Att minska stress

Man måste dock vara medveten om de framtida konsekvenser att tex gå ner i arbetstid kan medföra.

Att inte jobba heltid påverkar tex pensionen rejält.

Ibland läser man snyftstorys I media hur ”en stackars svensk pensionär” har hundralappar kvar när alla räkningar är betalda. Många gånger visar det sig när man forskar vidare att detta handlar om personer som just valt att inte jobba heltid stora delar av arbetslivet.

Sedan kanske man värderar annat än pengar men bara en faktor att ändå beakta.
Man kan ju också välja att prioritera ett sparande, även om man går ner i tid. Det beror ju väldigt på vad man har för övriga förutsättningar, men generellt tror jag att många kan spara mer än de gör.

Absolut inte alla! Många har svårt att få månad och lön att synka, jag vet, jag har varit i den sitsen själv. Kanske just därför jag nu tycker det är smärtfritt att spara mycket, trots deltid.

Och som påpekades, om mannen tjänar mer kan han föra över pensionspoäng.
 
Jag har inget direkt svar på hur du ska göra för att styra upp din vardag men att njuta av nuet och se till att hinna tänka att du uppskattar det som är bra brukar vara en början. Sen har jag ett annat tips om hur du kan hjälpa din kropp att släppa på anspänning. Jag gör något som heter TRE (Tension trauma release) som fungerar genom skakning. Det ser askonstigt ut om du filmgooglar på det, så läs i stället och fundera på om det är något för dig. Jag kan göra 5 min två dagar i veckan och märka stor skillnad på hur min kropp mår. Det var kostnadseffektivt för mig, för det behövdes inte så lång tid att lära sig det.
 
Man måste dock vara medveten om de framtida konsekvenser att tex gå ner i arbetstid kan medföra.

Att inte jobba heltid påverkar tex pensionen rejält.

Ibland läser man snyftstorys I media hur ”en stackars svensk pensionär” har hundralappar kvar när alla räkningar är betalda. Många gånger visar det sig när man forskar vidare att detta handlar om personer som just valt att inte jobba heltid stora delar av arbetslivet.

Sedan kanske man värderar annat än pengar men bara en faktor att ändå beakta.

Många fattigpensionärer söker inte de bidrag och fonder som finns heller, på grund av stolthet och bor för stort/dyrt än nödvändigt för det är jobbigt att flytta. Har ett par stycken i släkten som vägrar söka någon hjälp med stor kofta....
 
Tack för alla svar.
Idag har det känts lite bättre. Jag har fokuserat på att ha trevligt med kunderna som ringer till oss på jobbet, istället för att fokusera på de långa köerna och trycket på oss i personalen.

När jag kom hem spelade jag tv-spel med sonen. Satt en stund i växthuset och njöt av mina fina plantor. Jag ska försöka komma ner med fötterna på jorden igen och ta till vara på det som är bra.

Men jag måste nog ha en plan för hösten om det inte blir bättre.
Låter bra! Jag tänkte på en sak för jag var extremt stressad i årsskiftet och det är först nu jag börjat stressa av. Men jag gick igenom vad jag gjorde och hade ingen egentlig orsak till stress (så som du kanske har mer än jag), jag var bara stressad ändå. Varvade upp och spände käkarna bara jag satte mig med något som jag visste att jag skulle hinna lugnt. (eller for runt som ett jehu och vattnade när jag kunde gjort det långsamt)

Så jag reflekterade över att ibland kanske man bara varvar upp 150% även utan egentlig orsak? (även om såklart andra varvar upp med orsak) Och det man behöver är de där avslappningsövningarna eller försöka bli medveten om det?

Min son är också typ 9 dvs 10, kan det ha någonting med livsgrejen att göra? Precis har han börjat kunna ta sig hem från skolan helt själv (långt avstånd) och vara hemma själv ngn timma osv. Som om det är år av stress som inte ville släppa och biter sig fast nästan mer därför. För att den inte längre har ett fokus? Jag måste inte hinna hem i panik, så vart ska paniken ta vägen? den är så van vid att vara där? Så den blöder ut över allting?

(Orsaken till att jag tänker så är att Corona jobba hemma med 2 timmar om dagen extra (restid bort) och färre aktiviteter, inte fick det att släppa, inte julledigheten, inte att jag var sjuk en vecka osv. Men att vara medveten om det och försöka få den att släppa mentalt hjälper, dvs framför allt försöka läsa böcker i ett streck utan att kolla mobilen osv.)
 
Senast ändrad:
dvs framför allt försöka läsa böcker i ett streck utan att kolla mobilen osv.
Vilket är en super gemensam aktivitet om barnet sitter och läser bredvid och man ibland läser hans böcker efter honom och kan diskutera dem. Ungdomsböcker är inte så dumma!
 
Låter bra! Jag tänkte på en sak för jag var extremt stressad i årsskiftet och det är först nu jag börjat stressa av. Men jag gick igenom vad jag gjorde och hade ingen egentlig orsak till stress (så som du kanske har mer än jag), jag var bara stressad ändå. Varvade upp och spände käkarna bara jag satte mig med något som jag visste att jag skulle hinna lugnt. (eller for runt som ett jehu och vattnade när jag kunde gjort det långsamt)

Så jag reflekterade över att ibland kanske man bara varvar upp 150% även utan egentlig orsak? (även om såklart andra varvar upp med orsak) Och det man behöver är de där avslappningsövningarna eller försöka bli medveten om det?

Min son är också typ 9 dvs 10, kan det ha någonting med livsgrejen att göra? Precis har han börjat kunna ta sig hem från skolan helt själv (långt avstånd) och vara hemma själv ngn timma osv. Som om det är år av stress som inte ville släppa och biter sig fast nästan mer därför. För att den inte längre har ett fokus? Jag måste inte hinna hem i panik, så vart ska paniken ta vägen? den är så van vid att vara där? Så den blöder ut över allting?

(Orsaken till att jag tänker så är att Corona jobba hemma med 2 timmar om dagen extra (restid bort) och färre aktiviteter, inte fick det att släppa, inte julledigheten, inte att jag var sjuk en vecka osv. Men att vara medveten om det och försöka få den att släppa mentalt hjälper, dvs framför allt försöka läsa böcker i ett streck utan att kolla mobilen osv.)
Väldigt tänkvärt. Tack för att du delar med dig. Kan absolut vara liknande för mig. Jag gillar att vara aktiv, röra på mig och pyssla med lite av varje. Men ibland härjar jag nog runt utan att jag egentligen behöver.

Och jag känner igen det där med sonen. Han är ju mer och mer självständig och vissa dagar är han mer med kompisar än oss (vilket är helt normalt och jag är glad att han har kompisar).

Jag behöver nog stanna upp och fråga mig själv om jag verkligen behöver stressa.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej alla! Jag har tänkt höra med vården också, men kan ju fråga om ev personliga erfarenheter först... Jo, jag har vissa månader...
2
Svar
20
· Visningar
1 061
Senast: Rosett
·
Hemmet För några dagar sedan fick jag kontrakt på ny hyresrätt. Ska nu säga upp min gamla men behöver lite hjälp att tänka. Har egentligen...
Svar
12
· Visningar
829
Senast: mysboll
·
Kropp & Själ Ursäkta rörig text, men det är natt. Jag vet inte var jag ska vända mig för att få hjälp. Jag mår jättedåligt och är desperat. Har...
Svar
6
· Visningar
730
Fritid När jag var ungefär 12-13år gick jag något år eller två kurser i tävlingssimmning, det dödade effektivt all glädje även i den...
2
Svar
20
· Visningar
915
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp