Att köpa rea-varor i matbutiken

Köper du fyndvaror med kort datum till nedsatt pris trots tillräcklig inkomst?

  • Nej, jag lämnar dem till personer som har sämre ekonomi än jag.

    Röster: 4 1,3%
  • Ja, men bara om det finns mer än en av den vara jag ska köpa och jag tar aldrig den sista.

    Röster: 7 2,3%
  • Ja, jag tar de varorna jag behöver oavsett om hur många det finns.

    Röster: 233 75,9%
  • Ja, jag tar även lite fler än jag behöver för att ha till senare.

    Röster: 63 20,5%
  • Ja, jag tömmer hela disken oavsett vad det är för varor.

    Röster: 0 0,0%

  • Antal omröstningsdeltagare
    307
En fråga som uppstår i mitt huvud, hur ser en person med ett "ett till synes normalbetalt jobb" ut.
Fick upp en bild i huvudet på medelålders man med gråsprängt hår, märkesbågar, troligtvis någon slags lättviksjacka från typ Sail Racing och mörka jeans. Det är vad min hjärna målar upp för bild men hör gärna vad ni andra tänker!
 
Jag brukar inte ga till reahyllan, men det ar mest for att jag shoppar efter lista, och reahyllan inte brukar ha vad jag behover.
Har i UK ar det ganska valkant nar prisnedsattningarna hander (lordagskvallar tror jag?) sa jag antar att de med smala marginaler haller mer koll pa sant och anpassar sin shopping - men ser jag nagot nedsatt erbjudande av varor jag anvader sa koper jag typ sa mycket som jag har plats for - vilket inte ar sa mycket da jag shoppar med cykel och har begransad plats i koket.
Kan val tycka det ar lite fult att lansa, typ kopa flera flak av nersatta varor, men att kopa for normal bruk + en extra marginal ar absolut ok!
 
Jag går alltid och kollar om det finns något jag gillar i kort datum lådan. Det är ju för att minska svinn som den finns tänker jag. Min ICA har dessutom profilerat sig som Klipp-butik dvs de tar in större partier med kortare datum som de säljer ut till jättebra priser. Så många i staden åker till dit för att handla dessa erbjudanden affären själv lägger ut om på sociala media. Någon gång var det typ 50 m kö för billig lax, de hade till och med en tid de började sälja den. Sen köper man ju då även saker till ordinarie pris när man ändå är där. De brukar också alltid rea ut bananerna för 7-10kr/kg när det är en ny last på väg in. De behöver ju platsen för den nya leveransen, jag har nog inte köpt bananer för ordinarie pris på 6 månader.
 
Nu är jag inte bara lågavlönad utan snarare bidragstagare. Har alltid tänkt att det är för att minska matsvinn men absolut sett priset som en stor bonus så jag har råd med vissa saker ibland som jag aldrig köpt annars. Men aldrig ens tänkt tanken att någon ska låta bli att handla för att andra kanske inte har råd annars.
 
"Min" närmsta butik är inte så bra på det här med röda lappar (trots att det är en rätt stor Ica Supermarket). Men de har en liten kyldisk för kylvaror med kort datum, och jag brukar oftast kolla vad som finns där när jag handlar. Det är inte så ofta det finns något för mig där, men om det gör det och jag vill köpa det så gör jag det utan ett uns av dåligt samvete. Jag köper dock inte en massa extra bara för att, för så himla mycket sänker de inte priserna - ofta kan det vara typ 10-15% på saker som går ut samma dag. Jag är inte nojjig med bäst före (däremot hård med sista förbrukningsdatum), men ser ingen vits med att "hamstra" om jag sparar några få kronor ärligt talat.. Men som sagt, jag skulle kunnat tömma den där kylen utan dåligt samvete om det var varor som jag ville köpa. Precis som att jag kan ta den sista varan från en hylla om det är så. Det är en affär, liksom, det som finns på hyllor etc är tänkt att folk ska köpa.
 
Jag köper det jag behöver och ibland mer om det är något jag vet att jag kan typ frysa in och spara till senare.
Tänker också först till kvarn men kan ärligt säga att om jag ser typ en pensionär eller någon som på annat sätt ser ut att behöva fynda bättre än jag är på väg mot disken där reavarorna finns, går jag och hämtar något annat så länge och låter dem fynda först. :)
Så gör jag med. Det känns nästan elakt att ställa sig och knö bredvid en pensionär.
 
Hur då värt det? Fattar inte.

Ofta är det torrvaror eller utgående sortiment. Eller lagrade ostar :) inte sällan lite lyxigare produkter
Mest sallad som drunknat i påsen redan eller kylvaror som måste ätas eller tillagas snarast men med en prissänkning som inte gör det värt mödan. Kan jag få samma produkt för några få kr mer som jag garanterar kan använda till t.ex flera rätter över några dagar tjänar jag på det. En halvt drunknad sallad hade jag kunnat chansa på om fler än jag skulle äta min mat samma dag :D

Om det blev tydligare. Torrvaror eller utgående är inte lika vanligt men tråden fick mig att tänka på att min Lilla Coop även har en plats för dom nu. Ska tamefan se till att berömma dom :bow:
 
När jag svängde inom den lokala matbutiken påväg hem idag blev jag vittne till en situation som jag inte tänkt ens kunde uppstå. En medelålders person med ett till synes normalbetalt jobb stod och plockade åt sig varor från rea-disken där butiken samlar varor med kort datum som säljs till reducerat pris. Jag vet inte riktigt hur det hela startade då jag kom in mitt i diskussionen men en pensionär skällde ut hen efter noter för att hen "länsade" rea-disken och att hen borde skämmas för att hen stjäl varor som pensionärer och andra "fattiga" människor hade mer nytta av. Butikspersonalen lyckades lugna situationen ganska snabbt och förklarade för pensionären att alla kunder har rätt att köpa vilken vara som helst i butiken så länge eventuella åldersgränser uppfylls.

Detta fick mig att fundera lite. Att det skulle vara skamligt för oss med "tillräckliga" inkomster att köpa nedsatta varor har aldrig slagit mig öht. Jag har alltid sett detta som ett sätt att förhindra svinn genom att uppmuntra kunder att köpa sånt som annars kommer slängas inom någon dag när datumet går ut, inte att det primärt skulle vara någon slags välgörenhet, även om det såklart är bra för personer med begränsad kassa. Hur ser ni på det hela? Både ni som har tillräcklig inkomst och ni som har otillräcklig inkomst. Är det en oskriven regel att man lämnar såna varor till bättre behövande om man själv har det gott ställt och istället köper till ordinarie pris?
Jag köper självklart varorna, det är ju istället för att slänga. Om de rear ut kycklingen eller brödet klockan 20:30 ska jag då avstå i hoppet att någon annan kommer in 20:55 och tar alla tre?

Våra billiga nästa utgående varor ligger ibland bara och ruttnar bort dag efter dag, så vill jag ha en påse gamla äpplen köper jag en påse gamla äpplen. Om ingen köpte det skulle de ju till slut sluta försöka lägga ut dem.
 
Då är dina affärer helt klart sämre på att sälja ut varor till nedsatt pris än de flesta butiker i min närhet. Speciellt Willys har på senare år haft mycket nedsatta varor, de kallar det Svinnsmart. Hittar allt möjligt i rätt stora mängder. Nedsatt 30-70%. Kan vara pålägg, korv, grädde, ost, yoghurt, färdigrätter, kryddblandningar, godis, saft, ja vad som helst. I mina butiker är det ofta lite finare varor som säljs ut till halva priset.
Det är inte svårt att hitta om man har rätt butik i närheten.
Ja jag har sett online bilder från folk som köpt typ frukt/grönt från Willys. Här hade de en bra kyl och även hörn för med nedsatt mejeri men nu hittar jag inget :confused: Ska börja besöka Willys mer på jakt efter detta.

Jag tror affärerna i min närhet skulle tjäna på att sätta ner priserna mer än vad de gör. För mig är det snarare att jag kommer hem med mer än att jag byter ut "planerad produkt" mot en svinnsmart.
 
Mest sallad som drunknat i påsen redan eller kylvaror som måste ätas eller tillagas snarast men med en prissänkning som inte gör det värt mödan. Kan jag få samma produkt för några få kr mer som jag garanterar kan använda till t.ex flera rätter över några dagar tjänar jag på det. En halvt drunknad sallad hade jag kunnat chansa på om fler än jag skulle äta min mat samma dag :D

Om det blev tydligare. Torrvaror eller utgående är inte lika vanligt men tråden fick mig att tänka på att min Lilla Coop även har en plats för dom nu. Ska tamefan se till att berömma dom :bow:
Ah framåt 20.30 om man råkar komma in så finns butiksbakat surdegsbröd som brukar kosta 60 kr brödet för 25 kr ibland. Självklart köper jag det då om jag vill. Jag köper det för fullpris ibland också såklart.

kn: Vi har inte så mycket röda lappar och är det det så har varan nog oftast gått ut så det brukar jag inte gå på. Men jag gillar gamla skrynkliga Ingrid Marie bättre än krispiga så ur skrynkliga grönsakskorgen kan jag plocka om jag känner för det ibland och vi har ofta hela partier med apelsiner eller kiwi eller ngt för bra pris. Jag vet ju att även om jag köper två nät jättegoda apelsiner för 15 kr styck kommer det finnas kvar flera dagar.
 
Har finns ocksa en "svinn hylla" och en del "sankt pris" lappar i butiken. Det mesta svinn har i Oregon, gar dock tillbaka till bonderna i form av gris/hons/whatever mat. Det som ar nedsankt pris i affaren ar oftast sadant som inte kan ga tillbaka till de lokala bonderna eller till lokala "food banks".
"Min" affar har ibland "kop en kottfars och fa en annan pa kopet" vilken man ju utnyttjar, men det ar nog nar de har mer an de kan gora av med.
 
Ja jag har sett online bilder från folk som köpt typ frukt/grönt från Willys. Här hade de en bra kyl och även hörn för med nedsatt mejeri men nu hittar jag inget :confused: Ska börja besöka Willys mer på jakt efter detta.

Jag tror affärerna i min närhet skulle tjäna på att sätta ner priserna mer än vad de gör. För mig är det snarare att jag kommer hem med mer än att jag byter ut "planerad produkt" mot en svinnsmart.

Just grönsakerna till nedsatt pris är i rått dåligt skick på just mina willys. Så jag tar mest förpackade varor. Men jag kan absolut tänka mig att det varierar en del beroende på butik och område!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp