Att ha djur när man får försörjningsstöd

Bukefalos 30 år!

Vill du jobba med säkerhet är det ett område där det är brist.
Funkar jobbet för en person med panikångest, som riskerar att svimma vid viss situation? Jag är för övrigt både kort och tjock. Autistisk och ostabil. Jag har lite svårt att föreställa mig vad en sådan tjänst kräver och om jag passar i en sådan roll. Min förutfattade mening är att man ska vara trygg och stabil, lång och vältränad.

Funkar jobbet för en person med panikångest, som riskerar att svimma vid viss situation? Jag är för övrigt både kort och tjock. Autistisk och ostabil. Jag har lite svårt att föreställa mig vad en sådan tjänst kräver och om jag passar i en sådan roll. Min förutfattade mening är att man ska vara trygg och stabil, lång och vältränad.
Finns många olika jobb inom säkerhet så något kan nog passa. Kort och tjock spelar ingen roll. Du behöver ju inte ta jobb som ordningsvakt 😉.

Ja alltså säkerhet är ju inte bara väktare, ordningsvakt etc. Det finns ju massor av annat, googla på bla säkerhetssamordnare. Finns distansutbildningar via företagsuniversitet, yh. Finns nog fler också.

Finns många olika jobb inom säkerhet så något kan nog passa. Kort och tjock spelar ingen roll. Du behöver ju inte ta jobb som ordningsvakt 😉.
Jag frågade ai vad det finns för olika yrken inom säkerhetsbranchen och jag har svårt att se att jag skulle klara något annat än att jobba inom tullen. Väktare gör utryckningar och det skulle mina klena nerver inte klara. Men jobb inom tullen lär ju inte finnas i inlandet? Jag har inte alla fall aldrig sett ett sådant jobb här.

Jag hade börjat i tid att ta ut kontanter i förklarig mängd så att säga, tills kontot är tömt och haft dom hemma.

Sen hade jag nog kollat efter vilket arbete det saknas folk i och utbildat eller sökt mig dit om man inte behöver utbildning, skulle ta vilket tråkigt jobb som helst för att kunna behålla mina djur.
+ @Hippocampus Som TS beskriver i tråden så är ju hen eventuellt på väg in i sjukersättning (det som för kallades sjukpension) det blir man inte utan anledning, så vi kanske ska lägga det spåret åt sidan? De diskussionerna brukar ju aldrig leda till något bra.

+ @Hippocampus Som TS beskriver i tråden så är ju hen eventuellt på väg in i sjukersättning (det som för kallades sjukpension) det blir man inte utan anledning, så vi kanske ska lägga det spåret åt sidan? De diskussionerna brukar ju aldrig leda till något bra.
Fast det verkar ju vara för att hon inte kan jobba 100%. Måste ju vara bättre ta ett jobb de andra 50% än leva på existensminimum. Finns fortfarande många jobb där man kan jobba 50% som man kanske inte har tänkt på. Nu vet jag ju inte vad som inte går men eftersom hon så gärna vill behålla sina katter kanske man kan stå ut med ett trist jobb man inte tänkt på vs vara djurlös. Ville bara tipsa om att det kan finnas jobb man inte tänkt på som tex väktajobb som någon tipsade om, som verkligen finns i många olika "utföranden". Har själv jobbat som det några år efter skolan och åkte tex aldrig på utryckning. Det brukar bara de erfarna göra. Jag jobbade i butiker, reception och vanlig rondering.

Jobb med sällan 100% är tex i butik, inom vården, städ osv.

Fast det verkar ju vara för att hon inte kan jobba 100%. Måste ju vara bättre ta ett jobb de andra 50% än leva på existensminimum. Finns fortfarande många jobb där man kan jobba 50% som man kanske inte har tänkt på. Nu vet jag ju inte vad som inte går men eftersom hon så gärna vill behålla sina katter kanske man kan stå ut med ett trist jobb man inte tänkt på vs vara djurlös. Ville bara tipsa om att det kan finnas jobb man inte tänkt på som tex väktajobb som någon tipsade om, som verkligen finns i många olika "utföranden". Har själv jobbat som det några år efter skolan och åkte tex aldrig på utryckning. Det brukar bara de erfarna göra. Jag jobbade i butiker, reception och vanlig rondering.

Jobb med sällan 100% är tex i butik, inom vården, städ osv.
Jag söker allt jag rimligen kan klara av. Men jag får inte ens komma på intervju. Jag vet verkligen inte vad mer jag kan göra. Jag kan bara konstatera att jag står sist i kön till samtliga jobb.

Sen har jag alltid undrat hur man TAR ett jobb. Tvingar man någon att anställa en och betala ut lön, eller hur funkar det?

Spännande att se hur många som uppmanar till bidragsbrottO_o

Det ingår i riksnormen en summa för fritidsaktiviteter varje månad, 563kr enligt AI för 2025 för en ensamstående vuxen. Dessa är såklart fritt fram att använda som man vill, till sin katt så, även om jag förstår att även en försäkrad katt kan bli dyrt med dagens veterinärkostnader om man har otur. Att ta ut och spara en kontant buffert från dessa när man har löpande försörjningsstöd kan ju vara ett sätt att få lite trygghet i kattägandet.

Ingen socialsekreterare kommer tvinga någon sälja en katt, det är inga problem om du försöker katten via din fritidsnorm. Eller hur du nu väljer att prioritera hela försörjningsstödet.

Det ingår i riksnormen en summa för fritidsaktiviteter varje månad, 563kr enligt AI för 2025 för en ensamstående vuxen. Dessa är såklart fritt fram att använda som man vill, till sin katt så, även om jag förstår att även en försäkrad katt kan bli dyrt med dagens veterinärkostnader om man har otur. Att ta ut och spara en kontant buffert från dessa när man har löpande försörjningsstöd kan ju vara ett sätt att få lite trygghet i kattägandet.

Ingen socialsekreterare kommer tvinga någon sälja en katt, det är inga problem om du försöker katten via din fritidsnorm. Eller hur du nu väljer att prioritera hela försörjningsstödet.
Den kontanta bufferten som man sparar är ju också ett bidragsbrott.

Har du provat att leva på försörjningsstöd? Den där normen är inte rimlig.

Personligen tycker jag att hela konceptet "bidragsbrott" är sjukt när det handlar om fattiga och desperata människor som försöker överleva.

Ska det pekas finger på nån så ta alla rika som bara håvar åt sig mer och mer och knappt får en smäll på fingrarna för det. Inte dom som redan har pyttelite och får kräla i stoftet för att staten kanske ska nedlåta sig till att ge dom en slant.

Nej inte om du kan spara av det du får
Dock kan du ju inte spara dessa på banken

Soc kommer inte lägga sig i om du lyckas spara pengar, men som sagt inte på banken för då räknas de med i försörjningsstödet
De ska alltid räknas med i försörjningsstödet men genom att spara det kontant så kan inte socialen se pengarna och därmed inte räkna in dom.

Så det är lika mycket bidragsfusk som alla andra förslag i tråden. Med det sagt har jag inga problem med att man gör så här för att kunna ge sina djur vård. Men det är ju ingen som helst skillnad.

Nej inte om du kan spara av det du får
Dock kan du ju inte spara dessa på banken

Soc kommer inte lägga sig i om du lyckas spara pengar, men som sagt inte på banken för då räknas de med i försörjningsstödet
Man får inte ha en massa andra saker av värde "undangömda" så hur skulle kontanter vara ett undantag?

Jag har inte heller problem med det personligen men får får man ju inte egentligen.

Detta är SÅ trist, för jag vet ju hur kunnig du är i flera områden - hade jag bott nära dig hade jag tveklöst anlitat dig på flera områden där jag mer än gärna betalar kunnig personal för hjälp. Det är så störigt att du inte kan få bidra med dessa kunskaper, få rejält betalt för dem och därmed få ett stabilt jobb. Varför ska man behöva, först, passa in i specifika märkliga fack för att det ens ska fungera? Här har vi en bit där vårt samhälle brister rejält.

Detta är SÅ trist, för jag vet ju hur kunnig du är i flera områden - hade jag bott nära dig hade jag tveklöst anlitat dig på flera områden där jag mer än gärna betalar kunnig personal för hjälp. Det är så störigt att du inte kan få bidra med dessa kunskaper, få rejält betalt för dem och därmed få ett stabilt jobb. Varför ska man behöva, först, passa in i specifika märkliga fack för att det ens ska fungera? Här har vi en bit där vårt samhälle brister rejält.
Jag håller med. Jag har kompetens och förmåga att bidra med, men jag passar ingenstans. Jag får hitta en egen väg (och har idéer hur jag ska göra.)

Har du provat att leva på försörjningsstöd? Den där normen är inte rimlig.
Ja, inte att jag fått försörjningsstöd, men däremot levt på summa motsvarande normen för att se om jag kunde. (Har även levt på en bra bit under normen när jag gick i gymnasiet och innan jag fyllde 20 år och lönen höjdes markant. Jag bodde alltså själv, inte med mina föräldrar då.)

Så jag anser ju att det går, men däremot förstår jag att det blir väldigt tufft att göra det många år i rad.

Nej, det är inte bidragsbrott att spara av sitt försörjningsstöd till kommande månader. Det är en annan sak än att ha undangömda pengar när du börjar ansöka om försörjningsstöd.

Får du swish räknas det av från kommande försörjningsstöd. Allt som kommer in på ditt konto helt enkelt. Jag har en person med liknande situation jag är insatt i, där står föräldrarna för djurens omkostnader.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Lämplig kattras?
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka