Att inte betala

Alltså, jag begriper verkligen inte mig på er som tycker att " det är surt för de som inte kommer fram som de ska, men ändå rätt av busschaffören"

På vilket sätt är det rätt att man ska riskera att bli av med sitt jobb på sikt för att en busschaufför ska på eget bevåg "straffar" alla i bussen kollektivt för att några inte betalar?

De som plankar här iaf, hade inte åkt buss alls annars, dvs inga penar som gick förlorade. Däremot så åker ingen buss här om man har en tid att passa, för att det är alldeles för osäkert om man kommer fram i tid.

Ni som svarar att det är helt i sin ordning, kanske har en buss som kommer var 5'e minut, så missar man en anslutning så tar man nästa och inga problem.

Här om man missar sin anslutning, så kommer man fram som tidigast 1 timma senare, som värst 2 timmar senare. Den gången bussen gick sönder mitt på vägen, fick jag ogiltig frånvaro från jobbet. Det är inte många gånger man kan få det, innan man får se sig om ett annat jobb.

Så kontentan av att "busschauffören gjorde rätt" är att man som betalande resenär helt enkelt avstår att ta bussen, och tar bilen istället.

Jättelyckat, verkligen. 💩
Jag har bott så utan möjlighet till bil.
så jag tog en tidigare buss för att inte riskera att bli sen.
Visst jag fick kanske en timme på jobbet men då drack jag kaffe och tog det lugnt
 
In
Det sista var faktiskt rätt taskigt. Även sjukskrivna måste väl ha rätt att ha åsikter om vart skattemedel går.

Men visst, jag slutar diskutera såna ämnen.
Fast jag har inte sagt att du inte får ha åsikter som sjukskriven. Jag tycker bara att det blir märkligt när du klumpar ihop dig själv med "vi andra som får stå för rut-notan" när sanningen är att din egen inkomst kommer från andra människors lönearbete.
 
Busschaufförer borde väl ha massor av riktlinjer för hur det ska agera i olika situationer och därmed när plankare går på?
Jag hade blivit väldigt frustrerad för jag vill inte komma sent pga att chauffören ska lära någon en läxa.
 
Alltså, jag begriper verkligen inte mig på er som tycker att " det är surt för de som inte kommer fram som de ska, men ändå rätt av busschaffören"

På vilket sätt är det rätt att man ska riskera att bli av med sitt jobb på sikt för att en busschaufför ska på eget bevåg "straffar" alla i bussen kollektivt för att några inte betalar?

De som plankar här iaf, hade inte åkt buss alls annars, dvs inga penar som gick förlorade. Däremot så åker ingen buss här om man har en tid att passa, för att det är alldeles för osäkert om man kommer fram i tid.

Ni som svarar att det är helt i sin ordning, kanske har en buss som kommer var 5'e minut, så missar man en anslutning så tar man nästa och inga problem.

Här om man missar sin anslutning, så kommer man fram som tidigast 1 timma senare, som värst 2 timmar senare. Den gången bussen gick sönder mitt på vägen, fick jag ogiltig frånvaro från jobbet. Det är inte många gånger man kan få det, innan man får se sig om ett annat jobb.

Så kontentan av att "busschauffören gjorde rätt" är att man som betalande resenär helt enkelt avstår att ta bussen, och tar bilen istället.

Jättelyckat, verkligen. 💩
Det är som med barnuppfostran.
Konsekvens av sitt handlande. Varje gång. Hur många gånger tror du det krävs innan personerna, för ofta är det ju samma personer på en viss linje, avstår från att ta bussen istället för att planka? Om alla chaufförer på linjen hade varit lika konsekventa hade det bara tagit någon dag eller tre. Man borde kunna slippa ogiltig frånvaro på jobbet när det är försening man inte själv kan rå över. Jag har i alla fall inte fått det när jag inte kunde ta mig till jobbet pga tågkrångel. Då sattes det tjänstledigt utan lön den dagen. Det beror ju såklart på vad för jobb man har, men du får väl inte ogiltig frånvaro när du är sjuk? Så då borde det gå att ordna när sådant här inträffar också.

Min buss går en gång i timmen.
 
Du kanske skall nämna någon sak som kostar skattepengar på riktigt?
Rut och Rot är ett Nollsummespel.
Det kommer in lika mycket pengar ändå, på skatten från det som nu blir vita jobb i stället för svarta.
Dessutom så medför det flera fördelar som talar för att skattesystemet t.o.m. tjänar på det hela.
Åtminstone när det gäller ROT stämmer det inte. Det är sant att svarta hantverkartjänster kraftigt minskat men det hade de gjort oavsett eftersom man strypt möjligheterna att använda svarta pengar. En hantverkare som regelbundet sätter in förhållandevis stora belopp kontant på banken skulle direkt få frågan var pengar kommer ifrån, det går helt enkelt inte att betala svart längre utom småbelopp.

Det som ROT däremot fört med sig är en överhettning inom hantverkarbranschen med brist på folk, skenande priser och framförallt en massa onödiga renoveringar där folk slänger ut fina kök och badrum på löpande band, putsar om sina hus i onödan och mycket annat. Det är ett resursslöseri utan dess like som är helt förkastligt och bristen på kompetent arbetskraft ställer till med stora problem.

Jag kan inte se något som helst positivt på samhällsnivå när det gäller ROT. Anledningen till att det infördes var en hög arbetslöshet inom bygg och den tiden är sedan länge förbi, det finns idag ingen som helst anledning att ha hantverkartjänster inom en nästan skattefri zon.
 
Åtminstone när det gäller ROT stämmer det inte. Det är sant att svarta hantverkartjänster kraftigt minskat men det hade de gjort oavsett eftersom man strypt möjligheterna att använda svarta pengar. En hantverkare som regelbundet sätter in förhållandevis stora belopp kontant på banken skulle direkt få frågan var pengar kommer ifrån, det går helt enkelt inte att betala svart längre utom småbelopp.

Det som ROT däremot fört med sig är en överhettning inom hantverkarbranschen med brist på folk, skenande priser och framförallt en massa onödiga renoveringar där folk slänger ut fina kök och badrum på löpande band, putsar om sina hus i onödan och mycket annat. Det är ett resursslöseri utan dess like som är helt förkastligt och bristen på kompetent arbetskraft ställer till med stora problem.

Jag kan inte se något som helst positivt på samhällsnivå när det gäller ROT. Anledningen till att det infördes var en hög arbetslöshet inom bygg och den tiden är sedan länge förbi, finns idag ingen som helst anledning att ha hantverkartjänster inom en nästan skattefri zon.
Ja Rot är faktiskt onödigt.
Men Rut är bra.
Det ger helt vanliga människor en möjlighet att få hjälp hemma. Jag har också för mig att det avlastar den tämligen dyra hemtjänsten.
 
In

Fast jag har inte sagt att du inte får ha åsikter som sjukskriven. Jag tycker bara att det blir märkligt när du klumpar ihop dig själv med "vi andra som får stå för rut-notan" när sanningen är att din egen inkomst kommer från andra människors lönearbete.
Jag har jobbat i rätt många år när jag inte varit sjuk och betalat skatt. Men det behöver jag inte redovisa för dig egentligen.
Oavsett vad du tycker eller inte är jag en del av samhället och blir påverkad av vart pengar går och inte.
 
Ja Rot är faktiskt onödigt.
Men Rut är bra.
Det ger helt vanliga människor en möjlighet att få hjälp hemma. Jag har också för mig att det avlastar den tämligen dyra hemtjänsten.
Att RUT och ROT har olika ingångar kan jag hålla med om och även att det kan finnas en poäng i att ha en lägre beskattning på hushållsnära tjänster. Men om RUT är rätt form eller ej är jag osäker på.
 
Jag har jobbat i rätt många år när jag inte varit sjuk och betalat skatt. Men det behöver jag inte redovisa för dig egentligen.
Oavsett vad du tycker eller inte är jag en del av samhället och blir påverkad av vart pengar går och inte.
Det är grunden i ett demokratiskt samhälle :)
 
Att RUT och ROT har olika ingångar kan jag hålla med om och även att det kan finnas en poäng i att ha en lägre beskattning på hushållsnära tjänster. Men om RUT är rätt form eller ej är jag osäker på.
Det vet inte jag heller.
Men det finns och det fungerar i alla fall ungefär rätt.
Att ta bort blir dåligt.
Att byta ut till något bättre blir ju just bättre.
 
Och du tycker att det är vettigt att låta bli att rädda liv när man har utbildning för det och i stället städa av princip.
Det kallar jag slöseri med dyr, skattefinansierad utbildning.
Finns det verkligen läkare osv som pga att dom måste städa och damma hemma alltså har struntat i att rädda liv? Det är något du bör anmäla isåfall. Då har ju personen förmodligen något fel och bör verkligen inte vara läkare eller jobba inom yrken där det inkluderas att rädda liv. Att nä..jag var tvungen att damma så jag kunde inte jobba idag..

Att du har erfarenhet och hört läkare och andra sådana säga sånt..det är konstigt. Att du vet att det är så..Hört tex läkare säga efter sin utbildning att ja..det var ju slöseri med pengar för jag hinner nu inte damma hemma så jag måste vara hemma istället.

För jag antar att du har personligen hört läkare säga så, att dom avstår från sitt yrke för att städa hemmet istället. För annars bör du ju inte slänga ur dig en sådan fruktansvärt dum kommenterar.
 
Finns det verkligen läkare osv som pga att dom måste städa och damma hemma alltså har struntat i att rädda liv? Det är något du bör anmäla isåfall. Då har ju personen förmodligen något fel och bör verkligen inte vara läkare eller jobba inom yrken där det inkluderas att rädda liv. Att nä..jag var tvungen att damma så jag kunde inte jobba idag..

Att du har erfarenhet och hört läkare och andra sådana säga sånt..det är konstigt. Att du vet att det är så..Hört tex läkare säga efter sin utbildning att ja..det var ju slöseri med pengar för jag hinner nu inte damma hemma så jag måste vara hemma istället.
Ja de hinner inte arbeta övertid även om det skulle behövas. Med avlastning hemma så kan de ställa upp på fler pass på sitt arbete.

Har läkare inte rätt att vara lediga?
 
"...Höginkomsttagare använder RUT mycket mer än låginkomsttagare. Detta innebär i praktiken att låg- och medelinkomsttagare subventionerar höginkomsttagares städhjälp. Detta är inte bara orimligt, utan det är också ett slöseri med skattebetalarnas pengar. ROT-avdraget kan i vissa lägen vara lämpligt som konjunkturåtgärd, men inte som en permanent skattereduktion."
I praktiken innebär det att höginkomsttagare tar ansvar för att skapa fler vita jobb. Det är väl ungefär så jag vill att samhället ser ut. De som har pengar hjälper de som inte har pengar. Hur kan det bli fel? Eller menar du att städjobb är mindre värt? Det får i så fall stå för dig. Jag har svårare att hitta en duktig städare än en bra advokat. Vilket yrke har högst status i dina ögon?
Oj, där sjönk du lågt. Men tack för att du iallafall erkänner att det är fattiga som får städa åt dom rika så dom kan göra "viktiga" grejer som att rädda liv istället för att städa.
Ja, jag tycker att det är bättre att läkare räddar liv än städar av princip för att vänstern har moraliska pekpinnar.
En hantverkare som regelbundet sätter in förhållandevis stora belopp kontant på banken skulle direkt få frågan var pengar kommer ifrån, det går helt enkelt inte att betala svart längre utom småbelopp.
OK, det är en annan värld än den jag lever i. Det är inga problem att köpa bilar, fastigheter, mat, läkemedel - whatever - med kontanter. Det finns ju ingen anledning att sätta in kontanter på banken, kontanter är sällsynta och har ett större värde än sin valuta. Det finns fortfarande många som inte vill att deras pengar ska synas, de handlar med kontanter. I bägge begreppen.
 
Åtminstone när det gäller ROT stämmer det inte. Det är sant att svarta hantverkartjänster kraftigt minskat men det hade de gjort oavsett eftersom man strypt möjligheterna att använda svarta pengar. En hantverkare som regelbundet sätter in förhållandevis stora belopp kontant på banken skulle direkt få frågan var pengar kommer ifrån, det går helt enkelt inte att betala svart längre utom småbelopp.

Det som ROT däremot fört med sig är en överhettning inom hantverkarbranschen med brist på folk, skenande priser och framförallt en massa onödiga renoveringar där folk slänger ut fina kök och badrum på löpande band, putsar om sina hus i onödan och mycket annat. Det är ett resursslöseri utan dess like som är helt förkastligt och bristen på kompetent arbetskraft ställer till med stora problem.

Jag kan inte se något som helst positivt på samhällsnivå när det gäller ROT. Anledningen till att det infördes var en hög arbetslöshet inom bygg och den tiden är sedan länge förbi, det finns idag ingen som helst anledning att ha hantverkartjänster inom en nästan skattefri zon.
Varför sätta in svarta pengar på banken?
 
Om inte förr så ser man nog problemet med svarta pengar när skatteverket gör en granskning och undrar var pengarna till bilen, båten och andra saker man köpt kommer ifrån när man inte deklarerat någon inkomst.

Jag är absolut mot ekonomisk brottslighet, men det finns faktiskt ärliga kontanter. Och att SKV skulle göra spontanbesök för att kolla vad som står på uppfarten/ligger i hamnen/hur sommarstugan finansierats är helt osannolikt.

Jag kan ju deklarera inkomst på 900 000 kr/år och ta 500 000 kr vid sidan.
 
Om inte förr så ser man nog problemet med svarta pengar när skatteverket gör en granskning och undrar var pengarna till bilen, båten och andra saker man köpt kommer ifrån när man inte deklarerat någon inkomst.
Nu har jag råkat känna folk som jobbat svart. Att jobba svart innebär inte att det är 0kr på deklarationen utan innebär lite svart och lite vitt för dom allra flesta som har något val.
 
Det är otroligt mycket som är finansierat av skattepengar, bostadsbidrag( som utnyttjas av många "separerade" . Sjukskrivningar, arbetslöshet, dessa två skattefinansierade inkomstkällor är en del av beslutet om rut och rot.

Sen undrar jag. Varför är det ok med att byta fönster, rot, eller att få dom tvättade, rut
Avseende rot, du kan i din fastighet få skatterabatt på underhåll som höjer värdet, eller iaf bibehåller det.

Så märkligt.
 

Liknande trådar

Körning Idag var vi ut på en körtur jag o gammelman.. Började med att snön rasade av taket när jag precis tagit in o skulle sela på, redan då...
Svar
5
· Visningar
1 114
Senast: MittNyaJag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp