Att inte betala

Jag gillar ju RUT och ROT så jag sätter mig inte emot att ekonomin gynnas av det. Men jag tror ändå det är få höginkomsttagare som väljer mellan att städa/bygga hemma eller jobba heltid på sitt jobb även om din släkting gjorde det.
Jag vet flera läkare i nutid.
Att de kan köpa tjänster med skatteavdrag ger flera läkartimmar åt deras arbetsgivare.

Edit.
En pensionerad läkare fortsätter t.ex. att arbeta vidare. Läkaren anser sig bättre på det än på att städa och bygga hus.
 
Jag brukar göra det tredje gången samma lirare plankar.
Efter principen: "En gång är ingen gång, två gå.ger är flera gånger och vid tredje så blir det stopp."
Då så har jag varnat första gångerna.

Men för att göra så, så måste man ju ha ett minne utöver det vanliga.

Jag har inte behövt dra det så långt. Vaxholmsborna är rätt skötsamma. Hade en kille som ständigt hade fel på kortet, pengarna var slut eller nått annat. Efter 5 ggr fräste jag ifrån. "Du får åka med nu, men sen är det slut. Jag vill inte se dig på min buss utan kort något mer"
Några dagar senare stod han där på hållplatsen. När han såg att det var jag, satte han upp fingret i luften, sådär "just jäklar, det har jag ju glömt"-aktigt, vände och gick bort. Såg i backspegeln att han vände tillbaka och ställde sig för att vänta på nästa buss 🙄
 
Ni som påstår att rutavdraget tex inte kostar staten och skattebetalarna osv någonting, vart får ni alla uppgifter från?
eller stämmer ingenting av vad man läser om hur rutavdraget faktiskt inte gynnar särskilt många alls som det står här tex?

Är det verkligen bara påhitt att faktiskt långt långt ifrån alla gynnas särskilt bra av Rutavdraget och att det kostar skattebetalarna massor som faktiskt kan läggas på viktigare saker än att folk som har det gått ställt ska få sitt hem städat och tvätten hämtad.

Tänk om alla dom pengarna istället las på kollektivtrafiken osv, hade vart mera vettigt. Något som gynnar alla.
Kollektivtrafiken gynnar inte alla, vi har ingen här där jag bor.Ska jag åka det så får jag först gå/cyckla 5km
 
Jag har inte behövt dra det så långt. Vaxholmsborna är rätt skötsamma. Hade en kille som ständigt hade fel på kortet, pengarna var slut eller nått annat. Efter 5 ggr fräste jag ifrån. "Du får åka med nu, men sen är det slut. Jag vill inte se dig på min buss utan kort något mer"
Några dagar senare stod han där på hållplatsen. När han såg att det var jag, satte han upp fingret i luften, sådär "just jäklar, det har jag ju glömt"-aktigt, vände och gick bort. Såg i backspegeln att han vände tillbaka och ställde sig för att vänta på nästa buss 🙄
De brukar bli väldigt förvånade när jag refererar till tidigare resor utan biljett.
Efter att jag drar mitt "Men du fick ju åka med till Centrum för att köpa månadskort i förrgår, så det kan du ju inte behöva i dag." Så brukar de snällt kliva av och promenera i stället.
Nästa gång så har de ofta biljett.
 
Jag vet flera läkare i nutid.
Att de kan köpa tjänster med skatteavdrag ger flera läkartimmar åt deras arbetsgivare.

Edit.
En pensionerad läkare fortsätter t.ex. att arbeta vidare. Läkaren anser sig bättre på det än på att städa och bygga hus.

Jag delar inte din uppfattning att läkare (och vårdpersonal) generellt jobbar mer för att det går att dra av hushållsnära tjänster och byggjobb på skatten. Då jobbar jag ändå som läkare själv och har vänner, kollegor och släktingar som också är läkare.

Framförallt inte RUT. Hade jag haft städhjälp en gång i veckan hade jag inte lagt dem på att jobba mer (för det gör jag redan nog) utan på att vila. Det är ju inte heller att förakta såklart.

Det är ju inte jobbigt att städa åt ett hushåll, bara förbannat tråkigt tycker jag.
 
Jag delar inte din uppfattning att läkare (och vårdpersonal) generellt jobbar mer för att det går att dra av hushållsnära tjänster och byggjobb på skatten. Då jobbar jag ändå som läkare själv och har vänner, kollegor och släktingar som också är läkare.

Framförallt inte RUT. Hade jag haft städhjälp en gång i veckan hade jag inte lagt dem på att jobba mer (för det gör jag redan nog) utan på att vila. Det är ju inte heller att förakta såklart.

Det är ju inte jobbigt att städa åt ett hushåll, bara förbannat tråkigt tycker jag.
Vila är också bra.
Jag tycker ofta att högpresterande människor vilar alldeles för litet.
Städa tar tid, tid som kan användas bättre av någon som jobbar väldigt mycket.
Familj, återhämtning och tränig t.ex.
 
Den högpresterande människan måste hålla i det långa loppet också.
Som utvilad så klarar man mera press och stress och knasiga arbetsplatser.
Vila är helt klart underskattat i dagens samhälle.
Och du kan inte förstå att människor klarar olika grader av stress och press och presterande? Alla människor oavsett behöver vila och återhämtning. Vissa klarar mycket utan att känna någon stress och press medans vissa klarar i andras ögon minimalt och behöver vila dubbelt upp liksom, det är olika och alla har rätt till återhämtning.
 
Och du kan inte förstå att människor klarar olika grader av stress och press och presterande? Alla människor oavsett behöver vila och återhämtning. Vissa klarar mycket utan att känna någon stress och press medans vissa klarar i andras ögon minimalt och behöver vila dubbelt upp liksom, det är olika och alla har rätt till återhämtning.
Just högpresterande människor har en benägenhet att glömma bort att även de måste vila ibland.
De kör mest bara på.
 
Jag vet flera läkare i nutid.
Att de kan köpa tjänster med skatteavdrag ger flera läkartimmar åt deras arbetsgivare.
Det låter faktiskt som rent hittepå, om inte annat så hade det ju varit något för tidningarna att skriva om. "Läkare jobbar ännu mera och får ännu mindre tid med familj och vänner etc för att dom nu får flera timmar pga att dom nu äntligen har råd att anlita städhjälp."

Det hade ju faktiskt om inte annat varit lite av en skandal om det var så med tanke på hur många inom sjukvården som sliter ut sej totalt idag på jobbet och inte i hemmet.
 
Jag tror de som är mot ser skevheten i att det är en förmån som främst utnyttjas av de med hög inkomst. Frågan det gäller är varför skall de som inte har ekonomiskt behov av det subventioneras via skattemedel. Jag tycker det är en helt legitim kritik.
Det är väl som att barnbidrag betalas ut till alla oavsett inkomst? Varför ska man straffa någon med hög inkomst? Gör man sig inte förtjänt av lite skattelättnader för att man har en högre inkomst då? Jag har svårt att se millimeterrättvisa i precis allt, i det här fallet verkar det trots allt vara just millimeterrättvisa ändå- det är lika för alla.
 
Nej, alla som vill kan inte använda Rut och rot. Man måste ha pengar till att anlita någon. Visst får man bidrag men det kostar fortfarande rätt mycket pengar.
Nej alla har inte råd. Å andra sidan har alla inte råd att köpa sitt eget hem. Alla har inte råd att köpa sin egen bil. Alla har inte råd att ha häst. Eller hund. Eller åka på semester. Det finns förstås människor som har det mycket dåligt ställt ekonomiskt.

Å andra sidan har jag sett priser och räknade på det och insåg att jag skulle ha råd att någon städade hos mig en gång i månaden, inget storstäd men ändå, och jag är INTE någon höginkomsttagare, jag är en sådans raka motsats. Så, det är inte jättedyrt överallt.

kl

Vad jag däremot skulle önska fanns var en person som jag kunde ge en handlarlista till och säga vilka affärer den skulle gå till, vad jag skulle ha specifikt osv och så skulle den handla åt mig och komma hem med det. Personligare och mer serviceinriktat än när affärer plockar ihop och man hämtar utanför. Jag har tyvärr inte sett någon sådan tjänst ännu, förutom någon snäll yngling som erbjuder sig hjälpa pensionärer i pandemitider.

*företagsförslag till någon* :angel:
 
Jag tycker 950 kr för obegränsade resor inom en hel region är billigt.

Jag håller med, jag blev förvånad över hur lite priset höjts sedan jag flyttade från Stockholm för 10 år sedan. Prishöjningarna under de ca 10 år jag bodde där var avsevärt högre än så. Jag tyckte å andra sidan aldrig att det var dyrt då heller just med tanke på att kortet gällde hela länet och kollektivtrafiken var så väl utbyggd.
Men jag är väl härdad med tanke på att jag kommer från en region där ett månadskort, som ger tillgång till bussar som går i typ tvåtimmarstrafik mellan större orter dagtid med sista resan vid sjutiden på kvällen, kostar 1600 spänn.
 
Själv tycker jag att prissättningen i kollektivtrafiken inom Västtrafik är världsfrånvänd. Nu är jag tvingad att betala för flera kommuner fast jag inte behöver åka inom mer än en kommun. Lite som att gå in på ICA och bara behöva mjölk men bli tvingad att betala för smör och bröd också för att få ta med sig mjölken.

Jag har ändå årskort för jag inte kan köra bil så har ju ändå betalat alla resor men det betyder inte att jag sympatiserar med prissättningen. Men jag kan förstå att folk åker utan att betala för att det blir jättedyrt att åka en kort sträcka men jag tycker inte det är rätt.
 
Jag håller med, jag blev förvånad över hur lite priset höjts sedan jag flyttade från Stockholm för 10 år sedan. Prishöjningarna under de ca 10 år jag bodde där var avsevärt högre än så. Jag tyckte å andra sidan aldrig att det var dyrt då heller just med tanke på att kortet gällde hela länet och kollektivtrafiken var så väl utbyggd.
Men jag är väl härdad med tanke på att jag kommer från en region där ett månadskort, som ger tillgång till bussar som går i typ tvåtimmarstrafik mellan större orter dagtid med sista resan vid sjutiden på kvällen, kostar 1600 spänn.


Håller med 950kr är billigt för hel region.


Kollade upp för få med alla orter (Göteborg inräknat) Västtrafik så är 1825kr
Inom bara visst område 795kr.
Där jag bodde då och använde Västtrafik, var på sträckan Skara -Skövde vilket var mest vältrafikerad sträckan ifrån Skara sett. Inte alls kliva ner och ta första buss som jag har nu. Gick mellan 6- 22 på vardagar hyfsat tätt (2-3turer per timme som när var mest trafik, 3-4 om räknar med bussen jag fick gå bit till annnars 1 i timmen) och helgen den var bara planera om skulle ta buss, otur kunde va 2-3h mellan bussarna men fanns nattbuss (bara helg) som jag faktiskt lustig nog inte har min nuvarande sträcka :meh: :rofl: Så förstår precis vad du menar med dyrt och trafiken, dessförr bodde jag innan med trafik som du skrev, sista bussen gick 18.20 vardag och helgen fanns en buss åt vardera håll O_o Skara - Vara (iochförsig är väl inte Vara så stor ort xD ) .
 
Nej alla har inte råd. Å andra sidan har alla inte råd att köpa sitt eget hem. Alla har inte råd att köpa sin egen bil. Alla har inte råd att ha häst. Eller hund. Eller åka på semester. Det finns förstås människor som har det mycket dåligt ställt ekonomiskt.

Å andra sidan har jag sett priser och räknade på det och insåg att jag skulle ha råd att någon städade hos mig en gång i månaden, inget storstäd men ändå, och jag är INTE någon höginkomsttagare, jag är en sådans raka motsats. Så, det är inte jättedyrt överallt.

kl

Vad jag däremot skulle önska fanns var en person som jag kunde ge en handlarlista till och säga vilka affärer den skulle gå till, vad jag skulle ha specifikt osv och så skulle den handla åt mig och komma hem med det. Personligare och mer serviceinriktat än när affärer plockar ihop och man hämtar utanför. Jag har tyvärr inte sett någon sådan tjänst ännu, förutom någon snäll yngling som erbjuder sig hjälpa pensionärer i pandemitider.

*företagsförslag till någon* :angel:
Fast skillnaden när det gäller folk som köper häst och allt det där och har en dyr hobby är att det inte är skattebetalarna som får betala det. Det är det som är problemet tycker jag med rut. Jag och många fler tycker helt enkelt att alla dom pengar som går till att dom som har det gott ställt ska slippa städa kan läggas på annat i samhället. Som tex kollektivtrafiken istället, eller vården, eller vad som helst som gynnar samhället.

Det är inte fel med städjobb eller att anlita städhjälp på något sätt, men skattebetalarna bör inte betala för det. Jag hade verkligen behövt städhjälp men jag har inte en chans att ha råd med det trots avdrag. Inte om jag även ska kunna lägga undan någonting i månaden att spara.
 
Senast ändrad:
Fast skillnaden när det gäller folk som köper häst och allt det där och har en dyr hobby är att det inte är skattebetalarna som får betala det. Det är det som är problemet tycker jag med rut. Jag och många fler tycker helt enkelt att alla dom pengar som går till att dom som har det gott ställt ska slippa städa kan läggas på annat i samhället. Som tex kollektivtrafiken istället, eller vården, eller vad som helst som gynnar samhället.

Det är inte fel med städjobb eller att anlita städhjälp på något sätt, men skattebetalarna bör inte betala för det. Jag hade verkligen behövt städhjälp men jag har inte en chans att ha råd med det trots avdrag. Inte om jag även ska kunna lägga undan någonting i månaden att spara.
Vad är "gott ställt" för dig? Jag menar, här på forumet ser man studenter och sjukskrivna som grejar att ha häst (dvs egentligen, om de inte haft en svindyr hobby, kunnat få städhjälp).
 
Jag vet inte vad det kostar i resten av Sverige, men ett månadskort för hela Skåne kostade för något år sedan 1250. Billigare än så kör du inte. jag tycker inte att kollektivtrafik överlag är dyrt, möjligtvis barnbiljetterna, borde vara billigare och fler valmöjligheter, för det blev dyrt när mina barn var små och vi skulle någonstans och jag var fattig.
Bra princip var det här att upp till 11 år eller ngt (minns inte, får kolla upp) så betalade barn som åkte själva (om de inte hade skolbusskort vardagar) men inte om de hade en vuxen som betalade sin biljett med.
 

Liknande trådar

Körning Idag var vi ut på en körtur jag o gammelman.. Började med att snön rasade av taket när jag precis tagit in o skulle sela på, redan då...
Svar
5
· Visningar
1 107
Senast: MittNyaJag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp