Att köpa hund på Blocket (eller djur överhuvudtaget)

Sv: Att köpa hund på Blocket (eller djur överhuvudtaget)

KL

Jag tycker det är bra att seriösa uppfödare annonserar på Blocket, då ser valpspekulanter att renrasiga, reggade hundar inte alltid är mycket dyrare än blandisarna/oreggat.
 
Sv: Att köpa hund på Blocket (eller djur överhuvudtaget)

Jag tänker att om jag skulle ha valpar till salu skulle jag vilja ha de bästa möjliga ägarna. För mig skulle dessa personer vara intresserade av rasen i fråga och kanske redan ha tagit kontakt med rasföreningen i deras område. Det skulle innebära att de logiskt sett skulle söka valp genom föreningen.

Att annonsera på säljsidor känns lite som "kom och köp, vem som helst."

Visst finns det säkert bra uppfödare och säljare där också, men jag söker ändå allid hund via kennelklubb/förening.

Med tanke på vilka mängder av bonkatter och korsningshundar som paras lite hur som helst (och som folk köpter och säljer lite hur som helst) så vill jag stöda de som avlar med förnuft.

+1 på den.

kl.
Jag tycker egentligen att man inte borde sälja djur på blocket. Inom hundvärlden tror jag att det skulle generera färre blandraser och kunnigare människor som, när de vill ha hund, letar sig till sidor där de får reda på mer om sin ras/hundar över lag.
 
Senast ändrad:
Sv: Att köpa hund på Blocket (eller djur överhuvudtaget)

Känner seriösa hunduppfödare som ofta lägger ut hundar på Blocket. (bland annat en utställningsdomare) Det finns många uppfödare och konkurrensen är hård så de väljer att även annonsera där för att få alla valpar sålda helt enkelt.
Vi köpte vår nuvarande hund på Blocket. Jag visste vad jag ville ha och letade bland lämpliga annonser. Hittade drömhunden.
Blocket kändes som en sajt där man krängde billiga grejer för flera år sedan, men så tycker jag inte det är nu. Man kan köpa i stort sett vad som helst där och det är ju rätt självklart att folk vill annonsera på en plats som man vet läses av väldigt många.
 
Senast ändrad:
Sv: Att köpa hund på Blocket (eller djur överhuvudtaget)

Jag hittade min perserkille på blocket. När jag såg honom på fotot så visste jag direkt att han vill jag ha. Han var underbar och han hade näsa.
Uppfödaren är suverän och 1år senare blev det en halvbror till min kisse som jag hämtade hos henne. Man får ju sålla bland annonserna.
 
Sv: Att köpa hund på Blocket (eller djur överhuvudtaget)

Jag tycker egentligen att man inte borde sälja djur på blocket. Inom hundvärlden tror jag att det skulle generera färre blandraser och kunnigare människor som, när de vill ha hund, letar sig till sidor där de får reda på mer om sin ras/hundar över lag.

Sådana tankar har snurrat runt i min skalle fler än en gång kan jag säga...
 
Sv: Att köpa hund på Blocket (eller djur överhuvudtaget)

Sedan måste ju inte blocketinköp alltid handla om impulser, men det är relativt få seriösa uppfödare som annonserar där. Är man intresserad av vart djuren hamnar så riktar man sig till främst till redan engagerade personer som gjort sin hemläxa, vilket ofta är personer som har kontakt med valpfömedlare.

Blocket är för mig detsamma som att gå in på Zoo och köpa en hamster/undulat, för att den var billig och man tyckte den var söt där i fönstret. Visst kan det bli en jätteduktig djurägare som verkligen anstränger sig, men det kan precis lika gärna vara någon som tröttnar två veckor senare. Har man däremot tagit sig tiden att leta fram information, kanske gått på någon utställning, talat med klubben... då är chansen större att man också har kvar engagemanget när hunden faktiskt kommer.

Tja flera - om inte alla - av de 3 kullar som vår ene hane lämnat har annonserats på blocket. Tikarna är ställda. Han är bl a Rostockvinnare med flera CACIB. Inser härmed att vi då ändå löper risk att betraktas som oseriösa. Flera som hörde av sig om valpar var vi inte intresserade av som köpare. Ändå skulle vi vara oserösa. Nej jag tror inte riktigt att det är det det seriositeten handlar om - var man annonserar, det är andra kriterier på seriös eller ej för mig.
 
Sv: Att köpa hund på Blocket (eller djur överhuvudtaget)

Fördelen med Blocket som annonssida om du är uppfödare är att du når de som är intresserade av hund men inte riktigt vet vilken ras de vill ha.

Då kan de surfa runt, hitta en hund som verkar passa de, kontakta säljaren/söka sig till rasklubben och få mer information.

Själv har jag två raser, en som säljer sig själv (nästan) och en som inte många hört talas om, den ovanligare rasen har hittat en del köpare via Blocket, då de upptäckte den rasen, just pga blocket, ser i nte dessa köpare som mindre seriösa.

För vem har koll på det enorma antal raser som finns, om man är ute efter en familjehund, se bara på alla rasväljartrådar här på Buke!
 
Sv: Att köpa hund på Blocket (eller djur överhuvudtaget)

+1 på den.

kl.
Jag tycker egentligen att man inte borde sälja djur på blocket. Inom hundvärlden tror jag att det skulle generera färre blandraser och kunnigare människor som, när de vill ha hund, letar sig till sidor där de får reda på mer om sin ras/hundar över lag.
Vill du ha ett förbud:confused:
PL
 
Sv: Att köpa hund på Blocket (eller djur överhuvudtaget)

Nej. Det skrev jag inte.

Om du tänker på ordet lag i sista meningen så menade jag "hundar över lag" som i "alla hundar".
 
Sv: Att köpa hund på Blocket (eller djur överhuvudtaget)

Men hur skulle det annars kunna påverka antalet blandrashundar?
PL
 
Sv: Att köpa hund på Blocket (eller djur överhuvudtaget)

Ta tex uppfödaren av min Alice. Hon hade köpare till alla 14 valpar innan de ens var födda. Detta var den kennels första kull, men folk stod på kö i flera år just för att tiken är riktigt bra.
Samma nu när de planerar nästa kull (leverans ungefär om ett år). De har inte ens gått ut med tilltänkt hane, ändå har hon flera bokningar varav 5 är exporter.
.

Fast det där är ju en sanning med modifikation. Alices uppfödare "facebookar" ju rätt kraftigt om sina hundar med både kennelsida och sida för kombinationen i sig etc. Hon lägger ju ut info och bilder i parti och minut och har man typ 850 vänner på det där en stor majoritet är RR-vänner världen över så ja, då når man ut till ganska många.
Missförstå mig rätt nu, jag har inget emot varesig företeelsen eller Hana som person (som du ju vet), det är ju smart att göra på det sättet för det säljer ju uppenbarligen :) men i och med att hon är en förstagångsuppfödare och för övrigt är ganska okänd i RR-kretsar (med bara en hund som inte direkt rest världen runt etc) så kan jag nog garantera att hon inte hade haft 5 exportvalpar bokade om inte FB funnits.

Jag vet flera uppfödare som samlar FB-vänner i raskretsarna just för att nå så många som möjligt när det gäller sina hundar och sin uppfödning. Lite grann som blocket deluxe kanske ;) Som sagt, inget fel i företeelsen i sig men det kan ju också ses som en slags annonsering - men i de luxe form eftersom man i första hand når just den gruppen man vill nå.
 
Sv: Att köpa hund på Blocket (eller djur överhuvudtaget)

Sen att valpköpare bokar valp innan de ens vet vad den ska "bakas med" känns väl inte helt seriöst, visst att man litar på "sin" uppfödare, men det är väl hunden man får och betalar för, inte uppfödaren?
Jag skulle t ex aldrig boka ett föl med ett sto innan ens uppfödaren valt hingst och jag sett fölet live. Genomtänkt avel är aldrig en garanti på vad man får för resultat.

Självklart får man veta vilken hane som kommer användas om man frågar. Men min poäng var att köpare söker sig dit på egen hand.
 
Sv: Att köpa hund på Blocket (eller djur överhuvudtaget)

Fast jag tycker det är ganska stor skillnad på att annonsera på blocket mot att annonsera på egen hemsida/i rastidningar/facebook.

Just blocket ger mig liksom oseriösa vibbar ;)

Sen vet jag inte om jag direkt håller med om att hon är okänd i RR kretsar. Här i norden möjligen, men nere i europa reser de runt väldigt flitigt både med Shaggy och alla andra hundar hon visar :)
 
Sv: Att köpa hund på Blocket (eller djur överhuvudtaget)

Såklart skulle dessa blandrasuppfödare hitta andra platser att annonsera på, men blocket är väl ganska välbesökt av spekulanter på diverse kombinationer. Så jag föreställde mig scenariot att färre spekulanter=färre blandraser.
Men jag vet inte, det kanske finns någon annonssida som är lika stor som blocket, för blandisar, som jag inte hittat till än.
 
Sv: Att köpa hund på Blocket (eller djur överhuvudtaget)

Jag skulle inte leta valp på blocket, tycker helt enkelt att det känns oseriöst. En bra uppfödare med bra avelsmaterial borde inte behöva annonsera på blocket. Bra valpar ur bra kombinationen säljer sig själva, till köpare som vet vad de vill ha.

Alltså, jag tror att det är en OTROLIGT liten andel av alla hundköpare som har planerat sitt hundinköp så noga att de valt ut ett fåtal kombinationer som de sedan köar på i flera år.
Det är ju folk som vill ha den PERFEKTA hunden, för utställning, tävling, avel osv. Skulle tippa på att flest hundköpare tillhör en kategori som egentligen vill ha en trevlig familjemedlem som de kan göra "vad som" med. Jag tänker nu på seriösa köpare som noga tänkt över sitt köp, men som ändå inte har ambitionen att hitta STJÄRN-hunden.

Och de där BRA valparna, de säljer säkert sig själva, men sedan finns det valpar som blir lite "kvar" av olika skäl. Om jag tittar på den valp vi köpte nu så var han kvar för att han var puff(dvs inte naken kines) och hane. Tydligen säljer de nakna bättre, och ffa honorna.
Men det betyder ju inte att vår valp inte är en trevlig individ som passar oss toppenbra. I hans kull har uppfödaren sparat en toppenfin naken hane som "ska tas fram", så bra stamtavla har han ju, han är bara inte så "inne".
Det var väl också så att uppfödaren annonserade på blocket (också) just de valpar som blivit kvar, de braiga gick väl åt direkt, internt så att säga.

Angående valphänvisning och rasklubbarnas sidor så är det ärligt talat ett litet h**te att försöka hitta något vettigt där, om man som jag inte är jätteinsatt i rasen och vet precis vilka linjer jag söker. På blocket är det lätt att söka, sortera och det är oftast bilder så man snabbt kan skaffa sig en bild av hunden och ev föräldrar.
Så, för mig blev det blocket.
Sedan satt jag och ringde runt och pratade med stora uppfödare, frågade om vilka uppfödare de rekommenderade osv. Visade sig att vår uppfödare är väldigt väl ansedd och kunnig inom rasen. :love:
 
Sv: Att köpa hund på Blocket (eller djur överhuvudtaget)

+1 på den.

kl.
Jag tycker egentligen att man inte borde sälja djur på blocket. Inom hundvärlden tror jag att det skulle generera färre blandraser och kunnigare människor som, när de vill ha hund, letar sig till sidor där de får reda på mer om sin ras/hundar över lag.

Det kan jag hålla med om :bow: det är väl för att det är SÅ lätt att annonsera och bli av med korsningar via blocket, som folk fortsätter.
Fast samtidigt vill jag inte ha bort djuren från blocket, vart skulle jag då sätta mig och "porrsufa"? :angel:

/Skuggi, som kollar både häst-, hund- och kattannonser på blocket OFTA, HELT utan avsikt att handla... :angel:
 
Sv: Att köpa hund på Blocket (eller djur överhuvudtaget)

Men man väljer väl lika noga oavsett vad man har för mål? Enda skillnaden är att man väljer via andra kriterier.

Jag kan ju tycka att alla som köper hund bör sätta sig in i den aktuella rasen.
 
Sv: Att köpa hund på Blocket (eller djur överhuvudtaget)

Ja, FB sprider sig ju också mer och mer. Och som du säger, lägger man ut bilder, resultat, planerade parningar osv där och har många vänner på FB så sprider det sig ju.
Syns man inte så finns man inte.
Både Blocket och FB är utmärkta sätt att visa upp vad man har tycker jag. Det syns ju direkt i en annons på Blocket om annonsen är välskriven, med uppgifter om föräldrarna, meriter, hälsostatus och referens till en bra hemsida. Då är chansen stor att uppfödaren är seriös.

När vi kikade på blocket efter valp nu sist, så stötte vi på en jättetrevlig hund som vi kanske kunnat tänka oss, men vid närmare kontroll och kontakt så kändes uppfödaren inte så seriös, hade väldigt vaga kopplingar till rasklubben, ingen annan uppfödare hade ngt att säga om den kenneln och försäljningen kändes krystad. Så, där drog vi oss ur. Men det var ju inte pga blocket, utan uppfödaren själv. Jag hade antagligen kunnat hitta samma hund på annons på en rassida, men med den uppfödaren hade det inte blivit affär ändå.

Nä, lite innanför pannbenet får man väl ha.
 
Sv: Att köpa hund på Blocket (eller djur överhuvudtaget)

Men du måste väl ändå vara ute att stoppa hundannonser på blocket för att få den effekten.
PL
 
Sv: Att köpa hund på Blocket (eller djur överhuvudtaget)

Men man väljer väl lika noga oavsett vad man har för mål? Enda skillnaden är att man väljer via andra kriterier.

Jag kan ju tycka att alla som köper hund bör sätta sig in i den aktuella rasen.

Nja, om man "bara" har som mål att få en trevlig sällskapshund tex.
Vilka linjer skulle du då ställa dig på kö på? I princip ALLA normala uppfödare får ju ett helt gäng med lämpliga valpar varje år, det blir ingen kötid då.

Sånt som är sökbart på rassidorna säger mig inget, det skulle finnas "antal valpköpare som velat ha en trevlig sällskapshund och som vart jättenöjda" isåfall, då skulle jag börja med den uppfödaren. :idea:

Visst väljer man noga, men för en sällskapshund är kanske inte föräldrarnas meriter osv relevant alls. Viktigast är ju då individen, och för oss betydde det att vi ville köpa en liiiite äldre valp, så att man kan känna på personligheten lite bättre.
När vi köpte förra hunden tyckte vi att det var svårt att känna personligheten på 7-veckorsvalpar.
Vi ville också träffa föräldrarna, se hur de är med folk och med andra hundar, det säger ju en del om valpens förutsättningar i sin utveckling.

Sedan var vi väldigt noga med att vi ville ha en seriös uppfödare, i hyfsad närhet till där vi bor. Uppfödaren skulle vara kunnig, intresserad och MYCKET noga med att sälja rätt valp till rätt hem.

Vi hade ett par olika raser vi kunde tänka oss, så vi sökte på geografiskt område och ras på blocket. Hittade ett antal intressanta objekt, pratade med uppfödaren, kollade referenser, träffade både valpar och föräldradjur flera gånger.
Läste på om raserna, extra noga med hälsostatus då vi haft otur med förra hunden. Därefter kollade vi såklart att föräldrarna var hälsokollade enligt konstens alla regler, träffade syskon... you name it!

Så VAD är det som säger att det bara sker impulsköp på blocket? Man kan vara mycket väl förberedd, och sedan ändå tycka att blocket är den enklaste vägen att börja söka.
 

Liknande trådar

S
Övr. Hund Detta kanske har varit uppe här innan, men alltså... Alla dessa hundar som säljs på Blocket, vart tar dom vägen? Finns det verkligen...
Svar
8
· Visningar
2 952

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp