Bukefalos 28 år!

Att linda benen

bakåt/innåt kan man linda, och då blir det ändå mot svansen. Om du börjar på insidan av hästens ben det vill säja.

Jag har aalltid paddar under, även fleece lindor, mest för att vara på det säkra sidan och inte få några onädiga skarvar.

Du ska linda med ett jämt tryck, det finns senor på både framsidan och baksidan av skenbenet, böjsenan och sträcksenan. Tänk på att paddens skarv ska ligga på griffelbenet!
 
Bakåt/utåt som alla har skrivit. Om du är ute efter att få ett bra stöd för benet så bör du alltid använda paddar, oavsett om det är fleece eller andra lindor.
Nackdelarna är väl att man blir beroende av lindor och köper fler och fler samt att det är så jobbigt att rulla dom efteråt... :p
 
Men innåt så blir d ju mot hästens ben om dem trasslar upp sig, d går inte bra... :smirk:
 
Precis. Exakt så kan det tolkas :)

Peluso: Rumpnissen förklarade bara hur sweeps beskrivning kan misstolkas.

Vet man själv hur man gör något så är det lätt att beskriva så att de som inte vet inte blir klokare alls av beskrivningen (blivande lärare, har märkt av detta :D).
 
tänkte sno tråden lite.
Hur lindar man RÄTT då?
Jag vet att man lindar utifrån och bakåt. (Bak mot bakbenen.) Men hur hårt ska man linda & så?
 
Jag börjar på mitten av skenan ner till kotan och sedan upp under "knät" och till baka till mitten. Får man inte göra så?? :o
Alla fleecelindor är ju inte oelastiska. Jag har ett par som heter "pias" de är elastiska... Fast väldigt bra! Lindar bara med dem nu. Har b o t paddar under. (Lindar över natten eller efter ridning.)
 
Sånt kan man inte skriva, sånt måste man visa så att den som vill lära sig kan känna osv. Annars kan det bli jävligt illa med lindor som lossnar eller stasade ben.
 
Hejsan!
Jag undrar bara när ni använder lindor och benskydd på era hästar? Är det under hård träning, efter ridturen eller under ridturen?
 

Liknande trådar

C
Hästhantering I november byter min c-ponny stall, och kommer behöva åka transport ca 20 minuter. Märkte idag att hundj*veln låg och tuggade på hennes...
Svar
12
· Visningar
1 380
Senast: _Runaway_
·
P
Utrustning Jag har aldrig lindat en häst i hela mitt liv, men skulle gärna testa. :angel: Tänkte köpa ett par och träna på pållen, kommer kanske...
Svar
1
· Visningar
533
Senast: Bison
·
Utrustning Rådgjorde med tränaren igår och han tyckte att jag kunde byta bett på min häst när jag hoppar terräng. Jag har en vanligtvis väldigt...
2
Svar
23
· Visningar
3 354
Senast: seifur1
·
T
Övr. Hund Jag har två hundar som är olika som natt och dag. Vissa dagar är det tungt att ha en hund som inte är riktigt som andra. Periodvis så...
Svar
9
· Visningar
1 195

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp