Att köpa häst osedd

Sv: Att köpa häst osedd

Ok! Kommer också få papper faxade/mailade till mig, och alla originalpapper med hästen sen.

Till allihopa:
Hur gjorde ni med betalningen?

Ok! Kommer också få papper faxade/mailade till mig, och alla originalpapper med hästen sen.

Till allihopa:
Hur gjorde ni med betalningen?

Jag betalade hälften i förskott och hälften när hästen kommit fram.

Men det sägs att det säkraste sättet att betala utomlands vid så stora summor är genom banken (vet tyvärr inte vad det kallas) att man sätter in pengar på ett konto och skickar ett "kvitto" på det till säljaren för att h*n ska kunna se att pengarna finns, och när hästen kommit fram gör man själva överföringen. Var ett råd jag i samband med att sälja en sadel till Canada, men jag vet ärligt talat inte om det finns någon motsvarighet inom Sverige.

Är hästen i grunden österrikare är det jätte bra!:) Dom har koll på vad dom avlar med, och framförallt avlar rent!
Bra att den redan har ett pass!

Ja, det kändes verkligen bra! Det känns som en seriös säljare!

Jag handlade tyvärr av en av dessa oseriösa förmedlare! :devil: Jag blev superlurad av en kvinna i Skåne som förmedlar hästar från norra tyskland. Hästen var inte alls som utlovat!! Den var mager och i ett rent eländigt skick. Den kan aldrig ha gått igenom en veterinär besiktning utan smärtstillande eller annat ( kanske besiktade de en annan häst). Den har så stora exteriöra och dolda fel att den inte kan ridas och ej heller användas till avel.
Åk och titta på hästen istället, och var noga vem du handlar av. Begär att få göra en vet. besiktning i Sverige också, och gör tydligt upp om vad som gäller om du inte är nöjd med hästen.

OK! Men hon som jag ska köpa av kommer ej från skåne, så jag hoppas verkligen att det inte är hon!

Det var ju verkligen jättesynd att det inte blev något bra, och jag är ju medveten om att den risken finns, men som sagt, man får ju känna själv om man är villig att ta den risken!

Kul att det var ett bra köp! Hur gick det till väga?

Jag hoppas ju verkligen att detta också blir ett bra köp, att jag inte blir lurad.

Jag ska ju få papper faxade till mig med vet. bes osv, och så får man ju verkligen hoppas att det inte är något lurendrejeri

Jag hoppas att min magkänsla har rätt!

Kolla noga vem du ska skriva kontraktet med. Om det är en privat person eller en näringsidkare. Det är olika lagar som gäller vid en ev tvist. Mest skyddad är du om du skriver kontrakt med en näringsidkare, och minst om det är med en privatperson.

Kan du inte fråga om du får 14 dagar returrätt?
Jag brukade lägga in det i kontraktet till dem som köpte häst av mej från Irland utan att först komma och kolla på hästen.
Om du inte vill ha hästen så får du skicka tillbaka den inom 14 dagar efter leveransen.
Det brukar bli billigare och vettigare än att sälja hästen för en förlust i Sverige.

Som säljare har jag aldrig accepterat någonting annat är förskottsbetalning. Jag skickar inte iväg någon häst utan att först ha fått betalt för den.

Lycka till!

Hejsan!

Ja, det är ju en väldigt bra regel, ska höra om jag kan få något liknande. Om det verkligen är en dålig häst, så kan man ju alltid skicka tillbaka den.

Tack till alla råd som jag har fått från allihopa!

Har precis köpt en häst från holland som jag bara sett på video !! Allt var precis som utlovat !! Har haft han i 3 veckor nu...Skodde han igår och han var som ljuset själv. Lyfte alla benen själv :-) Tom där var han som färsäljaren sagt...Fick alla veterinär papper och röntgen plåtar innan köpet...

Min andra häst köpte jag på bild...Står åter tillbaka hos stället jag köpte han från..ENORM kapacitet i hoppningen så han ska säljas. Absolut kapacitet att nå toppen..Han var oxå som utlovat...

Man ska känna att det känns rätt då är det bara att köra på.Även om du provrider hästen 1 gång vet du ju inte om ni passar ihop. Det tar ju ett tag att rida ihop sig..Men man har iallafall sett hästen...

Lycka till !!

Finns det någon som man kan rådfråga och prata med säkerhet om, typ något försäkringbolag eller liknande?

Hmmm.... Njae... Jag menar... det finns ju bra hästar här i sverige. Dom kan man ju provrida och riktigt se hur de är. Kanske jag som är feg och inte gillar att chansa men jag tycker att man ska se och uppleva hästen som man tänker köpa IRL. Man kanske köper grisen i säcken...

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej alla, hur tänker ni som är i min ålder när det gäller detta? Köpa en äldre häst som kanske får ålderskrämpor, ett föl som du kanske... 2
Svar
20
· Visningar
1 817
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 060
Senast: morgaine
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 419
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 429

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka