Att köpa hund på Blocket (eller djur överhuvudtaget)

Sv: Att köpa hund på Blocket (eller djur överhuvudtaget)

JAG har inte tänkt göra eller stoppa någonting alls.
Jag skrev bara hur JAG tänker.

Det är upp till några helt andra personer att bestämma huruvida man kan annonsera hundar på Blocket eller inte, jag har inte tänkt driva någon fråga i ämnet.
Är det någon hemlighet att majoriteten av alla hundannonser på Blocket säljer blandraser?
 
Sv: Att köpa hund på Blocket (eller djur överhuvudtaget)

Men man är väl ändå lika intresserad av mentalitet och hälsa? Och att tro att alla uppfödare är seriösa på den punkten är en aning naivt.
 
Sv: Att köpa hund på Blocket (eller djur överhuvudtaget)

JAG har inte tänkt göra eller stoppa någonting alls.
Jag skrev bara hur JAG tänker.

Det är upp till några helt andra personer att bestämma huruvida man kan annonsera hundar på Blocket eller inte, jag har inte tänkt driva någon fråga i ämnet.
Är det någon hemlighet att majoriteten av alla hundannonser på Blocket säljer blandraser?

Å andra sidan kanske antalet seriösa uppfödare kunnat öka med hjälp av blocket? Jag vet inte hur det är på hundsidan, men på kattsidan är det svårt för nya uppfödare att sälja allt på kontakter. Nya uppfödare har sällan dom kontakterna. Hur bra är det att bli sittandes med valpar kvar? Tack vare blocket kan även nya uppfödare visas upp och kunna ta sig in i uppfödarvärlden.

Jag tycker det är sorgligt att folk värderar uppfödare efter att dom annonserar på blocket. Men å andra sidan är det ju bra också, dessa uppfödare slipper ju er värderande människor som köpare.
 
Sv: Att köpa hund på Blocket (eller djur överhuvudtaget)

Nu är ju skk's köpahund en ganska nyfödd sida, men den är ett ypperligt alternativ för både köpa och uppfödare tycker jag. Lätt att hitta, lätt att läsa på om både raser och om hundhållning/valptiden i allmänhet.
Något liknande på kattsidan kanske skulle vara något? :) (Helt oinsatt i katterier)
 
Sv: Att köpa hund på Blocket (eller djur överhuvudtaget)

Nu är du ju bara dum.

Vad tycker du om blocket eg? Kan inte hitta något inlägg gjort av dig, som handlar om trådens ämne. Bara massa misstolkningar av mina inlägg.
 
Sv: Att köpa hund på Blocket (eller djur överhuvudtaget)

Nu föder jag inte upp hundar utan katter, norsk skogkatt för att vara exakt.
Och JA jag annonserar på blocket. Blocket är det ställe som "svensson" känner till. Det viktigaste för mig är att kattungarna hamnar i kärleksfulla hem som tar hand om katten, inte att ägaren kan alla färger, mönster, klubbar, utställning osv. Dessa som är intresserade av mer än bara katten, dvs utställning avel osv, de vet vad en rasförening är och går via den. Men svensson som vill ha en katt att älska bryr sig inte om det, dom vet bara att dom vill ha en skogis. Det är heller inte helt lätt för alla (äldre tex) att hitta på nätet där den mesta info om rasklubbar finns, men sonen vet att det finns kattannonser på blocket.
Självklart får man rensa bland de som svarar, men det får man även bland de som sett annonsen på rasklubbens sida.
 
Sv: Att köpa hund på Blocket (eller djur överhuvudtaget)

Men man är väl ändå lika intresserad av mentalitet och hälsa? Och att tro att alla uppfödare är seriösa på den punkten är en aning naivt.

Jag tror att man är lite naivt valpsugen om man letar sin framtida polare på blocket;)

Risken med blocket är ju just att man ser söta hundar/läser snyfthistorier och bildar sig en egen uppfattning baserad på vad man vill tro. En sådan affär löper med stor säkerhet större risk att leda till framtida problem, än en affär uppgjord med en seriös uppfödare som väljer sina valpköpare utan att locka med söta bilder.

Jag håller med skuggi i att det kan vara svårt att förstå sig på kvalitéerna hos valpkullarna upplagda hos rasföreningarna, men jag vill tro att det är lätt åtgärdat genom att ringa runt och prata med raskunniga och hälsa på hemma hos flera uppfödare.

/Migo
som köpte första hunden via en snyfthistoria på blocket
 
Sv: Att köpa hund på Blocket (eller djur överhuvudtaget)

Fördelen med Blocket som annonssida om du är uppfödare är att du når de som är intresserade av hund men inte riktigt vet vilken ras de vill ha.

Då kan de surfa runt, hitta en hund som verkar passa de, kontakta säljaren/söka sig till rasklubben och få mer information.

Själv har jag två raser, en som säljer sig själv (nästan) och en som inte många hört talas om, den ovanligare rasen har hittat en del köpare via Blocket, då de upptäckte den rasen, just pga blocket, ser i nte dessa köpare som mindre seriösa.

För vem har koll på det enorma antal raser som finns, om man är ute efter en familjehund, se bara på alla rasväljartrådar här på Buke!

Kan bara instämma
 
Sv: Att köpa hund på Blocket (eller djur överhuvudtaget)

Men man hoppas ju att folk först tar reda på fakta om olika raser och kanske besöker olika rasuppfödare (eller skriver rasvalstråd på Buke...) och sedan bestämmer sig. Annars blir det väl lätt "åååh vilken söt stackare" och så köper man nån billig blandras eller en ras som man inte vet ett smack om.
 
Sv: Att köpa hund på Blocket (eller djur överhuvudtaget)

Men man hoppas ju att folk först tar reda på fakta om olika raser och kanske besöker olika rasuppfödare (eller skriver rasvalstråd på Buke...) och sedan bestämmer sig. Annars blir det väl lätt "åååh vilken söt stackare" och så köper man nån billig blandras eller en ras som man inte vet ett smack om.

Speciellt om det står att hunden avlivas om den inte får nytt hem snarast.
:eek::devil::eek:
 
Sv: Att köpa hund på Blocket (eller djur överhuvudtaget)

Jamen exakt så! Sen tar folk sig inte tid nog att tänka på saken (för om ingen köper nuuu så skjuts hunden) på samma sätt som om man planerar för vilken ras man vill ha, och sedan börjar kontakta uppfödare för att fråga om kommande valpkullar.

Jag sökte hund i nästan ett år. Bestämde mig för Boxer, tik, och helst vit (för att de ofta är billigare, och jag vill inte avla eller ställa ut).
 
Sv: Att köpa hund på Blocket (eller djur överhuvudtaget)

Absolut! Själv tog det mig 4 år sist!

Helt OT, vita boxrar är inte belagda med avelsförbud o det Tyska moderklubben har ansökt hos FCI att få den vita färgen klassad som godkänd.
 
Sv: Att köpa hund på Blocket (eller djur överhuvudtaget)

Men man hoppas ju att folk först tar reda på fakta om olika raser och kanske besöker olika rasuppfödare (eller skriver rasvalstråd på Buke...) och sedan bestämmer sig. Annars blir det väl lätt "åååh vilken söt stackare" och så köper man nån billig blandras eller en ras som man inte vet ett smack om.

I flera av svaren lyser det av förutfattade meningar - förutfattat om hur köparen tänker, om hur uppfödare annonserar och resonerar och så vidare.

Vi har annonserat på blocket och kommer att göra så även i framtiden. Nu när köpahund finns kommer det att finnas annons där också. Sen hur vi väljer köpare - ja det är något helt annat.

Besöker olika uppfödare - ja, det är mycket som ska stämma men kanske man inte åter 50-60 mil enkel resa för att besöka en uppfödare som kanske ska ha en kull om 1-2 år. Det är inte helt billigt att resa och det ska ju passa uppfödaren också som kanske står där med en nyfödd kull och inte vill ha in främmande bakterier just då. Däremot kan man ju ha telefonkontakt med rasklubb, med uppfödare och kanske ännu bättre med skk och länsklubbarna som definitivt är mer neutrala än de flesta valpförmedlare i rasklubbarna.

Sen tror jag inte seriösa uppfödare sätter in att det är söta valpar som argument eller att det annars blir avlivning.

För vår del har vi lagt mycket tid på att informera såväl potentiella köpare som de som blivit köpare om hundarna och om rasen. Vi har också - med risk att sitta kvar med valpar - talat om för potentiell köpare att vi inte avsåg sälja till denne. Sen är det inte så lätt heller för du får som säljare inte neka köp på vilken grund som helst. Det finns exempel på det också där ärendena gått vidare och där säljaren varnats (tror det stannade vid varning) av SKK för att köp nekats på fel grund.

Men som säljare vill man nå ut och då väljer vi i vart fall att synas brett vilket innebär blocket som är rikstäckande liksom köpavalp, egen hemsida och om det behövs annonser i rikstäckande specialtidningar t ex jakttidningar men inte klubbtidningar som vanligen endast når medlemmarna som redan har hund.
 
Sv: Att köpa hund på Blocket (eller djur överhuvudtaget)

Visst finns det seriösa köpare och säljare, nåt annat har jag aldrig sagt.

Menar bara, som jag sa, att det är "lätt hänt" att folk tar första bästa, som i värsta fall blir en omplaceringshund för att köparen inte tänkte på att t.ex. Boxer är en ras som kräver mycket.

Vallhund: Hoppas verkligen att avelsförbudet (eller heter det avelsspärr?) släpper. Min har ju som jag tidigare sagt avelsförbud just pga färgen. Men så bor jag ju inte i Sverige heller;)
 
Sv: Att köpa hund på Blocket (eller djur överhuvudtaget)

..... Sen är det inte så lätt heller för du får som säljare inte neka köp på vilken grund som helst. Det finns exempel på det också där ärendena gått vidare och där säljaren varnats (tror det stannade vid varning) av SKK för att köp nekats på fel grund.

det där gäller bara om man lovat sälja en valp till den potentiella köparen och tagit handpenning (förenklat: har du accepterat en handpenning så har du accepterat köparen, muntliga avtal kan ju förekomma, men så länge inte handpenning är lagd så finns det ju inga fysiska "bevis")
så länge du inte lovat försäljning får du säga nej till köpare på vilka grunder som helst.
 
Sv: Att köpa hund på Blocket (eller djur överhuvudtaget)

Själv har jag köpt en blockethund.

Jag med. Det bästa köp jag gjort!

Det hänger nog snarare på hur kompetent man är själv om köpet blir bra eller inte. Kan man läsa människor och kan man läsa hundar, kan man hitta vad man söker även på Blocket.
 
Sv: Att köpa hund på Blocket (eller djur överhuvudtaget)

Våran valp vi nyligen köpt hitta vi på Blocket, hon är förvisso blandras men uppfödaren var riktigt seriös och kunnig samt mån om vart valparna hamna. Innan vi hitta henne hade vi kollat bland renrasuppfödare inom olika raser då via SKK och sen respektive uppfödares hemsida mm men vi hittade aldrig den valp vi sökte och samtidigt hade vi renrasuppfödare som tryckte på oss om att köpa hund från dem. Men så hitta jag denna tös reggad, vaccad, chippad, vet besiktad och allt. Vi bestämde oss för att ändå titta på henne, no harm in looking liksom, och klick sa det bara mellan henne och oss. Vi fick träffa föräldrarna, syskon och resterande hundar i flocken. Han berätta mycket om sina hundar, om hur föräldrarna är i temperamentet, varför han valde att göra en sådan korsning osv.

Vår tanke var renrasig hund först men eftersom jag hör till den mängd som anser alla hundar är lika värda oavsett ras så bredda jag mitt letande och just den hund jag letat efter råkade vara en blandras, who knew. ;)

Jag ser inget fel med att annonsera på blocket, det finns seriösa personer på blocket oavsett vilken ras de föder upp gäller bara att hitta dem. Men oavsett vart man väljer att leta tycker jag att man som köpare har en skyldighet att kolla upp om uppfödaren är seriös, renras som blandras. Sen, bara för att en uppfödare väljer att inte annonsera på blocket behöver inte betyda att uppfödaren är seriös för det, i vårt letande dök många mindre seriösa upp.

Så det hela om att man är seriös respektive oseriös när man annonserar på blocket går att bolla fram och tillbaka med tycker jag.:)
 
Sv: Att köpa hund på Blocket (eller djur överhuvudtaget)

det där gäller bara om man lovat sälja en valp till den potentiella köparen och tagit handpenning (förenklat: har du accepterat en handpenning så har du accepterat köparen, muntliga avtal kan ju förekomma, men så länge inte handpenning är lagd så finns det ju inga fysiska "bevis")
så länge du inte lovat försäljning får du säga nej till köpare på vilka grunder som helst.

Nej du får inte säga nej på vilka grunder som. Det finns fall som är prövade i hovrätten där det, vad jag vet, inte förekommit handpenning. Säljaren har dömts att betala såväl skadestånd som rättegångskostnader för att ha nekat den potentielle köparen, i det fallet genom att ha diskriminerat köparen. Dom föll 2008. Sen tror jag att det finns ytterligare något fall som hade grund i diskriminering.
 
Sv: Att köpa hund på Blocket (eller djur överhuvudtaget)

kl
En ny uppfödare kan säkerligen få köpare genom att ha visat upp sin jättebra tik och skaffat sig kontakter, men det lär ju då vara enbart inom de som redan har rasen/tävlar aktivt/ser till att vara grymt insatta och kunna varenda hund innan de köper hund. Visst ska man vara insatt i rasen man väljer, men att ha koll på varenda linje tycker jag är överkurs för vad man kan kräva för att anses som seriös, även om det såklart är en fördel som köpare.

Men hur ska den nya uppfödaren (eller någon?) nå personerna som är nya inom hund eller inom rasen ifråga om den inte annonseras ut. Rasklubben javisst, men mer?
Hade jag haft en valp över som skulle säljas hade jag inte bara suttit och vänta på att folk ska höra av sig medan valpen blir äldre och äldre. Jag hade försökt "marknadsföra" den så mycket som möjligt, självklart utan att för den sakens skull sänka kraven på köparen/hemmet.

Även om man ser en "marknad" för sina valpar och har tillräckligt många intresserade i förväg kan ju vad som helst hända och någon valp bli avbokad.

Dessutom, varför inte se annonssidorna som ett sätt att föra fram kunskap till dessa okunniga (oseriösa?) köpare så att de kanske gör ett bättre val och "blir mer seriösa"?
 

Liknande trådar

S
Övr. Hund Detta kanske har varit uppe här innan, men alltså... Alla dessa hundar som säljs på Blocket, vart tar dom vägen? Finns det verkligen...
Svar
8
· Visningar
2 951

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp