Att köpa hund på Blocket (eller djur överhuvudtaget)

Sv: Att köpa hund på Blocket (eller djur överhuvudtaget)

Mammas tikar har haft ett par kullar och då har annonsering skett via blocket bland annat. ett par valpar i varje kull har alltid blivit sålda via blocket till helt fantastiska köpare. då vi är välidgt noga med vart valparna hamnar så spelar det jussom ingen roll om den som ringer fick reda på att vi hade valpar genom blocket, föreningen eller via kontakter. oavsätt så ska dom passa, vara vettiga och det ska kännas rätt.

sen så kan jag ju säga att det var endel konstiga människor som ringde på blocket annonsen men sådant får man ta.
 
Sv: Att köpa hund på Blocket (eller djur överhuvudtaget)

Nej du får inte säga nej på vilka grunder som. Det finns fall som är prövade i hovrätten där det, vad jag vet, inte förekommit handpenning. Säljaren har dömts att betala såväl skadestånd som rättegångskostnader för att ha nekat den potentielle köparen, i det fallet genom att ha diskriminerat köparen. Dom föll 2008. Sen tror jag att det finns ytterligare något fall som hade grund i diskriminering.

har du någon referens till det?
gick uppfödarutbildningen 2009 och då sa skk-juristen att så länge man inte lovat någon något så måste man inte sälja, men regelverket verkar ju ha blivit tolkat på ett annat sätt i domstolen....
låter fullkomligt orimligt att man inte själv som säljare får välja vem man säljer till, det är ju som att någon skulle komma och titta på min bil, och jag ångrade mig och inte ville sälja, inget löfte om köp till köparen, då ska köparen alltså kunna gå till domstol?
 
Sv: Att köpa hund på Blocket (eller djur överhuvudtaget)

har du någon referens till det?
gick uppfödarutbildningen 2009 och då sa skk-juristen att så länge man inte lovat någon något så måste man inte sälja, men regelverket verkar ju ha blivit tolkat på ett annat sätt i domstolen....
låter fullkomligt orimligt att man inte själv som säljare får välja vem man säljer till, det är ju som att någon skulle komma och titta på min bil, och jag ångrade mig och inte ville sälja, inget löfte om köp till köparen, då ska köparen alltså kunna gå till domstol?

hittade en sammanfattning av domen och omformulerar mig: som säljare har du rätt att neka vem som helst att köpa något av dig, så länge du inte ger en anledning, alternativt en icke-diskriminerande anledning, till varför du inte vill sälja. säljaren i det här fallet ska enligt det jag läste uttryckt sig osedvanligt olämpligt och klumpigt, och det är väl rimligen uttalandet i sig som är bekymret, och inte det faktum att hon nekade köp. hade hon använt en annan, rimlig, anledning (eller ingen alls) så hade det troligen aldrig gått till domstol, utan köparen hade väl rimligen tackat för sig och vänt sig till en annan uppfödare
 
Sv: Att köpa hund på Blocket (eller djur överhuvudtaget)

exakt, hon uttryckte sig nedsättande om homosexuella (d.v.s diskriminering) och det är det hon dömdes för, inget annat!
 
Sv: Att köpa hund på Blocket (eller djur överhuvudtaget)

*kl*

Som flera andra kattuppfödare redan skrivit finns det gott om seriösa kattannonser på blocket (och ungefär en miljon oseriösa).

Jag tycker det är ett jättebra ställe att både nå nya kretsar (hur ska man kunna hitta till en rasring om man inte ens vet att rasen existerar?) och att det är bra att finnas där med seriösa annonser som motvikt till allt skräp. Om en raskatt är chippad, besiktigad, ccainerad, försäkrad och det finns hälsodata på föräldrarna så kanske det går in i åtminstone en enda människa som läser där att katten de köper åtminstone ska vara 12 veckor och vaccinerad?? Om avarterna får härja ifred är det ju vad som blir normalläget.

Det har inte varit nämnvärt mycket konstigare människor som hört av sig efter annonserna på blocket än det varit från andra ställen, procentuellt sett. Många av de allra härligaste sällskapsköparna har faktiskt hittat oss där, de som går via rasring (som vi inte har någon längre) och utställningar är nästan uteslutande avelsfolk.
 
Sv: Att köpa hund på Blocket (eller djur överhuvudtaget)

Ja, det ger (mig) ett oseriöst intryck.

Ursäkta, det är inte meningen att låta snobbig. Ägaren behöver inte vara okunnig, men jag gissar att det gäller en lite billigare häst. Med en del skavanker. Var den hel, frisk och fräsch så hade den blivit såld genom hästsidorna - där folk med egenintresse i just hästar går in.

Fast för mig är Blocket lika mycket hästsida som t ex Hästnet. Letar jag häst eller ska sälja häst så använder jag mig av mer än en sida.
Kan nästan tycka det är lättare att få häst såld via Blocket. Det känns som man når ut till fler.
Och tycker knappast att hästarna är billigare via Blocket än andra sidor. Tvärtom tycker jag man hittar fler oseriösa säljare på Hästnet, och/eller billiga hästar. Folk tycker väl det är dyrt att lägga ut en knapp hundring på annonsering. :grin:
 
Sv: Att köpa hund på Blocket (eller djur överhuvudtaget)

Vi köpte vår renrasiga, fina valp av en mycket seriös uppfödare som bland annat annonserade på blocket.
Jag skulle (uppenbarligen) inte sortera bort en hund bara för att den annonserades på blocket, däremot för man ju sedan höra sig för angående uppfödaren osv och känna om det känns rätt.

Det enda jag egentligen tycker är lite "konstigt" att annonsera ut på blocket är sjukt dyra saker, typ Islandshingst, 300 000 kr
Jag tänker att har man en SÅ fin häst att den är värd så mkt pengar, då borde man redan ha potentiella köpare på kö. Som känner till den, sett den på tävling osv. Och satt jag med 300 K på fickan och skulle handla häst, då skulle jag nog inte ens kika på blocket-annonserna, för jag skulle inte vänta mig att finna den typen av hästar där.

Nja, det är ju snarare svårare att få såld en häst dyr, i alla fall i tider som dessa. Kvalitétshästar vräkes ju nästan bort med jämna mellanrum.
 
Sv: Att köpa hund på Blocket (eller djur överhuvudtaget)

Fördelen med Blocket som annonssida om du är uppfödare är att du når de som är intresserade av hund men inte riktigt vet vilken ras de vill ha.

Då kan de surfa runt, hitta en hund som verkar passa de, kontakta säljaren/söka sig till rasklubben och få mer information.

Själv har jag två raser, en som säljer sig själv (nästan) och en som inte många hört talas om, den ovanligare rasen har hittat en del köpare via Blocket, då de upptäckte den rasen, just pga blocket, ser i nte dessa köpare som mindre seriösa.

För vem har koll på det enorma antal raser som finns, om man är ute efter en familjehund, se bara på alla rasväljartrådar här på Buke!

Precis. Och även om många vet viken ras de tänker skaffa, så är det ju inte alla kennlar som har valpar 365 dagar om året :grin:. Det är ju lättare att hitta en "aktuell" kull via annonssidor än att titta in på rasens alla kennelsidor.
 
Sv: Att köpa hund på Blocket (eller djur överhuvudtaget)

Fast jag tycker det är ganska stor skillnad på att annonsera på blocket mot att annonsera på egen hemsida/i rastidningar/facebook.

Just blocket ger mig liksom oseriösa vibbar ;)

Sen vet jag inte om jag direkt håller med om att hon är okänd i RR kretsar. Här i norden möjligen, men nere i europa reser de runt väldigt flitigt både med Shaggy och alla andra hundar hon visar :)

Fast varför skulle det vara oseriösare att sälja hund på blocket än facebook? :crazy: . Båda handlar ju om att valparna inte säljer sig själv, VAR man lägger ut annonsen borde ju kvitta.
 
Sv: Att köpa hund på Blocket (eller djur överhuvudtaget)

Precis. Och även om många vet viken ras de tänker skaffa, så är det ju inte alla kennlar som har valpar 365 dagar om året :grin:. Det är ju lättare att hitta en "aktuell" kull via annonssidor än att titta in på rasens alla kennelsidor.

... och då säger jag att har man tänkt använda hunden till något mer än rent sällskap så är man beredd att vänta tills just den rätta kullen föds, och tar inte första bästa valp av rätt ras som råkar finnas på Blocket när man blivit valpsugen.

För att svara på din fråga: jag skulle aldrig köpa valp via Blocket, helt enkelt för att den typ av valp jag letar efter i min ras (vars släkt är UA HD och AD, UA rastypiska ögonsjukdomar, har gjort MH på ett trevligt sätt, är korade, och har arbetsmeriter) inte annonseras där. I min ras är det ofta så att de som annonserar på Blocket av en eller annan anledning inte får valphänvisning via rasklubben.

Sen kan jag tänka mig att söker man en ren sällskapshund, och det egentligen inte spelar någon roll om det blir en lhasa apso, en cocker spaniel eller en dvärgpudel, så kan man säkert hitta trevliga valpar på Blocket som uppfyller rasklubbarnas krav. Man kan också ha otur. Därför rekommenderar jag att 1. göra research, 2. gå via rasklubbarna när det ska köpas valp.
 
Sv: Att köpa hund på Blocket (eller djur överhuvudtaget)

Sen kan man ju fråga sig vad som räknas som seriösa uppfödare.

Skall djuren ha stam av världsklass, högpresterande föräldrar, och 110% skadefria friska djur 20 led bakåt, för att användas i avel?

Det känns lite överpretentiöst. Behövs det verkligen så höga krav på familjehundar? För lets face it, de flesta hundägare har sina hundar för sällskap, och som en hobby.
De flestar som tränar sina hundar i t ex spår, lydnad, osv eller ställer ut, gör det i första hand för att aktivera hunden och ha kul med den, inte för att man har tävlingsambitioner på elitnivå.

Likadant inom ridsporten, det är så noga med hingstval som skall passa som hand i handsken med stoet, (och nåde den som använder ett mediokert sto som inte presterat!) och hela tiden skall typ, gång, och hoppförmåga förbättras. När de flesta avkommorna ändå inte kommer bli GP-hästar utan hamna hos hobbyryttaren. Istället för att kanske avla på temprament och ridbarhet (nu menar jag inte att man inte vill förbättra även dessa egenskaper, men ibland kan man ju undra vilket som är viktigast, eftersom det finns så många välstammade hästar som är totalt oridbara för amatörryttaren)

Med det här vill jag inte ha sagt att det är rätt att avla fram blandrasvalpar, korsa sitt gamla travarsto med grannens snygga hingst, eller låta sin bondkatt få kattungar titt som tätt. Men allt är så svart och vitt.

Tänk om man skulle ha den här attityden när människor ska skaffa barn. Om man har dålig syn, är för kort, för tjock, har dyslexi, etc, så är det avelsförbud :devil:
 
Sv: Att köpa hund på Blocket (eller djur överhuvudtaget)

... och då säger jag att har man tänkt använda hunden till något mer än rent sällskap så är man beredd att vänta tills just den rätta kullen föds, och tar inte första bästa valp av rätt ras som råkar finnas på Blocket när man blivit valpsugen.

.

Varför skulle inte den "rätta kullen" kunna finnas på Blocket? Och varför skulle man inte kunna använda hunden som mer än sällskapshund för att den är köpt på Blocket? Jag tränar både spår och lydnad med min blockethund. Det går utmärkt. Man behöver heller inte ta "första bästa valp" bara för att man ser om det finns någon kull av intresse på blocket.
Likaväl som jag inte skulle köpa första bästa häst bara för att jag söker bland blocketannonser.

Dessutom har de flesta hundägare hund just som sällskap utan några högre ambitioner. Det är en förhållandevis liten del som är tävlingsintresserade.

För att svara på din fråga: jag skulle aldrig köpa valp via Blocket, helt enkelt för att den typ av valp jag letar efter i min ras (vars släkt är UA HD och AD, UA rastypiska ögonsjukdomar, har gjort MH på ett trevligt sätt, är korade, och har arbetsmeriter) inte annonseras där. I min ras är det ofta så att de som annonserar på Blocket av en eller annan anledning inte får valphänvisning via rasklubben. .

Nej hittar du inte din ras på Blocket så kan du ju givetvis inte köpa den där heller..

...
Sen kan jag tänka mig att söker man en ren sällskapshund, och det egentligen inte spelar någon roll om det blir en lhasa apso, en cocker spaniel eller en dvärgpudel, så kan man säkert hitta trevliga valpar på Blocket som uppfyller rasklubbarnas krav. Man kan också ha otur. Därför rekommenderar jag att 1. göra research, 2. gå via rasklubbarna när det ska köpas valp.

Som sagt, varför skulle man inte kunna hitta en potentiell utställningshund, brukshund, etc på blocket? Sen är det väl lika viktigt med mentalitet, röntgenresultat, etc på en sällskapshund som på en tävlingshund, så jag förstår inte riktigt argumentet att sällskapshundar på blocket är mer "okej" än andra.
 
Sv: Att köpa hund på Blocket (eller djur överhuvudtaget)

Nu läste du mitt inlägg ganska så slarvigt tror jag. Min ras finns på Blocket - men inte den typ av valp jag letar efter (jag radade upp de saker jag letar efter i mitt tidigare inlägg). Alltså: de uppfödare i min ras som satsar på mentalitet och arbetsegenskaper annonserar inte på Blocket. De uppfödare vars kullar jag är intresserad av är ganska få, och så ser situationen ut i många raser, vilket gör att man kan få vänta ett bra tag innan den rätta valpen föds.

Träna spår och lydnad kan man göra med blandraser också, naturligtvis, det var inte min poäng.

Hälsa och mentalitet är viktigt för alla hundar oavsett användningsområde, och som jag skrev: du kan ha tur och hitta friska och sunda hundar på Blocket. Men du kan också ha otur. Letar du dessutom efter en hund med specifika egenskaper (ex arbetsegenskaper) utöver hälsa och mentalitet så är chansen ännu mindre att du lyckas. Det är därför jag förordar att köpa valp via rasklubbarnas valphänvisning - det är så mycket större chans att du får vad du letar efter.
 
Sv: Att köpa hund på Blocket (eller djur överhuvudtaget)

Fast seriösa kennlar lägger ibland ut sina kullar på blocket oxå, utöver rasklubbens valphänvisning.
 
Sv: Att köpa hund på Blocket (eller djur överhuvudtaget)

Fast seriösa kennlar lägger ibland ut sina kullar på blocket oxå, utöver rasklubbens valphänvisning.

Absolut - men "seriös" är ett vitt begrepp, det var därför jag specificerade med arbetsegenskaper osv i min egen ras. Och de som är seriösa annonserar för det mesta också via sin egen rasklubb, så man behöver inte gå via Blocket för att hitta de valparna.
 
Sv: Att köpa hund på Blocket (eller djur överhuvudtaget)

Att BC kennlar lägger ut sina kullar på blocket ser jag enbart som possitivt, eftersom det upplyser spekulanter om att renrasiga, reggade hundar ibland inte är dyrare än blandisar.
 
Sv: Att köpa hund på Blocket (eller djur överhuvudtaget)

Nu läste du mitt inlägg ganska så slarvigt tror jag. Min ras finns på Blocket - men inte den typ av valp jag letar efter (jag radade upp de saker jag letar efter i mitt tidigare inlägg). Alltså: de uppfödare i min ras som satsar på mentalitet och arbetsegenskaper annonserar inte på Blocket. De uppfödare vars kullar jag är intresserad av är ganska få, och så ser situationen ut i många raser, vilket gör att man kan få vänta ett bra tag innan den rätta valpen föds.
Om det är collie du syftar på (gissar pga din avatar) så kan det ju bero exempelvis på att det inte finns så många annonser på collievalpar överhuvudtaget på Blocket.
MH-test är ju obligatoriskt för att få registrera collie så även blocketvalpar lär ju ha känd mental status, och om du inte hittar någon där med med ett önskvärt resultat, eller önskvärda meriter inom bruks beror det nog mera på utbudet i så fall.
Dessutom så är ju collien en populär familjehund där kanske många köpare inte är imponerade av en valp efter en brukschampion, utan värdesätter andra saker mer (som t ex mentalitet)

Och bara för att Du inte hittar den hund Du söker så behöver det ju inte var likhetstecken med att blocket är oseriöst, eller hur?



Träna spår och lydnad kan man göra med blandraser också, naturligtvis, det var inte min poäng.

Hälsa och mentalitet är viktigt för alla hundar oavsett användningsområde, och som jag skrev: du kan ha tur och hitta friska och sunda hundar på Blocket. Men du kan också ha otur. Letar du dessutom efter en hund med specifika egenskaper (ex arbetsegenskaper) utöver hälsa och mentalitet så är chansen ännu mindre att du lyckas. Det är därför jag förordar att köpa valp via rasklubbarnas valphänvisning - det är så mycket större chans att du får vad du letar efter.

(Har aldrig påstått att jag har en blandras.)

Fast jag tycker inte det handlar om tur eller otur. Hittar man en kull man är intresserad av är det inga problem att kolla upp MH-test, hälsostatus, osv på föräldrar och längre bak i stammen. Kenneln kan ju likväl ha en hemsida även om de annonserar på Blocket, där det finns information om tidigare kullar, etc.

(Sen vet jag inte om jag tycker att MH-test säger så mycket. Visst, det kan ju sålla ut hundar som visat rädsla / aggressivitet, (ffa om det är ett genomgående mönster i flera led) men ett dåligt resultat på en hund behöver inte betyda att det speglar hundens temprament generellt. Den kan ha haft en dålig dag, eller ägare som påverkat hunden negativt..Likväl som det finns hundar som fått optimalt resultat men som i vardagen inte är särskilt trevliga hundar. Jag känner i alla fall att jag får mer ut av att träffa föräldradjuren, valparna och uppfödaren för att bilda mig en egen uppfattning. )
 
Sv: Att köpa hund på Blocket (eller djur överhuvudtaget)

Känd mental status säger ingenting, efter som många Collieuppfödare avlar på hundar med 5:or på skottet. Det lär man knappast få pga att hunden har en dålig dag, dito med usla resultat på spöken, dumpe o skrammel.
 
Sv: Att köpa hund på Blocket (eller djur överhuvudtaget)

MH-test är ju obligatoriskt för att få registrera collie så även blocketvalpar lär ju ha känd mental status, och om du inte hittar någon där med med ett önskvärt resultat, eller önskvärda meriter inom bruks beror det nog mera på utbudet i så fall.

Som vallhund skrev så säger genomgånget MH ingenting - det är HUR hunden löser MH som jag intresserar mig för.

Dessutom så är ju collien en populär familjehund där kanske många köpare inte är imponerade av en valp efter en brukschampion, utan värdesätter andra saker mer (som t ex mentalitet)

Collien räknas (som tur är) fortfarande till brukshundarna, och jag (och många med mig) ser det som ytterst viktigt att de arbetsegenskaperna bevaras och utvecklas. Då får man både en trevlig familjehund och en härlig tränings/tävlingskompis.

Och bara för att Du inte hittar den hund Du söker så behöver det ju inte var likhetstecken med att blocket är oseriöst, eller hur?

Jag hävdar ändå att de uppfödare (i alla raser) som siktar lite högre än genomgånget MH och "trevlig soffkompis" oftast annonserar via sin rasklubb. En del annonserar också på Blocket, och det är väl inget fel med det, men som sagt, riktigt bra valpar hittar man via rasklubben och behöver inte sökas på Blocket. Varför uppmuntra folk att köpa via Blocket? Vad har Blocket som inte rasklubbarnas valphänvisning har?

(Har aldrig påstått att jag har en blandras.)

Jag ber om ursäkt, ser nu att jag skrev otydligt. Jag menade att man kan träna vad man vill med vilken hund man vill, blandras som renras. Vill man sen komma lite längre så krävs det en del andra saker.
 

Liknande trådar

S
Övr. Hund Detta kanske har varit uppe här innan, men alltså... Alla dessa hundar som säljs på Blocket, vart tar dom vägen? Finns det verkligen...
Svar
8
· Visningar
2 965

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp