Att lämna i smyg

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ringt en advokat. Hen skulle höra av sig och boka in ett möte med mig.
Ringt en firma till som också ska höra av sig. Man får väl kontakta flera inledningsvis?
Osäker på om hemförsäkring tar flera olika men om de har en fri timme kan och ska du naturligtvis använda dig av så många som möjligt. Var väl förberedd bara så du får ut så mycket av timmen som möjligt.

Ringt en firma till som också ska höra av sig. Man får väl kontakta flera inledningsvis?
Det är klart att du kan kontakta flera olika advokater. Sen kan du ge uppdraget till den som gett bäst förtroende t ex. Eller bäst pris eller vad det nu kan vara. I alla fall så länge det är du själv som betalar. Om försäkringen ska betala så kanske du måste bli hänvisad till någon?

Ta upp det där med bilnycklarna då, om det finns tid. Det är din bil och den blockerar din uppfart - vadför i hela fridens namn vill han inte ge dig nycklarna?!??? Det är ju stöld! Egenmäktigt förfarande?

Och - menar han att du ska dyka upp för att amma Lilla när han är föräldraledig och du (så småningom) ska jobba? Ska du gå från jobbet då, menar han? Eller tänk om du åkt iväg och är fem mil bort över dagen? Vad gör han då?

Ta upp det där med bilnycklarna då, om det finns tid. Det är din bil och den blockerar din uppfart - vadför i hela fridens namn vill han inte ge dig nycklarna?!??? Det är ju stöld! Egenmäktigt förfarande?
Som jag förstår det har ts betalt en tredjedel av bilen, gubben två tredjedelar. Den står på ts, men oklart vems bil det kommer att bli i en bodelning och vad ts INTE kan, eller ska göra, är att sälja den.

Hon kan sälja bilen eftersom att pengarna behövs till familjens försörjning.

Det är bara att köra på.
Så var det inte kan jag säga när jag satt i samma situation eftersom mannen så länge vi var gifta var skyldig att se till att vi klarade oss. Och han var höginkomsttagare (sedan gjorde han ju inte det i alla fall). Jag hade varit mycket försiktig att göra mig av med saker som ingår i en bodelning med hänsyn till att det inte ens är inskickat några papper än, blev en dyrköpt läxa för min del och då kunde jag även påvisa att jag köpt bilen själv.

Beställ nytt registreringsbevis till bilen om du inte redan har det hemma, sen beställ/er du nya bilnycklar från generalagenten. Efter det kan du själv bestämma om du ska sälja bilen eller börja använda den. Om bilen står på dig är det din bil.
När min nyckel gick sönder gick jag till märkesförsöljaren och beställde ny. Inga bekymmer alls.

Det -är upp till TS make att kunna bevisa att han har del i bilen.

Det -är upp till TS make att kunna bevisa att han har del i bilen.
Och du är helt säker på att han inte kan göra det om han betalat två tredjedelar av bilen? Av vad jag kan komma ihåg har inget stått om det utan bara att bilen köptes in för gemensam användning och då spelar det mindre roll vem som står på den under förutsättning att de är gifta och inte sambos.

Nja, av egen erfarenhet tycker jag nog att det här är en av de saker ts bör ta upp med ett juridiskt ombud för att få det rätt, nu är deras fall lite annorlunda för de är ju gifta och inga papper på skilsmässa är inlämnade.

(Beställa en till nyckel tycker jag dock absolut ts ska göra)

Och du är helt säker på att han inte kan göra det om han betalat två tredjedelar av bilen? Av vad jag kan komma ihåg har inget stått om det utan bara att bilen köptes in för gemensam användning och då spelar det mindre roll vem som står på den under förutsättning att de är gifta och inte sambos.

Nja, av egen erfarenhet tycker jag nog att det här är en av de saker ts bör ta upp med ett juridiskt ombud för att få det rätt, nu är deras fall lite annorlunda för de är ju gifta och inga papper på skilsmässa är inlämnade.

(Beställa en till nyckel tycker jag dock absolut ts ska göra)
Det är just det.
Hur ser man varifrån pengarna kom? Kvittot -om det finns kvar - är väl på hela beloppet.

Jag tror att det bara är hans påstående att han äger del i bilen. Juridiskt är det väl TS bil?
Tänker - jag har lagfart på mitt hus. Ingen skulle kunna påstå att hen betalat för det.

Men jag kanske är ute och cyklar.

Det är just det.
Hur ser man varifrån pengarna kom? Kvittot -om det finns kvar - är väl på hela beloppet.

Jag tror att det bara är hans påstående att han äger del i bilen. Juridiskt är det väl TS bil?
Tänker - jag har lagfart på mitt hus. Ingen skulle kunna påstå att hen betalat för det.

Men jag kanske är ute och cyklar.
De är gifta. Bilar och annat lösöre ingår inte i bodelning som sambos. I bodelning om man är gift däremot ingår det normalt sett om det inte finns äktenskapsförord på just bilen (och det kan ju finnas kvitto, vi vet ju inget om det, att bilen står på ts behöver inte innebära att det är ts bil, speciellt inte som hon säger själv att hon inte ens ville ha bilen utan att hon betalade en tredjedel och att han köpte den). Hur eller hur är det bättre att ts tar den frågan med den som vet - dvs advokat - innan hon gör något. De ligger ju dessutom inte i skilsmässa för inga papper är ju inskickade.

Jag har varit med om samma sak. Dock med annat lösöre. Det ingick i bodelningen och jag fick vackert betala det jag sålde av.

Om du förhalar skilsmässan pga att du oroar dig för hur han ska ta det så kan jag tala om att om du tror att han ska få spel så kommer han få det oavsett tidpunkt. Lika bra att få allt överstökat nu än att vänta till det lugnar sig för att få en omgång kaos till, bättre att få allt kaos nu och att det sen får bedarra än att köra en ny vända med kaos.
Som flera sagt så är det sex månaders betänketid också så det kommer att ta sin tid.

Om du förhalar skilsmässan pga att du oroar dig för hur han ska ta det så kan jag tala om att om du tror att han ska få spel så kommer han få det oavsett tidpunkt. Lika bra att få allt överstökat nu än att vänta till det lugnar sig för att få en omgång kaos till, bättre att få allt kaos nu och att det sen får bedarra än att köra en ny vända med kaos.
Som flera sagt så är det sex månaders betänketid också så det kommer att ta sin tid.

Denna! Han är lika upprörd nu dra plåstret och ta all galenskap på en gång istället för att ta det igen. Viktigt ur din ekonomiska synvinkel också så du kan söka bostadsbidrag mm utan att han ska räknas med. Ansök nu!

Erika

Det finns en tråd jag tror du skulle ha stor igenkänning i att läsa "Hur skilja sig med småbarn" tror jag den heter. Vill minnas att där var det en hel del av de fasoner du beskriver i förhållandet och efteråt.

Hur man än gör så är en skilsmässa oftast en skärseld. Jag som trodde att jag hade en normal vettig partner där vi var på samma blad så att säga när vi separerade blev snabbt varse om att så icke var fallet. När jag utrycke separeration utan återvändo hade jag en helvetisk tid efteråt där mitt ex verkligen inte drog sig för nåt! Det var utpressning, spela på skuldkänslor och försöka använda dottern som medel. Detta från en man jag trodde gick att resonera med! Nu var vi tack och lov inte gifta så den biten slapp jag tjafs kring iallafall..
Samma när jag kollar på relationer runt mig som tagit slut, tyvärr.. Oavsett hur vettig mannen varit innan så har det stormat ett tag innan det lagt sig. MEN det har lagt sig så småningom och de har kommit ut och mått bättre på andra sidan. Ingen har ångrat sig när det väl är över utan mest varit förundrade att de stått ut så länge.

Har ditt ex minsta våldsamma tendenser bör du ta vissa försiktighetsåtgärder.. För din egen och för barnens skull. Med det sagt, ju fortare du rycker av plåstret desto fortare kommer ni vidare i livet..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka