Att inte betala

Jag tycker också att kollektivtrafik ska vara mycket mer skattefinansierad än nu.
Jag tycker också att utöver lokaltrafik och regiontrafik ska även rikstrafik införas.

Men fram till att det blir så, tycker jag att de som åker med, också betalar de avgifter som ska betalas.
 
Här kostar det 82kr att åka från lindome station till Kungsbacka station och som jämförelse så skulle min bil kunna kosta 51 kr/ milen för att gå +/- 0 på den sträckan.

Okej! Det är ju inte en helt omöjlig kostnad för en nyare bil, även om det är i överkant. Och 82 kronor var ju verkligen dyrt!
 
Här i Gbg är det tex billigare för mig att ta bilen in till stan, parkera i stan med dessa dyra parkeringsavgifter som är och sen åka hem igen än vad det är att ta vagnen eller bussen.. det är löjligt.

Jag betalar aldrig när jag åker någon enstaka hållplats, och det är inte heller sådana som jag som gör att biljettpriserna blir högre. Visst är det fel att tjuvåka men samtidigt så är kostnaderna orimliga som dom är nu.
Hur sjutton ser den beräkningen ut?
Eftersom du skriver "ta vagnen eller bussen" antar jag att du bor i zon 1.

Två enkelbiljetter = tot 68 kronor.
Bil= jag räknar åtminstone med 40 kr trängselavgift, 30 spänn bensin/drift, och minst en hundralapp parkering en vanlig arbetsdag. Då bor jag alltså i stan.
 
Jag tycker också att kollektivtrafik ska vara mycket mer skattefinansierad än nu.
Jag tycker också att utöver lokaltrafik och regiontrafik ska även rikstrafik införas.

Men fram till att det blir så, tycker jag att de som åker med, också betalar de avgifter som ska betalas.
Men i såna fall borde ju finansieringen tas ut på de som bor i storstäderna där kollektivtrafiken fungerar. Det blir orättvist om jag och andra som bor på landet där det inte finns någon kollektivtrafik skall betala samma. I såna fall borde de även lägga till kraftigt reducerad drivmedelskatt för oss som bor utanför kollektivtrafikens täckningsområde.
 
Jag sällar mig till kören som tycker att biljettsystemet i GBG är helt orimligt, framför allt efter senaste förändringarna. 34 spänn kanske är rimligt om jag tar mig från kranskommunerna till centrum men inte om jag ska åka bara 2-3 hållplatser. Och ja, det gör jag ibland, jag försöker gå så mycket jag kan men jag tycker inte det är konstigt om man vill nyttja hållplatstätheten av diverse anledningar. Argumentet att man ju kan åka långt på samma biljett är liksom helt verklighetsfrånvänt om jag bara vill ta mig från centralen till järntorget på snabbast möjliga sätt. Så ja, jag fuskåker en hel del kortresor inom staden.
 
Hur sjutton ser den beräkningen ut?
Eftersom du skriver "ta vagnen eller bussen" antar jag att du bor i zon 1.

Två enkelbiljetter = tot 68 kronor.
Bil= jag räknar åtminstone med 40 kr trängselavgift, 30 spänn bensin/drift, och minst en hundralapp parkering en vanlig arbetsdag. Då bor jag alltså i stan.
Jag vet faktiskt inte vilken zon jag bor i, jag bor med vagn ca 10 min in till centrum. Jag åker aldrig långt. med bilen så borträknat den lilla bensinen det kostar in betalar jag 21 kr för en parkeringsplats på heden, 9 kr i trängselavgift då jag inte står ut med att åka till stan på tider då alla är där.

I längden blir det mycket billigare för mig att ta bilen än kollektivtrafiken. Alltså om man nu räknar det jag åker in till stan och liknande, bilen använder jag ju såklart utöver det för att ta mig till alla dom platser som kollektivtrafiken inte kan ta mig eller då tiden med kollektivtrafiken tar orimligt lång tid.

Själva bilen och kostnaden det är att ta den in till stan är så mycket lägre än vad kollektivtrafiken kostar. Jämför man rakt av vad kollektivtrafik kostar och bil så kommer iallafall jag som bor i stan billigare undan med bilen.

Man får inte glömma att man inte måste stå i tex kungsgaraget med bilen för 60kr för påbörjad timma, det finns billigare parkeringar.
 
Senast ändrad:
Hur sjutton ser den beräkningen ut?
Eftersom du skriver "ta vagnen eller bussen" antar jag att du bor i zon 1.

Två enkelbiljetter = tot 68 kronor.
Bil= jag räknar åtminstone med 40 kr trängselavgift, 30 spänn bensin/drift, och minst en hundralapp parkering en vanlig arbetsdag. Då bor jag alltså i stan.
Hm här skulle det nog bli 142 kr för buss för två timmar på stan och typ 54 kr parkering med bil och typ 16 kr för bensin för bilen. (för köpcentrum två timmar är det bara 16 kr då)

Två vuxna, ett barn, fram och tillbaka, inga trängselskatter.

Två vuxna ett barn är typkonstellationen för bil eller buss för oss. 60/40 vad vi väljer.

Cykel eller gå kostar dock inget annat än lite motion. (men fungerar inte på tre för oss.)
 
Hm här skulle det nog bli 142 kr för buss för två timmar på stan och typ 54 kr parkering med bil och typ 16 kr för bensin för bilen. (för köpcentrum två timmar är det bara 16 kr då)

Två vuxna, ett barn, fram och tillbaka, inga trängselskatter.

Två vuxna ett barn är typkonstellationen för bil eller buss för oss. 60/40 vad vi väljer.

Cykel eller gå kostar dock inget annat än lite motion. (men fungerar inte på tre för oss.)
Ja, det går ju inte riktigt att jämföra tre personer mot en.
 
Men i såna fall borde ju finansieringen tas ut på de som bor i storstäderna där kollektivtrafiken fungerar. Det blir orättvist om jag och andra som bor på landet där det inte finns någon kollektivtrafik skall betala samma. I såna fall borde de även lägga till kraftigt reducerad drivmedelskatt för oss som bor utanför kollektivtrafikens täckningsområde.

Kollektivtrafiken i storstäderna är redan skattefinansierad av storstadsbor, inte landsorten eftersom den finansieras via regionalskatt.
 
Nej precis, men det är ju onekligen vanligt att man tar den typen av transportmedel just för att man är fler än en.

Samtidigt som bilåkare är katastrofala på att samåka. Ca 9 av 10 bilresor görs med en person i bilen.

Men fyller man en bil blir ju kostnaden per person onekligen oftast lägre än kollektivtrafiken. Men då kan man ju å andra sidan nästan hävda att man åker kollektivt :p
 
Fast Västra Götalandsregionen består av betydligt mer än Göteborg...
Ale, Alingsås, Göteborg, Härryda, Kungsbacka, Kungälv, Lerum, Lilla Edet, Mölndal, Partille, Stenugnsund, Tjörn, Öckerö är dom som ingår i regionen. Varav dom flesta av dessa gynnas av västtrafiks prissättning förutom vi som bor i Gbg som blir snudd på ruinerade av deras priser.

Kollektivtrafiken är inte längre här till för oss som ska korta vändor in till stan, vi betalar lika mycket som dom som åker långt och gynnas av priserna. Dom som ska åka kort här gynnas mer av att ta bilen istället.

Man ska vara glad om man bor längre bort från stan för det blir mer och mer så att dom får lättare och billigare att ta sig in, för att inte tala om västlänken som håller på att byggas. Som gynnar alla utom göteborgarna men som göteborgarna får lida för. Här gör vi det enklare för dom som inte bor i stan helt enkelt.

Så dom som bor "på landet" ska då inte klaga när det gäller det där.
 
Senast ändrad:
Nu cyklar jag främst, men kostnaden för att ta en bil överstiger kraftigt kostnaden att ta buss in till stan. Snabbt ärende och jag kan komma undan med 100 kronor för bil (exklusive parkeringskostnader), medan buss kostar 26 (om vi antar att det är en timme).
Hur blir det 100 kr exkl parkering att ta bil till centrum? Jag har för mig att vi bor i samma område..
Och jäkla flyt att hinna till centrum, utföra ett ärende och hinna tillbaka på en enkelbiljett. Det brukar inte jag lyckas med..

Fast man gör ju en rejäl tankevurpa om man jämför enbart bränslekostnaderna för bilen i jämförelse med kostnaden för kollektivtrafik.
Om man redan har bil är ju inte extrakostnaden för enstaka korta resor särskilt kostsamt. Skatt, försäkring osv kostar ju bilen oavsett om jag tar buss till centrum eller ej, och de kilometrarna gör knappast några stora avtryck på slitage, värdeminskning mm.

(Jag brukar ta bussen, men det tar emot när jag kan åka snabbare, smidigare och billigare med bilen)
 
Om man redan har bil är ju inte extrakostnaden för enstaka korta resor särskilt kostsamt. Skatt, försäkring osv kostar ju bilen oavsett om jag tar buss till centrum eller ej, och de kilometrarna gör knappast några stora avtryck på slitage, värdeminskning mm.

(Jag brukar ta bussen, men det tar emot när jag kan åka snabbare, smidigare och billigare med bilen)

Om du ska göra en relevant prisjämförelse mellan två olika transportsätt måste du givetvis räkna med samtliga kostnader förknippade med transportmedlet. Värdeminskning, lånekostnader, service, reparationer, skatt med mera med mera. Att den enskilda korta bilresan inte gör många ören på värdeminskningen är irrelevant, kostnaden per mil är fortfarande densamma.
 
Ale, Alingsås, Göteborg, Härryda, Kungsbacka, Kungälv, Lerum, Lilla Edet, Mölndal, Partille, Stenugnsund, Tjörn, Öckerö är dom som ingår i regionen. Varav dom flesta av dessa gynnas av västtrafiks prissättning förutom vi som bor i Gbg som blir snudd på ruinerade av deras priser.

Kollektivtrafiken är inte längre här till för oss som ska korta vändor in till stan, vi betalar lika mycket som dom som åker långt och gynnas av priserna. Dom som ska åka kort här gynnas mer av att ta bilen istället.

Man ska vara glad om man bor längre bort från stan för det blir mer och mer så att dom får lättare och billigare att ta sig in, för att inte tala om västlänken som håller på att byggas. Som gynnar alla utom göteborgarna men som göteborgarna får lida för. Här gör vi det enklare för dom som inte bor i stan helt enkelt.

Så dom som bor "på landet" ska då inte klaga när det gäller det där.
Fast de som åker långt betalar ju också mer. Jag som bor en bra bit ut betalar dryga hundralappen för en enkel resa in till Göteborg.
 
Fast de som åker långt betalar ju också mer. Jag som bor en bra bit ut betalar dryga hundralappen för en enkel resa in till Göteborg.
Fast bor du utanför regionen så betalar ju inte du något för kollektivtrafiken här och allt som pågår i Gbg. Bor man utanför regionen så ja då kostar det en del att åka in till stan. Inget konstigt med det.
 
Senast ändrad:
Ale, Alingsås, Göteborg, Härryda, Kungsbacka, Kungälv, Lerum, Lilla Edet, Mölndal, Partille, Stenugnsund, Tjörn, Öckerö är dom som ingår i regionen. Varav dom flesta av dessa gynnas av västtrafiks prissättning förutom vi som bor i Gbg som blir snudd på ruinerade av deras priser.

Kollektivtrafiken är inte längre här till för oss som ska korta vändor in till stan, vi betalar lika mycket som dom som åker långt och gynnas av priserna. Dom som ska åka kort här gynnas mer av att ta bilen istället.

Man ska vara glad om man bor längre bort från stan för det blir mer och mer så att dom får lättare och billigare att ta sig in, för att inte tala om västlänken som håller på att byggas. Som gynnar alla utom göteborgarna men som göteborgarna får lida för. Här gör vi det enklare för dom som inte bor i stan helt enkelt.

Så dom som bor "på landet" ska då inte klaga när det gäller det där.
Jag har googlat och inte hittat något som tyder på att Västra Götalandsregionen är uppdelad i mindre regioner när det kommer till regionskatt. Är det verkligen så?
 

Liknande trådar

Körning Idag var vi ut på en körtur jag o gammelman.. Började med att snön rasade av taket när jag precis tagit in o skulle sela på, redan då...
Svar
5
· Visningar
1 106
Senast: MittNyaJag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Arbetsintervju
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Att rensa i kalendern

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp