Att öka traven

C

concierge

Ponnyn jag rider har jätte svårt för att öka steglängden i trav, utan då man försöker öka så blir det bara snabbare steg.
Någon som haft liknande problem eller som vet någon lösning till "problemet"?
 
känner igen mig, det är bara att träna på, det kommer ! Träning ger färdighet. :) Men det gäller ju att träna på rätt sätt. lycka till !
 
Jo då är det ju det, hur ska man träna på rätt sätt?
 
Du får träna i en väldigt långsam takt först och att i den långsamma takten få hästen att länga stegen, tänk dig passagetakt och läng steget i den takten, när hästen väl har lärt sig att inte springa fortare kan du ha en lite snabbare takt och fortsätta arbeta på längningen där.
 
lite lösgörande typ lite skänkelvikning å sånt så dem lossnar... brukar funka :smirk:
 
Rida över cavaletti, först med normalt avstånd som du sedan ökar sakta. Fortsätt rida en bit efter bommarna och försök behålla steglängden och takten så länge som möjligt.
 
Jag har samma problem med min nya häst.
Om jag ber honom att öka traven så stressar han iväg med höjt huvud och sänkt rygg.
Jag tränar på detta genom långa travpass ute där jag först lägger honom i en lång o låg form för att därefter "smygöka" steget . Börjar han stressa tar jag tillbaka o börjar om. Hela tiden utan att göra nån stor affär av det utan det ska komma lite naturligt.
Vet inte om detta sätt är rätt eller fel men för mig fungerar det bättre och bättre.
 
Jag har ingen annan lösning än att träna så att hästen blir bärig och slutar "gå på bogarna". Hästar/ponnyer med bra undertramp ökar alltid traven lättare.

Vanligast orsaken till springig ökning kommer av att hästen bär för mycket på framdelen och kan därmed inte lyfta och länga som vi vill ha det.

Träna skolor, sidvärtesrörelser övergångar typ 5 galopp språng direkt ner till 5-6 skrittsteg och galopp igen så hästen blir starkare i bakdelen.

Allt sitter samman och när ex övergångarna fungerar kommer du att märka stor skillnad i den ökade traven också.
 
Tack för tipset! :bow:
Ska prova det där men en fråga, är det ute i skogen eller på ridbana du tränar detta?
 
Nästan bara ute "i skogen".
Jag har ju sån tur att här finns fina träningsslingor för travare som jag får rida på, men även överallt där det öht går att trava. tycker att det är lättare ute än på bana :)
Lycka till berätta gärna hur det går
 

Liknande trådar

Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 536
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 286
Senast: JohannaB
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 006
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 852
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp