Att leva och inte bara överleva

• Dagbok
  • Trådstartare Trådstartare Wille
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 856

Bukefalos 30 år!

Jag visste redan i våras att sommaren kommer att bli tuff. Och det har stämt. Jag jobbar, vilar och sover. Inte mycket mer än så, trots att jag bara jobbar 50%. Lediga dagar går åt till att vila. Dessutom kraschade jag ryggen för ett tag sedan. Det var också något jag förutspådde i våras. Men igår var jag åter till jobbet. Jag har ont, men har inte kraschat helt igen.

Jag är bekymrad över min katt Toni som visar aggressivitet ibland (men som samtidigt också kan vara världens gosigaste). Det börjar bli svårhanterligt. Hon behandlas med Zylkene plus nu (som är ett kosttillskott). Men om det inte funkar och jag inte hittar andra lösningar så återstår avlivning.

Jag hyr ut mitt hus nu under sommaren och har fått en del bokningar. Det har varit bra gäster hittills som hyrt huset och jag har kunnat fylla på mitt sparkonto. Men jag tror inte att jag får in så mycket som jag skulle behöva, så jag får leva extra snålt i vinter. Och så måste jag betala en kvarskatt på nästan 7000 kronor. Någon ved har jag inte kunnat köpa i år. Men jag har alltid sett till att ha stora förråd av ved, så det jag har sen tidigare bör räcka denna vinter. Därefter är det rätt slut på ved.

Orken att göra sånt som jag skulle vilja göra, finns inte alls. Och det är en sorg att inte orka. Det är inte bara fysisk ork som fattas. Psykiskt är jag rätt apatisk. Jag gör det jag måste, men inte mer än så. Någon ork att sköta trädgården finns inte.

Biodlingen rullar på. Det blir en del honung i år verkar det som. Planen är att slutskatta någon gång i slutet av augusti och då får jag veta hur mycket det blev. Men jag har slungat vid ett par tillfällen under sommaren. Den honung jag slungade först, sålde slut i rekordfart. Den såldes nyslungad. Andra omgången har jag rört och nu väntar jag på att den ska mogna.

Kartläggningen av arbetsterapeut som jag väntat en evighet på, har kommit igång. Vi har träffats 4 gånger (tror jag det är) och är precis klara med första delmomentet. Det är 3 delmoment kvar. Först därefter kan jag söka om 50% sjukersättning. Men jag har inget hopp alls om att kunna få det beviljat. 50-60% av dem som söker sjukersättning första gången blir nekade. Och jag tror att jag kommer bli nekad. FK kommer säkert att fantisera ihop något jobb som jag skulle kunna klara på heltid.

Som det ser ut nu så härdar jag bara ut. Jag överlever men lever inte.

Om honungen säljer slut så fort borde det betyda att det finns utrymme att höja priset på den. Särskilt nu när resultatet av kontroller på det som säljs i affärerna har varit ute i media.
Det är nyslungad honung som sålt slut fort. Det är en primör som bara finns under en viss tid på året. Lejonparten av det sålde jag på reko-ring och jag var den enda som sålde honung då. Jag vet att en del biodlare tar mer betalt för den nyslungade honungen, men jag har samma pris på allt. Haken med den nyslungade honungen är att den inte är nyslungad så länge. Så jag vill inte sitta med den så länge. En granne köpte de två sista burkarna och då hade den redan hunnit börja kristallisera.

Jag tar 95 kr för 350 gram och 130 kr för 500 gram. Så jag ligger redan ganska högt, anser jag.

Honung som kristalliserat och är mjuk och len, har jag tidigare inte upplevt som extremt lättsålt. Det går kanske bättre i år, för jag har garanterat 100% äkta honung i burkarna och ingen sirap.

Vad skönt att arbetsterapeutens bedömning äntligen påbörjats. Som du väntat. Ett steg närmare att kunna ansöka. Även om det är höga avslagssiffror så godkänns ändå nästan lika många som avslås. Hoppas det blir ett solitt underlag så FK kan fatta ett välgrundat beslut åt dig utan en massa kompletteringar.

Håller med om att honungspriserna du har verkar ok (utifrån de priser som jag ser sätts här i trakten). Jag ser både högre och lägre priser häromkring.

Glad att läsa att ryggen verkade palla återgång till jobb utan att krascha direkt åtminstone. Håller tummar det får fortsätta.

Liknande trådar

• Kampen att överleva
  • Ensam och ledsen
  • Min resa i depressions, utbrändhets och NPF träsket
  • Mamma

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Rintränings- och utställningstråd
  • Valpkull!