Att lämna i smyg

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag väntar på svar från kvinnan som hyr ut... en annan potentiell hyresgäst skulle höra av sig till henne under dagen med ja/nej.
Jag vet inte vad jag är mest orolig för, att hen ska säga ja? Eller Nej?

Jag har inte ens nån som kan hjälpa mig att flytta. Vad kostar flytthjälp?
Och hur ska vi överleva till inflytt i höst och tills huset säljs? Han har nog snappat upp att nåt händer, han ville ha en ekonomisk fullmakt idag. Jag vägrade.
Han är skitsur nu, går runt och växlar mellan att låtsas att han inte ser mig, att hånflina åt mig, kalla mig hjälplös och golddigger och att ifrågasätta allt jag gör och säger. Det sistnämnda för att få mig att explodera.
Ekonomisk fullmakt????? VAD tänker han använda den till?? Jag vågar knappt tänka på vad en sån innebär - men det är skrämmande. Håll hårt i det som är ditt och släpp honom inte en millimeter innanför dina gränser!!! Gå inte med på NÅNTING!

Det låter som att han har lite panik. Försöker skrämma dig till lydnad. Ta inte åt dig. Explodera inte (om du kan låta bli), det är vad han vill. Få dig att reagera och tappa ansiktet.

Behöver du fly akut och bo på soffa hos någon bukefalist så är jag helt säker på att vi är många som ställer upp.
Om flera av oss skriver var vi finns, så är det lättare för ts att hitta någon i sin närhet att kontakta, vid behov.
Om jag tolkar det ts skriver rätt så är det inte i min närhet. Men, har jag fel så är jag i Kalmartrakten och kan nog skramla fram någon form av boende i närheten i allafall. (min egen hyresvärd har nog billiga lägenheter att hyra ut, men jag tror att det är fel landsände)

Ta kontakt med kvinnojour om skyddat boende (du kan logga ur från deras sidor så de tinte syns att du varit inne), samma med samtal. Vissa kommuner måste man gå via soc för skyddat boende, hör av dig till socialjouren i din kommun.
Vill bara förtydliga att man måste gå via socialtjänsten för att få kommunen att betala för vistelsen på skyddat boende. Om man har möjlighet att själv betala kan man placera sig själv. Jag förstår att det inte är aktuellt för TS, men skriver det till info för andra som funderar i samma banor som TS.

Tack snälla ni😍 Det är dock så komplicerat att jag helt enkelt inte kan Bara sticka med barnen utan att göra mig skyldig till brott. Tror jag iaf. Kanske kan jag pma nån av er som jobbat inom socialtjänsten och fråga vad ni tror?

Hon med lägenheten skulle höra av sig när hon visste vad den andra personen beslutat. Idag är andra dagen.... Är jag för på om jag skriver och undrar hur det gått?

Tack snälla ni😍 Det är dock så komplicerat att jag helt enkelt inte kan Bara sticka med barnen utan att göra mig skyldig till brott. Tror jag iaf. Kanske kan jag pma nån av er som jobbat inom socialtjänsten och fråga vad ni tror?

Hon med lägenheten skulle höra av sig när hon visste vad den andra personen beslutat. Idag är andra dagen.... Är jag för på om jag skriver och undrar hur det gått?
Nejjj, tvärtom, skriv!! Nu!

Och så känner jag mig så fånig. Han har ju hjälpt mig så mycket. Betalat skulder. Betalar för allt. Betalat för utlandsresor. Köpt en bil till mig.
Och har aldrig slagit mig. Så varför stressar jag över sånt?
Det här har jag funderat på. Är det hans version (som han planterat hos dig)? I ett äktenskap bidrar var och en efter förmåga. Om en har högre lön betalar den mer till det gemensamma. Det är inte att hjälpa den andra. Är man inte gifta så är det ändå ett rimligt förhållningssätt, speciellt om man har barn. Tycker jag. Vill han resa utomlands med familjen så är det väl självklart att det bekostas (mest) av hans lön om den är högre än din. Detsamma ska gälla hushållskostnader, kläder till barnen etc.
(Står du som ägare av bilen eller äger han den? Vid skilsmässa ingår den ändå i bodelningen men låter så fånigt att påstå att man köper bil till frun/sambon om den behövs för familjen).
Jag tycker det låter som du bidrar med mer än din man av allt annat. Sedan är det så typiskt att hans pengar går till bil, semester etc och dina till vardagen.

Nejjj, tvärtom, skriv!! Nu!
Jag vågar inte. Hur jag än gör så saknas minst 3500 kr varje månad. Och det är om jag verkligen får bostadsbidrag och underhåll enligt vad uträkningsverktyget säger. Och för att få bostadsbidrag måste barnet vara skrivet hos mig har jag för mig vilket han aldrig kommer gå med på. Vad gör jag om jag står där med en lägenhet och så har jag inte råd med mat till barnen?

Det här har jag funderat på. Är det hans version (som han planterat hos dig)? I ett äktenskap bidrar var och en efter förmåga. Om en har högre lön betalar den mer till det gemensamma. Det är inte att hjälpa den andra. Är man inte gifta så är det ändå ett rimligt förhållningssätt, speciellt om man har barn. Tycker jag. Vill han resa utomlands med familjen så är det väl självklart att det bekostas (mest) av hans lön om den är högre än din. Detsamma ska gälla hushållskostnader, kläder till barnen etc.
(Står du som ägare av bilen eller äger han den? Vid skilsmässa ingår den ändå i bodelningen men låter så fånigt att påstå att man köper bil till frun/sambon om den behövs för familjen).
Jag tycker det låter som du bidrar med mer än din man av allt annat. Sedan är det så typiskt att hans pengar går till bil, semester etc och dina till vardagen.
Han har betalat. Nästan allt. Hela tiden. Jag fattar ärligt talat inte var mina pengar tar vägen. Jag shoppar sällan nåt alls.... Jag är svag för att gå ut och äta eller ta ett glas vin men det har jag knappt gjort de senaste 10 åren...
Jag äger bilen.

Jag gör allt hemma. Allt. Han vet inte var nånting finns. Eller hur nånting görs.

Han har betalat. Nästan allt. Hela tiden. Jag fattar ärligt talat inte var mina pengar tar vägen. Jag shoppar sällan nåt alls.... Jag är svag för att gå ut och äta eller ta ett glas vin men det har jag knappt gjort de senaste 10 åren...
Jag äger bilen.

Jag gör allt hemma. Allt. Han vet inte var nånting finns. Eller hur nånting görs.
Då låter det ju inte som att han bidrar enligt förmåga.
Det låtet också som att han har låtit dig stå för de löpande utgifterna så att du inte kunnat bygga upp en buffert. Det ska även den med låg inkomst kunna göra.
Var artikel om att dela utgifter utefter inkomst i DN idag men vet inte om den är bakom betalvägg. (Lyckas inte klistra in länk)

Då låter det ju inte som att han bidrar enligt förmåga.
Det låtet också som att han har låtit dig stå för de löpande utgifterna så att du inte kunnat bygga upp en buffert. Det ska även den med låg inkomst kunna göra.
Var artikel om att dela utgifter utefter inkomst i DN idag men vet inte om den är bakom betalvägg. (Lyckas inte klistra in länk)
Är det denna du tänker på?
Testar att klistra in länken: https://www.dn.se/ekonomi/vi-ar-nastan-alltid-hos-mig-hur-ska-vi-dela-pa-ekonomin/

Jag äger bilen.

Du ser väll vart dina pengar går på ditt kontoutdrag?
Om han ska kunna skriva barnen hos sig måste de också spendera merparten av sin tid där.

Jag tänker att för att ta dig ur den här situationen måste du våga ta kontakt med antingen kvinnojour eller socialen. Just nu finns det tomma lägenheter i alla kommuner i stort sett https://www.sverigesallmannytta.se/...ter-trots-fortsatt-bostadsbrist-i-storstader/ https://www.hemhyra.se/nyheter/tuse...eriges-storsta-kommuner-trots-bostadsbristen/ . Framför allt är det de större lägenheterna som står tomma 3-4or och större ofta några trappor upp utan hiss. Med hjälp av stöd från socialen skulle du kunna ta en sådan. Men du måste våga ta kontakt och få hjälp.

Jag äger bilen.

Du måste få kontroll över din ekonomi. Logga in på internetbanken och kolla dina konton så du ser vart pengarna tar vägen. Gör sedan en budget så du kan börja din ekonomi och få till ett sparande. Du verkar ju ha koll på hur mycket som fattas så du inte har råd med ett boende, då borde du kunna få kontroll på din ekonomi i nuvarande läge. Om han betalar för allt - sätta undan alla dina pengar då så du får ihop en buffert.

Att hyra en bostad borde inte kosta 15-20 tusen om det inte är nybyggt. I min närmaste stad (Örebro) så går det att få tag på en 4:a för 8-10 tusen. Visst - i ytterområden, men det går. Dessutom får vuxna i separation med småbarn förtur till lägenheter (eller fick tidigare i alla fall). Det är nybyggda lägenheter som ligger på den högre summan.
/Lizzie

Andas!! Du har redan kommit SÅ långt, du är på väg!

Börja med, som andra skrivit, att få koll på din ekonomi. Vart dina pengar tar vägen, vad du betalar vs vad han betalar. Starta ett sparkonto med ränta (bättre än ingenting) och börja lägga upp en buffert. Som bara är din, han behöver inte se eller veta nåt. Varje krona räknas!

Be sen om hjälp hos kommunens budgetrådgivning. Du klarar det här. Du är redan på väg. Katastroftänk inte.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?

Hästrelaterat