Att ha makt över liv

Sv: Att ha makt över liv

Hur kommer min pedagogik att hålla för en hund som inte är helt rå?

Testa :D

När Philosophia skulle köpa sin yngsta så tvekade hon hysteriskt mycket, trots att valpis verkade perfekt på många sätt och vis. Sedan kläckte hon ur sig något om att det kanske inte är bra läge att köpa just för att hon tvekade. Jag kontrade med att hon tvekar för att hon är klok, inte för att hon inte skulle ha hunden. Hade hon inte tvekat så hade hon säkert inte tänkt klokt och då hade det varit dåligt läge att köpa hunden. :p
 
Sv: Att ha makt över liv

Klokt! :D

Jag ska prata med uppfödaren ikväll, så får vi se hur läget ligger. Det är ju inte bara mitt beslut heller...
 
Sv: Att ha makt över liv

Kanske är det det som är frågan. Inte "ska du rädda honom?" eller "kommer det att funka?" utan istället att du helt och fullt räknar med att det här kommer att bli en utmaning och mkt jobb. Hur bra det sen kommer att fungera visar sig. Så:

"Är du beredd på att ta dig an utmaningen?"
 
Sv: Att ha makt över liv

Å andra sidan så skapade jag ju en tråd nyss där jag bad om tips för att höja Dafnes självförtroende lite. För jag upplever att hon har blivit lite mer försiktig och inte tar för sig på samma sätt sedan Gaia kom in i bilden och det har ju blivit något extra som jag får jobba med. Hon var ju bara 1 år och 5 månader och ganska omogen när vi blev med valp. Det var också skälet till att jag tvekade till att skaffa en valp. Sett i backspegeln så borde jag ha jobbat mer för att "höja" Dafne redan från start.

Gaia är ju våran lilla clown och gullegris, så jag ångrar inte beslutet en enda sekund. Men det kräver ju att man tycker att det är värt att behöva avstå från vissa saker och kanske arbeta med sådant som man inte hade behövt göra annars. Lite merarbete helt enkelt. Det är nog den frågan som man får ställa sig tror jag, om man är beredd att lägga om planerna en smula för att få det att gå ihop.

Men annars är R_C:s poäng ändå klockren. Att man tvekar är ett tecken på att man verkligen tänker efter och det är förutsättningen för att man ska få det att funka oavsett vilket beslutet blir. :-)
 
Sv: Att ha makt över liv

Jag tänker så här. Det finns djur jag skulle vilja hjälpa. Det finns djur jag kan hjälpa. "Problemet" är att det är sällan de djur jag helst vill ha.
Jag vill väldigt mycket med mitt djurägande. När det gäller hundarna vill jag kunna jobba med dem, jag vill ha stabila och trygga hundar, jag vill ha de bästa förutsättningarna för att få det jag vill ha, egoistiskt nog. Jag har skaffat djur utefter vad jag vill ha, inte efter vilka som behöver mig.
Min tid, utrymme (och antalet jag vill ha) är begränsat och jag vill inte att de platserna tas upp av djur som jag inte får ut maximalt av, rent krasst. Varför ta på sig mer problem än man måste? Problem stöter man på i alla fall.
(när de väl är mina är en annan sak. Då är de här för att stanna och då löser man problemen eller anpassar sig till dem).

Sen finns det de som gjort precis tvärtom och det också blir bra. Men ovanstående är så jag ser på det för egen del.
På pappret hade jag sagt ta honom inte. Sen är ju kruxet att du har fäst dig vid honom och det säkert blir jättebra oavsett.
 
Sv: Att ha makt över liv

Imorgon ska jag åka och hämta honom hos provhemmet, det fungerar inte.

Här blir han kvar för "barnträning" ett tag, sen får vi se vad som händer.
 
Sv: Att ha makt över liv

Vet du... Jag tror inte att du kommer att ångra dig. Och jag tycker inte att tidigare tråkiga erfarenheter ska få som konsekvens att du nu inte vågar satsa på en hund som mycket väl skulle kunna passa lika bra med dej som Fridolf, bara det att det tar en del extra tid.
 
Sv: Att ha makt över liv

Det känns faktiskt så nu.

Det känns som att min hund kommer hem.
 
Sv: Att ha makt över liv

Vet du... Jag tror inte att du kommer att ångra dig. Och jag tycker inte att tidigare tråkiga erfarenheter ska få som konsekvens att du nu inte vågar satsa på en hund som mycket väl skulle kunna passa lika bra med dej som Fridolf, bara det att det tar en del extra tid.

+1 på den, dessutom kanske denna har fullgoda spermier, vilket verkar vara Fridolfs nackdel (?) :)
Du verkar ju vara väldigt nöjd med Fridolf och de linjer han kommer ifrån, chanserna finns ju att den här blir i samma klass och dessutom "avelsbar".
 
Senast ändrad:
Sv: Att ha makt över liv

Denna är nykastrerad, så nope:p

Ingen av killarna i släkten får avlas på ändå, eftersom flera syskon/halvsyskon är infertila.

Jättesmart, att halvfylla sin hundkvot med infertila pojkar;) Lika bra kanske, jag kommer aldrig kunna sälja en enda valp....
 
Sv: Att ha makt över liv

Ah, ajdå :p

Jaha, vad trist! Vet man vad det beror på?

Ett par som brukar fika hos mig på jobbet har numera sju japanska spetsar... De parade de två de hade, och kunde inte med att sälja någon av de fem valparna som tittade ut ;)
 
Sv: Att ha makt över liv

Det är ett projekt i startgroparna hos vårt AR som ska utreda infertiliteten. Veterinärerna jag varit i kontakt med har aldrig hört talas om något liknande, annat än inom Fjällkon...
 
Sv: Att ha makt över liv

Vad glad jag blev av att lasa att han far komma hem igen! ;)

haller tummar, tassar, tar, hovar och nagra svansar for att det kommer bli super. Du ar sa jakla duktig, jag har jattesvart for att se ett scenario dar din traning och dina tankar inte funkar Migo... sa jag hoppas att han far stanna hos er now and forever!
 
Sv: Att ha makt över liv

Åja, han kommer bara hit för att slippa vandra runt, inget är sagt om ändrat ägarskap än;)

Jag har fortfarande inte råd att impulsköpa en unghund. Så vi får se hur det går.
 
Sv: Att ha makt över liv

Hm. Ska du förhandla om priset så är nog bästa läget att göra det nu. ;)
 
Sv: Att ha makt över liv

Jag har lagt ett bud nu. Uppfödaren tog det direkt, nu är det bara hundens ägare (säljaren) som ska informeras och godkänna.

För både sambon och jag känner att det är nog faktiskt våran hund som kommer hem igen!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras En till som har hamnat i träsket med att välja ras... :angel: Har haft flatcoated retriever i 20 år och stormtrivs med rasen och har...
2
Svar
29
· Visningar
4 990
Senast: YorkWann
·
Övr. Hund Hej! Jag och sambon vill skaffa hund, har tidigare bott och levt med hundar hela våra liv. Nu har vi flyttat till Stockholm från Skåne...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 539
Senast: movi
·
Hundhälsa Vet inte var jag ska börja, kör med anonymt nick, detta börjar bli ohållbart. För att hålla oss anonyma vill jag inte gå ut med ras på...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
21 183
Senast: soom
·
Övr. Hund Skulle vilja höra era tankar och erfarenheter om ålder på hundägaren. Vi är alla individer och har olika hälsostatus...
2
Svar
39
· Visningar
6 183
Senast: tesora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp