Att kritisera dressyrdomare

Bukefalos 30 år!

Fiorano

Trådstartare
Var tycker ni gränsen går? Ser överallt i some att "domare dömer fel", "domare är dumma i huvudet", "domaren tyckte så här men det är fel" osv osv.

Alla har vi varit besvikna på % och alla har vi nån gång känt att vi fått glädjepoäng också😅. Är mest förvånad över hur otroligt mycket domarkritik jag sett senaste tiden-av både unga som ruttade.

Skrev själv häromhelgen "jag tyckte jag skulle få en 10a men fick "bara" en 8a😂". Det tycker jag uppenbarligen är med skämt i tonen, men kan kanske också tolkas knasigt?

Ja det är ju lättare att skylla på domaren än att erkänna att ens egen ridning inte är så bra som man trodde… 🙄
Nu är det över 10 år sedan jag själv tävlade men ser också då och då på some hur ryttare kritiserar domaren när de inte fått tillräckligt bra betalt för ritten. Och sedan ser man filmen de lagt ut och tänker att de nog i stället ska vara väldigt nöjda med de procenten de fått.
Absolut att det kan bli tokigt även för en domare någon gång men på det stora hela så litar jag på att domaren dömmer efter vad hen ser. Och så länge domaren dömer lika genom hela klassen så finns det inget att klaga på.

Jag tycker inte man har rätt att ösa skit till höger och vänster om domare på some. Tror inte de ryttare som gör det skulle tycka det var okej om domaren kritiserade ryttarnas ridning på sina some kanaler.
Du måste tåla att bli bedömd och få kritik, både positiv och negativ, annars bör du inte tävla dressyr.

Jag har nog mest sett barn/unga på sistone som lagt upp såna inlägg och då tycker jag mest det är otur att ingen vuxen familjemedlem reagerat och hjälpt till att "städa upp" lite. Och det är nog tyvärr lite av en inledningsfas i allas dressyrkarriärer... (Kanske har man inte tränat tillräckligt mycket, bara ridit klubbtävling när ungdomssektionen på ridskolan dömt med en högre poängskala eller bara blivit nervös första tävlingen för att komma ihåg att rida rätt vägar och ponnyn råkade vara felställd hela tiden så poängen sjönk. Eller nåt annat som jag tycker är helt naturligt när man är ny på dressyrtävling). Fick upp en ponnyryttare som förslag på Instagram för nån månad sen som skrev att domaren var dum och taskig för att den inte fått godkända poäng (med tillhörande film som visade delar av en ritt som nog fick rätt poäng ändå eftersom det på gott och ont var enkelt för mig att hitta resultatet i Equipe). Den hade rätt så många kommentarer, några som höll med och sedan en del som vänligt förklarade varför domaren dömde som den gjorde.

Självklart tycker jag att man får vara besviken på resultatet, oavsett klass/erfarenhet men man får tänka på hur det formuleras. Det är ju skillnad på att skriva att "jag var väldigt nöjd men idag tyckte jag och domaren väldigt olika om hur skolorna och mellantraven blev". Jämfört med "domaren behöver läsa TR på hur en öppna faktiskt ska se ut". (Nu blir det kanske off topic, men blev det inte ett ärende till disciplinnämnden när nån vuxen ryttare skrev att domaren borde bli av med sin licens i nåt inlägg för några år sedan?)

Om man ser ditt exempel på 10 och 8 så tror jag det beror på hur väl dina följare känner dig och hur du uttrycker dig. Vill man bokstavstolka kan det ju ses som att du tänkte att domaren inte vet vilka poäng som är rätt och dömde fel. Men det kan ju också ses som att du var så nöjd över dig och hästen att det var det bästa ni gjort för era förutsättningar och därför en tia/guldstjärna i eran bubbla oavsett vilket poäng som egentligen delades ut.

Såå, lite lagom kritik/upprördhet pga "tävlingsinstinkt" tycker jag kan vara okej. Dvs, nåt i stil med att "vi tyckte olika för jag var nöjd med ritten". För det är ju naturligt att tycka att sin egen häst är finast och om det känns bra så hoppas man ju på ett bra resultat.

Sen har vi nog alla någon form av favoritdomare och mindre favoriter men så är det ju med det mesta här i livet. Man kan inte komma överens med alla, men det är fortfarande fullt möjligt att vara respektfull i eventuella inlägg om tävlingen ändå.

Jag kan förstå när barn skriver ut sånt och det har jag sett nyligen. Jag är inte domare, men det ser ut som rättvisa procent. Men jag förstår också att de blir besvikna när man kanske inte förstått vad domaren behöver få se för att sätta en 6a eller 7a. Men där behöver de ju lära sig att inte skylla på domaren. Men hur? Min ridlärare hade ju tagit ner mig på jorden direkt för 20 år sen, men jag tävlade ridskoleponny med ridlärare på plats. Det gick aldrig bra för oss men hade inte en tanke på att det var domarens fel, bara att alla andra var bättre 😁
Men vuxna borde ju veta bättre och klart man får vara besviken men tycker gott att ”känslan speglade inte procenten idag” eller ”domaren höll inte med” räcker. Får man skriva så? 😁

Och klart man ibland är värd en 10:a fast man ”bara” får 8a! 🤩

Det finns kritik och det finns analys?

Tänker att det är stor skillnad på exemplen ovan och någon som tex pratar om 'jag fick en 6a på inridningen, men förra gången jag tävlade, för en annan domare, tyckte jag att jag red lika bra och fick en 7a. Rakheten var lika bra, halten var mjuk och på rätt ställe osv. Tycker själv att uppställningen var bättre men jag fick ingen kommentar så jag vet inte varför jag bara fick en 6a denna gång'.

Ett tillfälle när vi ska börja kritisera domare är när de har uppenbara favoriter. Tex domaren som dömde upp alla ekipage som inte var halvblod 'för de har ju fått kämpa så himla mycket mer'.

Av alla miljoner gånger jag tävlat har jag bara varit rejält missnöjd med poängen en gång. Men då satte jag mig som domarskrivare för den domaren för att förstå hur hon dömde. Jag sa det till och med till henne :rofl: Men en sak har jag lärt mig på alla dessa år. Desto bättre grundridningen är desto mer sällan blir man missnöjd med sina poäng.

Var tycker ni gränsen går? Ser överallt i some att "domare dömer fel", "domare är dumma i huvudet", "domaren tyckte så här men det är fel" osv osv.

Alla har vi varit besvikna på % och alla har vi nån gång känt att vi fått glädjepoäng också😅. Är mest förvånad över hur otroligt mycket domarkritik jag sett senaste tiden-av både unga som ruttade.

Skrev själv häromhelgen "jag tyckte jag skulle få en 10a men fick "bara" en 8a😂". Det tycker jag uppenbarligen är med skämt i tonen, men kan kanske också tolkas knasigt?
Jag tror det är ett samhällsfenomen och inte specifikt inom dressyren. Jag arbetar på universitetet och vi har också märkt en ökning när det gäller studenter som ifrågasätter sina betyg. Studenten anser sig uppnått ett visst betyg och har mycket svårt att lyssna på en objektiv bedömning av någon annan.

Jag vet inte varför det blivit så men jag upplever ibland att betygsättningen i grundskolan är i vissa fall en förhandling där det ibland leder till ett högre betyg.

Jag brukar verkligen försöka att INTE skriva något alls om bedömningen.
Ibland håller jag kanske inte med om alla siffror men jag vet hur fort det går och att man kan missa saker, plus att jag knappt ser ett ekipage på 60 meters avstånd så jag skulle behöva kikare för att se missar eller förtjänster på det avståndet ;)
Även om jag medvetet försöker att inte prata om bedömningen så har jag säkert skrivit något som man kan uppfatta som besvikelse (eller beröm för att domaren fattat hur bra jag är ;) ) men försöker låta bli.

Jag är 99% säker på att domaren VILL sätta höga poäng. Det är roligare att berömma, och man blir mer populär som domare om man ger höga poäng. Så sätter domaren lågt på mig så var det nog rätt uruselt egentligen för man blir inte mer populär på att kritisera brukar jag tänka ;)

Av alla miljoner gånger jag tävlat har jag bara varit rejält missnöjd med poängen en gång. Men då satte jag mig som domarskrivare för den domaren för att förstå hur hon dömde. Jag sa det till och med till henne :rofl: Men en sak har jag lärt mig på alla dessa år. Desto bättre grundridningen är desto mer sällan blir man missnöjd med sina poäng.

Delvis kopplat till detta. Jag har aldrig fattat varför man kritiserar domare så som du tar upp här @Fiorano. Men tror det hänger ihop med att jag växte upp i en klubb där vi ofta hade aktiviteter där vi fick rida eller se folk rida program/programdelar för klubbens domare där det tydligt gicks igenom vad domaren tittade efter och såg osv. Även våra tränare var delvis domare så för tävling fick man tävlingstips på träningarna. Själv satt jag också mycket skrivare och det är bara en gång jag reagerat på en domare som uttalade sig allmänt väldigt kritiskt om en travhäst i en minidressyrklass.

Tycker verkligen det är jättetrist med den "personliga" kritiken mot hur ens ritt dömts. Diskussionen om hur dömandet är hästvälfärdsmässigt uppdaterad är en helt annan tycker jag och superviktigt. Men det är ju en annan fråga än den som lyfts här.

Är väl en del av samhällsklimatet. Se hur vuxna kan skrika åt unga fotbollsdomare under matcher för barn.
Nog kan jag också ibland vara missnöjd med bedömning av en del saker men ofta när jag går tillbaka och tittar på filmen får jag hålla med till viss del iaf. Oavsett hade jag aldrig hängt ut domaren på SoMe. Vi får vara glada att vi har domare som vill göra detta.

Nu använder jag inte sociala medier längre men det förvånar mig inte att det ser ut så.
När jag blir besviken är det på mig själv, det är ju inte domarens fel att jag rider fel, fattar fel galopp eller släpper ut tygeln så hästen glider runt långt som en finlandfärja 😅

Ibland skiljer det lite i poängen trots att känslan och utseendet är samma men det är ju trots allt människor som dömer med egna preferenser och tolkningar. När jag får lägre på något brukar jag istället få högre på något annat.
Är en domare som utmärkt sig i poäng och kommentarer, ser ingen anledning att hänga ut hen, bättre att bara undvika de tävlingarna.

Det var flera år sen jag tävlade dressyr nu och jag minns inte om jag skrev något negativt om någon bedömning någon gång, jag hoppas jag inte gjorde det!
Jag tycker inte man ska säga något om bedömningen offentligt. Spelets regler liksom, är man med så får man ju tåla att bli bedömd. Domare är ju människor, inga maskiner. Ja, det är en bedömningssport - det gäller ju även för domarna, det är nog inte så lätt att döma alla gånger.

Det är ju stor skillnad på att skriva att man inte delar en domares bedömning och att påstå att domaren är dum i huvudet. Visst finns det domare jag har undvikit om det går för att jag upplevt att personen dömer underligt eller oftare, dömer upp egna elever eller ryttare från sin egen klubb. Det tycker jag är oproffessionellt och har inga problem att ge sån feedback. Men då tycker jag att man ska kunna vara konkret i det man säger och inte bara arg.

Det är ju stor skillnad på att skriva att man inte delar en domares bedömning och att påstå att domaren är dum i huvudet. Visst finns det domare jag har undvikit om det går för att jag upplevt att personen dömer underligt eller oftare, dömer upp egna elever eller ryttare från sin egen klubb. Det tycker jag är oproffessionellt och har inga problem att ge sån feedback. Men då tycker jag att man ska kunna vara konkret i det man säger och inte bara arg.
Men bör sån kritik isf läggas upp i some?

Jag misstänker att jag var mer dömande mot domare när jag var yngre, nu kan jag oftast se att vi håller med varandra ändå. Sen har jag ändå några jag gärna undviker… men inte sjutton hade jag gett mig på att såga dem på sociala medier, jag bara låter bli att anmäla 😆

Egna elever får de ju dock inte döma, så det låter ju väldigt olämpligt.

Liknande trådar

• Att döma riddressyr resp. kördressyr
  • F
    Dressyrdomare

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026

Katt, Andra Djur