Att inte vara nyfiken/vetgirig?

Oj vad jag känner igen mig i ditt inlägg! Som liten kollade jag ofta i uppslagsböcker. Folk reagerade när jag sa att jag började med bok 1 och läste från pärm till pärm och fortsatte sedan med de andra böckerna...

Haha, OJ vad jag kände igen mig. Jag var likadan. Tog första boken, och började på sida ett och läste den. Möjligen hoppade jag över något jättetråkigt men det var sällan. Läste allt. Om något var extra intressant var jag tvungen att tjata på mamma om att vi skulle åka till biblioteket så jag kunde få låna böcker om drakbåtar eller vad det nu var. Ja eller plågade min mor/far med frågor om drakbåtar tills de tyckte "jag veeet inte, du får låna en bok på biblioteket om du vill veta mer". De hade det nog inte lätt alla gånger ;)
 
Jag är till min vänkrets stora besvikelse väldigt onyfiken.
Och så vill jag tillägga att byter man benmärg så ändras blod DNAt men inte tex saliv DNAt. (har jag för mig)

Men för fan! DU kan INTE skriva ett osäkert påstående i en sådan här tråd. Förstår du vad du skapar, förstår du inte vilka monster du matar? :devil:

Nu måste jag ju:
Ta reda på OM blod- och salivDNA är olika
Om svaret är ja, ta reda på VARFÖR blod- och salivDNA är olika.
Ta reda på OM det stämmer att "bara" blodDNA förändras om man byter ut sin benmärg.
Ta reda på OM man KAN byta ut all benmärg och få bort den gamla.
Ta reda på HUR man skulle behöva göra för att göra ovanstående.

ARRRGH!!!!
 
Haha, OJ vad jag kände igen mig. Jag var likadan. Tog första boken, och började på sida ett och läste den. Möjligen hoppade jag över något jättetråkigt men det var sällan. Läste allt. Om något var extra intressant var jag tvungen att tjata på mamma om att vi skulle åka till biblioteket så jag kunde få låna böcker om drakbåtar eller vad det nu var. Ja eller plågade min mor/far med frågor om drakbåtar tills de tyckte "jag veeet inte, du får låna en bok på biblioteket om du vill veta mer". De hade det nog inte lätt alla gånger ;)
Men visst lärde vi oss mycket :D Även om det kunde vara tråkigt så fastnade det! Jag lärde mig fort att det inte var länt att fråga mina föräldrar, tyvärr.
 
Jag är ju hopplöst vetgirig så jag googlade genast, här kommer svaret!

http://fragabiblioteket.wordpress.c...orm-varfor-benamner-man-batar-i-feminin-form/
Jag hittade ett bra svar på DN´s språkspalt.
Först om klockan:
Här har vi ett exempel på att språkliga uttryck lever vidare även sedan verkligheten förändrats. Visst kan man ibland höra timslag både från kyrktorn och moraklockor, men de hör inte längre till vår tids ljudbild.
Ett annat äldre drag är att klockan omtalas som hon när man syftar på tid. ”Hur mycket är klockan?” kan man fråga en person som då tittar på sin armbandsklocka och svarar ”Hon är fem över två”.
Men själva klockan är den. ”Vad snygg den är, din klocka” kan man fortsätta ordutbytet.
Detta hon är ett arv från den tid det fanns maskulint och feminint genus hos substantiven. Båten och månen var han, dörren och kyrkan var hon.
I dag är de alla den, med så kallat genus utrum (som betyder ‘det ena av två, nämligen maskulinum och femininum, motsatsen till neutrum, ‘ingetdera av de två’).
Men solen och klockan har i vissa sammanhang behållit sin kvinnlighet: ”Solen hon stod på himmelen så klar”, ”Nyss slog hon, tror jag, tre!”
Men även om båtar.
Här kommer en länk till frågan om båtar:
Det är riktigt att man säger hon om seglande skepp, och det kommer sig av att ordet skuta i äldre tid grammatiskt sett var femininum: skutan, hon men båten, han.
Sedan har hon kommit att användas inte bara om segelskepp utan även om större bruksfartyg och om lustfartyg, såväl stora kryssningsbåtar som segeljakter. Det gäller oavsett om skeppet har ett manligt eller könlöst namn, som ”af Chapman”, ”Christian Radich”, ”Dristigheten”, ”Gripsholm”.
Även större motorbåtar omtalas ofta av sina ägare med hon ,i alla fall om båten bär ett kvinnligt namn, som ”Undan” eller ”Vanadis”.
Här har förställningen om en lustfarkost som ett kvinnligt väsen slagit ut känslan för det grammatiska genus hos ordet båt, som språkhistoriskt är maskulinum (batr).
Roddbåtar, bruksbåtar och jollar har av sina brukare – fiskare och bönder – benämnts som han eller den. Båt är som sagt gammalt maskulinum, jolle, julle likaså. På sina håll använde man dock formen julla, och det blev det förstås hon eller den.
Bogserbåtar är avgjort han, i alla fall om de bär mansnamn som ”Grogg” och ”Starkodder”. Och vikingaskepp, om aldrig så välseglande, var han. Ordet för dem var drake. En känd sådan var ”Ormen långe”.
Aha, tack! :D

Det är alltså inte klockan som är en hon utan tiden! Det visste jag inte! :)

Det finns en gammal isbrytare i Malmö vid namn Bore. Jag har funderat så varför den heter Bore, Bore är ju ett mans namn, typ Kung Bore ni vet. Och så är Bore ju en båt. Det krockade för mig där. Sånt där är lie kul faktiskt! Bore-båten är rätt ful, fast fin ändå! Speciell!
 
Ja, och det där man lärde sig finns ju kvar. Och ibland får man ju otippad nytta av det till och med =)
Ja, inte var det läge sedan det poppade upp något jag lärde mig i småskolan, som jag kom i håg från en lektion där! Minnet är roligt, ibland minns man inte att man vet det eller har informationen och ibland bara dyker den upp :D
 
Jag är oxå väldigt nyfiken, lärandet tar ju lixom aldrig slut. Det finns alltid nya, spännande saker som dyker upp. Som liten läste jag ofta i mina föräldrars uppslagsverk (Bra Böcker, mååånga band), även om jag inte läste dem från pärm till pärm. Fast jag är nog inte lika "fanatisk" som Enya och Alexandra_W. Tyvärr har jag blivit så gammal att den del av det jag läser inte fastnar på samma sätt som förr... :meh:. Jag har oxå valt det yrke jag har, lite för att man kan hoppa mellan olika branscher och lära sig hur de fungerar och ändå behålla samma yrke. Alla företag behöver en ekonom. :p Jag har jobbat statligt, inom arkitekt- och konstruktionsbranschen, internetkommunikation (främst trådlöst), tillverkning av marsipan och mandelmassa, tillverkning av löpe och nu kaffecatering. :D På alla ställen har jag fått en helt ny insikt och nya perspektiv på hur saker och ting funkar! Jättebra!
 
Aha, tack! :D

Det är alltså inte klockan som är en hon utan tiden! Det visste jag inte! :)

Det finns en gammal isbrytare i Malmö vid namn Bore. Jag har funderat så varför den heter Bore, Bore är ju ett mans namn, typ Kung Bore ni vet. Och så är Bore ju en båt. Det krockade för mig där. Sånt där är lie kul faktiskt! Bore-båten är rätt ful, fast fin ändå! Speciell!

Samtidigt är det ju logiskt med ett vinternamn till en isbrytare! :)
 
Jag förstår absolut vad du menar, förr kunde jag ligga och läsa i uppslagsverk därför att jag hela tiden hittade fler och fler saker jag ville lära mig om, nu finns ju internet...

Häromdagen (när jag läste om jakten på Magnus Ladulås) så snöade jag till slut in på kungliga begravningsplatser i Sverige och varför inte alla Bernadotter ligger på ett ställe.
Alltså, seriöst - jag skiter väl i det! Egentligen. Men just då fanns det ingen hejd.

Jag har i likhet med dig träffat på människor som inte har den typen av nyfikenhet och det har jag väl fått lära mig hantera men nu i somras har jag också träffat på varianten som heller inte har fantasi och det verkar delvis hänga ihop?
Jättesvårt för mig att förstå men det gör det ju bara mer spännande! :D
 
Men för fan! DU kan INTE skriva ett osäkert påstående i en sådan här tråd. Förstår du vad du skapar, förstår du inte vilka monster du matar? :devil:

Nu måste jag ju:
Ta reda på OM blod- och salivDNA är olika
Om svaret är ja, ta reda på VARFÖR blod- och salivDNA är olika.
Ta reda på OM det stämmer att "bara" blodDNA förändras om man byter ut sin benmärg.
Ta reda på OM man KAN byta ut all benmärg och få bort den gamla.
Ta reda på HUR man skulle behöva göra för att göra ovanstående.

ARRRGH!!!!


Slänger ännu ett tuggben åt monstret

En individ (som inte är mosaik :sneaky:) har samma DNA i alla kroppens celler (med dubbla upplagor av allt utom i könscellerna, en upplaga). Således samma DNA för blod och saliv hos viss individ (dock brukar DNA avlägsnas ur de röda blodkropparna som tidigare påpekats). Allt startade ju med ett enda befruktat ägg.

För patienter med leukemi har man då allt annat falerat "lyckats" stråla sönder den gamla sjuka benmärgen så att den inte producerar fler blodceller - OCH - transplanterat dit ny benmärg som är såpass kompatibel vävnadsmässigt att den inte stöts bort av kroppens immunförsvar. (Det ger nytt DNA i vita blodkropparna).

Det är dock varken att rekommendera eftersom jag inte vill bidra till uppvigling och kriminalitet i synnerhet på den nivån som "det perfekta brottet" torde vara, ej heller säkert att man bara lämnar blodceller efter sig, det kan ju fastna lite hudavskrap med kroppens gamla vanliga hudceller så då lär man torska iallafall...

Men främst ej heller för individens räkning då det är en synnerligen påfrestande och inte minst riskabel process där det mesta kan *hrm* skita sig fullständigt. Sedan kan man ju diskutera vidare vad gäller geners uttryck, men jag hoppas att tråden går vidare med många andra spretiga underfundiga funderingar.... :D
 
Slänger ännu ett tuggben åt monstret

En individ (som inte är mosaik :sneaky:) har samma DNA i alla kroppens celler (med dubbla upplagor av allt utom i könscellerna, en upplaga). Således samma DNA för blod och saliv hos viss individ (dock brukar DNA avlägsnas ur de röda blodkropparna som tidigare påpekats). Allt startade ju med ett enda befruktat ägg.

För patienter med leukemi har man då allt annat falerat "lyckats" stråla sönder den gamla sjuka benmärgen så att den inte producerar fler blodceller - OCH - transplanterat dit ny benmärg som är såpass kompatibel vävnadsmässigt att den inte stöts bort av kroppens immunförsvar. (Det ger nytt DNA i vita blodkropparna).

Det är dock varken att rekommendera eftersom jag inte vill bidra till uppvigling och kriminalitet i synnerhet på den nivån som "det perfekta brottet" torde vara, ej heller säkert att man bara lämnar blodceller efter sig, det kan ju fastna lite hudavskrap med kroppens gamla vanliga hudceller så då lär man torska iallafall...

Men främst ej heller för individens räkning då det är en synnerligen påfrestande och inte minst riskabel process där det mesta kan *hrm* skita sig fullständigt. Sedan kan man ju diskutera vidare vad gäller geners uttryck, men jag hoppas att tråden går vidare med många andra spretiga underfundiga funderingar.... :D

Fast tuggben är bra, monstret blir tyst och nöjt när det får mat ;) Tack för intressant svar.

Jag började ju efter den där diskussionen om hur man ska kunna begå det perfekta brottet läsa juridik, jag vet inte vad man kan dra för spännande slutsatser av det om man vinklar till det lite ;P

(Jag brukar ibland ledsna på att svara "åklagare" eller "straffrätten" när folk frågar vad jag vill jobba med efter studierna/vilken inriktning jag tänkt sikta på, och istället svara "Jag tänkte begå det perfekta mordet bara för sakens skull, sen tänkte jag sikta på århundradets bankrån och komma undan med båda två". Lika kul varje gång att se folks reaktioner, både vad de säger men ffa ansiktsuttryck osv :angel:)
 
Jag är nyfiken på andra människor, vill komma dem ända in i själen... Sen så har jag väl vissa intressen jag fördjupar mig i... Kan bli inspirerad av andra och vilja veta mer om något dom nämnt, gillar, läst osv.

För ett par mån sedan ville jag verkligen förstå, sätta mig in i hur brottslingar fungerar... Läst en massa fupar och domar, det har varit otroligt intressant. Brott och straff är lite av ett intresse. Ffa detta med att jag vill förstå, se människan bakom brottet...

TS Jag tycker du verkar vara störtskön med din nyfikenhet och vetgirighet.
 
jag är likadan och får ofta frågan "hur vet du det?" tja.. för att min hjärna samlar på skit :D
Jag kan inte gå förbi nånting skrivet utan att läsa det, min hjärna snappar upp allt liksom.
och så börjar den surra om varför och hur.
 
TS Jag tycker du verkar vara störtskön med din nyfikenhet och vetgirighet.

Det är nog inte helt störtskönt att leva med alla gånger. Jag är jävligt verbal också ;) Kombinationen kan bli ganska utmattande så att säga. Eller för att citera några tidigare uttalanden från olika källor: "Vilar aldrig din hjärna?" (svar: Nej, inte ens när jag sover) och "Kan du inte bara sluta tänka så mycket hela tiden på allting?" (Svar: Nä, eller jo om jag blir medvetslös kanske..eller dör.. undrar om man tänker när man är medvetslös.. eller man kanske drömmer..) och "Du, ibland blir jag rädd för dig. Din hjärna, jag tror inte den är normal - den är i alla fall inte som alla andras.."
 
Jag är också nyfiken av mig och ÄLSKAR att gå till botten med mysterier.
Det gör att jag sitter på ett stort berg av märkliga fakta :angel:

Ofta gäller det ord och språk (och djur).
Typ "Varför heter det garderob?"
(Det är franska och kommer av en sammanslagning av garder (förvara) och robe (klänning). Ovärderlig kunskap!)

Däremot så är jag inte superintresserad av andra vanliga människor, men jag blir ändå alltid misstänksam när de inte delar med sig av sig själva på eget initiativ. Orkar inte intervjua folk på fritiden liksom. :angel: OM de inte har ett spännande intresse eller är nördar inom något smalt, som typ asatro eller Bruce Willis eller barkbåtar. Då kan jag verkligen åla runt i frågor och tömma hela ämnet mycket grundligt. ÄLSKAR nördar och entusiaster! :love:
 
Jag har förresten lärt mig att försöka hålla tyst om min hjärnas irrfärder för det mesta. Det kan bli så... fel.

T ex följade, helt autentiska scenario.

Alex och en relativt ny dejt ligger i sängen i hans sovrum, sådär strax innan man är påväg att somna. Ingen säger något men det är ingen obekväm tystnad.

Han: Vad tänker du på?
Alex: Jag låg och funderade på om någon hängt sig i den där takbjälken någon gång?
Han: Va??
Alex: Jaa, det är ju ett gammalt hus. Kan ju hänt massor med spännande grejer under dess livstid.
Han: Jo men... var kommer att hänga sig in i bilden?
Alex: Ja men det är en bra bjälke om man ska hänga sig, stabil och kraftig. Jag har läst att det är just i sovrummet de flesta hänger sig dessutom.
Han, efter låååång tystnad: Alltså... nu ångrar jag att jag frågade vad du tänkte på. Du är ju.. konstig. Men taket är höjt, det är därför bjälken är friliggande över huvud taget.
Alex: Jaha, ja då har nog ingen hängt sig i den, inte om det var du som höjde taket? Eller kanske när huset byggdes i så fall, då skulle det ju gå att hänga sig i den. Undrar om någon dött på nåt annat sätt här nån gång...
Han: Du är sjuk - och jag måste byta sovrum. Nästa gång, kan du inte svara "ingenting", eller hitta på nåt mer normalt om jag frågar nåt sånt där???

(Han fortsatte träffa mig, men jag tror att han alltid fortsatte vara skeptisk till huruvida jag egentligen var normal och om det inte var ganska många skruvar som satt lösa...)
 
ang barn och uppslagsverk, när jag var nio fick jag lära mig åka till sthlms stadsbibliotek själv. Spenderade många lyckliga timmar där, var lite besatt av antikens Rom ett tag (sen blev det häxor och jag fick hjälp av min faster, tillika bibliotekarie att se Malleus maleficarum i original ;) ) Behöver jag säga att jag hade tråkigt i skolan?

Världen är full av fantastiskt intressanta saker och nu är det ju så lätt att söka reda på allt! Hur kan man inte vara fascinerad av hur världen och allt i den fungerar?
 

Liknande trådar

L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 041
Senast: LiviaFilippa
·
Relationer Hejhopp. Bönar och ber efter nått svar från någon klok människa med lite livs erfarenhet. Har visserligen lite själv betoning på lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 758
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Hur skulle ni bemöta en person, ni inte känner, på ett nytt jobb som från dag 1 börjar säga saker ironiskt till er? Började nytt jobb i...
2
Svar
39
· Visningar
3 366
Senast: Bulldoozer
·
Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 831
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Omplacera problemhund?
  • Tråden för spår
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp