Att inte betala

Jag tycker att man ska betala för sig men det känns inte heller rätt att övriga resenärer ska bli försenade. Tänker att man kanske får ta in fler kontrollanter på bussarna om det är problem istället för att chauffören ska behöva ta det.
 
Med all rätt. Kollektivtrafik bör vara gratis, det är en sammhällstjänst. Jag tycker det är en felprioritering att jaga plankare.
Där håller jag inte med. Om kollektivtrafiken vore gratis skulle den ju bli proppad av folk som bara skulle åka en station, så folk som behöver åka långt och inte har cykel får trängas eller inte kommer med bussen alls.

Tyvärr skulle ju folk sluta cykla och gå i så fall, men ingen skulle sannolikt sluta åka bil och ersätta med buss. Utan fler skulle nog köra bil, eftersom de inte får plats på bussen.

(Däremot om man kunde få gratis kollektivtrafik vid särskilt behov vore det bra, tex om man behöver ekonomiskt stöd så får man även bussbiljetter per auto.)
 
.. när man använder lokaltrafiken. När jag var på väg till fysio igår så var det några killar som hoppade på bussen bak och vägrade betala trots att busschauffören sa till dem. Han upprepade att de måste betala och en av dem svarade aldrig. Så han stängde av motorn och så satt han bara där i tystnad tills killarna surt gick av. Trots att det blev försening, så kände jag att det var så rätt. Inte gå i polemik eller säga något mer. Bara stänga av motorn. Alltför många chaufförer verkar tröttna på bråkande passagerare som alltid bara ska ett stop och låter dem gå på utan en biljett.

Det löjligaste var att det var ett stopp innan ändstationen och eftersom de alla verkade unga och friska så skulle de antagligen kunnat gå dit snabbare än att tjafsa sig på bussen.

Att planka tror jag har blivit vanligare sedan covid och folk vant sig vid att resa gratis och nu saknar betalningsvilja. I Stockholm får det konsekvenser eftersom biljettintäkter står för ung hälften av SL kostnader vilket behövs för att slutföra och fortsätta infrastrukturprojekt.

Gjorde chauffören rätt som försenade bussen, positiv eller negativ om ni själv sitter i den på väg någonstans och blir försenade?
Tycker nog chauffören gjorde rätt.
 
Jag tycker det är absurt hur kollektivtrafiken ska vara så dyr, svårt att få folk att välja den framför bilen då. När jag åker regelbundet har jag månadskort, nu åker jag sällan och betalar inte.
Tycker det ska vara skattefianserat helt.
Eller hur, det är fan billigare för mig att själv köra 3 timmar, än att ta tåget samma sträcka, som dessutom bara tar 2 timmar...
 
Eller hur, det är fan billigare för mig att själv köra 3 timmar, än att ta tåget samma sträcka, som dessutom bara tar 2 timmar...
Här i Gbg är det tex billigare för mig att ta bilen in till stan, parkera i stan med dessa dyra parkeringsavgifter som är och sen åka hem igen än vad det är att ta vagnen eller bussen.. det är löjligt.

Jag betalar aldrig när jag åker någon enstaka hållplats, och det är inte heller sådana som jag som gör att biljettpriserna blir högre. Visst är det fel att tjuvåka men samtidigt så är kostnaderna orimliga som dom är nu.
 
Där håller jag inte med. Om kollektivtrafiken vore gratis skulle den ju bli proppad av folk som bara skulle åka en station, så folk som behöver åka långt och inte har cykel får trängas eller inte kommer med bussen alls.

Tyvärr skulle ju folk sluta cykla och gå i så fall, men ingen skulle sannolikt sluta åka bil och ersätta med buss. Utan fler skulle nog köra bil, eftersom de inte får plats på bussen.

(Däremot om man kunde få gratis kollektivtrafik vid särskilt behov vore det bra, tex om man behöver ekonomiskt stöd så får man även bussbiljetter per auto.)

Hos oss finns en kraftigt subventionerad pensionärsbiljett för 30 dagar, gäller även sjukpensionär.
Den tycker jag är toppen!
 
Hos oss finns en kraftigt subventionerad pensionärsbiljett för 30 dagar, gäller även sjukpensionär.
Den tycker jag är toppen!
Här är det också så men pensionärer osv får bara åka på vissa tider, annars så kostar det som för alla andra. Det gör att det trots allt är en stor begränsning för dom att åka runt på dagarna och göra sina ärenden.
 
Här är det också så men pensionärer osv får bara åka på vissa tider, annars så kostar det som för alla andra. Det gör att det trots allt är en stor begränsning för dom att åka runt på dagarna och göra sina ärenden.
Låter ju galet! Jag tror vår pensionärsrabatt gäller alla tider. Samma region som Bison.
 
Här är det också så men pensionärer osv får bara åka på vissa tider, annars så kostar det som för alla andra. Det gör att det trots allt är en stor begränsning för dom att åka runt på dagarna och göra sina ärenden.
Vi verkar både ha pensionärsbiljett och lågtrafiksbiljett på 30 dagarsperioden. Lågtrafik är dock billigare än pensionär, halva priset och vem som helst verkar få köpa den.

Och vi har en lugna linjen som är bra om man inte är stabil om fötterna och har saker med hjul med sig. Lätt att komma ombord, går i kryptempo, startar och stannar jättelångsamt och ålar in i varteviga bostadsområde. Mannen tog den till dagis med barnvagnen, kräver dock en ängels tålamod. (går antagligen dubbelt så fort att cykla så garanterat gott om sittplatser...)
 
Här i Gbg är det tex billigare för mig att ta bilen in till stan, parkera i stan med dessa dyra parkeringsavgifter som är och sen åka hem igen än vad det är att ta vagnen eller bussen.. det är löjligt.

Jag betalar aldrig när jag åker någon enstaka hållplats, och det är inte heller sådana som jag som gör att biljettpriserna blir högre. Visst är det fel att tjuvåka men samtidigt så är kostnaderna orimliga som dom är nu.
Var tvungen att kolla vad Västtrafik tar för en biljett nu. 34 spänn inom stadsgränsen! För en enkelresa, och då oavsett om man ska åka 1 hållplats eller 15.

Hade jag inte bott så att jag kan gå ner till centrum hade jag också tagit bilen. Att betala mer (eller gå plus/minus noll) för att trängas i en äcklig buss/spårvagn med andra gör jag bara inte.
 
Det är också betydligt dyrare och mycket mindre smidigt för mig att åka buss än att ta bilen, så länge jag inte behöver betala för parkering. Osmidigheten kan jag leva med, men det känns vansinnigt att behöva betala mer för det obekväma och långsammare färdsättet.
 
Här lönar det sig inte nämnvärt att ta kollektivtrafiken tyvärr. Om man inte har månadskort eller liknande.
Sedan pandemin slog till har jag inte åkt kollektivt. Men innan försökte jag ibland men det kräver mer planering och är inget superbilligt alternativ heller.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Var tvungen att kolla vad Västtrafik tar för en biljett nu. 34 spänn inom stadsgränsen! För en enkelresa, och då oavsett om man ska åka 1 hållplats eller 15.

Hade jag inte bott så att jag kan gå ner till centrum hade jag också tagit bilen. Att betala mer (eller gå plus/minus noll) för att trängas i en äcklig buss/spårvagn med andra gör jag bara inte.
För jämförelse kostar en enkelbiljett med SL (Stockhom) 38 kr. Biljetten gäller i 75 min och då kan du åka hur många hållplatser du vill inom SL. Tycker 38 kr är rätt dyrt. Men öven månadskortet är dyrt enligt mig, kostar 950 kr.

Sen är jag inte för att kollektivtrafiken ska vara helt gratis heller då jag, som andra också har skrivit, tror att många då kan tänkas välja buss/tunnelbanan för att åka en hållplats/station istället för att gå. Får erkänna att jag åker så ibland, men jag betalar för mig.
 
Nu cyklar jag främst, men kostnaden för att ta en bil överstiger kraftigt kostnaden att ta buss in till stan. Snabbt ärende och jag kan komma undan med 100 kronor för bil (exklusive parkeringskostnader), medan buss kostar 26 (om vi antar att det är en timme).
 
För några år sedan skulle jag ta bussen ned till köpcentrat, det är cirka två mil längs motorvägen. När chauffören sa att det kostar 65kr trodde jag först jag hört fel. Samma sträcka med bil kostade 20kr i bränsle och kanske några kronor till i slitage, fortfarande mycket mindre än hälften av vad bussen kostade. Och skillnaden blir ju ännu större om man är 4-5 personer i samma bil jämfört med 4-5 bussbiljetter.
 

Liknande trådar

Körning Idag var vi ut på en körtur jag o gammelman.. Började med att snön rasade av taket när jag precis tagit in o skulle sela på, redan då...
Svar
5
· Visningar
1 101
Senast: MittNyaJag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp