Att räkna realistiskt?

Sv: Att räkna realistiskt?

Jo det är jag med på.
Jag menar mer om kombinationen av en fa skattsedel lever sitt eget liv eller om det är just en f och en a skattsedel samtidigt.
Alltså om man vill utveckla det så man inte är anställd längre utan enbart har eget företag är det då bara att köra på f-skattsedeln, eller en ny ansökan måste göras?

Du kan behålla FA-skattsedeln, eftersom F-skattsedeln ingår i den. Dessutom är det bra att ha FA-skattsedel om man är hästföretagare, för ofta kan det vara att rekommendera att ha ett deltidsjobb vid sidan om, så att man säkert vet att man får in en viss minimisumma varje månad...

Och FA-skattsedeln kan man ju ha kvar även om man inte har en anställning just för tillfället (man kanske planerar att ha det senare under året t ex, eller så kan det vara nödvändigt om man märker att man inte drar in så mycket pengar i firman som man hade räknat med).

Men jag kanske har missat något? Varför skulle inte travhästarna redan från start kunna ingå i företaget som investerat i annat? Underskottet skjuts framåt - och den dagen hästarna börjar tjäna pengar kvittas det bort (dvs på de första pengarna betalas ingen vinstskatt).

Om man har ett underskott på en miljon i företag A där det självklart funnits hästar från början men som inte är några stjärnor. I företag B och C finns inget underskott och hästarna som finns i de företagen ser ut att kunna vinna 10 lopp var a 50000:-/lopp så är det enligt revisor inte särskilt ekonomiskt att ha kvar dem i företag B och C utan istället lyfta över dem i företag A?! Känns ju onödigt att starta företag B och börja första året med att vinna en halv mille och skatta bort 350000 istället för att flytta över en häst i företag A iaf enligt revisor...Om det sen i slutet går ett ut och blir någon typ av periodisering vet jag inte men det känns ju som att det iaf blir mer ekonomiskt för stunden:)

Om du vill ha ytterligare klarhet i momsfrågan kan du tänka så att momsen inte är företagets. De pengarna är Skatteverkets. Som företaget får "låna" till det är dax att betala in (varje månad, var tredje månad eller årligen).

Jo, fast det blir ju ingen skillnad mot att ha dem i företag A från början. Då har man också hela underskottet att kvitta mot.

Det är lätt att gå vilse i jakten på att minimera skatten, men har man hjälp av en kunnig revisor brukar de kunna se till att man ligger på rätt sida gränsen.

Det är inte jättekul att få en SKV-utredning med tillhörande 10-sidig utfrågning och en åklagare som går igenom skiten. Jag har själv inte råkat ut för det men sett det på nära håll, och det är garanterat magsårsframkallande.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Fick hem papper att jag haft högre inkomst än jag angett 2023, jag blev jätte chockad och ringde CSN direkt, och fick jättebra hjälp... 2
Svar
22
· Visningar
1 855
Senast: Rosett
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 592
Senast: Squie
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 417
Senast: Johanna1988
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 777

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka