Att kalla en lärare "fröken" (utbruten från Ledighet från skolan)

Om man menar sämre i betydelsen "mindre ändamålsenligt samt ålderdomligt" så är jag beredd att hålla med. Men som sagt, bara alla inblandade är nöjda.

Jag tror inte att det är så vanligt längre att man använder benämningen "syster" inom sjukvården. Man säger inte "jag är syster David" eller "vänta här så kommer syster David alldeles strax" man säger "jag heter David och är sjuksköterska " eller "vänta här så kommer sjuksköterskan /David som är sjuksköterska alldeles strax".

Sen heter det ju sjuksköterska för båda könen men det är en skyddad titel som kräver legitimation och inte alls samma sak som användandet av fröken i min värld.
Uttryck är väl inte mer omoderna än man gör dem och mycket av de ord vi använder har använts i många år och är mer eller mindre omoderna. Som säng och hus osv, ganska gamla.

Antar att sjuksköterskorna här helt enkelt gör så som man inte längre gör i sjukvården. Men eftersom jag hänger ganska lite på sjukhus har jag bara ett par sjuksköterskors sätt att prata att falla tillbaka på. Bara två av dem manliga, och som svarade i telefon, Xs vårdcentral, syster David.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 880
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 262
Senast: QueenLilith
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 901
Senast: Fraegd
·
Övr. Barn Jag sitter här, helt utmattad känner jag, efter en tids krångel med sonens skola, vilket igår eskalerade till en full protest från...
Svar
9
· Visningar
2 071
Senast: oz_joj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp