Att inte vara nyfiken/vetgirig?

Häromdagen (när jag läste om jakten på Magnus Ladulås) så snöade jag till slut in på kungliga begravningsplatser i Sverige och varför inte alla Bernadotter ligger på ett ställe.
Alltså, seriöst - jag skiter väl i det! Egentligen. Men just då fanns det ingen hejd.

Sådär kan du ju inte bara skriva. VARFÖR??

"Kan du inte bara sluta tänka så mycket hela tiden på allting?" (Svar: Nä, eller jo om jag blir medvetslös kanske..eller dör.. undrar om man tänker när man är medvetslös.. eller man kanske drömmer..) och "Du, ibland blir jag rädd för dig. Din hjärna, jag tror inte den är normal - den är i alla fall inte som alla andras.."

Fel plusetta på den :up:
Jag och pojkvännen är likadana, men in om olika frågeställningar. Han vill helst veta hur och var, jag vill veta varför. Tillsammans är vi ytterst allmänbildade :D
 
Jag är lite sån där men mår inte bra av det.
Min hjärna går på högvarv 24/7, jag kan inte sova för jag kan inte sluta tänka på saker (helt... onödiga, irrelevanta saker), ställer 100 frågor, för att "allt" intresserar mig, och jag blir helt manisk för jag tänker en miljard saker samtidigt, ligger alltid steget före i tankarna. Det gör det svårt att samarbeta med folk då jag redan tänkt ut konsekvensen av saker innan andra kommer fram till det etc.
Konstant huvudvärk. Fattar inte hur man ska göra för att stänga av. Vill ju kunna lägga mig ner och somna på kvällen som en normal person :(

Kan inte heller hålla tyst så jag råkar ofta säga vad jag tänker högt och det är inte alltid så passande..
 
Mitt somna-trick är att i detalj planera ett kaninburs- eller stallbygge. Ner till minsta skruv om det behövs, men oftast somnar jag när måtten väl är satta :-).
 
Jag är väldigt nyfiken, eller vetgirig snarare. Jag är medveten om att jag är det på en nivå som det säkert finns en diagnos på.

Varför ska allt som är lite extremt åt något håll sättas diagnos på?

Jag har humörsvängningar -Jag måste vara bipolär
Jag har koncentrationssvårigheter och är väldigt impulsiv -Jag måste ha ADHD
Jag har svårt att ta kontakt med människor men jag älskar att rita och gör det dagarna i ändå -Jag måste vara autistisk

Varför inte bara inse att vi är alla olika, diagnos eller ej? Detta är inte bara riktat till ts utan allmänt eftersom jag tycker det är oerhört tröttsamt när friska människor sätter en massa diagnoser på sig själva.
 
  • Gilla
Reactions: fem
Däremot så är jag inte superintresserad av andra vanliga människor, men jag blir ändå alltid misstänksam när de inte delar med sig av sig själva på eget initiativ. Orkar inte intervjua folk på fritiden liksom. :angel: OM de inte har ett spännande intresse eller är nördar inom något smalt, som typ asatro eller Bruce Willis eller barkbåtar. Då kan jag verkligen åla runt i frågor och tömma hela ämnet mycket grundligt. ÄLSKAR nördar och entusiaster! :love:
Fast jag är sjukt nyfiken på människor också! ;) Dessutom har jag något som faktiskt får folk att berätta saker för mig, på gott och ont.. :meh: Nej golfrundor kan aldrig någonsin bli intressanta oavsett hur många rundor jag har fått berättade för mig, men många andra har intressanta saker att berätta.
Tex alla bonde vänner har blivit innerligt förhörda hur man planerar avel på grisar, kossor, höns eller vad det nu är, varför man gör de valen osv just runt bondgårdar finns det ju massor, sådd, varför sår man en viss stort på ett visst gärde och hur tänker man till nästa år, vad finns det för risker, hur avgöra man när det är dags att skörda, varför gör man på ett visst sätt osv... :D Hur fungerar tornsilorna, är de värda den kostnad det är att bygga dem, hur stor är brandrisken, vad gör man för att minska den, om det skulle hända vad ska man göra då?
 
Jag är väldigt vetgirig och "forskar" på samma sätt som du TS när jag stöter på något jag inte kan/vet något om, men däremot inte i folk. De flesta människor intresserar mig inte så mycket, och framförallt så är det deras ensak.

Det kan bottna i att jag inte berättar allt om mig själv (ens vid frågor) föränn jag känner att jag verkligen, verkligen kan lita på personen. Har blivit bränd några gånger och har därför mest ytliga relationer och några få nära. Så att grotta i andra människors liv är inget jag gör till vardags.

Ska vi bilda klubb ? På detta vis skulle jag nog oxå beskriva mig, kan möjligen skilja på att jag är intresserad av människan bakom hantverket hur hen blev intresserad av detta mm

Igår fick jag möjlighet att lära mig mer om björnar och art bestämmande i växtriket var ju fasen att jag var tvungen att bege mig mot jobbet annars hade jag mer än gärna hängt med och tittat på ett björnide
Allt detta på en vanlig hund promenad efter en skogsväg

Är jätte nyfiken
 
@Snurrfian fortsätter på bondetemat:
-varför sår man en sort i mitten och annat runt om det?
-hur vet skördetröskan hur den ska sortera ut fröna på ...på... jag tappade ordet... :(
-varför tar inte alla bönder halm när de sått tex vete och så utan de plöjer istället ner det??
-bönder gillar ju inte att ha obrunnen halm i sin gödselstack, därför ska man inte slänga ut ren halm när man mockar, men stubben som plöjs ner på åkern är ju "ren halm", hur funkar det?
-varför tar man inte reda på hur man tar hö när man nu faktiskt tar hö?

Ja.... lite så är det.

@Alexandra_W jag har läst en kurs i rättsmedicin och jösses vad intressant det är! Så mycket häftigt om människokroppen jag fick lära mig. Kul är det också att ha en CD med bilder och info om brott och lik ;)

Jag är nog också lite skadad. Tror mor min tappade mig som barn i golvet kanske ;)
 
Åh vad avundsjuk jag bli! Jag önskar verkligen att jag var mer vetgirig men icke. :( Kan man öva upp sin nyfikenhet på något sätt?
 
Åh vad avundsjuk jag bli! Jag önskar verkligen att jag var mer vetgirig men icke. :( Kan man öva upp sin nyfikenhet på något sätt?

Jag blir helt matt av att bara läsa tråden "ler" men det är bra att ni vetgira ,nyfikna finns för det är er vi andra frågar när vi vill veta något !

Men ni som inte är vetgiriga får jättegärna delge hur ni är/tänker/känner med. Jag vill höra hur det är ur ert perspektiv ju! :)
 
Jag blir helt matt av att bara läsa tråden "ler" men det är bra att ni vetgira ,nyfikna finns för det är er vi andra frågar när vi vill veta något !
Jag trodde nog att det är det vetgiriga sinnelaget som leder många hit. Eller till forum generellt. Man undrar, googlar, googlar vidare, läser, läser och förr eller senare hamnar man på ett forum och börjar läsa. Och reggar sig, börjar skriva etc.

Jag hittade säkert hit (eller snarare till stallet) genom att jag med tangentovana fingrar någon gång i tidernas begynnelse knappade in bokstäverna h-ä-s-t i yahoo:s sökfält. :rofl:

Älskar internet. Det här att kunna sitta naken hemma i soffan, med fötterna i en balja och en öl i näven, och läsa allt från vetenskap till rent skvaller om ett ämne. :up:
 
Senast ändrad:
Både och. Är speciellt intresserad av naturvetenskap men kan intressera mig för "allt möjligt".
Försöker ibland interagera med människor i min närhet, men har en osocial läggning. Föredrar att studera människor på avstånd.
 
Jag älskar att fundera på saker och måste alltid googla på saker som kommer upp i en konversation. Det är oftast onödigt vetande som fastnar i hjärnan med. ;)
 
Det är just på grund av min vetgirighet som jag hittade hit till buke :p
Jag skaffade häst för ca ett halvår sedan och har sedan dess behövt lära mig massor nytt som jag inte visste att jag behövde ha koll på. Men när jag hade lärt mig de sakerna fanns det ju alltid något annat intressant nämnt i texten; jag skulle kontrollera hur högt min engelska nosgrimma skulle sitta. Sedan kom ju många fler frågor: exakt hur ska alla andra nosgrimmor sitta då? Och vad fyller de för funktion? Används de så som de är avsedda att användas? Men hur är det med käkremmen då? Varför ramlar träns av även om käkremmen är tillräckligt åtspänd? Och hur hårt var det bettet skulle sitta i munnen? Var det en, två eller tre rynkor i mungipan? Är det generellt för alla hästar? Varför finns allergier när evolutionen borde ha utrotat dem innan allergimediciner fanns? Varför bryr sig inte mänskligheten tillräckligt mycket om den globala uppvärmningen för att ändra sina vanor, trots att de flesta vet att vi skapar vår egen massdöd? Och om jag är sjuk måste jag alltid googla symptomen för att se om det finns någon annan sjukdom med liknande symptom, trots att det bara är en förkylning.

Och då är det bara helt underbart att ha en bror men aspbergers syndrom! Som är väldigt intresserad av datorer och allt i allmänhet. Som tar sig tid att ta reda på svar på sina frågor som då blir mina frågor och sedan delar med sig och kan förklara allt nästan in i minsta detalj även om han börjar med att säga: "Ja, jag kan ju inte så mycket om det här, men..."

Jag tror inte min vetgirighet är något extremt, men jag tror jag är mer nyfiken än de flesta jag känner. Och min nyfikenhet ger mig fördelar i skolan, till exempel genom att jag kunde hela ensileringsprocessen innan läraren gick igenom den :D. (Jag bara längtar tills vi börjar med genetiken så jag får showa med mina färgkunskaper :sneaky::sneaky::sneaky:)
 
Aha, tack! :D

Det är alltså inte klockan som är en hon utan tiden! Det visste jag inte! :)

Det finns en gammal isbrytare i Malmö vid namn Bore. Jag har funderat så varför den heter Bore, Bore är ju ett mans namn, typ Kung Bore ni vet. Och så är Bore ju en båt. Det krockade för mig där. Sånt där är lie kul faktiskt! Bore-båten är rätt ful, fast fin ändå! Speciell!

Nae, nog var det klockan som tidigare var feminum, men båt var maskulin så det stämmer bra med Bore!
 
Min ingifta moster sa till min mamma en gång att hon tyckte synd om den lärare som fick mig när jag skulle börja skolan, jag visste nämligen "allt" redan innan jag kunde läsa för det hade min pappa läst för mig ur våra uppslagsböcker! :D

En kollega fattar inte hur jag funkar, jag kan googla på något, fastnar på något annat i en artikel och forstätter googla vidare så till slut är jag på andra sidan av universum när det egentligen kanske var kobolt eller strontium jag kollade på. Jag kan sitta i timmar och bara läsa, läsa, läsa om allt möjligt vilket jag även ser som en stor tillgång, jag kan prata med nästan vem som helst under en middag och det finns alltid någonting vi kan konversera om. :up: En annan av mina kollegor har kallat mig för uppslagsbok när vi satt på restaurang i Paris och jag fick både översätta menyerna på svenska och danska utan att kunna franska samt snackade med en fransk kollega om hans skolios som han fick som barn. :idea:

Jag gillar att vara nyfiken, men jag avskyr när folk försöker hålla reda på mig, jag berättar det jag tycker folk behöver veta och blir väldigt irriterad när de frågar ut andra om mig. Prata med mig istället för om mig. :cautious:
 

Liknande trådar

L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 041
Senast: LiviaFilippa
·
Relationer Hejhopp. Bönar och ber efter nått svar från någon klok människa med lite livs erfarenhet. Har visserligen lite själv betoning på lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 758
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Hur skulle ni bemöta en person, ni inte känner, på ett nytt jobb som från dag 1 börjar säga saker ironiskt till er? Började nytt jobb i...
2
Svar
39
· Visningar
3 366
Senast: Bulldoozer
·
Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 831
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Omplacera problemhund?
  • Tråden för spår
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp