Att leva i någon annans familj (barn sedan tidigare förhållande)

Ja precis. Det finns t o m säkert lägen då hur någon sprack vid en förlossning kan komma rätt, även om det låter knäppt när det beskrevs här.
Jag med, tex om folk byter förfärliga förlossningshistorier med varandra. Då kan ju till och med min väns bekants förlossning dras in i konversationen. Fast det känns som att det oftast inte är blandat sällskap och fika ändå. Men det kan säkert vara det. Fast då borde ju inte ts reagera så kraftigt om det var den tionde förfärliga förlossningshistorien på 30 minuter, kort avhandlad.

När jag tänker efter har nog jobbets kafferaster försett mig med någotsånär koll på hur mina kollegors barn dök upp (typ om de nästan dog och om det var kejsarsnitt eller ej), fast de är kanske lite knäppa, kafferasterna.
 
Åh gud, ÄNNU ett argument att inte gifta sig kyrkligt :D
Det är väl inget fel på tanter :D (säger jag som inte gifte mig kyrkligt)
(De kommer ju inte fram och hälsar och katedralkyrkor är gigantiska, de fyller bara ut lite. Har varit på ett och de märktes knappt, tanterna.)
 
Fast då borde ju inte ts reagera så kraftigt om det var den tionde förfärliga förlossningshistorien på 30 minuter, kort avhandlad.
En annan aspekt av det här är ju att det är fullt möjligt att man berättar alla de här familjeanekdoterna i TS närvaro som ett sätt att inkludera henne. Hon lever ju med de här barnen, då är det ju rimligt att veta lite om deras födelse och liv före henne. Och om familjehistorien och sådant.

För mig är det fortfarande minst lika möjligt att det är TS tolkningar av skeenden som gör det jobbigt för henne, som att det skulle vara vad andra personer gör som är problemet.

Det är sådant jag menar med att det är lite meningslöst att analysera TS olika exempel. Frågan, som jag ser det, är vad TS ska göra när hon nu upplever situationen som hon gör. Att övertyga oss om att karlns familj är hemsk, borde inte vara det viktigaste.
 
En annan aspekt av det här är ju att det är fullt möjligt att man berättar alla de här familjeanekdoterna i TS närvaro som ett sätt att inkludera henne. Hon lever ju med de här barnen, då är det ju rimligt att veta lite om deras födelse och liv före henne. Och om familjehistorien och sådant.

För mig är det fortfarande minst lika möjligt att det är TS tolkningar av skeenden som gör det jobbigt för henne, som att det skulle vara vad andra personer gör som är problemet.

Det är sådant jag menar med att det är lite meningslöst att analysera TS olika exempel. Frågan, som jag ser det, är vad TS ska göra när hon nu upplever situationen som hon gör. Att övertyga oss om att karlns familj är hemsk, borde inte vara det viktigaste.

Mjo, onekligen och som lite enkelspårig så tycker jag nog egentligen att en av de viktigaste bitarna att reda ut egentligen är om ts själv jättegärna vill ha barn eller inte. Om hon jättegärna vill och han absolut inte vill och ts är ca 36 år gammal, så är ju resten av problemen lösta av sig själva så att säga. (iofs beroende på hur gammal ts är)

När den frågan är avklarad borde kanske ts sambo lösa de andra problemen åt henne, om de kvarstår. tex nyckelfrågan och kanske släktfrågan men framför allt sin egen oförmåga att låta bli att babbla om exet utan att det har med barnen att göra var och varannan dag. (Det är ju helt hialöst att gå in i folks bostäder, helt obegripligt. Hundra gånger mer obegripligt än att lämna ut nyckeln till någon under antagandet att de aldrig kommer att använda den.)
 
Senast ändrad:
@Sockerbit Bara du kan veta vart din gräns går, och du har fått många vinklar på ditt problem. Jag hoppas att du funderar ut hur du vill ha det, och hittar en mellanväg med din sambo :)

Hela tråden , inte bara dina inlägg, får mig att tänka på en händelse som hände min bror för några år sen.

Han träffade en tjej som vägrade träffa hans dotters mamma då man inte träffar ex. Flickvännen ifråga krävde att även vi skulle bryta all kontakt med barnets mamma. Födelsedagspresenter och julklappar skulle enligt henne gå via min bror. Till slut kom hon till det stadiet att hon kontaktade oss allihop via fb där hon krävde att vi skulle välja mellan henne eller min brors ex. Enligt henne så skulle man inte umgås med ex, och hon skulle därför inte känna sig välkommen hem till oss så länge vi umgicks med min brors ex. Vi vägrade eftersom vi väljer själva vilka vi umgås med, däremot för hennes skull så kunde vi bjuda dem vid olika tillfällen då hon var lika välkommen som alla andra att hälsa på. Flickvännen gjorde slut strax efter sitt krav med meningen att han kunde tacka sin mamma och systrar för att hon gjorde slut O_o :rofl:
 
@Sockerbit Bara du kan veta vart din gräns går, och du har fått många vinklar på ditt problem. Jag hoppas att du funderar ut hur du vill ha det, och hittar en mellanväg med din sambo :)

Hela tråden , inte bara dina inlägg, får mig att tänka på en händelse som hände min bror för några år sen.

Han träffade en tjej som vägrade träffa hans dotters mamma då man inte träffar ex. Flickvännen ifråga krävde att även vi skulle bryta all kontakt med barnets mamma. Födelsedagspresenter och julklappar skulle enligt henne gå via min bror. Till slut kom hon till det stadiet att hon kontaktade oss allihop via fb där hon krävde att vi skulle välja mellan henne eller min brors ex. Enligt henne så skulle man inte umgås med ex, och hon skulle därför inte känna sig välkommen hem till oss så länge vi umgicks med min brors ex. Vi vägrade eftersom vi väljer själva vilka vi umgås med, däremot för hennes skull så kunde vi bjuda dem vid olika tillfällen då hon var lika välkommen som alla andra att hälsa på. Flickvännen gjorde slut strax efter sitt krav med meningen att han kunde tacka sin mamma och systrar för att hon gjorde slut O_o :rofl:

Det var nog ingen större förlust för din bror ;)
 
Självklart följer jag med då vissa saker (bröllop, dop, födelsedagar etc) är viktigt för min sambo. Dessutom har jag ingen lust att sjunka till deras nivå och bete mig grisigt åt.
Det är väl inte att bete sig grisigt åt att inte vilja umgås med elaka människor? Min partner hade nog själv bett dessa dra åt pipan om de varit taskiga mot mig. Det räknar jag kallt med. Jag har även sagt att ena tillställningen vi blivit bjudna till tänker jag inte dyka upp på även om maken säkert skulle vilja att jag följde med. Vill han åka är det upp till honom. Jag räknar i så fall att han tar med barnen också. Då har dessa inte ens varit medvetet elaka utan jag är bara inte bekväm i sällskapet kort sagt och tycker att jag kan spendera tiden på trevligare saker i det läget. Precis som att min partner ofta väljer att vara hemma när jag åker till min släkt utan att det är något spänt där. Gångerna jag sagt att jag gärna vill ha med honom på saker med min familj kan vi nog räkna på en hand faktiskt. Då har vi levt ihop några år nu.
 
Men då kan jag nog tycka att ditt inlägg #113 är väldigt konstigt - där talar du om HUR hennes snubbe tänker och du talar om att exet INTE tänker på barnen. Är det så psykologutbildade jobbar? Hur ska det hjälpa TS?
Som @Petruska skrev, jag jobbar inte här...... ;)
Jag gör massor av fel i min relation med min man och mina barn också, fast jag har "rätt" utbildning.

Det jag skrev i det inlägget var dels för att visa att jag har empati med henne och att bekräfta att exet är gränslöst.
Och nej, så uttrycker man sig inte mot en klient/patient.

Herregud, här hamnar man under luppen...... :crazy:
 
Som @Petruska skrev, jag jobbar inte här...... ;)
Jag gör massor av fel i min relation med min man och mina barn också, fast jag har "rätt" utbildning.

Det jag skrev i det inlägget var dels för att visa att jag har empati med henne och att bekräfta att exet är gränslöst.
Och nej, så uttrycker man sig inte mot en klient/patient.

Herregud, här hamnar man under luppen...... :crazy:
Tvärtom, skulle jag säga. Just därför att du inte jobbar här behöver du inte heller ta på dig en sådan undervisande ton och förklara saker och värdera andra personers beteenden bara genom att läsa beskrivningar av dem osv.
 
Jag tillbringade sju år av mitt liv med mitt ex. Han var en del av min familj under de åren och vi delade otroligt mycket. Att låtsas som att han inte fanns där då är som att låtsas som att en nära vän inte fanns där. Givetvis kommer det upp till och från när man talar om saker ur det förflutna.

Jag är dessutom väldigt nära vän med mitt ex och min mamma med exets mamma så i vår familj är det noll konstigheter kring det. Min man har inga problem alls med det, han är väldigt trygg i sig själv och vår relation :).

Jag var gift med mitt ex. Och tillsammans i 5,5 år sammanlagt. Inte behöver jag nämna honom när jag berättar saker ur mitt förflutna. Inte för att jag medvetet utesluter honom egentligen, jag behöver bara inte ta upp honom. Säg att jag reser med min sambo till ett ställe där mitt ex och jag var. Inte behöver jag säga att "här var jag med xxx. Vi hade så trevligt och gjorde det och det". Jag säger helt enkelt att "jag har varit här förut. Jag var därborta och åt på den och den restaurangen". Osv. :)

Det kanske är skillnad om man som du är nära vän med sitt ex. Då blir det nästan konstigt att inte ta upp exet. Nu är inte jag det och jag har inga relationer alls med exet eller exets familj. Jag har kvar några av våra gemensamma vänner, men inte heller där finns något behov av att ta upp exet. Min sambo är som din. Trygg i sig själv och med vår relation.
 
Jag var gift med mitt ex. Och tillsammans i 5,5 år sammanlagt. Inte behöver jag nämna honom när jag berättar saker ur mitt förflutna. Inte för att jag medvetet utesluter honom egentligen, jag behöver bara inte ta upp honom. Säg att jag reser med min sambo till ett ställe där mitt ex och jag var. Inte behöver jag säga att "här var jag med xxx. Vi hade så trevligt och gjorde det och det". Jag säger helt enkelt att "jag har varit här förut. Jag var därborta och åt på den och den restaurangen". Osv. :)

Det kanske är skillnad om man som du är nära vän med sitt ex. Då blir det nästan konstigt att inte ta upp exet. Nu är inte jag det och jag har inga relationer alls med exet eller exets familj. Jag har kvar några av våra gemensamma vänner, men inte heller där finns något behov av att ta upp exet. Min sambo är som din. Trygg i sig själv och med vår relation.

Jag brukar nog rent allmänt berätta vilken eller vilka jag har besökt ett visst ställe med. Inte någon längre genomgång men sådär i förbifarten liksom. Jag räknar med att folk inte reagerar annorlunda om jag besökt stället X med just ett ex jämfört med om jag besökt det med mina föräldrar, min dotter eller en kompis.
 
Tvärtom, skulle jag säga. Just därför att du inte jobbar här behöver du inte heller ta på dig en sådan undervisande ton och förklara saker och värdera andra personers beteenden bara genom att läsa beskrivningar av dem osv.
Ok! Ska erkänna att jag blev glatt förvånad :), men missförstod det hela .....tydligen :(.

Jag tycker att jag har min fulla rätt att använda min kunskap och erfarenhet när jag skriver inlägg där man diskuterar människors olika beteenden och hur det kan påverka andra.
Andra gör det, inte minst i de olika hästtrådarna (som jag aldrig är inne på nuförtiden)
Jag var också tydlig med att säga att det här behöver men inte vara beteendevetare för att fatta heller.
Jag var också tydlig med att skriva att jag inte var ute efter att utöva någon härskarteknik eller dra nytta av min utbildning/erfarenhet.

Ändå så kommenteras det! Suck! :banghead: Vad ska jag ge för svar på det? :confused:

När det gäller det jag skrev så är det vanlig, basic kommunikation och handlar om sociala koder för hur man agerar om man vill nå fram med sitt budskap.

Jag kan tycka ibland att här silas myggor och att man sväljer kameler.
Vissa användare "får" vara ganska hårda och svinga med köttyxan medans andra får varje ord och stavelse nedmonterade och upphackade i olika citat som förvränger hela budskapet ibland.

Jag blir också uppfostrad titt som tätt när jag har en avvikande åsikt och står upp för den.
Alla har ju lika värde i teorien men knappaste i praktiken. I synnerhet inte här
Det kan jag tycka är intressant..........:crazy:

Jag tycker Ts har rätt att bli schysst bemött även om hon tänker fel enligt en del.
Man har rätt till det och hon har inte skrivit ett enda otrevligt inlägg. :bow:

Jag tycker ändå tonen mot Ts har varit trevligare de senaste inläggen och jag hoppas hon kan få lite nytta av dom. :)
 
@Sockerbit jag läser din trådstart och uppfattar att ni inte egentligen är sambos?
Eller?
Du skriver att du oftast sover hos honom pga barnen.
Då ser jag framför mig att ni egentligen inte är en familj, du och han och varannan vecka hans barn. Utan att du och han har ett förhållande men egentligen inte lever tillsammans???

Första frågan är väl om ni ska göra en full satsning på att flytta ihop, om jag tolkat texten rätt.
Och då kanske ni ska skaffa ett eget gemensamt hem där du inte behöver fråga var ett skrivblock eller liknande finns.
Därmed kan det ju tänkas att många av de andra frågetecknen rätar ut sig själva.
 
@Sockerbit jag läser din trådstart och uppfattar att ni inte egentligen är sambos?
Eller?
Du skriver att du oftast sover hos honom pga barnen.
Då ser jag framför mig att ni egentligen inte är en familj, du och han och varannan vecka hans barn. Utan att du och han har ett förhållande men egentligen inte lever tillsammans???

Första frågan är väl om ni ska göra en full satsning på att flytta ihop, om jag tolkat texten rätt.
Och då kanske ni ska skaffa ett eget gemensamt hem där du inte behöver fråga var ett skrivblock eller liknande finns.
Därmed kan det ju tänkas att många av de andra frågetecknen rätar ut sig själva.

Det jag syftar på är att jag ibland sover i en övernattningslägenhet pga jobb.
 

Liknande trådar

Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 706
Senast: Ramona
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 449
Senast: Nixehen
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 456
Senast: Hedinn
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 776
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp