Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Där håller jag inte med. Om kollektivtrafiken vore gratis skulle den ju bli proppad av folk som bara skulle åka en station, så folk som behöver åka långt och inte har cykel får trängas eller inte kommer med bussen alls.Med all rätt. Kollektivtrafik bör vara gratis, det är en sammhällstjänst. Jag tycker det är en felprioritering att jaga plankare.
Tycker nog chauffören gjorde rätt... när man använder lokaltrafiken. När jag var på väg till fysio igår så var det några killar som hoppade på bussen bak och vägrade betala trots att busschauffören sa till dem. Han upprepade att de måste betala och en av dem svarade aldrig. Så han stängde av motorn och så satt han bara där i tystnad tills killarna surt gick av. Trots att det blev försening, så kände jag att det var så rätt. Inte gå i polemik eller säga något mer. Bara stänga av motorn. Alltför många chaufförer verkar tröttna på bråkande passagerare som alltid bara ska ett stop och låter dem gå på utan en biljett.
Det löjligaste var att det var ett stopp innan ändstationen och eftersom de alla verkade unga och friska så skulle de antagligen kunnat gå dit snabbare än att tjafsa sig på bussen.
Att planka tror jag har blivit vanligare sedan covid och folk vant sig vid att resa gratis och nu saknar betalningsvilja. I Stockholm får det konsekvenser eftersom biljettintäkter står för ung hälften av SL kostnader vilket behövs för att slutföra och fortsätta infrastrukturprojekt.
Gjorde chauffören rätt som försenade bussen, positiv eller negativ om ni själv sitter i den på väg någonstans och blir försenade?
Eller hur, det är fan billigare för mig att själv köra 3 timmar, än att ta tåget samma sträcka, som dessutom bara tar 2 timmar...Jag tycker det är absurt hur kollektivtrafiken ska vara så dyr, svårt att få folk att välja den framför bilen då. När jag åker regelbundet har jag månadskort, nu åker jag sällan och betalar inte.
Tycker det ska vara skattefianserat helt.
Eller hur, det är fan billigare för mig att själv köra 3 timmar, än att ta tåget samma sträcka, som dessutom bara tar 2 timmar...
Här i Gbg är det tex billigare för mig att ta bilen in till stan, parkera i stan med dessa dyra parkeringsavgifter som är och sen åka hem igen än vad det är att ta vagnen eller bussen.. det är löjligt.Eller hur, det är fan billigare för mig att själv köra 3 timmar, än att ta tåget samma sträcka, som dessutom bara tar 2 timmar...
Där håller jag inte med. Om kollektivtrafiken vore gratis skulle den ju bli proppad av folk som bara skulle åka en station, så folk som behöver åka långt och inte har cykel får trängas eller inte kommer med bussen alls.
Tyvärr skulle ju folk sluta cykla och gå i så fall, men ingen skulle sannolikt sluta åka bil och ersätta med buss. Utan fler skulle nog köra bil, eftersom de inte får plats på bussen.
(Däremot om man kunde få gratis kollektivtrafik vid särskilt behov vore det bra, tex om man behöver ekonomiskt stöd så får man även bussbiljetter per auto.)
Här är det också så men pensionärer osv får bara åka på vissa tider, annars så kostar det som för alla andra. Det gör att det trots allt är en stor begränsning för dom att åka runt på dagarna och göra sina ärenden.Hos oss finns en kraftigt subventionerad pensionärsbiljett för 30 dagar, gäller även sjukpensionär.
Den tycker jag är toppen!
Låter ju galet! Jag tror vår pensionärsrabatt gäller alla tider. Samma region som Bison.Här är det också så men pensionärer osv får bara åka på vissa tider, annars så kostar det som för alla andra. Det gör att det trots allt är en stor begränsning för dom att åka runt på dagarna och göra sina ärenden.
Hade varit bra om även de som är sjukskrivna eller arbetslösa tex får motsvarande rabattHos oss finns en kraftigt subventionerad pensionärsbiljett för 30 dagar, gäller även sjukpensionär.
Den tycker jag är toppen!
Vi verkar både ha pensionärsbiljett och lågtrafiksbiljett på 30 dagarsperioden. Lågtrafik är dock billigare än pensionär, halva priset och vem som helst verkar få köpa den.Här är det också så men pensionärer osv får bara åka på vissa tider, annars så kostar det som för alla andra. Det gör att det trots allt är en stor begränsning för dom att åka runt på dagarna och göra sina ärenden.
Var tvungen att kolla vad Västtrafik tar för en biljett nu. 34 spänn inom stadsgränsen! För en enkelresa, och då oavsett om man ska åka 1 hållplats eller 15.Här i Gbg är det tex billigare för mig att ta bilen in till stan, parkera i stan med dessa dyra parkeringsavgifter som är och sen åka hem igen än vad det är att ta vagnen eller bussen.. det är löjligt.
Jag betalar aldrig när jag åker någon enstaka hållplats, och det är inte heller sådana som jag som gör att biljettpriserna blir högre. Visst är det fel att tjuvåka men samtidigt så är kostnaderna orimliga som dom är nu.
För jämförelse kostar en enkelbiljett med SL (Stockhom) 38 kr. Biljetten gäller i 75 min och då kan du åka hur många hållplatser du vill inom SL. Tycker 38 kr är rätt dyrt. Men öven månadskortet är dyrt enligt mig, kostar 950 kr.Var tvungen att kolla vad Västtrafik tar för en biljett nu. 34 spänn inom stadsgränsen! För en enkelresa, och då oavsett om man ska åka 1 hållplats eller 15.
Hade jag inte bott så att jag kan gå ner till centrum hade jag också tagit bilen. Att betala mer (eller gå plus/minus noll) för att trängas i en äcklig buss/spårvagn med andra gör jag bara inte.
Här kostar det 82kr att åka från lindome station till Kungsbacka station och som jämförelse så skulle min bil kunna kosta 51 kr/ milen för att gå +/- 0 på den sträckan.Vad räknar du med att bilen kostar per mil?
Vet ej, orkar ej räkna på det nu, men kostar runt 800 att tanka full, inte ens en halv tank tur och retur, tåget kostar lite över 600Vad räknar du med att bilen kostar per mil?
Hmm. En bil blir jämförelsevis billigare ju mindre tank den har...Vet ej, orkar ej räkna på det nu, men kostar runt 800 att tanka full, inte ens en halv tank tur och retur, tåget kostar lite över 600