Bukefalos 28 år!

Att köpa sig till problem

Sv: Att köpa sig till problem

Har inte så lång erfarenhet ca 12 år men jag har haft flertalet "problemhästar". Jag tycker det är kul men rekommenderar inte andra att köpa det. De flesta vill ju en så enkel häst som möjligt för att det ska vara roligt. Jag ser inga fel i det alls. Jag har en supersnäll och idiotsäker medryttarhäst just nu och det är så SKÖNT!
 
Sv: Att köpa sig till problem

Med tanke på hur många skapar problemhästar av okunnighet ser jag inte vitsen med att de skulle köpa på sig problem?

+ att en välriden läromästare faktiskt aldrig kan slås av en unghäst/outbildad häst rent kunskapsmässigt. En bra tränare som delvis rider ens häst kan säkert hjälpa en hel del men en häst som svarar korrekt på hjälperna är ovärderligt! Man lär sig MÄNGDER på problemhästar/unghästar också, men jag tror aldrig man kommer hela vägen fram när varken häst eller människa har 100 % koll på vad som faktiskt är rätt.

Och det gäller inte bara massa dressyrrörelser utan det rent grundläggande att gå lösgjort på rakt resp böjt spår med framåtbjudning genom kroppen och jämn bjudning till båda tyglarna.
 
Sv: Att köpa sig till problem

Ursprungligen postat av älgen Visa inlägg
Med tanke på hur många skapar problemhästar av okunnighet ser jag inte vitsen med att de skulle köpa på sig problem?
+ att en välriden läromästare faktiskt aldrig kan slås av en unghäst/outbildad häst rent kunskapsmässigt. En bra tränare som delvis rider ens häst kan säkert hjälpa en hel del men en häst som svarar korrekt på hjälperna är ovärderligt! Man lär sig MÄNGDER på problemhästar/unghästar också, men jag tror aldrig man kommer hela vägen fram när varken häst eller människa har 100 % koll på vad som faktiskt är rätt.

Och det gäller inte bara massa dressyrrörelser utan det rent grundläggande att gå lösgjort på rakt resp böjt spår med framåtbjudning genom kroppen och jämn bjudning till båda tyglarna.
Och sedan är frågan hur ofta kommer inte "problemhästarnas" problembeteenden just ifrån veterinära problem? Tycker ganska ofta den röda tråden följer med på de hästar med problem beteenden att det för eller senare hittas en kroppslig förklaring.

/Camilla
 
Sv: Att köpa sig till problem

Det verkar som att många anser att om man är riktigt duktig och har bra erfarenhet så behöver man inte rådfråga nån här på Bukefalos:meh:
Själv tycker jag att det kan vara intressant att bolla ideér, kanske få nåt tips om nåt som man själv inte har tänkt.
Olika saker funkar ju på olika sätt för olika hästar och har man kanske kört fast och att det kanske finns nån som sitter inne med nåt bra tips och råd som man inte provat så kanske man vill få en annan infallsvinkel till problemet.
Jag tror knappast att någon är så himla duktig att man aldrig behöver få hjälp och råd med nåt. Sen får man ju själklart sålla i råden då vissa inte verkar veta vad dom pratar om.
Sen är ju problemet lite med Buke att man måste skriva hela sin livshistoria om saker och ting inte sk misstolkas, för folk har ju en tendens att tolka allt man INTE skrivit. Så ifall man har ett "lite mindre" problem med hästen så bör man ju förklara hela sin egen bakgrund + hela hästens bakgrund så att inte en massa läsare tror att man är nån inkompentent nybörjare som egentligen borde skaffa sig en barbiehäst :p
 
Sv: Att köpa sig till problem

Det verkar som att många anser att om man är riktigt duktig och har bra erfarenhet så behöver man inte rådfråga nån här på Bukefalos

Det var jag som skrev det - jag menade att man behöver inte skriva frågor inför köp typ "tror ni att jag klarar av en så svår häst/har någon haft en svår häst någon gång".

Om man är trygg i sin egen förmåga så behöver man inte rådfråga främlingar om man fixar en svår häst eller inte.

Bolla idéer är en annan sak.
 
Sv: Att köpa sig till problem

Håller med fullkomligt.

Veterinära eller utrustningsproblem brukar det vara.

Fast visst handlar det också många gånger om konstellationen häst/människa?

För att illustrera vad jag menar kan jag berätta om en häst som står här hos mig just nu.

Det handlar om en sexårig valack, kallblodstravare. Han fick gaffelbandsskada vänster fram för nästan ett år sedan, ställdes därför av från trav (visst, här har vi ett veterinärt fel men hästen är ohalt).
Togs över av min kompis, vars sambo ska ha honom till ridhäst. Flyttades hem till mig för inridning/omskolning eftersom jag är van att rida in hästar.

Jag hade passande utrustning som jag använder på hästen. Han fungerar för mig problemfritt. Han kom på midsommarafton, och nu tre och en halv månad senare rids han i stabil form i skritt och trav, klarar en del dressyrövningar i skritt och trav i bibehållen form: öppna, skänkelvikning i skritt och trav, har introducerat sluta i skritt. Inåt- och utåtställer på volt, flyttar bogar och bakdel inåt och utåt på volt i skritt och trav. Lätt, problemfritt.
Galoppen OK men inte skolad: han har lite bråttom i fattningarna men i övrigt inga problem. Går inte i form i galoppen än men det ser jag inte som något konstigt utifrån hur lite han ändå är riden.

Rids 2-3 gånger per vecka.

Killen som ska ha hästen, klarar inte alls av honom. Hästen blir rädd bara killen sitter upp. Killen är mjuk till sättet och vänlig och bryr sig om hästen. Ingen hög röst, inga plötsliga rörelser, inget som man tycker att hästen borde reagera på. När killen rider blir hästen rädd och så tappar ekipaget balansen och så blir det kris och katastrof som hälften av gångerna slutat med en skrämd häst som fått panik och "stuckit" och killen har fallit av. När hästen varit infångad, har jag suttit upp och ridit några minuter och hästen fungerar fint igen.

Här handlar det inte om utrustningen: jag sitter upp och rider i samma sadel som killen. Här handlar det knappast om något veterinärt: killen rider i en kvart, hästen får panik, killen ramlar av. Jag sitter upp och rider i fem minuter och hästen går som en klocka.

I det här fallet tycks det vara fråga om en lite bekymrad häst som accepterat mig som en trygg punkt och som blir rädd när det blir förändringar.

Detta är i dagsläget inte en "problemhäst" eftersom han får stå hos mig så länge, åtminstone över vintern. Får vi det inte att fungera avslappnat med killen så blir hästen kvar hos mig (om nu inte travtränarna vill ha tillbaka honom och prova honom till trav igen) vilket innebär att han slipper bli en problemhäst. Han kan i stället få bli en OK dressyrhäst på lätt nivå, möjligen upp till MSV på sikt.
Men han är i riskzonen att bli "problemhäst" på grund av sin osäkerhet.
 
Sv: Att köpa sig till problem

Jo visst är det så också men tror en hel del beror på veteinära och utrustningsproblem också. Det är många faktorer som spelar in :-)
 
Sv: Att köpa sig till problem

Och jag tror att om man verkligen är kapabel och kunnig nog att ta sig an en riktig problemhäst så har man inget behov av att rådfråga Buke om Buke tror att man klarar av det.... :meh:

Det är så jag också känner. Är problemet inget problem - köp. Är problemet ett problem - köp en annan häst.
 
Sv: Att köpa sig till problem

Min standardfras till vänner som skullat köpa häst är "Köp inte ett problem, för problem blir det nästan alltid av någon form ändå".

Nu fick ju jag min nuvarande häst gratis. Men han var vanvårdad, ohanterad och nykastrerad 3 åring och det känns helt underbart att veta att den hästen han är idag är MIN förtjänst och bara min :D Hade nog inte köpt honom för några större summor då han inte var värd någonting i pengar sett.

Men min dröm om egen gård så småningom ska slå in och när jag har gård med eget stall så är nästa dröm att köpa "problem" hästar eller ta mig an andras hästar för att rida till och sälja. Jag älskar utmaningen och anser att det till 99% aldrig hästen det är fel på utan den som ridit/hanterat hästen. Djuren blir vad vi gör dom till :)

Handlar det däremot om problemhästar på det vis att dom är skadade så skulle jag inte köpa.
 
Sv: Att köpa sig till problem

KL
Vad är en problemhäst då? Om man tittar på en såkallad problemhäst, och man vill ha den hästen ändå, alltså så klarar man av denna problemhäst. Då är det ju ingen problemhäst för den nya som köper den eftersom den uppenbart inte ser hästens små egenskaper som problem?

Blir det en problemhäst bara för att den är svår/smart/kräver höga krav på stall och omgivning/den gamla ägaren klarar inte av den/olater? Hur många människor behöver hästen vara svår för för att bli klassad som problemhäst?

Jag klassar inte min häst som en problemhäst trots att han ställer höga krav på sin omgivning, han är en löjligt enkel häst bara han är nöjd och vet vad som gäller. "Svår" blir han först när han inte riktigt vet vart man står i sina åsikter om vad som är okej och inte.

Nu menar jag fysiskt friska hästar som fungerar bra med andra hästar. Det är ett gott tecken på att hästen ändå är mottaglig för eh..instruktioner och uppfostran och liknande.
 
Senast ändrad:
Sv: Att köpa sig till problem

Det verkar som att många anser att om man är riktigt duktig och har bra erfarenhet så behöver man inte rådfråga nån här på Bukefalos:meh:
Själv tycker jag att det kan vara intressant att bolla ideér, kanske få nåt tips om nåt som man själv inte har tänkt.
Olika saker funkar ju på olika sätt för olika hästar och har man kanske kört fast och att det kanske finns nån som sitter inne med nåt bra tips och råd som man inte provat så kanske man vill få en annan infallsvinkel till problemet.
Jag tror knappast att någon är så himla duktig att man aldrig behöver få hjälp och råd med nåt. Sen får man ju själklart sålla i råden då vissa inte verkar veta vad dom pratar om.
Sen är ju problemet lite med Buke att man måste skriva hela sin livshistoria om saker och ting inte sk misstolkas, för folk har ju en tendens att tolka allt man INTE skrivit. Så ifall man har ett "lite mindre" problem med hästen så bör man ju förklara hela sin egen bakgrund + hela hästens bakgrund så att inte en massa läsare tror att man är nån inkompentent nybörjare som egentligen borde skaffa sig en barbiehäst :p

Jag tycker inte heller att man behöver rådfråga här, om man är riktigt duktig och har mycket erfarenhet.

I så fall har man säkerligen någon kunnig person att bolla med, som man hittar någon annan stans än här. Ett så här blandat forum är inte ett ställe där jag skulle diskutera mina eventuella ridproblem.
För att komma vidare i ridningen, diskuterar jag med mina kunniga tränare. Generella tankar kring fysiologi brukar jag diskutera med "min" equiterapeut.
Hantering har jag hittills inte behövt diskutera eftersom jag inte har svårigheter med mina hästar - inte ens de som kommit hit som riktiga problem.
Och jag har visserligen ganska många års häst-erfarenhet (drygt 30 år med egen häst) men anser mig som tämligen medelmåttig men med god självinsikt om vad jag inte skulle ge mig på.
Å andra sidan blir jag med jämna mellanrum tillfrågad om råd när någon kör fast och jag blir då och då tillfrågad om att träna häst mot ersättning.

Med det sagt, skulle jag gärna diskutera med Tuaphua, som verkar vara riktigt kunnig om olika slags problemlösningar, utifrån hur inläggen brukar se ut.
 
Sv: Att köpa sig till problem

Det är att låsa sig väldigt tycker jag. Alla människor har olika erfarenheter av saker och ting. På ett sådant här forum finns det säkert en hel del som varit med om liknande som en själv och som kan ge sina åsikter. Om du sen väljer att ta dom till dig eller inte är en helt annan sak. Det krävs ju också en viss kunskap att kunna veta vilka tips som är skräp och vilka som man faktiskt kan tänka på.

Jag har också tränare jag pratar med men det är skönt att få andras tankar om saker och ting också som jag eventuellt då också kan prata med min tränare om. Tränarna är ju inte gudar som vet precis allt om allt, iallafall så ser inte jag mina tränares åsikter som dom enda rätta. Det kan jag inte göra om jag vill komma framåt plus att jag alltid är nyfiken vad andra har gjort i liknande situationer med liknande hästar.

Sen tvivlar jag på att bara för att man är duktig att man då automatiskt har duktiga runt omkring sig som funkar att prata med. Jag har stått i stall med såkallade duktiga personer men inte en chans att dom gick att prata med.

Även från folk som inte är på samma nivå kan ha bra ideer över saker och ting har jag märkt. För att utvecklas och hitta ytterliggare metoder som eventeullt kan fungera ännu bättre än dom man själv använder sig av så behöver man se sig omkring och prata med alla sorts folk inom alla grenar.
 
Sv: Att köpa sig till problem

Det är att låsa sig väldigt tycker jag. Alla människor har olika erfarenheter av saker och ting. På ett sådant här forum finns det säkert en hel del som varit med om liknande som en själv och som kan ge sina åsikter. Om du sen väljer att ta dom till dig eller inte är en helt annan sak. Det krävs ju också en viss kunskap att kunna veta vilka tips som är skräp och vilka som man faktiskt kan tänka på.

Jag har också tränare jag pratar med men det är skönt att få andras tankar om saker och ting också som jag eventuellt då också kan prata med min tränare om. Tränarna är ju inte gudar som vet precis allt om allt, iallafall så ser inte jag mina tränares åsikter som dom enda rätta. Det kan jag inte göra om jag vill komma framåt plus att jag alltid är nyfiken vad andra har gjort i liknande situationer med liknande hästar.

Sen tvivlar jag på att bara för att man är duktig att man då automatiskt har duktiga runt omkring sig som funkar att prata med. Jag har stått i stall med såkallade duktiga personer men inte en chans att dom gick att prata med.

Även från folk som inte är på samma nivå kan ha bra ideer över saker och ting har jag märkt. För att utvecklas och hitta ytterliggare metoder som eventeullt kan fungera ännu bättre än dom man själv använder sig av så behöver man se sig omkring och prata med alla sorts folk inom alla grenar.

Fast det du beksriver här, handlar ju om att föra en diskussion. Det tycker jag är intressant, för att se hur andra tänker och har löst en situation. Visst kan man få idéer från personer som har ett annat kunskapsläge än man själv har, och framför allt annan erfarenhet.

Det du beskriver ovan ser jag dock inte som att fråga om råd.

Om jag frågar om råd, så vill jag ha hjälp med ett specifikt problem. En sådan fråga slänger inte jag ut hej vilt till vem som gitter svara.
En sådan fråga ställer jag till någon vars kunskaper jag litar på.

Mina tränare är inte heller gudar, men de har stor erfarenhet och jobbar inom tre olika discipliner vilket ger en ganska vidsynt totalbild.

Men mina tränare är utmärkta att bolla tankar med.
En av dem i synnerhet brukar jag föra allmänna diskussioner med. När jag har sett hur han instruerat någon annan ryttare, kan jag på mitt ridpass fråga efter tankegångar kring en speicifik övning i en specifik situation, för att lära mig mer än det som snävt handlar om mina hästar (jag har tre hästar som fått följa med på träning för den tränaren) och som kan vara tillämpligt på någon av mina andra hästar.

Det finns personer här som har stor kunskap inom många områden, uppenbarligen gott om folk som kan mer än jag och är duktigare än jag på att rida.
Dock rådfrågar jag hellre en person jag känner till i verkligheten och har sett hur den jobbar, än att fråga om råd där svaret kan komma från vem som helst...
 
Sv: Att köpa sig till problem

Jag skulle aldrig råda någon att köpa på sig en "problemhäst"...vad det nu innebär. Det betyder inte att jag själv inte skulle kunna göra det. Jag vet ju vad jag har med mig och är erfaren nog att avgöra om ett "problem" är möjligt att jobba med och vad jag troligen kommer att få lägga ner för arbete, utvärdera det och göra ett val....men att råda någon som frågar, ALDRIG!
 
Sv: Att köpa sig till problem

kl
Egentligen, om man anser att man har köpt en problemhäst, då är ju den hästen ett problem för än. Tror man att man kan klara ut "problemen" så är det ju egentligen inte någon problemhäst. Det finns ju dom som köper jobbiga hästar men ser inte det som ett problem i sej utan att det kommer fungera att jobba med.

En problemhäst är ju bara en problemhäst för någon som inte klarar ut problemen. Så därför egentligen så ja, det är korkat att köpa hästar med egenskaper som kommer bli problem för en.
 
Sv: Att köpa sig till problem

Om jag frågar om råd, så vill jag ha hjälp med ett specifikt problem. En sådan fråga slänger inte jag ut hej vilt till vem som gitter svara.
En sådan fråga ställer jag till någon vars kunskaper jag litar på.
Jo det är ju sant. När jag hade problem med min häst i början så ringde jag runt och provade tre olika tränare innan jag hittade rätt. Att söka råd om sådanna direkta problem på nätet ger ju inte så mycket då jag behövde någon fysiskt där som kunde se och hjälpa.

För även om jag hade fått råd om hans problem att prova det och det hade det varit korkat att prova det själv.
Mina tränare är inte heller gudar, men de har stor erfarenhet och jobbar inom tre olika discipliner vilket ger en ganska vidsynt totalbild.
Tyvärr så verkar många se sin tränare som den enda person som kan något och följer den blint oavsett hur det går. Sett så många som suttit fast med samma problem i många år istället för att säga till tränarn att det funkar inte och jag får fråga en annan.
 
Sv: Att köpa sig till problem

Jag tillhör dom som inte vill ha det jobbigare/svårare än det behöver vara.

Jag vet vad jag vill med mitt häst ägande och köper en häst med huvud och exteriör för det.

Jag har noll intresse av att köpa häst där någon ägare innan har skapat problem eller farligt beteende.

Låter nästan som jag vill ha robotar men långt ifrån jag vill ha hästar med egna åsikter, vilja och idéer.

Där i mot behöver det inte vara färdiga hästar, har fött upp en egen och den resan planerar jag att göra om antingen med en egen uppfödning eller köpt föl.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 024
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 307
Senast: Fiorano
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 796
Övr. Hund Jag kom att tänka på min allra första hund hon var 1 år när jag köpte henne och jag var 19 år och det var den mest fantastiska tiden i...
2
Svar
33
· Visningar
2 852
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp