Jag har inte sagt något om pengar som ska gömmas? Men det nämndes kontant buffert tidigare i tråden.
Vad jag vet så tittar socialtjänsten på insättningar på dina konto, och det som kommer in(inkomst oavsett var det kommer ifrån) kan användas till din försörjning. Inte på ditt saldo, har du hundra kronor kvar vid nästa ansökan så räknas det inte som en inkomst att du har pengar kvar.
Googlade lite snabbt och förstod det som att sparade pengar, lite större summa, av tidigare försörjningsstöd kan anses vara pengar som kan användas till sin försörjning. Men jag har svårt att tro att en person som faktiskt lever på försörjningsstöd och inga andra inkomster/gåvor/osv en längre tid lyckas spara ihop några större summor så att det faktiskt blir en aktuell frågeställning.
Vad jag känner till så förväntas individen själv planera för till exempel terminsavgifter eller årsavgift för fritidsaktiviteter, men riksnormens summa är varje månad och man förväntas själv hushålla med den. Därför har jag ganska svårt att se att om man sparar en liten summa varje månad (kontant eller på eget konto för tydlighet) för att kunna betala sin katts självrisk eller veterinärbesök skulle vara ett problem, så länge det sker efter en utredning vid ansökan om försörjningsstöd. När du ansöker så kan du inte ha något sparat tyvärr.