Att ha djur när man får försörjningsstöd

Bukefalos 30 år!

Får du swish räknas det av från kommande försörjningsstöd. Allt som kommer in på ditt konto helt enkelt. Jag har en person med liknande situation jag är insatt i, där står föräldrarna för djurens omkostnader.
Jag känner till det.

Jag har inte sagt något om pengar som ska gömmas? Men det nämndes kontant buffert tidigare i tråden.
Vad jag vet så tittar socialtjänsten på insättningar på dina konto, och det som kommer in(inkomst oavsett var det kommer ifrån) kan användas till din försörjning. Inte på ditt saldo, har du hundra kronor kvar vid nästa ansökan så räknas det inte som en inkomst att du har pengar kvar.

Googlade lite snabbt och förstod det som att sparade pengar, lite större summa, av tidigare försörjningsstöd kan anses vara pengar som kan användas till sin försörjning. Men jag har svårt att tro att en person som faktiskt lever på försörjningsstöd och inga andra inkomster/gåvor/osv en längre tid lyckas spara ihop några större summor så att det faktiskt blir en aktuell frågeställning.

Vad jag känner till så förväntas individen själv planera för till exempel terminsavgifter eller årsavgift för fritidsaktiviteter, men riksnormens summa är varje månad och man förväntas själv hushålla med den. Därför har jag ganska svårt att se att om man sparar en liten summa varje månad (kontant eller på eget konto för tydlighet) för att kunna betala sin katts självrisk eller veterinärbesök skulle vara ett problem, så länge det sker efter en utredning vid ansökan om försörjningsstöd. När du ansöker så kan du inte ha något sparat tyvärr.

Ang avbetalning hos veterinären så är det väl ev lite tveksamt om man passerar kreditkollen på försörjningsstöd? Minns att de gånger jag ville delbetala nånting fick jag ta det i någon annans namn, men det är typ 15+ år sen jag hade försörjningsstöd också.

Då förstår jag inte riktigt hur @Wille s beräkning går ihop, då borde det väl vara längre tid innan hon får försörjningsstöd. Eller får man det under tiden man håller på att sälja huset också?
Ja, det kan man. Vid en första ansökan kan man bedöma att behovet av stöd är tillfälligt och då behöver man inte sälja något men leva upp sina sparade pengar innan man kan få bistånd.

Att sälja en bostad kan vara en lång process och man måste också ges möjlighet att hitta en annan bostad. Man ska inte behöva svälta ihjäl om man har svårt att hitta köpare till sin bostad.

Ja, det kan man. Vid en första ansökan kan man bedöma att behovet av stöd är tillfälligt och då behöver man inte sälja något men leva upp sina sparade pengar innan man kan få bistånd.

Att sälja en bostad kan vara en lång process och man måste också ges möjlighet att hitta en annan bostad. Man ska inte behöva svälta ihjäl om man har svårt att hitta köpare till sin bostad.
Tack för infon! 😊

@Wille Undrar hur det fungerar om vänner och bekanta swishar för kostnaderna för katterna? Det är ju inga enorma summor men jag förstår att de är märkbara i ts´ situation. Om swish kommer in, syns detta då för de myndigheter som beslutar? En väninna till mig var i en liknande situation, och var väldigt noga med att jag INTE fick swisha henne ens för en frukost på McD (!) eftersom det då skulle försvåra hennes möjligheter till hjälp i situationen.

Hur beter man sig då om man vill hjälpa till?
Det bästa är att betala in fakturan åt djurägaren, så att det inte går via dennes konto

Nej, det är inte bidragsbrott att spara av sitt försörjningsstöd till kommande månader. Det är en annan sak än att ha undangömda pengar när du börjar ansöka om försörjningsstöd.
Faktum med att socialtjänsten under vissa omständigheter faktiskt kan räkna med medel som du lyckats spara av försörjningsstödet som "inkomst" vid normberäkningen. Det känns vansinnigt men Socialtjänsten har faktiskt fått rätt i förvaltningsrätten.

Jag har inte sagt något om pengar som ska gömmas? Men det nämndes kontant buffert tidigare i tråden.
Vad jag vet så tittar socialtjänsten på insättningar på dina konto, och det som kommer in(inkomst oavsett var det kommer ifrån) kan användas till din försörjning. Inte på ditt saldo, har du hundra kronor kvar vid nästa ansökan så räknas det inte som en inkomst att du har pengar kvar.

Googlade lite snabbt och förstod det som att sparade pengar, lite större summa, av tidigare försörjningsstöd kan anses vara pengar som kan användas till sin försörjning. Men jag har svårt att tro att en person som faktiskt lever på försörjningsstöd och inga andra inkomster/gåvor/osv en längre tid lyckas spara ihop några större summor så att det faktiskt blir en aktuell frågeställning.

Vad jag känner till så förväntas individen själv planera för till exempel terminsavgifter eller årsavgift för fritidsaktiviteter, men riksnormens summa är varje månad och man förväntas själv hushålla med den. Därför har jag ganska svårt att se att om man sparar en liten summa varje månad (kontant eller på eget konto för tydlighet) för att kunna betala sin katts självrisk eller veterinärbesök skulle vara ett problem, så länge det sker efter en utredning vid ansökan om försörjningsstöd. När du ansöker så kan du inte ha något sparat tyvärr.
Du ska ju uppfylla kriteriet att vara helt utan egna pengar till varje ny månad för att få fullt belopp i nästa beslut. En veterinärbuffert bortser de inte från på samma sätt som enstaka hundralappar.

Planera framåt får man göra på andra sätt än genom att spara. Det är ju sådant som gör att det är dyrare och svårare att leva på försörjningsstöd än att leva på motsvarande belopp av "vanliga pengar" utan samma kroniska likviditetsbegränsningar.

Bara för att det är svårare att kontrollera undanstoppade kontanter än pengar på konto betyder inte att det är mer tillåtet.

Sen kommer du råka ut för problemet att veterinären inte tar kontanter. Och ifall du betalar den räkningen och använder kontanterna på mataffären så kommer det se märkligt ut på kontoutdraget när du till synes inte ätit på en månad. Så du behöver ha någon som hjälper dig med att dölja betalningen också.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Hönstråden del III

Hästrelaterat

• Föl 2023
  • Hinkar