Att inte betala

Det är i ett större sammanhang ett nollsummespel.
Många av dessa jobb minskar på bidragskostnader också. Och de som utför tjänsterna skattar för pengarna.
Om Rut försvinner så kommer arbetsuppgifterna att bli svarta igen. Som de var innan.
Ja, dom utsatta som inte får andra jobb får nu städa hos dom som har det bättre ställt, men men, dom kom ju ut ur bidragsbubblan så då är det ju helt okej.

Eller så kunde dom som vill ha städhjälp betala för det själva och sen kan skatten gå till vården så att dom faktiskt kan få folk friska nog att kunna arbeta igen.

Och det finns en anledning till att dom flesta som använder rutavdraget är dom som har det gott ställt. Dom som har det sämre ställt använder det inte för dom har fortfarande inte råd med det.

Nä, usch, ska inte ge mig in i diskussionen ens, har inte ork till det. Tyvärr har ju inte vården tillräckligt med resurser att ge sådana som mig tillräckligt med hjälp så att jag kan bidra till samhället eller komma ur det jag är i.
 
Det är just det här som gör att jag inte orkar diskutera det ens, "det som står om det som inte passar in i min åsikt stämmer inte". Det blir ganska meningslöst då..
Det är räknat på.
Och är kvar därför att det inte kostade något för skattebetalarna.
Sossarna ville helst ta bort det.
 
Att vara sjukskriven är ingen ursäkt för att inte se hela bilden.
Eller att vara missunnsam mot andra för den delen.
Nu skrev ju @parellikusken att hon inte hade velat att andra städar hennes hem oavsett ekonomisk status så det känns inte som att missunnsam är rätt ordval här. Snarare att det finns oro för klasskillnader, vilken med dagens priser på städhjälp inte borde vara någon större risk. Som sagt, det är ju dyrare med häst och ärligt talat betalar jag mer för min hund varje månad än vad jag hade gjort för städhjälp om jag haft det.

Jag tror att många har en väldigt omodern syn på städhjälp/poolrengörare/trädgårdsmästare osv idag. Även de fattigaste i min omgivning har möjlighet att ta hjälp med sådant, även om de vänder mer på kronorna och i vissa fall behöver bortprioritera annat de kan klara sig utan för att ta in det än vad resterande gör. Min omgivning består av både arbetande, sjuka och pensionärer med lägre pension, för att förtydliga.
 
Ja, dom utsatta som inte får andra jobb får nu städa hos dom som har det bättre ställt, men men, dom kom ju ut ur bidragsbubblan så då är det ju helt okej.
Det handlade ju om pengar skrev du.
Är det inte bra om människor inte kostar skattesystemet bidragspengar?
En stor del av kostnaderna för städningen betalas ju med den del som är kvar efter skatten.
Också.
Det är ju inte så att städningen blir gratis.
 
Det handlade ju om pengar skrev du.
Är det inte bra om människor inte kostar skattesystemet bidragspengar?
En stor del av kostnaderna för städningen betalas ju med den del som är kvar efter skatten.
Också.
Det är ju inte så att städningen blir gratis.
Som jag skrev i citaten, det är vad jag tycker. Läs dom så förstår du. Men du menar ju på att vänstern ljuger iofs så diskussionen blir ganska meningslös.
 
Jo, det kostar skattebetalarna pengar, det är liksom det som Rut och Rot är. Vad jag läst kostar varje rutavdragjobb skattebetalarna 1,5 till 2 miljoner kronor brutto. Det är mycket pengar.

Den uträkningen är ju dock hett omdebatterad och kritiserad. Både pga hur man räknat på kostnaderna, och det faktum att man inte räknat med de intäkter som rutjobben genererar. Att ett skatteavdrag är en kostnad för staten är ju ganska uppenbart, men det innebär ju inte att det inte finns intäkter.
 
Tyvärr har ju inte vården tillräckligt med resurser att ge sådana som mig tillräckligt med hjälp så att jag kan bidra till samhället.
Det beror inte på brist på pengar.
Det beror på brist på vårdpersonal.
De där med en oerhört lång och dyr utbildning som ni tycker kan städa åt sig själva i stället för att bota sjuka människor.
 
Det beror inte på brist på pengar.
Det beror på brist på vårdpersonal.
De där med en oerhört lång och dyr utbildning som ni tycker kan städa åt sig själva i stället för att bota sjuka människor.
Oj, där sjönk du lågt. Men tack för att du iallafall erkänner att det är fattiga som får städa åt dom rika så dom kan göra "viktiga" grejer som att rädda liv istället för att städa.
 
Oj, där sjönk du lågt. Men tack för att du iallafall erkänner att det är fattiga som får städa åt dom rika så dom kan göra "viktiga" grejer som att rädda liv istället för att städa.
Och du tycker att det är vettigt att låta bli att rädda liv när man har utbildning för det och i stället städa av princip.
Det kallar jag slöseri med dyr, skattefinansierad utbildning.
 
Ja, dom utsatta som inte får andra jobb får nu städa hos dom som har det bättre ställt, men men, dom kom ju ut ur bidragsbubblan så då är det ju helt okej.

Eller så kunde dom som vill ha städhjälp betala för det själva och sen kan skatten gå till vården så att dom faktiskt kan få folk friska nog att kunna arbeta igen.

Och det finns en anledning till att dom flesta som använder rutavdraget är dom som har det gott ställt. Dom som har det sämre ställt använder det inte för dom har fortfarande inte råd med det.

Nä, usch, ska inte ge mig in i diskussionen ens, har inte ork till det. Tyvärr har ju inte vården tillräckligt med resurser att ge sådana som mig tillräckligt med hjälp så att jag kan bidra till samhället eller komma ur det jag är i.
Jag har gått från att vara långtidssjukskriven till fullt arbetsför just pga Rut. Jag arbetade upp mig inom lokalvården till en mellanposistion inom lokalvården. Blev utbildad av bolaget jag arbetade för.

Dom som arbetar med lokalvård är också oftast utbildade och kan städa.

Numera arbetar inom vården.

Man har även ett eget ansvar att ta sig ut i arbetslivet.....
 
Nu skrev ju @parellikusken att hon inte hade velat att andra städar hennes hem oavsett ekonomisk status så det känns inte som att missunnsam är rätt ordval här. Snarare att det finns oro för klasskillnader, vilken med dagens priser på städhjälp inte borde vara någon större risk. Som sagt, det är ju dyrare med häst och ärligt talat betalar jag mer för min hund varje månad än vad jag hade gjort för städhjälp om jag haft det.

Jag tror att många har en väldigt omodern syn på städhjälp/poolrengörare/trädgårdsmästare osv idag. Även de fattigaste i min omgivning har möjlighet att ta hjälp med sådant, även om de vänder mer på kronorna och i vissa fall behöver bortprioritera annat de kan klara sig utan för att ta in det än vad resterande gör. Min omgivning består av både arbetande, sjuka och pensionärer med lägre pension, för att förtydliga.
Jag har sett fler och fler annonser på just hemstädning, tycker det har dykt upp fler sådana på senare år, och jag har reagerat på priset. Det är faktiskt inte jättedyrt ändå. Det kostar lite, samtidigt kostar det mindre än jag hade räknat med, och som du säger mindre än en häst tex, eller många andra saker man gör.
 
Jag har gått från att vara långtidssjukskriven till fullt arbetsför just pga Rut. Jag arbetade upp mig inom lokalvården till en mellanposistion inom lokalvården. Blev utbildad av bolaget jag arbetade för.

Dom som arbetar med lokalvård är också oftast utbildade och kan städa.

Numera arbetar inom vården.

Man har även ett eget ansvar att ta sig ut i arbetslivet.....
Ja en del här verkar ju inte se städpersonal som någon annan än okunniga människor som inte får annat och som tvingas att städa folks hem mot sin vilja. Jag tycker att den tiden är förbi. Numera krävs det utbildning för att städa, det ställs krav. Och är man inte nöjd med sitt val av yrke kan man faktiskt välja att utbilda sig till något annat eftersom vi i Sverige har den möjligheten.

Mina år inom städ var en väg till arbetslivserfarenhet, sedan ett val att kunna dra in en inkomst samtidigt som jag pluggade roliga kurser och slutligen ett sätt att få in pengar så jag kunde utbilda mig till det jag gör nu.

Det finns säkert folk i Sverige som har det så pass skit ställt att de inte kan ta sig ifrån sin situation, men för gemene man är det nog mer vanligt att man faktiskt kan det, om man lägger manken till och verkligen vill.
 
Jag tycker att chauffören gjorde rätt som satt stilla utan att köra. Det är surt om man missar det man ska, men samtidigt kan det ge resultat i att fler betalar för sig och har biljetterna i sin ordning.

Även här har jag sett folk sätta det i system, rätt trist, jag betalar själv alltid mina resor, ser det som en självklarhet!


Alltså, jag begriper verkligen inte mig på er som tycker att " det är surt för de som inte kommer fram som de ska, men ändå rätt av busschaffören"

På vilket sätt är det rätt att man ska riskera att bli av med sitt jobb på sikt för att en busschaufför ska på eget bevåg "straffar" alla i bussen kollektivt för att några inte betalar?

De som plankar här iaf, hade inte åkt buss alls annars, dvs inga penar som gick förlorade. Däremot så åker ingen buss här om man har en tid att passa, för att det är alldeles för osäkert om man kommer fram i tid.

Ni som svarar att det är helt i sin ordning, kanske har en buss som kommer var 5'e minut, så missar man en anslutning så tar man nästa och inga problem.

Här om man missar sin anslutning, så kommer man fram som tidigast 1 timma senare, som värst 2 timmar senare. Den gången bussen gick sönder mitt på vägen, fick jag ogiltig frånvaro från jobbet. Det är inte många gånger man kan få det, innan man får se sig om ett annat jobb.

Så kontentan av att "busschauffören gjorde rätt" är att man som betalande resenär helt enkelt avstår att ta bussen, och tar bilen istället.

Jättelyckat, verkligen. 💩
 
Alltså, jag begriper verkligen inte mig på er som tycker att " det är surt för de som inte kommer fram som de ska, men ändå rätt av busschaffören"

På vilket sätt är det rätt att man ska riskera att bli av med sitt jobb på sikt för att en busschaufför ska på eget bevåg "straffar" alla i bussen kollektivt för att några inte betalar?

De som plankar här iaf, hade inte åkt buss alls annars, dvs inga penar som gick förlorade. Däremot så åker ingen buss här om man har en tid att passa, för att det är alldeles för osäkert om man kommer fram i tid.

Ni som svarar att det är helt i sin ordning, kanske har en buss som kommer var 5'e minut, så missar man en anslutning så tar man nästa och inga problem.

Här om man missar sin anslutning, så kommer man fram som tidigast 1 timma senare, som värst 2 timmar senare. Den gången bussen gick sönder mitt på vägen, fick jag ogiltig frånvaro från jobbet. Det är inte många gånger man kan få det, innan man får se sig om ett annat jobb.

Så kontentan av att "busschauffören gjorde rätt" är att man som betalande resenär helt enkelt avstår att ta bussen, och tar bilen istället.

Jättelyckat, verkligen. 💩
I det här fallet var det näst sista hållplatsen. Dvs inte särskilt långt att gå i det här fallet. Sen är det ju trots allt så att när man åker kollektivt bör man se till att man har gott om tid för byte, se till att man inte kommer sista minuten osv.

Nu bor jag iofs på en plats där det varit mycket krångel med tågen. Jag har halvtimmes eller timmestrafik på mina tåg nära mig. Har jag byten kollar jag varifrån dessa går samt hur tätt så jag inte behöver leta/springa i onödan. Är det så att tåg/buss ska komma fram mindre än 15 min före passet börjar tar jag en tidigare eller löser resan på annat sätt. Det måste nämligen finnas möjlighet att få tag på annan lösning (taxi) ifall det skiter sig. I mitt fall betalar kollektivtrafiken min taxiresa om de är mer än 20 min sena (inkl man missar anslutning de räknar med ska funka) så optimalt är ju att ha den marginalen.

Hade jag haft skitbråttom, mot alla odds, hade jag sagt det till chauffören eller plankarna.
 
Här om man missar sin anslutning, så kommer man fram som tidigast 1 timma senare, som värst 2 timmar senare.
Jag måste ju erkänna att jag gör olika på de olika linjerna. På en sträcka där det finns massor av bussar är jag hårdare. Hårdast är jag om det finns en annan buss som samtidigt går till samma ställe så att de betalande kan byta buss.

På linjerna som går sällan så är det dessutom mindre plankning. Jag tror faktiskt aldrig att jag har råkat ut för det på någon linje som går mer sällan än med 1 timmes trafik.
 
Fast den orättvisan finns ju redan idag. Kollektivtrafiken finansieras idag till ca 50 % (lite olika mellan regioner) av skattemedel, som även de som inte har tillgång till kollektivtrafiken betalar.
Jag är gärna med och finansierar delar av kollektivtrafiken via skattsedeln.
Det ligger ju även i mitt intresse att det finns kollektivtrafik när jag vill åka den. Så som en grundavgift via skatten är det motiverat.
Men sedan så skall det även kosta vid användning.
På samma sätt som med renhållning som också är en samhällsservice. En grundavgift och så extra för varje tömning.
 

Liknande trådar

Körning Idag var vi ut på en körtur jag o gammelman.. Började med att snön rasade av taket när jag precis tagit in o skulle sela på, redan då...
Svar
5
· Visningar
1 114
Senast: MittNyaJag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp