Svarar alla i ett inlägg.
Alla känslor är okej. Jag uppmuntrar dem att prata om vad de känner("men mamma du bryr dig fööör mycket!" säger Mellan)och att man kan känna flera saker samtidigt. Man kan vara väldigt arg och besviken på pappa men ändå sakna honom. Man kan vara arg på någon man älskar. Jag har varit öppen med att jag också är arg och besviken på pappa men att de inte behöver vara det. Jag har också nämnt att det fanns fler anledningar att jag blev så arg än de som har med barnen att göra. Att vi hade andra konflikter helt enkelt men som är bara mellan mig och pappa.
Jag har fått gränssätta Stora lite idag då hen vaktar mig som en hök och blir fruktansvärt avundsjuk så fort jag umgås med de andra barnen. Samt aggressiv mot mig när jag gränssatt och då skrämt Mellan med sitt skrikande och svärande och kastande av saker. Men har försökt få fram budskapet att hens känslor är naturliga och får finnas men att hen inte får skrämmas.
Pappan har kontaktat mig. Igår och idag för att fråga hur barnen mår och om vi behöver nåt. Jag har svarat med barnens hälsostatus(vi är förkylda)och vad jag gör för att lindra symtomen. Och att vi har allt vi behöver hemma.
I eftermiddags surnade han till. Han ringde först videosamtal till mig ett par gånger som jag inte svarade på. Sen sms om jag kunde ringa videosamtal så han får prata med barnen för han saknar dem. Jag svarade att jag inte kommer ringa några videosamtal och att barnen har tillgång till sina mobiler och kan ringa när de vill.
Såg sen när jag kollade deras mobiler att han ringt dem några gånger både igår och idag. Mellan hade fått sms med massa hjärtan också, det har aldrig hänt förr. Inget av barnen har sagt nåt till mig och ingen av dem har svarat honom...
Jag ska prata med Mellan imorgon om ifall hen vill prata med pappa i telefon. Kanske har hen velat svara, iaf lite grann, men oroat sig för att få skäll

Risk att pappa börjar ordna med erbjudanden om att hämta Mellan eller vilja prata med Stora eller mig. Eller att saknaden gör Mellan ledsen och hen ber pappa komma hem och så står vi där med en ny konflikt. Som Mellan kommer känna sig skyldig till... Mellan har ju inte varit lika illa utsatt och vill bara att allt ska bli som vanligt... Jag vet inte hur jag ska göra faktiskt...
Angående att förbanna och svära över pappa: jag försöker fokusera på beteendet som orsakat det här. Inte personen. Även om Stora är jättearg just nu och Mellan nog också är ledsen på pappa så är han en del av dem. De delar drag både fysiskt och mentalt; att svära över honom skulle vara att säga att jag inte älskar hela barnen. Att jag ångrar dem.
Jag känner själv väldigt lite. Försöker hålla alla flytande och oroar mig främst över ekonomin och hur jag ska ro iland att de bor(åtminstone mest)hos mig.