Bukefalos 28 år!

Att inte betala

Svenskt Näringsliv är en intresseorganisation, den info de producerar i sådana här frågor har i princip noll värde - ren propaganda.
Det var lättläst.
Almega som @Amha refererar till är ju bättre.
Men innehållet pekar på samma sak.
Att det är bra för dem som utför tjänsterna.
Tjänsterna försvinner inte utan går bara tillbaka under jorden varifrån de kom om Rut tas bort.
 
Det var lättläst.
Almega som @Amha refererar till är ju bättre.
Men innehållet pekar på samma sak.
Att det är bra för dem som utför tjänsterna.
Tjänsterna försvinner inte utan går bara tillbaka under jorden varifrån de kom om Rut tas bort.
Almega är en del av organisationen Svenskt Näringsliv. Men jag kan åtminstone ge dig att jag mest tänker på ROT, hur RUT påverkar är jag inte lika insatt i.
 
Jag tror att om man går ut med att "Under en försöksperiod så kommer det vara gratis att åka stadsbuss på kvällar och nätter" så får man ett väldigt missvisande resultat i frågeställningen hur gratis kollektivtrafik påverkar resandet i stort. Att "nöjesåkandet" lär vara större kvällar och nätter inne i stan i mars än genomsnittstimmen i regionen är väldigt troligt. Att vandalisering pågår i större utsträckning kvälls- och nattetid än på genomsnittstimmen är inte heller okänt. Som jag förstått det var det ju också vandalisering under helger som gjorde att försöken avbröts, Att folk är mer onyktra då är inte heller orimligt att tro. Jag tror att bussåkandet blir ett "jippo" för grupperingar som tenderar att vandalisera under ett sånt här försök, är sannolikt större än om det var norm att kollektivtrafiken var gratis alltid. Det är inte samma sak som att någon vandalisering inte skulle förekomma om det var norm.

Jag har inte ens sagt att jag är för gratis kollektivtrafik, tycker att det finns för- och nackdelar. Men det finns väldigt många exempel på där det genomförts och genomförs som det finns mer att hämta från än Örebro. Försöket i Örebro har ju öht inte ens utvärderats, vilket såklart är ytterligare en brist.

Jag tog upp Örebro, för att det är min erfarenhet av nolltaxa. Ja, det finns flera ställen där det genomförts. Och mig veterligen har man också avbrutit på majoriteten av de ställena. Vilket ju rimmar illa med att det skulle funka bra, bara de får åka "gratis" även dagtid.

Men kollar man på t.ex planka.se och liknande ställen, så resonerar dom precis så. Så länge det inte går i linje med deras åsikt, är det inget bra exempel. De enda exemplen som är bra och borde räknas, är förstås de få ställen där de funkat.
 
Jag tycker det bara bygger upp klassamhället ännu mer. Vissa har råd att låta andra städa upp deras skit så de får mer tid att vila och göra roliga saker, andra får städa upp andras skit och sin egen.
Människor får mindre och mindre saker gemensamt med varandra, färre beröringspunkter. Det tycker jag är problematiskt. Tycker det är otäckt och konservativt.
Ett städjobb är ju ett städjobb oavsett var du städar. En tjänst är en tjänst. Jag ser inte det sämre att någon städar i mitt hem så att jag sparar min ork och energi till andra saker än att jag betalar för att någon plockar ihop mina matvaror på ICA som jag klickat hem och sedan packar ner dem i en påse så att jag sparar tid och energi på att slippa gå i affärer (nu gör jag inte det, men hade kunnat då möjligheten finns).
Jag har en långpälsad hund, är det lika hemskt att gå med den till någon som badar och sköter om päls och klor och som jag sedan betalar för att få gjort? Så att jag slipper skitgörat? Om man ser på det som skitgöra och om man ser ner på de som gör det så är det ju ens egna uppfattningar och åsikter som skapar klassamhället, inte jobben i sig.
 
Ett städjobb är ju ett städjobb oavsett var du städar. En tjänst är en tjänst. Jag ser inte det sämre att någon städar i mitt hem så att jag sparar min ork och energi till andra saker än att jag betalar för att någon plockar ihop mina matvaror på ICA som jag klickat hem och sedan packar ner dem i en påse så att jag sparar tid och energi på att slippa gå i affärer (nu gör jag inte det, men hade kunnat då möjligheten finns).
Jag har en långpälsad hund, är det lika hemskt att gå med den till någon som badar och sköter om päls och klor och som jag sedan betalar för att få gjort? Så att jag slipper skitgörat? Om man ser på det som skitgöra och om man ser ner på de som gör det så är det ju ens egna uppfattningar och åsikter som skapar klassamhället, inte jobben i sig.
Håller med. Eller att man lämnar in sin bil och får den tvättad och städad. Eller att man anlitar trädgårdshjälp. Eller, eller, eller....
 
Jag tog upp Örebro, för att det är min erfarenhet av nolltaxa. Ja, det finns flera ställen där det genomförts. Och mig veterligen har man också avbrutit på majoriteten av de ställena. Vilket ju rimmar illa med att det skulle funka bra, bara de får åka "gratis" även dagtid.

Men kollar man på t.ex planka.se och liknande ställen, så resonerar dom precis så. Så länge det inte går i linje med deras åsikt, är det inget bra exempel. De enda exemplen som är bra och borde räknas, är förstås de få ställen där de funkat.

Det finns ju ganska många ställen världen över med erfarenhet av nolltaxa i kollektivtrafiken. Jag har ärligt talat ingen aning om ifall majoriteten av de har avbrutits, men om du säger det så.

I Sverige har det ju funnits i ett antal städer och finns fortfarande i en del. Min uppfattning är att anledningen till att sådana här projekt avbrutits är antingen politisk ideologi, att man anser att kostnaden för kommunen är för hög, eller att att man avtalsmässigt inte kommer överens med regionen. Inte att kollektivtrafiken inte fungerar när den är avgiftsfri. Vad har du för exempel där det inte "har funkat"?

Ett grundläggande problem i de svenska exemplen är ju att det är kommuner som vill införa avgiftsfri kollektivtrafik, men det är inte de som varken har budgetansvar eller är beställare eller verksamhetsutövare. Som upplagt för att det inte ska gå bra. Det som vore intressant på riktigt är ju ifall det infördes av en region.

Planka har jag inte mycket till övers för, så vad de skulle in i diskussionen för begriper jag inte. Det är som sagt inte ens så att jag argumenterar för en avgiftsfri kollektivtrafik.
 
Nu är det ju inte så att rut bara används av rika människor som vill få sin pool städad.
Jag umgås mest med vanliga knegare som jag själv och många har städhjälp hemma. Det lösgör väldigt mycket tid som de kan använda för att umgås med familj, intressen, återhämtning whatever.
Med tanke på att kvinnor rent statistiskt fortfarande utför mest arbete i hemmet så tycker jag att det är väldigt bra att det finns avlastning till ett rimligt pris som gör att även "vanligt folk" har råd.
 
Men alltså.. Jag känner och är vän med flera som är läkare. Nog fixar de att städa och sköta hemmet på sin fritid. Ingen av dom behöver jobba mindre för att klara av att sköta hemmet.
Och om folk nu inte har tid till sitt överklassliv med stort hus och pool får de väl betala vad det kostar utan att vi andra ska behöva stå för notan. Eller skippa att ha en pool.
Har de inte råd att stå för hela kalaset själv finns små lägenheter utan pool.
Och jag känner också flera läkare, däribland min egna mor som är överläkare. Numera har hon gått i halvtidspension men när hon arbetade som mest var det långa dagar, inte sällan tog hon med en del av jobbet hem och åkte däremellan ofta iväg på konferenser och utbildningar.
Hon är världens mest envisa människa och unnar sällan sig själv något överhuvudtaget men hon hade definitivt behövt städhjälp emellanåt. Tiden och orken att ensam ta hand om ett hus med stor trädgård räckte liksom inte alltid till och jag har all förståelse för flera i hennes vänkrets som tidigt skaffade städ/trädgårdshjälp när de insåg hur mycket energi de var tvungna att lägga på karriären.

Och rent krasst - visst har väl du varit sjukskriven under väldigt långa perioder och därmed inte arbetat? Att då säga att "vi andra" får stå för notan med rutavdrag är ju rätt magstarkt.
"Vi andra" är ju faktiskt de som står för din inkomst under sjukskrivning.
 
Och jag känner också flera läkare, däribland min egna mor som är överläkare. Numera har hon gått i halvtidspension men när hon arbetade som mest var det långa dagar, inte sällan tog hon med en del av jobbet hem och åkte däremellan ofta iväg på konferenser och utbildningar.
Hon är världens mest envisa människa och unnar sällan sig själv något överhuvudtaget men hon hade definitivt behövt städhjälp emellanåt. Tiden och orken att ensam ta hand om ett hus med stor trädgård räckte liksom inte alltid till och jag har all förståelse för flera i hennes vänkrets som tidigt skaffade städ/trädgårdshjälp när de insåg hur mycket energi de var tvungna att lägga på karriären.

Och rent krasst - visst har väl du varit sjukskriven under väldigt långa perioder och därmed inte arbetat? Att då säga att "vi andra" får stå för notan med rutavdrag är ju rätt magstarkt.
"Vi andra" är ju faktiskt de som står för din inkomst under sjukskrivning.
Sjukskrivna betalar också skatt...att dra till med det argumentet är så sjukt fult och fruktansvärt lågt. Som om inte sjuka har rätt till en åsikt pga att dom behöver mera hjälp av samhället och inte kan bidra lika mycket som "ni andra".

Sjuka är inte mindre värda och har definitivt inte mindre att säga till om än "ni som bidrar mer" till samhället.
 
Senast ändrad:
Och jag känner också flera läkare, däribland min egna mor som är överläkare. Numera har hon gått i halvtidspension men när hon arbetade som mest var det långa dagar, inte sällan tog hon med en del av jobbet hem och åkte däremellan ofta iväg på konferenser och utbildningar.
Hon är världens mest envisa människa och unnar sällan sig själv något överhuvudtaget men hon hade definitivt behövt städhjälp emellanåt. Tiden och orken att ensam ta hand om ett hus med stor trädgård räckte liksom inte alltid till och jag har all förståelse för flera i hennes vänkrets som tidigt skaffade städ/trädgårdshjälp när de insåg hur mycket energi de var tvungna att lägga på karriären.

Och rent krasst - visst har väl du varit sjukskriven under väldigt långa perioder och därmed inte arbetat? Att då säga att "vi andra" får stå för notan med rutavdrag är ju rätt magstarkt.
"Vi andra" är ju faktiskt de som står för din inkomst under sjukskrivning.
Det sista var faktiskt rätt taskigt. Även sjukskrivna måste väl ha rätt att ha åsikter om vart skattemedel går.

Men visst, jag slutar diskutera såna ämnen.
 
Jag tycker det bara bygger upp klassamhället ännu mer. Vissa har råd att låta andra städa upp deras skit så de får mer tid att vila och göra roliga saker, andra får städa upp andras skit och sin egen.
Människor får mindre och mindre saker gemensamt med varandra, färre beröringspunkter. Det tycker jag är problematiskt. Tycker det är otäckt och konservativt.
Du har inte funderat på varför du anser att det är viktigare att vara den som städar efter sig själv än exempelvis syr sina egna kläder?
Jag hatar att städa, känner absolut noll behov av att göra det själv och när jag får en heltidstjänst så finns städning på det som jag vill betala för. Jag är djupt imponerad av de som städar professionellt, snabbt, bra och smart. Jag har flera vänner som arbetar med städ, vi har mycket gemensamt förutom att vi inte tycker att städning är lika kul. Jag känner noll skillnad mellan snickaren, elektrikern eller städaren, de är duktiga på något jag inte kan/är dålig på/inte gillar. Jag är istället en bra lärare och gör en insats för samhället på så sätt.

Jag tycker att det är lite beklämmande att du ser ner på städyrket och på de som utför det. Det säger mer om din syn på dem än de som köper tjänsten. De flesta jag känner som köper städning är äldre som unnar sig möjligheten att slippa slita ännu mer på sina slitna kroppar efter åratal av arbete och ta hand om hemmet.
 
Ärligt talat tror jag inte det hade hjälpt då jag gissar att slopande av rutavdraget kommer dra igång svartarbete i större utsträckning och då blir det ju inte en spänn i stadskassan.

Undrar btw varför du inte tog upp rot i detta meddelande? Den lär ju användas minst lika mycket som rut 🤔
Jag har fler saker som jag tycker är ett slöseri med skattepengar, inkl rot. Måste jag nämna alla när det handlar om att göra en poäng?
 
Håller med. Eller att man lämnar in sin bil och får den tvättad och städad. Eller att man anlitar trädgårdshjälp. Eller, eller, eller....
Precis, och det är ju inte så att man tvingar någon att städa ens hem. Man betalar för att få det gjort. Visst behöver lönerna höjas, men det gör det på många yrken. Hade jag tex jobbat kvar som städerska hade jag tjänat mer än vad jag gör i dag. Själva städyrket har inte helt samma status som för 100 år sedan och det är bra, tycker inte vi ska sträva efter att fortfarande se det som något dåligt att betala för att få en tjänst utförd, för det är ju en tjänst vilken som helst egentligen, det är ju dithän vi vill.
 
Sjukskrivna betalar också skatt...att dra till med det argumentet är så sjukt fult och fruktansvärt lågt. Som om inte sjuka har rätt till en åsikt pga att dom behöver mera hjälp av samhället och inte kan bidra lika mycket som "ni andra".

Sjuka är inte mindre värda och har definitivt inte mindre att säga till om än "ni som bidrar mer" till samhället.
Sjukförsäkringen betalas av andra.
Av dem som drar in pengar t.ex. i det där förhatliga Näringslivet som är så icke objektivt.
Det är bra att förstå varifrån pengar faktiskt kommer.
De dyker liksom inte upp av sig själva.
 
Jag har fler saker som jag tycker är ett slöseri med skattepengar, inkl rot. Måste jag nämna alla när det handlar om att göra en poäng?
Du kanske skall nämna någon sak som kostar skattepengar på riktigt?
Rut och Rot är ett Nollsummespel.
Det kommer in lika mycket pengar ändå, på skatten från det som nu blir vita jobb i stället för svarta.
Dessutom så medför det flera fördelar som talar för att skattesystemet t.o.m. tjänar på det hela.
 

Liknande trådar

Körning Idag var vi ut på en körtur jag o gammelman.. Började med att snön rasade av taket när jag precis tagit in o skulle sela på, redan då...
Svar
5
· Visningar
1 117
Senast: MittNyaJag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Ta studenten
  • Vad är det här?
  • Vinterföräldrar 23/24

Hund, Katt, Andra Djur

  • Fästingmedel på innekatt
  • Kastrera ja eller nej
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Trollet rymmer
  • Insektsmedel
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp