan djur, så jag hade fuskat maximalt om det var nödvändigt för att kunna behålla. Måste jag leva på havregrynsgröt för att kunna ha hund så får jag göra det, det är inte ens en diskussion för mig.

Så nej, jag tycker inte att det är fel att ha djur med låg inkomst så länge man kan ge dom det dom behöver. Jag tycker inte heller att det är fel att avliva istället för att använda upp alla försäkringspengar på veterinärbesök. Ett dött djur lider inte och jag tar hellre bort "för tidigt" än utsätter för jobbiga behandlingar som kanske ändå slutar i avlivning, om det är så prognosen ser ut.

Är sjukersättning helt uteslutet som alternativ? Det är inte mycket till inkomst heller men ändå bättre än det absoluta existensminimum som försörjningsstöd är, förutsatt att FK beviljar då.

Men då har du ju en plan och det finns pengar för akuta också om du tittar igenom länkarna jag skickade. Den här oron du känner, du kan liksom inte hantera den genom att släcka ut saker som oroar dig. Om du gör dig av med katterna nu så kommer det finnas något annat för din oro att engagera sig i. Man får helt enkelt försöka lära sig leva med osäkerheten annars blir livet helt tomt och händelselöst.
Jag ska inte göra mig av med katterna NU. Men jag kan behöva göra det senare.
Är det för akut djursjukvård så brukar det gå snabbt. Jag vet en som fick pengar från en sån stiftelse inom nån timme. Om de pratar med ens veterinär så kan de betala direkt till den. Stiftelserna/fonderna låter ju inte en sjuk eller skadad katt vänta på beslut.
Ibland finns inte möjlighet att vänta ens någon timme. När Toni blev jättesjuk fick jag fortast möjligt ta henne till djursjukhus. Det var jättekris. Jag lyckades hitta en som kunde skjutsa oss eftersom min bil rasat. Att i den stressen dessutom försöka hitta fondmedel är liksom övermäktigt. Det räcker med att man är rädd att mista sin katt.

Ibland finns inte möjlighet att vänta ens någon timme. När Toni blev jättesjuk fick jag fortast möjligt ta henne till djursjukhus. Det var jättekris. Jag lyckades hitta en som kunde skjutsa oss eftersom min bil rasat. Att i den stressen dessutom försöka hitta fondmedel är liksom övermäktigt. Det räcker med att man är rädd att mista sin katt.
Som sagt så kan du ta det på avbetalning hos dom flesta kliniker och då har man ett tag på sej att få ihop pengarna, eller delbetala.

Visa bifogad fil 178198
Då tycker jag ändå det låter som du har en plan tillsvidare och du har stöd hos din kontaktperson <3 . Du låter ju som en väldigt ansvarig djurägare, som tar väl hand om dina djur och att det har det väldigt bra hos dig. Vila lite i det även om jag förstår att inkomstproblemet leder till mycket oro och tankar kring hur du ska göra med allt.

Om du har en klinik du brukar gå till kanske de kan tänka sig att ta det på avbetalning så ni kan lösa kostnaden efter den akuta fasen. Ibland har ju även själva kliniken kontakt med fonder eller pengar som kan kliva in och bekosta akutvård när det inte finns finansiering. Eller så gör du som Görel tipsade om och gömmer lite pengar i madrassen.

Är sjukersättning helt uteslutet som alternativ? Det är inte mycket till inkomst heller men ändå bättre än det absoluta existensminimum som försörjningsstöd är, förutsatt att FK beviljar då.
Jag kommer att ansöka om 50% sjukersättning men kvarnarna mal så långsamt. Jag har fått besked att läkaren ska skriva ett intyg på 50% men först behöver jag kartläggas av arbetsterapeut. Och det är lång väntetid.

Hur som helst så kommer jag ändå inte kunna klara mig på 50% sjukersättning. 100% kommer jag inte att kunna få (även om min boendestödjare tycker det vore lämpligt.)

Om du har en klinik du brukar gå till kanske de kan tänka sig att ta det på avbetalning så ni kan lösa kostnaden efter den akuta fasen. Ibland har ju även själva kliniken kontakt med fonder eller pengar som kan kliva in och bekosta akutvård när det inte finns finansiering. Eller så gör du som Görel tipsade om och gömmer lite pengar i madrassen.
Vi har ingen klinik vi brukar anlita. Nu när Toni insjuknade så var vi först till distriktsveterinären. Sen när hon blev jättesjuk fick jag ta henne till Anicura där de kunde lägga in henne. Vi har också fått åka till djursjukhuset i Strömsholm för neurologisk utredning. Så den vård jag behövt ge Toni har inte funnits i närheten.

Problemet är att om man har sparade pengar på ett konto för veterinärvård och annat för djuren så syns detta när man ansöker om försörjningsstöd. Man blir då ombedd att leva på dessa pengar innan man kan beviljas bistånd. Det är problemet som funderas över i trådstarten.
Jag hade börjat i tid att ta ut kontanter i förklarig mängd så att säga, tills kontot är tömt och haft dom hemma.

Sen hade jag nog kollat efter vilket arbete det saknas folk i och utbildat eller sökt mig dit om man inte behöver utbildning, skulle ta vilket tråkigt jobb som helst för att kunna behålla mina djur.

@Wille Undrar hur det fungerar om vänner och bekanta swishar för kostnaderna för katterna? Det är ju inga enorma summor men jag förstår att de är märkbara i ts´ situation. Om swish kommer in, syns detta då för de myndigheter som beslutar? En väninna till mig var i en liknande situation, och var väldigt noga med att jag INTE fick swisha henne ens för en frukost på McD (!) eftersom det då skulle försvåra hennes möjligheter till hjälp i situationen.

Hur beter man sig då om man vill hjälpa till?

Jag hade börjat i tid att ta ut kontanter i förklarig mängd så att säga, tills kontot är tömt och haft dom hemma.

Sen hade jag nog kollat efter vilket arbete det saknas folk i och utbildat eller sökt mig dit om man inte behöver utbildning, skulle ta vilket tråkigt jobb som helst för att kunna behålla mina djur.
Elektriker är ett yrke där det saknas folk. Men är man 50+ är det ändå ett helvete att få jobb även om man har gedigen erfarenhet. Jag läste nyligen om ett sådant fall. Killen var jätterutinerad men fick ändå inte jobb. Så hur ska jag som är 50+, som är funktionsnedsatt, aldrig kommer jobba heltid igen och som saknar erfarenhet, få jobb, om jag utbildar mig till elektriker? Jag kommer ju bara sitta med en skuld till CSN sen.

(Jag kan heller inte ta vilket jobb som helst av hälsoskäl.)

Undrar hur det fungerar om vänner och bekanta swishar för kostnaderna för katterna? Det är ju inga enorma summor men jag förstår att de är märkbara i ts´ situation. Om swish kommer in, syns detta då för de myndigheter som beslutar? En väninna till mig var i en liknande situation, och var väldigt noga med att jag INTE fick swisha henne ens för en frukost på McD (!) eftersom det då skulle försvåra hennes möjligheter till hjälp i situationen.

Ja, swish syns för man måste visa sitt kontoutdrag för varje månad man söker socialbidrag. Det räknas som inkomst.

Kontanter, presentkort, fysiska grejer så som kattmat, syns inte.

Senast ändrad:
Elektriker är ett yrke där det saknas folk. Men är man 50+ är det ändå ett helvete att få jobb även om man har gedigen erfarenhet. Jag läste nyligen om ett sådant fall. Killen var jätterutinerad men fick ändå inte jobb. Så hur ska jag som är 50+, som är funktionsnedsatt, aldrig kommer jobba heltid igen och som saknar erfarenhet, få jobb, om jag utbildar mig till elektriker? Jag kommer ju bara sitta med en skuld till CSN sen.

(Jag kan heller inte ta vilket jobb som helst av hälsoskäl.)
Om det verkligen saknas folk kan jag inte tänka mig att man nekas anställning. Jag är 60 år, har nyss bytt jobb, kommer genom jobbet gå en 3 årig utbildning (de betalar) för att det är stor brist inom yrket på vidareutbildad personal. Är såklart mer besvärligt om.man inte kan ta alla jobb men finns ju en hel del olika, man får nog tänka lite utanför boxen kanske? Kolla inom områden man aldrig tänkt på. Inte alla jobb kräver ju utbildning innan. Av alla jobb jag haft har faktiskt alla varit att man utbildas internt (4 helt olika brancher) med full lön under utbildningen (utbildningstiden har varierat stort, från några veckor till nu 3 år).

@Wille Undrar hur det fungerar om vänner och bekanta swishar för kostnaderna för katterna? Det är ju inga enorma summor men jag förstår att de är märkbara i ts´ situation. Om swish kommer in, syns detta då för de myndigheter som beslutar? En väninna till mig var i en liknande situation, och var väldigt noga med att jag INTE fick swisha henne ens för en frukost på McD (!) eftersom det då skulle försvåra hennes möjligheter till hjälp i situationen.

Kontanter, presentkort, beställa till dennes adress online men du betalar.

Om det verkligen saknas folk kan jag inte tänka mig att man nekas anställning. Jag är 60 år, har nyss bytt jobb, kommer genom jobbet gå en 3 årig utbildning (de betalar) för att det är stor brist inom yrket på vidareutbildad personal. Är såklart mer besvärligt om.man inte kan ta alla jobb men finns ju en hel del olika, man får nog tänka lite utanför boxen kanske? Kolla inom områden man aldrig tänkt på. Inte alla jobb kräver ju utbildning innan. Av alla jobb jag haft har faktiskt alla varit att man utbildas internt (4 helt olika brancher) med full lön under utbildningen (utbildningstiden har varierat stort, från några veckor till nu 3 år).
Jag har grubblat på det här i åratal och kommer inte på något jag skulle kunna jobba med och som jag skulle få jobb inom. Jag utbildade mig inom ett bristyrke 2021 (grönyteskötare, branschen sa att det saknades utbildat folk) och jag får ändå inte jobb. Så jag vet inte vad jag ska göra faktiskt. Men nu är vi utanför trådens ämne.

Jag har grubblat på det här i åratal och kommer inte på något jag skulle kunna jobba med och som jag skulle få jobb inom. Jag utbildade mig inom ett bristyrke 2021 (grönyteskötare, branschen sa att det saknades utbildat folk) och jag får ändå inte jobb. Så jag vet inte vad jag ska göra faktiskt. Men nu är vi utanför trådens ämne.
Vill du jobba med säkerhet är det ett område där det är brist.

Jag blev nekad försörjningsstöd för typ 25 år sedan när jag som långtidssjukskriven blev utförsäkrad trots noll arbetsförmåga.
Jag var då hyfsat nyligen myndig och hade kvar ponnyn min pappa köpt för ett gäng år sedan. Den stod på honom och han betalade allt iom att den var skälet för mig att leva då. Han hade satt in några tusen för att jag skulle betala höbonden några månader innan ansökan om försörjningsstöd.
Eftersom man behövde lämna bankunderlag för x antal månader bakåt såg de betalningen och tyckte jag skulle sparat de typ 3000 kronorna och levt på. Trots att min pappa förklarade att det var hans pengar i ett köp han bestämt. Men inte kunnat vara på plats för att ge bonden pengarna. Hade väl inte ens täckt hyran en månad heller. Så jag fick inget försörjningsstöd trots att det var flera månader jag var utförsäkrad. Löste sig för mig. Men hade ju varit total katastrof för många andra.
Skulle gissa att det är liknande idag. Swish syns ju på kontot. Det är väl kontanter folk får gömma undan om de ska kunna spara ngt för djur.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka