Att ha djur när man får försörjningsstöd

Bukefalos 30 år!

Du får ha en katt eller hund. Och jo, du kan få försörjningsstöd om du bor hemma, är över 18 år och inte går i skolan eller är över 21 och inte går i skola. Dina föräldrar är inte skyldiga att försörja dig då utan du får betala för dig själv då, alltså rätt till försörjningsstöd.
Fast man får väl inte ens fullt försörjningsstöd om man har en sambo eller är gift, då har jag svårt att tro att man får det om man bor hemma. Klart litegrann till en del av hyran kanske dock men inte fullt.

Du tror fel. Se @Enya s svar om försörjningsplikt.
Fast näe, har inte fel. När jag sökte på det nu så får man inte fullt försörjningsstöd om man bor hemma. Har jag fel så står det fel på google också isåfall. Det är individuella bedömningar när det gäller hur mycket man får om man bor hemma. Man får så att man kan bidra till hushållet mer eller mindre. Det är inte fullt iallafall.

Fast man får väl inte ens fullt försörjningsstöd om man har en sambo eller är gift, då har jag svårt att tro att man får det om man bor hemma. Klart litegrann till en del av hyran kanske dock men inte fullt.
Det är ju inte alls samma sak!
Ett barn blir ens inneboende typ, inte sammanboende som man delar inkomst med. Gifta och sambos har valt att leva ihop, gifta har dessutom försörjningsskyldighet med varandra enligt lag (sambos också sett till när man söker försörjningsstöd). Det har man inte till sitt barn efter det är 18/21. Då hyr det ett rum i ens bostad istället för en lägenhet.

Det är ju inte alls samma sak!
Ett barn blir ens inneboende typ, inte sammanboende som man delar inkomst med. Gifta och sambos har valt att leva ihop, gifta har dessutom försörjningsskyldighet med varandra enligt lag (sambos också sett till när man söker försörjningsstöd). Det har man inte till sitt barn efter det är 18/21. Då hyr det ett rum i ens bostad istället för en lägenhet.
Som sagt, man får inte fullt försörjningsstöd om man bor kvar hemma. Står ju överallt. Det är individuella bedömningar. Men men, google kan ju ha fel också.

Försörjningsstöd är tänkt för en period av ens liv. Varför ska man göra vad man vill för de pengarna man ändå får av samhället? Räcker det inte med att man får så man har tak över huvudet, mat i magen, får pengar till vård och mediciner, tandvård, kläder, glasögon och kan ha telefon och internet?
Generellt sett så kan man inte det, man behöver för det mesta syfte och socialt umgänge och lite andra värden i sitt liv med. Men som du flera i tråden säger är ju problemet att försörjningsstödet är utformat för en kort tid av ens liv. Men nu i flera fall blir en livstids inkomst när man faller mellan stolar inom arbetsmarknad, sjukdom etc.

Fast näe, har inte fel. När jag sökte på det nu så får man inte fullt försörjningsstöd om man bor hemma. Har jag fel så står det fel på google också isåfall. Det är individuella bedömningar när det gäller hur mycket man får om man bor hemma. Man får så att man kan bidra till hushållet mer eller mindre. Det är inte fullt iallafall.
Så du menar att om min 19 åriga dotter eller 22 åriga son som ingen av dem har jobb flyttar hem till mig så ska jag delvis försörja dem? För det gör inte socialen? Det är jag rätt säker på att jag slipper. Jag skriver ett inneboendekontrakt som de allt vackert får uppvisa för socialen för en rättvis del av min hyra och så får de ansöka om ersättning för sina utgifter därifrån som alla andra utan inkomst med ett hyreskontrakt osv.

Generellt sett så kan man inte det, man behöver för det mesta syfte och socialt umgänge och lite andra värden i sitt liv med. Men som du flera i tråden säger är ju problemet att försörjningsstödet är utformat för en kort tid av ens liv. Men nu i flera fall blir en livstids inkomst när man faller mellan stolar inom arbetsmarknad, sjukdom etc.
Ja det suger att behöva möta socialtjänstens krav för att få försörjningsstöd, men det är väl ändå det minsta att göra när man sitter i den situationen. Man får ha djur, man får ha fritidsaktivitet. Att börja ta ut alla pengarna och hänvisa till att man ska göra som man vill med pengar man får var det jag reagerade på. Varför?

Jo du har fel.

Lägger till att jag inte vet om jag tycker att det är tragiskt eller komiskt att tro att googling slår universitetsutbildning och arbetslivserfarenhet.

Men det är ändå galet, dom pengarna man får måste man få göra vad man vill med, annars kan dom lika gärna ge ut matkuponger och allting sådant så att man verkligen inte får en krona över till någonting annat än det absolut nödvändigaste för att kroppen ska fungera. Om det nu är så att kontot måste vara såpass tomt och att man måste handlat för en viss summa varje månad.

Har ändå svårt att se att dom har det som regel att man inte får ta ut pengarna. Har inte sett att det står så någonstans. Har heller inte sett att det står att man måste ha handlat en viss mängd mat per månad för dom.
Verkligen inte. Det är skattepengar. Jag betalar gärna till Kajsa eller Kalle som är i behov av att överleva inkl katten Misse som behöver mat. Men pengarna ska aldrig gå till missbruk eller någon droganvändning.

Får man fullt försörjningsstöd när man bor hemma? Skulle inte tro det faktiskt, och det är ingenting man vill gå på frivilligt. Det är inte roligt att bli kollad osv, ingen frisk person vill det.

Det viktiga om man ska komma ut på arbetsmarknaden igen är ju att man mår bra, att enbart fokusera på överlevnad lämnar inget utrymme för psykisk hälsa och det blir en ond spiral som är svår att komma ur. Majoriteten som får försörjningsstöd mår antagligen inte på topp som det är, dom behöver mer handlingskraftig hjälp att ta sig ur situationen än bara fattigdom. Att då ta ifrån dom alla möjligheter i livet och det som ger energi är fel. Men det är ju många som tycker så att om man inte jobbar har man inte rätt till ett liv, tyvärr.

Att känna sig trygg och få ha en katt eller hund tycker jag är mer eller mindre en rättighet, det ger så otroligt mycket och håller en frisk och över ytan. Jag hade gjort vad jag kunnat för att ha kvar familjemedlemmar, någon måtta måste det vara.

Jag sade inte att personen bor hemma. Men det skulle kunna vara ett scenario.

Personligen tycker jag inte det är en rättighet att ha hund eller katt. Min friska hund kostade 6000 om året i bara försäkring, mat är några hundra i månaden, påsar, tuggben osv.
Jag förstår att man kan må bra av djur, men det finns billigare djur man kan ha.
Jag tänker väl lite att vi har olika nivåer av skydd. Först har vi LAS (om man har ett jobb) sen kommer a-kassa osv. Tyvärr är det ett enormt hinder för många att ha antingen funktionsnedsättningar eller psykisk ohälsa. Det är sorgligt. Men jag tycker kanske att vi ska försöka mer att hjälpa inom vården, med utbildning osv än öka stödet massor. Sen är varnfattigdom för mig en annan potatis men där har man som handläggare ett större utrymme än många vågar använda. Det finns plats för fritidsaktiviteter, en cykel osv. Vi behöver i min värld ett regeringsskifte och en centralisering av vissa saker så inte kommunernas ekonomi blir avgörande för vad man erbjuder invånarna.

Om du litar på googles AI så har den väldigt ofta fel, ja. Kolla reglerna för ekonomiskt bistånd istället.

O_o Men det funkar ju inte då att t.ex. försörjningsstöd för fritidsaktiviteter betalas ut per månad. Då måste man ju få spara den summan för att kunna betala en terminsavgift.
Eller årskort för kollektivtrafik, för resor beräknas väl också per månad.
Det beror på mängen man lyckas spara ihop

Jag har insett hur kort uppsägningstid vi har i Sverige. Har du inte jobbat så länge på en arbetsplats så är det en månad.

Jag har insett hur kort uppsägningstid vi har i Sverige. Har du inte jobbat så länge på en arbetsplats så är det en månad.
Om inte annat avtalas. Det är ganska vanligt att kollektivavtalen har 3 månader direkt har jag för mig, så många branscher förhåller sig till det oavsett om man har kollektivavtal eller inte.

Efter 10 år har man 6 månaders uppsägningstid enligt LAS, så det är ganska vettigt från båda sidor att skriva ett avtal som är mer balanserat både direkt och på lång sikt snarare än att låta det falla tillbaka på lagen.

Sen är det ändå så att om det inte är en provanställning utan tillsvidare, så krävs ganska mycket för att en uppsägning av en arbetstagare ska få göras.

Om inte annat avtalas. Det är ganska vanligt att kollektivavtalen har 3 månader direkt har jag för mig, så många branscher förhåller sig till det oavsett om man har kollektivavtal eller inte.

Efter 10 år har man 6 månaders uppsägningstid enligt LAS, så det är ganska vettigt från båda sidor att skriva ett avtal som är mer balanserat både direkt och på lång sikt snarare än att låta det falla tillbaka på lagen.

Sen är det ändå så att om det inte är en provanställning utan tillsvidare, så krävs ganska mycket för att en uppsägning av en arbetstagare ska få göras.
Vet bara hur det fungerar på min arbetsplats och vi har kollektivavtal. Vi har en månads uppsägningstid från arbetsgivarens håll, om du hade mindre än 2 år anställningstid.

Jag trodde att mitt arbete var säkert, men en dag bestämde de sig för att lägga ner hela företaget. Detta då jag hade en anställningstid på över tio år.

Vet bara hur det fungerar på min arbetsplats och vi har kollektivavtal. Vi har en månads uppsägningstid från arbetsgivarens håll, om du hade mindre än 2 år anställningstid.

Jag trodde att mitt arbete var säkert, men en dag bestämde de sig för att lägga ner hela företaget. Detta då jag hade en anställningstid på över tio år.
Finns inga säkra jobb.
Vi fick en ny VD i våras som omstruktureringar hela företaget och till råga på allt så vill hen att dom som blir uppsagda ska skriva på att företaget kan ta in någon annan än den som blev uppsagda om det visar sig att det inte var arbetsbrist (vilket är anledningen till uppsägningen).

Ledningen har gjort så många fulla grejer sista halvåret så man blir mållös.

Finns inga säkra jobb.
Vi fick en ny VD i våras som omstruktureringar hela företaget och till råga på allt så vill hen att dom som blir uppsagda ska skriva på att företaget kan ta in någon annan än den som blev uppsagda om det visar sig att det inte var arbetsbrist (vilket är anledningen till uppsägningen).

Ledningen har gjort så många fulla grejer sista halvåret så man blir mållös.
Håller med om att det inte finns några säkra jobb. Barnafödandet minskar och lärare, men framför allt förskollärare och barnskötare i nuläget, blir uppsagda i mängder i i stort sett varenda kommun pga arbetsbrist. Sorgligt nog finns inte budget till att höja kvaliteten i verksamheten, vilket man hade gjort om det blivit färre barn per pedagog...

Håller med om att det inte finns några säkra jobb. Barnafödandet minskar och lärare, men framför allt förskollärare och barnskötare i nuläget, blir uppsagda i mängder i i stort sett varenda kommun pga arbetsbrist. Sorgligt nog finns inte budget till att höja kvaliteten i verksamheten, vilket man hade gjort om det blivit färre barn per pedagog...
Samtidigt som jag läste att förskolelärare tydligen är ett framtidsyrke

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka