Bukefalos 28 år!

Att ha häst

DG219

Trådstartare
hej
Jag är helt ny här och har nästan 0 erfarenhet av hästar, har egentligen inte vart intresserad alls, nu ska vi bygga hus en bit utanför stan där nästan alla har häst, hundar kor får m.m och de var väl där intresset väcktes.
Vi har en tomt på 3200 kvm och har möjlighet att arrendera/köpa ungefär 42000 kvm till, och det var väl om vi gör det som jag tänkte att man kanske kan bygga en hästhage med ett stall? Vi har hund så vi är redan ganska bundna hemma till våra djur så just den biten är inga problem Men det jag undrar nu är:
1. Räcker den ytan till 1 häst? Har sett stora stall där hagarna är betydligt mindre än så men det kanske inte är bra hagar?
2. Kan hästar vara ensamma utan att ha ett sämre liv för det? Eller bör man ha 2 eller mer? Vill absolut inte ha mer än 1 häst eftersom jag "ensam" ska motionera och ta hand om den men vill inte ha en om den skulle sakna det sociala.
3. Finns det hästar som är mer eller mindre skapta för ett sånt liv? Där man inte tränar, tävlar eller hoppar utan enbart rider i skog och mark med hundar osv och får gå "lös" kanske en gammal häst?
4. Ungefär hur mycket kostar en häst i månaden och vad är rimligt att "spara" varje månad ifall en olycka är framme som inte en försäkring täcker?
Tacksam för svar :-)
 
hej
Jag är helt ny här och har nästan 0 erfarenhet av hästar, har egentligen inte vart intresserad alls, nu ska vi bygga hus en bit utanför stan där nästan alla har häst, hundar kor får m.m och de var väl där intresset väcktes.
Vi har en tomt på 3200 kvm och har möjlighet att arrendera/köpa ungefär 42000 kvm till, och det var väl om vi gör det som jag tänkte att man kanske kan bygga en hästhage med ett stall? Vi har hund så vi är redan ganska bundna hemma till våra djur så just den biten är inga problem Men det jag undrar nu är:
1. Räcker den ytan till 1 häst? Har sett stora stall där hagarna är betydligt mindre än så men det kanske inte är bra hagar?
2. Kan hästar vara ensamma utan att ha ett sämre liv för det? Eller bör man ha 2 eller mer? Vill absolut inte ha mer än 1 häst eftersom jag "ensam" ska motionera och ta hand om den men vill inte ha en om den skulle sakna det sociala.
3. Finns det hästar som är mer eller mindre skapta för ett sånt liv? Där man inte tränar, tävlar eller hoppar utan enbart rider i skog och mark med hundar osv och får gå "lös" kanske en gammal häst?
4. Ungefär hur mycket kostar en häst i månaden och vad är rimligt att "spara" varje månad ifall en olycka är framme som inte en försäkring täcker?
Tacksam för svar :-)
Kort och tråkigt svar. Nej, den marken räcker inte om man vill ha bra hagar, och hästar får inte vara ensamma och mår inte bra av att vara ensamma. Minst två, och då får man vara noga med att ha individer som klara sig ensamma när den andra motioneras. Min rekomendation är att om du vill ha häst, börja med att rida på ridskola, kanske även få vara med någon av alla hästägare i områdets stall och lära dig där, Sen kanske du är redo för egen häst och kan hyra in dig i ett stall nära dig :)
 
1. & 2. Tänk på att man inte får ha en häst utan sällskap. Det är lag på att de inte får gå ensamma.

Sen säger jag att det bästa är att börja på ridskola först, så du får kunskapen och kanske bli fodervärd/skötare på en av ridskolehästarna (om de erbjuder sådan möjlighet) möjlighet att se om det verkligen är något för dig.
 
Nu kanske jag låter negativ, men att ha häst innebär MYCKET jobb oxh kunskap om bland annat avmaskningar, hovslagare, foderstater, tandkontroller, kunskap om mark, hagar, sjukdomar, med mera. Har du 0 erfarenhet råder jag dig inte till att börja med att skaffa egna hästar hemma.
 
1. 42000kvm går bra till 2 hästar under sommaren men under vintertid behöver man köpa in hö eller ensilage.
2. Det är inte bra med ensam häst. Minst 2.
3. Du behöver inte har någon tävlings häst. Så länge du har stora hagar komma de trivs bra med att bara rida ut i skogen nån gång i veckan.
4. Om det är din häst på din mark behöva du inte betala så mycket under sommar tiden eftersom de äta gräs. På vinter måste man köpa in foder. Vi har 6 hästar plus 2 Shetland ponies som går åt en rundbal i veckan. En rundbal kostar 300-500 kr. Du betala hovslagare varje månad som tar nån hundred lapp per häst plus veterinär kostnad 1-2 ggr om året för avmaskning.
 
1. 42000kvm går bra till 2 hästar under sommaren men under vintertid behöver man köpa in hö eller ensilage.
2. Det är inte bra med ensam häst. Minst 2.
3. Du behöver inte har någon tävlings häst. Så länge du har stora hagar komma de trivs bra med att bara rida ut i skogen nån gång i veckan.
4. Om det är din häst på din mark behöva du inte betala så mycket under sommar tiden eftersom de äta gräs. På vinter måste man köpa in foder. Vi har 6 hästar plus 2 Shetland ponies som går åt en rundbal i veckan. En rundbal kostar 300-500 kr. Du betala hovslagare varje månad som tar nån hundred lapp per häst plus veterinär kostnad 1-2 ggr om året för avmaskning.
Var hittar man en hovis som verkar o skor för någon hundralapp?
 
hej
Jag är helt ny här och har nästan 0 erfarenhet av hästar, har egentligen inte vart intresserad alls, nu ska vi bygga hus en bit utanför stan där nästan alla har häst, hundar kor får m.m och de var väl där intresset väcktes.
Vi har en tomt på 3200 kvm och har möjlighet att arrendera/köpa ungefär 42000 kvm till, och det var väl om vi gör det som jag tänkte att man kanske kan bygga en hästhage med ett stall? Vi har hund så vi är redan ganska bundna hemma till våra djur så just den biten är inga problem Men det jag undrar nu är:
1. Räcker den ytan till 1 häst? Har sett stora stall där hagarna är betydligt mindre än så men det kanske inte är bra hagar?
2. Kan hästar vara ensamma utan att ha ett sämre liv för det? Eller bör man ha 2 eller mer? Vill absolut inte ha mer än 1 häst eftersom jag "ensam" ska motionera och ta hand om den men vill inte ha en om den skulle sakna det sociala.
3. Finns det hästar som är mer eller mindre skapta för ett sånt liv? Där man inte tränar, tävlar eller hoppar utan enbart rider i skog och mark med hundar osv och får gå "lös" kanske en gammal häst?
4. Ungefär hur mycket kostar en häst i månaden och vad är rimligt att "spara" varje månad ifall en olycka är framme som inte en försäkring täcker?
Tacksam för svar :-)

Inga hästar ensamma. Hästar är mycket riktigt mer eller mindre skapta för olika ändamål. Liksom hundar också individer med olika sätt att vara.

Mitt tips till dig är att söka upp en bibbla. Låna lite fakta böcker om hästar. Se om du fortfarande är intresserad. Skull det fortfarande kännas lockande, sök upp en ridskola.
 
Någonstans verkar du börja i fel ände. Kan du nästan noll och inget om hästar så börja med att rida på turridning, gå på ridskola och köp en faktabok typ "skaffa häst" om intresset kvarstår och kunskaperna krupit upp till en liten bit över noll så kan du börja undersöka och fundera. Och kanske först hyra in hästen i ett annat stall för att få hjälp i början. Det är väldigt mycket nytt i början med första hästen även för de som har hyfsade grundkunskaper.

Du kan glömma att bara ha en häst i stallet/hagen, det är inte lagligt (med få undantag). Och som folk påpekat så är hästar folkdjur, de behöver artfränder för att må bra.
 
hej
Jag är helt ny här och har nästan 0 erfarenhet av hästar, har egentligen inte vart intresserad alls, nu ska vi bygga hus en bit utanför stan där nästan alla har häst, hundar kor får m.m och de var väl där intresset väcktes.
Vi har en tomt på 3200 kvm och har möjlighet att arrendera/köpa ungefär 42000 kvm till, och det var väl om vi gör det som jag tänkte att man kanske kan bygga en hästhage med ett stall? Vi har hund så vi är redan ganska bundna hemma till våra djur så just den biten är inga problem Men det jag undrar nu är:
1. Räcker den ytan till 1 häst? Har sett stora stall där hagarna är betydligt mindre än så men det kanske inte är bra hagar?
2. Kan hästar vara ensamma utan att ha ett sämre liv för det? Eller bör man ha 2 eller mer? Vill absolut inte ha mer än 1 häst eftersom jag "ensam" ska motionera och ta hand om den men vill inte ha en om den skulle sakna det sociala.
3. Finns det hästar som är mer eller mindre skapta för ett sånt liv? Där man inte tränar, tävlar eller hoppar utan enbart rider i skog och mark med hundar osv och får gå "lös" kanske en gammal häst?
4. Ungefär hur mycket kostar en häst i månaden och vad är rimligt att "spara" varje månad ifall en olycka är framme som inte en försäkring täcker?
Tacksam för svar :-)

1. Din tomt räcker inte till någonting, 3200 kvm är för litet. 42 000 kvm, alltså 4,2 ha, räcker till hagar åt upp till 4 hästar. Man brukar räkna på minst 1 ha per häst till hagmark om hästen ska ha det bra.
2. Hästar ska ha sällskap.
3. Hästar mår utmärkt av att gå i hage hela tiden.
4. Det beror helt på omständigheterna.

Jag har som förslag om du vill ha hästar att gosa med men slippa ansvar:
Köp loss de 4 hektaren mark, hitta en hästkunnig person som kan hjälpa dig att bygga ett stall eller en lösdrift och sedan hyra den av dig. Då har du hästar runt huset som du kan klappa och gosa med, och hästarna i sin tur blir omhändertagna av någon kunnig.
 
hej
Jag är helt ny här och har nästan 0 erfarenhet av hästar, har egentligen inte vart intresserad alls, nu ska vi bygga hus en bit utanför stan där nästan alla har häst, hundar kor får m.m och de var väl där intresset väcktes.
Vi har en tomt på 3200 kvm och har möjlighet att arrendera/köpa ungefär 42000 kvm till, och det var väl om vi gör det som jag tänkte att man kanske kan bygga en hästhage med ett stall? Vi har hund så vi är redan ganska bundna hemma till våra djur så just den biten är inga problem Men det jag undrar nu är:
1. Räcker den ytan till 1 häst? Har sett stora stall där hagarna är betydligt mindre än så men det kanske inte är bra hagar?
2. Kan hästar vara ensamma utan att ha ett sämre liv för det? Eller bör man ha 2 eller mer? Vill absolut inte ha mer än 1 häst eftersom jag "ensam" ska motionera och ta hand om den men vill inte ha en om den skulle sakna det sociala.
3. Finns det hästar som är mer eller mindre skapta för ett sånt liv? Där man inte tränar, tävlar eller hoppar utan enbart rider i skog och mark med hundar osv och får gå "lös" kanske en gammal häst?
4. Ungefär hur mycket kostar en häst i månaden och vad är rimligt att "spara" varje månad ifall en olycka är framme som inte en försäkring täcker?
Tacksam för svar :-)

Jag tycker inte du ska skaffa egan hästar än. Det låter som ett recepie for disaster.

Det behövs SÅ mycket kunskap för att ha häst, på ett rättvist sätt mot hästen.
Du kanske bör skriva in dig på en ridskola? Då kan du känna om du ens tycker det här är roligt.
Det finns faktiskt många häst människor som älskar häst, och som är riktigt kunniga, som rider på ridskola en gång i veckan då de inte vill ge upp hela livet för att ha egen häst.
Matas 3 ggr dag minst då blir du bunden hela dagen, du kan inte bara åka på semester du måste få någon som tar hand om djuren och finns det ingen som vill ge upp halva sin dag under din semester så får man stanna hemma.
Häst tar mycket tid.

Jag tycker @As_Vegas förslag låter ypperligt. Då får du känna på om det är något för dig, är det något du vill hålla på med finns det mycket kunskap du kan få av de som har häst på din gård och är det något du känner att du vill ''ibland'' så finns den möjligheten.
 
Med risk för att låta extremt negativ:

Jag köpte min första egna häst efter ca 15 år av ridning på ridskola, privatlektioner, ridläger på somrarna, och flertalet medryttarhästar och foderhästar. Har en hästkunnig mamma och har alltid haft hästen uppstallad tillsammans med annat kunnigt hästfolk. Och ändå kan jag ibland känna att jag tagit mig vatten över huvudet.

Det är en hel vetenskap med foderstater, hovslagare, tandkontroller, avmaskning, sadelutprovare... Har man hållit på med hästar på ridskolenivå ett tag innan man köper en häst och sedan stallar upp den hos någon som kan komma med råd och stöd, ja då kan det absolut fungera. Men har man noll erfarenhet och kunskap om hästar, och dessutom vill ha den hemma själv, då är man nog ute på väldigt hal is.

Börja med att rida på ridskola och lär dig så mycket som möjligt om hästars skötsel. Antingen så avskräcks du (för det är sjukt mycket arbete, tid och pengar som man får offra), eller så känner du att det är någonting du verkligen vill lära dig mer om och då kan du kanske hitta en medryttarhäst till en början.
 
Nej en häst kan inte vara ensam och du behöver enormt mycket kunskap för att kunna ge hästar ett gott liv. Börja på ridskola, läs all seriös litteratur du kan hitta. Läs här på buke, på hastsverige.se, googla på det du hittar och jämför med säkra källor för att se om det stämmer. Innan du ens tänker tanken på att ha egna hästar måste du kunna så mycket att du kan avgöra om det någon säger till dig har relevans eller om det bara är struntprat. Det är ditt ansvar som hästägare att kunna avgöra om hovslagaren du tagit ut gör sitt jobb bra t ex.

Mina två hästar (lättfödda d-ponnyer) som jag har hemma i eget stall kostar förutom själva stallkostnaderna, dvs underhåll osv. ca 3500 kr/månad utslaget på ett år. Det är alltså vad de kostar som de står och är utan träningar, utan utrustning. Det som ingår är försäkringskostnaden (dvs. det som försäkringarna kostar varje månad), hovslagare var 6-8 vecka, träckprov, munkoll och vaccinationer varje år, hö, höanalys, mineraler, e-vitamin, ev. proteintillskott och strö. Då har jag tur och köper riktigt fint hö billigt. Bara den summan hade kunnat både fyr och femdubblats annars.

Du bör ha en buffert utöver en bra försäkring. Vad man vill ha är individuellt men 20000 kr är det minsta tycker iallafall jag. Även om man har en bra heltäckande försäkring så springer pengarna snabbt iväg.

Sadel, träns, bett, några täcken, borstar osv. kostar också pengar. Det går inte att köpa vad som helst utan utrustningen måste passa också. Där behöver du också en buffert så att du kan byta ut utrustning som går sönder eller inte passar längre.

Om man jämför bundenheten med häst och hund då. Hunden kan du ta med dig på lite allt möjligt. Du kan lämna på hundpensionat eller till en bekant om du åker bort. Med hästar är du betydligt mer låst. En häst kan inte vara utan grovfoder (dvs. hö, hösilage) mer än max sex timmar för sedan riskerar de magsår. Det fungerar inte att be vem som helst slänga till dem lite hö utan personen bör ha kunskap och kunna se om något är fel med hästarna. Även när hästarna går på bete måste någon ha koll på dem så att de mår bra, inte störs av insekter, har vatten osv.

Kort sagt, bara för att man har möjligheten att ha häst så innebär det inte att man ska ha häst. Man måste ha tillräcklig kunskap först, det är vi skyldiga hästarna när vi tar ansvar för dem.
 
Att äga en häst kräver otroligt mycket kunskap, tid, engagemang, intresse och pengar.
Och detta säger jag i all välmening, hästar det är inte något man skaffar bara för att grannarna har det och för att man har möjlighet att komma över en bit mark.

Känner man dock att man börjar få ett intresse för dessa fantastiska djur så ska man såklart anamma det. Men på rätt sätt :) Som andra redan nämnt, börja på ridskola. Sen utvecklar man det därifrån!
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 335
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
30
· Visningar
3 077
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 201
Senast: Bee
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 162
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp